Wat is het probleem met een geïmporteerde motor?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.640
4.817
Lemelerveld
Van de week weer een motor verkocht. Allemaal prima, testritje goed enz enz.
Wordt er begonnen over dat deze motor geïmporteerd is. Nouja dat klopt, maar wat zou dat... Uiteindelijk voor dezelfde prijs gegaan als voor die vraag, maar toch.

Ik zie het vaak staan ''Eerlijk Nederlandse motor, geen import'' en er wordt vaak kritisch tegenaan gekeken als dat niet zo is. Het is niet alsof voor een model dat zowel hier als in het buitenland geleverd is hier ineens geen onderdelen voor te krijgen zijn als het een geïmporteerde motor betreft... Ze rijden er nou ook niet bepaald minder om. Tenminste ik heb nog nooit op een motor gezeten waarvan ik dacht, goh dat kun je merken dat het vroeger een Mof is geweest.

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom er zo'n ding van gemaakt wordt?
 
teruggedraaide kmstanden, schademotoren die na import slecht worden gerepareerd en dan verkocht, niet bekende onderhouds historie
 
Hierom:
https://www.motor-forum.nl/threads/gekochte-tracer-900-blijkt-schadeverleden-te-hebben.453828/

Maar ik ben met je eens dat het een beetje onzin is. Een NL motor kan ook schade hebben gehad. Gewoon goed (laten) checken voor je iets koopt.
Ik had 't geleuter ook met de verkoop van m'n V-Strom. Ja die is geïmporteerd, daar ga ik niet zoveel voor geven. Ik wist toen zelf nog niet eens dat 'ie geïmporteerd was. Ding gekocht bij een dealer en er zelf 60K+ mee gereden... euh...
 
Import is altijd reden tot argwaan. Heb mezelf ook altijd voorgenomen om daar met een grote bocht omheen te lopen.

Daarom rij ik op een geimporteerde TDM uit '98 met 30k op de teller. (Aanneembaar, gezien de algehele staat, en de schriftelijke bewijzen/onderhoudshistorie), en rij ik met een geïmporteerde Mazda 6 uit 2014 met 50k op de teller...

Import scheelt gewoon geld, en ze zijn vaak in een betere verzorgde staat.
 
Niets is eerlijk in handel ,zelf opletten👍
Mijn ZRX Is ook import,had ook schade ,maar een km st en schade die ik graag wilde ,hij moest toch een andere kleur ,ik heb t import ding nu 10 j ,echt slecht kan t hok dan niet zijn 👍
 
Import, tot nu toe niks anders en nooit problemen gehad.
Aangezien er om de zoveel tijd wel een topic gestart word moet ik misschien een aantal kant en klaar antwoorden in een mapje zetten waaruit ik kan knippen en plakken.

Hahaha was ook meer een vraag uit ergernis dat uit echte interesse. Hopelijk dat mensen dit topic zien en minder hopeloze zeikerds zijn als ze de volgende keer naar een 2e hands motor gaan kijken. Kritisch zijn mag, maar doe het alsjeblieft op punten die daadwerkelijk er toe doen.

Vooral met motoren die ik door de vingers krijg (midden jaren '90 tot begin 2000) boeit eigenlijk de historie enz toch weinig meer. Bijna iedereen stopt na een paar jaar met dealer onderhoud, geen boekjes niks meer bij en je moet de verkoper toch maar geloven.
Vaak maakt een motor in 20/25 jaar al dusdanig veel kwa weersomstandigheden, schuivers enz mee dat zelfs de km-stand nog amper relevant is.
 
Buitenlandse motoren...................... :X

1. Vrijwel alle import-motoren blijken ca 35k te hebben gelopen. De tellerstand zegt dus NIETS!!
2. Historie is nooit bekend. Boekjes altijd verdwenen.
3. Wrakken die in het buitenland nooit meer de weg op mogen, worden na het nodige klooi-werk hier in NL weer gewoon op de weg gezet.
4. Motoren in vreemde uitvoeringen. "Want dat vond de vorige eigenaar zo mooi".
Helemaal nix. Om te repareren werd toevallig net die rare kleur gevonden. Snel er op schroeven.
5. Veel zware motoren worden vanwege tax in buitenland geleverd met max 100pk.
Denk je hier een volwaardige Panigale/ H2 / Busa/ Blackbird te kopen, krijg je er 1 met beperkt vermogen.
6. Nog veel meer ellende en onwaarheden.
7. Een hoop slappe praatjes van de (louche) handelaars. Ze zuigen 't uit de duim, waar je bij staat!
Panigale van een oud omaatje...............:(
 
Bullshit en stemmingmakerij gebaseerd op enkele verhalen van het internet.

Buitenlandse motoren...................... :X

1. Vrijwel alle import-motoren blijken ca 35k te hebben gelopen. De tellerstand zegt dus NIETS!!
2. Historie is nooit bekend. Boekjes altijd verdwenen.
3. Wrakken die in het buitenland nooit meer de weg op mogen, worden na het nodige klooi-werk hier in NL weer gewoon op de weg gezet.
4. Motoren in vreemde uitvoeringen. "Want dat vond de vorige eigenaar zo mooi".
Helemaal nix. Om te repareren werd toevallig net die rare kleur gevonden. Snel er op schroeven.
5. Veel zware motoren worden vanwege tax in buitenland geleverd met max 100pk.
Denk je hier een volwaardige Panigale/ H2 / Busa/ Blackbird te kopen, krijg je er 1 met beperkt vermogen.
6. Nog veel meer ellende en onwaarheden.
7. Een hoop slappe praatjes van de (louche) handelaars. Ze zuigen 't uit de duim, waar je bij staat!
Panigale van een oud omaatje...............:(
 
Dat een motor uit een land met een pk begrenzing kan komen ( byv België ) , is voor mij de enige reden
in eerste instantie met een beetje scheef oog naar een import te kijken.

Het is net zo iets als een motor kopen en willen dat alle onderhoud boekjes er bij zitten.
Is alleen voor je gemoedsrust , die boekjes zijn makkelijker te vervalsen als vroeger de handtekening van
je moeder voor een briefje naar school.
 
Van de week weer een motor verkocht. Allemaal prima, testritje goed enz enz.
Wordt er begonnen over dat deze motor geïmporteerd is. Nouja dat klopt, maar wat zou dat... Uiteindelijk voor dezelfde prijs gegaan als voor die vraag, maar toch.

Ik zie het vaak staan ''Eerlijk Nederlandse motor, geen import'' en er wordt vaak kritisch tegenaan gekeken als dat niet zo is. Het is niet alsof voor een model dat zowel hier als in het buitenland geleverd is hier ineens geen onderdelen voor te krijgen zijn als het een geïmporteerde motor betreft... Ze rijden er nou ook niet bepaald minder om. Tenminste ik heb nog nooit op een motor gezeten waarvan ik dacht, goh dat kun je merken dat het vroeger een Mof is geweest.

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom er zo'n ding van gemaakt wordt?

Import betekend handel en handel wil geld verdienen en waar valt aan te verdienen schade motoren terug gedraaide km standen en ja dit komt heeeeeeeeeeel veeel voor zoveel dat mensen het niet kunnen geloven.
Dat was vroeger ook al zo. , vraagje lees je wel eens mee hier op motorforum.
 
Met de motoren is helemaal niks mis mee.

Het zijn de Nederlandse louche handelaren die niet deugen.

Wat men dan even vergeet is dat dezelfde handelaren ook NL motoren verkopen waarbij ze dezelfde truken uithalen, zoals schade verzwijgen en tellerstanden terugdraaien.

Ik zelf maak er geen probleem van, ook bij auto's niet. Auto's uit DLD zijn vaak net even completer aangekleed.
Alleen vermogen moet je idd mee opletten. In landen zoals Belgie kun je een behoorlijk voordeel krijgen wanneer je op beperkter vermogen rijd. En dat is lastig weer op hoog vermogen te krijgen.

Gewoon goed naar een motor kijken (en een beetje geluk moet je uiteraard ook hebben)

Probleem is wel idd dat import nu een naam heeft waar je last van kunt hebben weer bij verkoop.
 
motoren uit Belgie hebben vaak pk begrenzing.
staan dan ook met 78kw op papier.
helaas zal de verkoper bijna altijd zeggen dat ie op full power staat, aan u om te kijken of dat ook zo is.
de begrenzing zit hoger in de toeren en daarmee bij sommige modellen merk je het ook niet snel bij een testrit.
andere ecu of laten flashen is een makkelijke en relatief goedkope oplossing voor dit probleem.

heel veel van de nieuwere Gsxr1000, R1, diavel, Vmax,... worden gewoon op 78kw verkocht en staan voor 250 a 500 euro op full power.
oudere motoren is dat niet altijd zo, mijn tl1000s destijds heb ik de rubbers van de gasklephuis moeten vervangen en een andere ecu geplaatst.

geen idee of het ook een hoop geld scheelt ( verzekering ect ) voor Nederlanders om zo een model te kopen en em in NL in te schrijven als 100pk (papieren) terwijl ie na een flash/afstellen 200pk heeft?



ik ga ook altijd naar dezelfde dealer en hou het onderhoud geschiedenis MET de facturen netjes bij.
 
Bij een import moet je misschien iets meer opletten maar dat geldt bij een Nederlandse motor ook. Misschien dat het risico bij een import net ietsgroter is maar alles valt en staat bij een goede controle als je naar een motor gaat kijken.

Ik heb zelf twee keer een geïmporteerde motor gehad en beide waren prima in orde.

Doe je research bij de aankoop van een motor en je vist de slechte er wel uit, zowel import als NL geleverd
 
Import betekend handel en handel wil geld verdienen en waar valt aan te verdienen schade motoren terug gedraaide km standen en ja dit komt heeeeeeeeeeel veeel voor zoveel dat mensen het niet kunnen geloven.
Dat was vroeger ook al zo. , vraagje lees je wel eens mee hier op motorforum.

Op handelmotoren uit Nederland niet van toepassing dan?
Op MF komt wel eens een ellende verhaal voorbij, maar zeker nier enkel import. Daarnaast zijn dat enkele verhalen op weet ik hoeveel motoren dagelijks verhandeld worden.
Net zoiets als geen (let op voorbeeld) Yamaha kopen omdat het onbetrouwbare hokken zijn omdat de koppakkingen er tussen weg branden. Als je de zoekfunctie gebruikt zul je er vast wel een paar tegen komen _O-
 
...
geen idee of het ook een hoop geld scheelt ( verzekering ect ) voor Nederlanders om zo een model te kopen en em in NL in te schrijven als 100pk (papieren) terwijl ie na een flash/afstellen 200pk heeft?
...

In Nederland speelt dit niet. Kortom hier zie je geen begrensde motoren.

(op de lage vermogens wel, voor een A1 of A2 beginners rbw zie je nog wel eens dat een motor begrensd wordt maar dat is alleen bij "lichte" motoren)
 
Ik denk dat het veel uitmaakt of je hem zelf importeert of dat een handelaar in Nederland dat al voor je heeft gedaan
Ik
heb hem zelf geimporteert,maar ik ben ook wezen kijken bij handelaren die hem reeds geimporteert hadden,dat is een heel groot verschil kan ik jullie vertellen.
De handelaren in nederland zijn degene die de boel oplichten,dat is ook meerdere malen gebleken, ( zie opgelicht)
Waar je mee op moet letten in duitsland of er bij staat dat hij verkocht word onder kundenauftragt dan verkoopt de dealer hem voor de verkoper en kan je moeilijkheden krijgen met de garantie,dan is namelijk de dealer niet meer verantwoordelijk.
Verder is in duitsland kopen niets linker als in nederland kopen.
Duitsers kunnen ook veel makkelijker aangepakt worden als ze de boel belazeren.
 
Import betekend handel en handel wil geld verdienen en waar valt aan te verdienen schade motoren terug gedraaide km standen en ja dit komt heeeeeeeeeeel veeel voor zoveel dat mensen het niet kunnen geloven.
Dat was vroeger ook al zo. , vraagje lees je wel eens mee hier op motorforum.
Jij weet er dus echt veel van? Noem maar nummers dan, aantallen, bewijs het maar. Kun je dat niet ben je een trieste naprater. Je zult me nu wel een klootzak vinden omdat je geen enkel bewijs hebt, prima, liever een klootzak dan een leugenaar.
 
In Nederland speelt dit niet. Kortom hier zie je geen begrensde motoren.

Als je een begrensde motor koopt in Belgie en em dan invoert in NL met op papier 78KW en de motor erna op full power zet betaal je dan niet veel minder dan dezelfde (nl) motor met 147Kw?

gewoon uit nieuwsgierigheid hoor :)
 
Als je een begrensde motor koopt in Belgie en em dan invoert in NL met op papier 78KW en de motor erna op full power zet betaal je dan niet veel minder dan dezelfde (nl) motor met 147Kw?

gewoon uit nieuwsgierigheid hoor :)

Nee, maakt hier niets uit. :)

Vandaar dat je hier ook geen 78KW versies tegenkomt, het heeft geen voordelen. (en is niet stoer in de kroeg }):+ )
 
Tja als er verder niks mis is aan een motor, kun je nog het argument “ja maar import” gebruiken om wat van de prijs proberen af te lullen, we blijven wel Nederlander hè ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan