Wat is het probleem met een geïmporteerde motor?

Onzin dat import per definitie onbetrouwbaar zou zijn. Je kijkt ook bij import naar het hele plaatje: onderhoudsboekje, staat van de motor i.c.m. het aantal kilometers, vorige eigenaar(s), zichtbare schades, etc. Geen duidelijke, schriftelijke onderhoudshistorie? Dan ook niet kopen. Wel lijkt me verstandiger om bij een dealer te mkopen. Bij dealer lijk je minder risico te lopen want deze wil goede naam in ere houden.
Dat laatste kan wel tegenvallen. Ik heb vorig jaar een BMW s1000xr bij Rhein Ludwigsburg (bij Stuttgart) gekocht. Dat is een grote auto en motordealer. Keurig bijgehouden onderhoudsboekje en informatie vorige 1e eigenaar. Thuis bleek, bij grondige aankoopkeuring, wiellager en ketting versleten en kleine lekkage op blok. Later, na enkele maanden bleek er ook een kleine slag in het voorwiel te zitten. Vandaar dat het stuur trilde, maar dat blijkt ook een issue van dit type motor te zijn en daarom was die slag niet onderkend. Behalve slag in wiel alles vergoed gekregen. Ik kon na die maanden niet hard maken dat ik geen schuld had aan die slag.
Ik denk dat ze gewoom zeer nalatig zijn geweest, geen opzet in het spel was, maar nalatig. Dit omdat deze verkoop peanuts voor hun was vergeleken met de omzet die zij als grote dealer maken. Gewoon nalatigheid van de verkoper. Maar buiten dit, zie ik echt niet in, waarom je meer risico zou lopen bij een importmotor. Zeker niet als je een motor van maar 1 of een paar jaar oud is en hem zelf invoert en dat is een fluitje van een cent.
 
Daar zit hem net de kneep "als je hem zelf invoert".
Als ik zie wat bepaalde modellen in Dld moeten kosten en hier in NL is het verschil klein. Waarom zijn er van dat model dan zoveel import fietsen op Marktplaats met minder dan 50k op de teller en zonder documentatie?
 
Daar zit hem net de kneep "als je hem zelf invoert".
Als ik zie wat bepaalde modellen in Dld moeten kosten en hier in NL is het verschil klein. Waarom zijn er van dat model dan zoveel import fietsen op Marktplaats met minder dan 50k op de teller en zonder documentatie?

Er zijn ook zoveel NL fietsen op marktplaats met minder dan 50k op de teller en zonder documentatie.
Het maakt allemaal niet uit hoor.
 
Het is denk ik ook een beetje wat je zoekt,ik zocht een superduke 1290 r se en die vind je hier in nederland bijna niet,en als je er 1 vind is hij meestal al geimporteerd door de dealer.
Ik heb echt wel een poos gezocht,maar vond het in nederland niet.
Ik heb hem nu een half jaar en ben er in nederland nog nooit één tegen gekomen
 
Als een bepaald type motor dan niet makkelijk is te vinden in NL dan wordt 't idd een import-motor.
Maar ga in het buitenland ZELF kijken, en haal 'm ZELF naar NL.
Ik ben ook in Dld naar een Blackbird wezen kijken. Het was nix, maar anders had ik 'm zelf hierheen gehaald.

Geef niet de louche handelaar de kans om jou een wrak in je maag te splitsen.
Altijd de boekjes kwijt, nooit historie, vreemde kleuren (want de vorige eig. vond dat zo mooi :X) en altijd een tellerstand van ca 35k.

Als toegift krijg je er nog een slap-lul-verhaal bij.
Ze zullen je nooit vertellen dat de motor kort ervoor als wrak is opgehaald om er vooral heel veel aan te verdienen.
Oke, er zullen ook bonafide handelaren zijn, die buitenlandse motoren naar NL brengen.
In dat geval zeg ik: Jammer! Ik hoef 'm NIET!
 
Ach voor mij is een motor uit het westen net zo goed import, enge mensen daar, laten protestacties doorgaan wat niet mag, vieren een bruiloft verkeerd...nee die westerlingen zijn niet te vertrouwen...
Maar even zonder dolheid, het interesseert me geen reet waar hij vandaan komt, ik ga kijken, ik ga rijden, en dan is het ja of nee
 
Ik heb een aantal jaar geleden hobbymatig een paar motoren vanuit Engeland naar Nederland geïmporteerd.
De pond stond toen bijna gelijk aan de euro dus je kon er ook nog een leuk zakcentje aan verdienen.
Door de MOT in Engeland zijn motoren daar vaak best goed onderhouden, in ieder geval wordt de KM-stand bijgehouden en is deze dus te checken.
Ik zette er vervolgens zelf een EU koplamp in, vanwege digitale dashboards kon je die motoren ook omzetten van mijlen per uur naar KM per uur dus aan de KM-stand werd niet gerommeld en was via de MOT papieren te checken.
Bij verkoop kreeg de kopende partij alle MOT papieren en dergelijke erbij dus altijd zeer transparant over geweest.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat de stelling: "Alle geïmporteerde motoren zijn slecht." de grootste onzin is. (Wellicht dat motoren uit bijvoorbeeld Engeland vanwege de MOT nog wel eens beter zouden kunnen zijn ook)
Je moet zelf goed kijken wat en bij wie je koopt.
 
Tja het zal een prima motor zijn. De redenen zijn al opgenoemd waarvan de belangrijkste de historie is.
Tijdens het kopen is het allemaal leuk en aardig totdat je de motor wilt verkopen, dan is diezelfde motor zaak meteen ook degene die wilt afdingen omdat het een import motor is.
 
Onlangs naar een motor gekeken bij een handelaar. Ik wist dat deze uit de UK kwam. In het onderhoudsboekje stonden alle servicebeurten met de miles-stand. De laatste stand klopte met de huidige stand in km's. Zelfs de naam van de (enige) eigenaar stond er nog in, die had ik misschien kunnen traceren en bellen.
In dit geval denk ik dat je net zo goed af bent als dat je een NL motor met historie koopt.
Daarintegen, een importmotor zonder historie is wat mij betreft verdacht. Ik weet dat daar door sommigen anders over wordt gedacht, maar als je van een relatief jonge motor geen onderhoudsboekje kan tonen, dan heb je geen idee hoeveelste eigenaar je bent en wat het verleden verder ervan is. Zodra je hem aan een handelaar probeert te verkopen, is dat ook het eerste dat hij jou zal zeggen.

Toch voelde het niet goed. De proefrit viel tegen. Had het gevoel alsof de motor al een lang leven achter de rug had of een zware tijd gehad had. Het uiterlijk was echter prima en in overeenstemming met de leeftijd en km's.

Ik heb de handelaar nog doorgezaagd waarom hij zoveel importeert (naar eigen zeggen zo'n 80% van wat hij had staan). Daarop gaf hij als antwoord dat motoren in de UK goedkoper zijn en de BPM bijbetaling niet hoog is na een jaar of 2 tot 3.
 
Volgend jaar staat ie te koop als geheel schadevrij! Heeft weinig gelopen.
Ik stel voor dat ie op 34685 wordt gezet. Meeste import staat op een stand van ca 35k
Historie.............? Boekjes.............? Km-stand klopt.................?

:X
 
Ik denk dat het veel uitmaakt of je hem zelf importeert of dat een handelaar in Nederland dat al voor je heeft gedaan
Ik
heb hem zelf geimporteert,maar ik ben ook wezen kijken bij handelaren die hem reeds geimporteert hadden,dat is een heel groot verschil kan ik jullie vertellen.
De handelaren in nederland zijn degene die de boel oplichten,dat is ook meerdere malen gebleken, ( zie opgelicht)
Waar je mee op moet letten in duitsland of er bij staat dat hij verkocht word onder kundenauftragt dan verkoopt de dealer hem voor de verkoper en kan je moeilijkheden krijgen met de garantie,dan is namelijk de dealer niet meer verantwoordelijk.
Verder is in duitsland kopen niets linker als in nederland kopen.
Duitsers kunnen ook veel makkelijker aangepakt worden als ze de boel belazeren.

Duitse wetgeving is vele malen strenger. Dat was vroeger al zo. Dat is ook de reden dat shady auto's naarNederland en andere landen verdwijnen. Daar stopt men "ze" echt in de bak als ze worden gepakt.

Bij auto's heb je NAP en zonder dit heilig te verklaren, zegt het wel iets. Bij motoren hebben we dat nog niet en dat is natuurlijk de kat op het spek binden. Zullen vast dealers bij zijn die daar ver van blijven maar een deel zeker niet.
Niemand gelooft dat een BMW 535D van 10 jaar oud 78k heeft gelopen tenzij je dat keihard kunt bewijzen. Dan zal ik wel moeten gelopen dat een FJR1300 van 5 jaar oud maar 15K heeft gelopen?! Natuurlijk is er uitgerekend bij een dergelijke motor NIETS aanwezig qua historie. Er zijn uitzonderingen maar dat zijn het dan ook, Uitzonderingen.

Hoe ouder de motor, hoe minder van belang. Koop ik een motor van €1.500 dan is het mooi wanneer de historie erbij zit maar legt minder gewicht in de schaal.

Maar goed, ben maar een leek......
 
Moet hier altijd wel om lachen...
We hebben zeker Nederlandse merken gehad vwb motorfietsen welke ook daadwerkelijk in Nederland gebouwd werden etc.

maar verder is elke andere motor geïmporteerd.

( en anders de onderdelen wel)
 
Zelf importeren of een nederlandse fiets kopen 👍🏻. Ik kan tig voorbeelden noemen waarom je beter geen import kan kopen van een handelaar of bedrijf hier in NL. De grootste reden is dan ook dat je weinig tot niets kunt achterhalen.
 
Laatst bewerkt:
Zelf importeren of een nederlandse fiets kopen 👍🏻. Ik kan tig voorbeelden noemen waarom je beter geen import kan kopen van een handelaar of bedrijf. De grootste reden is dan ook dat je weinig tot niets kunt achterhalen.
Ik heb hem van een particulier gekocht,en alles klopt en is na te gaan via de ktm dealer
Maar een motor kopen zonder papieren is net zo link in nederland als in duitsland.
Bovendien heeft duitsland tuv,is toch ook een extra zekerheid
 
Ik heb hem van een particulier gekocht,en alles klopt en is na te gaan via de ktm dealer
Maar een motor kopen zonder papieren is net zo link in nederland als in duitsland.
Bovendien heeft duitsland tuv,is toch ook een extra zekerheid
Precies, beter zelf importeren en historie checken. Echter dat een motor door de TUV keuring komt, is geen zekerheid dat hij hier door de RDW keuring komt, ook daar al 1 voorbeeld van gehoord.
 
Precies, beter zelf importeren en historie checken. Echter dat een motor door de TUV keuring komt, is geen zekerheid dat hij hier door de RDW keuring komt, ook daar al 1 voorbeeld van gehoord.
Als je geen risico wilt lopen moet je geen motor kopen ik rijd met jongens met nieuwe ktm die heel veel gezeik hebben en nog heel slecht geholpen worden door hun dealer
 
Het ging om een GSX- F met tidy tail ombouw. In Duitsland door de TUV keuring, bij de RDW afgekeurd. Geen reflector achter, wie denkt daar aan. Was ook geen plaats om deze te bevestigen, strakke achterkant. Motor was in DE net voor de keuring geweest en hier toch afgewezen. Conclusie; achterzijde moest eerst worden omgebouwd naar origineel of een degelijke positie voor een reflector.
 
Import? Ik heb een stuk of 14 motoren maar er is er niet één in Nederland gemaakt
 
Terug
Bovenaan Onderaan