Wat is het probleem van mijn Honda cbr 600 F ??

[FoSsiL]

MF'er
14 aug 2003
151
0
maassluis
Hallo,

Ik heb sinds 3 maanden een Honda CBR 600 F uit 1993.
Na een halve dag gereden te hebben, begon mijn motor te stotteren en te haperen. Vervolgens kapte hij ermee en wilde niet meer starten. Na elke minuten wilde die wel weer starten maar dat was van korte duur.
Afijn motor weer op laten en halen, het probleem was volgens die motorzaak het ontluchtingsslangetje dat verstopt zat.
De motor deed het weer tot afgelopen weekend. Pcies weer t zelfde gezeik maar nu egt niet meer starten. Was ver van huis dus bij een motorzaak terecht gekomen die heeft het een en ander na gekeken.
- Het vonken van de bougie (goed)
- Benz. doorstroom (goed)
- Ontluchtingsslang (goed)
- Het kastje die het vonken regelt ofzo iets (goed)

deze monteur had het idee dat er misgien water in de tank is gekomen, zou dit daadwerkelijk de oorzaak zijn?
De monteur heeft er moto power I (Forte) in gedaan. De motor startte en kon mijn weg probleemloos vervolgen.

Wie heeft dit ook wel es meegemaakt of wie weet wat het daadwerkelijke probleem is???

alvast bedankt,

Maarten
 
hoe bedoel je herspoten??
De tank en kuip waren origineel roze en zijn later grijs gespoten. Hoe, wanneer en waar weet ik niet.
Maar motor staat vrijwel altijd in een garage, heeft nu een nacht buiten in de stromende regen (je weet wel die buien van het weekend) gestaan. Vorige x was dat hetzelfde probleem maar heeft toen niet in de regen gestaan. Maar zal het dekselringetje eens tjekken, bedankt.

Bijlage: HonDa CbR 600F.jpg
 
Je spanningsregelaar kon wel eens defect zijn.

De symptomen zijn:

Als de motor warm is slaat hij af.
Start een tijdje niet meer totdat hij afgekoeld is.

Als de motor afgekoeld is (en dus ook de regelaar) doet alles het normaal.
Niets wijst erop dat er iets aan de hand is.

en dit gebeurt zeer regelmatig.

p.s. nieuwe regelaar op de sloop halen, is een stuk goedkoper.
Of een nieuwe immitatie. Deze is ook goedkoper dan orgineel maar er zit meestal een grote koelrib op. Hierdoor behoren de problemen zeker tot het verleden.

edit: zoek even met de zoekfunctie op defecte spanningsregelaar. Dan wordt je weer wat wijzer.
 
Laatst bewerkt:
de eerste x dat het gebeurde was na een halve dag en de tweede keer afgelopen weekend zit toch zo'n 1800 km tussen. Zou het kunnen zijn dat nu echt de spanningsregelaar kapot is??


Lijkt me niet, anders was je accu inmiddels wel overleden of leeg geweest en had je een ander topic gestart of dit gemeld in dit topic.

Vocht/water in de carburatie is een mogelijkheid. Zeker gezien het vochtige warme weer van de afgelopen tijd.
Je zou de vlotterbakken kunnen aftappen om dit te controleren. Mogelijk doet het goedje wat er ingegooid is dit ook.
 
Dit zijn idd symptonen die bij water in de tank voor kunnen komen.
Het water vormt een soort brei waardoor slangetjes e.d. verstopt raken.
Je kunt het tjekken door met een lamp in je tank te kijken op zoek naar roest. succes ermee!
 
Dit zijn idd symptonen die bij water in de tank voor kunnen komen.
Het water vormt een soort brei waardoor slangetjes e.d. verstopt raken.
Je kunt het tjekken door met een lamp in je tank te kijken op zoek naar roest. succes ermee!


Ja maar..... wat heeft roest te maken met water in de carburatie?
Roest in de tank geeft naar mijn idee verstopte benzine filters en sproeiers waardoor de motor slecht gaat lopen, afslaan of uberhaubt niet meer lopen.

Volgens mij kan ie beter de vlotterbakken aftappen en controleren op water en eventueel roest.
 
Over de spanningsregelaar: het kan zo zijn dat de regelaar goed werkt (ergo: de accu genoeg bijlaadt) wanneer bijv. de verlichting of andere stroomgebruikers uitstaan, maar dat de laadstroom te zwak is wanneer stroomgebruikers aanstaan of aangezet worden. Dan wordt de accu langzaam leeggetrokken. Zet voor de zekerheid ff een multimeter op de accu en meet de bijlaad waarden met verlichting e.d. aan! Je kunt nu alleen maar van alles gaan testen en op die manier dingen uit gaan sluiten om de oorzaak te achterhalen.
 
Mischien kan de topic starter beter eerst melden of het probleem niet starten of niet aanslaan is...... ;)

Uit zijn verhaal lees ik dat de motor wel start maar niet wil aanslaan.
Hij schrijft echter niet starten....
Lijkt me van wezenlijk belang om een goed advies te kunnen geven.

Starten = startmotor draait wel
Aanslaan = het daadwerkelijk gaan "lopen" van de motor
 
Mijn CBR 600 F2 USA (1993) stotterde altijd met regen. Sloeg ook af en kon na een tijdje pas weer gestart worden. Nadat ik hem verkocht had zei iemand dat het misschien wel haarscheurtjes in de bobines kon zijn, maar zeker weten doe ik niet.....

Stef
 
jeps starten doetie dus wel maar aanslaan niet.
Die monteur vertelde mij dat door het goedje wat er bij gepleurt is het water aan de benzine gebonden zal worden (net bij elkaar gebonden met een stukje touw ofzo :p ) en dus mee de verbranding in gaat....

dus het starten deetie wel, vonken deetie ook goed, alleen de laatste stap: Het aanslaan niet...

thx voor jullie reacties zal es wat gaan checken..
 
Ik heb precies het zelfde probleem gehad , en wat denk je vuile tank brandstof kraan verstopt s ochtend s gewoon op de choke weg rijden en na 1 km geen prut meer start motor gewoon goed rond draaien en nix, op reserve verrekt hij loopt! Haal je tank eraf, kraan eraf goed schoonmaken, roest uit de tank en gaan met die banaan!! was bij mij in middagje gepiept! Anders ff carps reinigen en schoon blazen is het denk ik weer ok!
 
Ik weet geen oplossing maar ik weet wel dat het zwaar kut is als een motor zo rijdt!

ik heb ook een 'slechte' cbr600 gekocht, nu is alles in orde, maar de 1e 2 maanden was het altijd weer ff hopen dat ie het ging doen en bleef doen. Heb ook 3 keer kunnen lopen! Dan is de lol er snel vanaf.

bij mij was er motorisch slecht onderhoud aan gepleegd. Kleppen zaten bijna dicht, er ontbraken ringetjes waar die moesten zitten, etc etc.

Maar nu :]


hoop dat het snel over is!
 
full
 
Hey die motor is niet de mijne mijne heeft geen taartschep meer en kleine knippers achter, carbonlook remleidingen goodrich en niet te vergeten vette yoshimura, icm met dynokit en k&n filter! En natuurlijk de pro-oiler het beste smeersysteem wat nu te krijgen is!
 
Terug
Bovenaan Onderaan