Wat is het verschil in gedrag van een motor als deze 35 kw heeft of bijv. 55kw heeft en evenveel cc?

LoesS

MF'er
26 okt 2018
31
13
Ik kan maar niet in simpele taal op internet vinden wat het verschil is in gedrag van een motor als deze bijv. 35kw heeft of 55kw (en evenveel cc). Ik heb nu les op een Yamaha m07 en heb een BMW F650 GS op het oog. Beiden hebben ongeveer evenveel cc (689 versus 650). Ik vraagd me af hoe je dus aan het rijden merkt dat je een 35kw rijdt. Trek je langzamer op? Moet je meer gas geven om vooruit te komen? Maakt de motor dan (dus) ook meer lawaai?

Ik kan natuurlijk een proefrit maken en bij een dealer navragen, maar het is een beetje gedoe om bij een dealer te komen met het ov en ik wil me vast voorbereiden.

Alvast dank voor de reacties!

Loes
 
Trek je langzamer op? Ja
Moet je meer gas geven om vooruit te komen? Ja
Maakt de motor dan (dus) ook meer lawaai? Ja

Hoewel een echte 35kW wel sneller kan(!) accelereren dan een begrensde 35kW gezien de vertanding te lang is bij een begrensd model.

Over welke GS heb je het overigens, de echte 650 mono of de neppe 650 met 800 twin?
 
Er is geen simpel antwoord.
Het ene motorblok draait graag toeren (meer dan 12k rpm), een ander motorblok geraakt niet tot de 8k rpm.
Hoe meer kw, hoe beter de acceleratie als het gewicht van beide motoren gelijk is. ( In het algemeen)
Als je een motorblok hebt met 1200cc en maar 100pk zal die vaak soepeler zijn over zijn volledig toerenbereik dan een motor met 600cc en 128pk.
De yamaha mt07 bestaat ook in 55kw versie, de 35kw versie is begrensd.
1pk=0 .734kw
 
Dank voor je reactie!

Die met 2 cilinders, maar ik heb nu al de neiging om voor een andere motor te gaan met wat meer kw. Volgens mi jrijdt dat comfortabeler. Ik wil redelijk veel op de snelweg rijden en houd niet zo van herrie.

Ik zoek een beginnersmotor. Begreep dat het handig is dan te kiezen voor 2 cilinders en ik dacht aan minstens 500cc aangezien ik veel op snelweg wil rijden en ik zoek een verlaagde motor, aangezien ik 1,62 ben en graag mijn voeten plat op de grond wil zetten. Het is me niet helemaal duidelijk wat het ongeveer kost om een motor te laten verlagen (ivm ander zadel ook), maar denk dat dat al snel zo'n €500 kost (afhankelijk van merk etc.). Ik wil max. zo'n €6.000 uitgeven.

Dacht naast die BMW ook aan een HONDA NC 750 S of een SUZUKI SFV 650 GLADIUS.
 
Ik heb een BMW met 160 pk / 118 kW en eentje met 33.6 pk / 25 kW.

dsc_0471-jpg.1332234


Even testen? :+

Maar inderdaad zal een motor met 35 kW minder snel aanvoelen.
In het begin heb je er meer dan zat aan, het is in ieder geval rap genoeg om mee te komen in het verkeer. :]
55 kW geeft wel wat reserve op de 130 km/u wegen, je kan nog sneller inhalen. 8-)
 
@kirill007, en wat rijdt het lekkerste bij een 650cc? Een motor met 55kw?
Uit die 2 motoren rijdt de mt07 het lekkerst qua motorblok. ( De motor is ook een stuk lichter)
Maar voor jouw toepassing, autosnelweg zou ik iets kiezen met windbescherming.
De GS is een goede optie maar een Kawasaki versys 650 rijdt ook heel goed en is goedkoper in onderhoud.
Of een suzuki vstrom 650.
Een naked zoals de MT07 zal je niet zo aangenaam vinden door weinig windbescherming.
Ik zou sowieso een motor/auto testrijden voor je hem koopt, anders weet je niet of de motor wel bij je past.
 
Ik vond het gisteren met die wind inderdaad niet fijn op de snelweg op de MT07. Goeie tip van die windbeschermer. Klinkt erg logisch maar had er niet aan gedacht.

En op die GS met 35kw kan ik dus wel veilig en makkelijk inhalen op de snelweg?
 
Dank voor je reactie!

Die met 2 cilinders, maar ik heb nu al de neiging om voor een andere motor te gaan met wat meer kw. Volgens mi jrijdt dat comfortabeler. Ik wil redelijk veel op de snelweg rijden en houd niet zo van herrie.

Ik zoek een beginnersmotor. Begreep dat het handig is dan te kiezen voor 2 cilinders en ik dacht aan minstens 500cc aangezien ik veel op snelweg wil rijden en ik zoek een verlaagde motor, aangezien ik 1,62 ben en graag mijn voeten plat op de grond wil zetten. Het is me niet helemaal duidelijk wat het ongeveer kost om een motor te laten verlagen (ivm ander zadel ook), maar denk dat dat al snel zo'n €500 kost (afhankelijk van merk etc.). Ik wil max. zo'n €6.000 uitgeven.

Dacht naast die BMW ook aan een HONDA NC 750 S of een SUZUKI SFV 650 GLADIUS.
Het hangt er vanaf om welke motor het gaat en wat voor een systeem ze in de vering hebben.
Een andere stang voor de Gladius levert je al 30 mm op, en 90 euro is de duurste aanbieder zeg maar.
Lucas verlagingsset MCTL 154

Een dunner zadel is hier aan te passen.

Vanaf 500 cc of meer is inderdaad een fijnere keuze voor de snelweg. :Y
 
Dank voor je reactie!

Die met 2 cilinders, maar ik heb nu al de neiging om voor een andere motor te gaan met wat meer kw. Volgens mi jrijdt dat comfortabeler. Ik wil redelijk veel op de snelweg rijden en houd niet zo van herrie.

Ik zoek een beginnersmotor. Begreep dat het handig is dan te kiezen voor 2 cilinders en ik dacht aan minstens 500cc aangezien ik veel op snelweg wil rijden en ik zoek een verlaagde motor, aangezien ik 1,62 ben en graag mijn voeten plat op de grond wil zetten. Het is me niet helemaal duidelijk wat het ongeveer kost om een motor te laten verlagen (ivm ander zadel ook), maar denk dat dat al snel zo'n €500 kost (afhankelijk van merk etc.). Ik wil max. zo'n €6.000 uitgeven.

Dacht naast die BMW ook aan een HONDA NC 750 S of een SUZUKI SFV 650 GLADIUS.
Die herrie valt wel mee, op de snelweg zul je voornamelijk windruis horen met een standaard uitlaat. ;)
Maar wat weer power is nooit verkeerd op de snelweg hoewel 50pk wel echt voldoende is op de snelweg, beetje windbescherming is ook wel prettig maar een naked met een schermpje kan ook prima (vind overigens dat moderne nakeds sowieso al zonder ruitje best wel prettig zijn op de snelweg).

Denk overigs dat met jouw lengte een Honda NC of de Suz Gladius je beter zal bevallen vanwege de standaard lagere zithoogte en gewicht maar dat kun je het beste ondervinden met een testrit.
 
Ik vindt een 4 cilinder veel soepeler comfortabeler rijden dan een 2 cilinder.
Dus zou niet alleen maar 2 cilinders kijken.

O
Dank voor je reactie!

Die met 2 cilinders, maar ik heb nu al de neiging om voor een andere motor te gaan met wat meer kw. Volgens mi jrijdt dat comfortabeler. Ik wil redelijk veel op de snelweg rijden en houd niet zo van herrie.

Ik zoek een beginnersmotor. Begreep dat het handig is dan te kiezen voor 2 cilinders en ik dacht aan minstens 500cc aangezien ik veel op snelweg wil rijden
 
Meer vermogen onderin, hoef je minder aan schakelen te denken.
Is ook een voorkeur, vind zelf 4 cilinders niks gezien ze onderin de toeren niks doen (de 600's iig) en vind een 2 cilinder soepeler, makkelijker en comfortabeler dan een 4 cilinder. :9
 
2 cilinder motor heeft meer koppel dan een 4 cilinder, dus je kan makkelijker in lage toeren schakelen.
Bij een 4 cilinder moet je de motor meer in toeren jagen voordat ie echt op gang komt.
Vooral in het dorp of in de stad is een 2 cilinder dus veel beter.
Ook voor op de snelweg kan je met een twee cilinder goed weg komen.
De zithouding bij een 2 cil. en een 4 cil. is ook anders, bij een 4 cil. heb je de benen meer gespreid omdat het motorblok veel breder is.
Een twee cilinder is weer smaller, wat veel beter en comfortabeler is.

ja een 4 cil. is wat soepeler qua motorkarakter in het lage toerengebied maar dat is eigenlijk ook het enigste
 
Dank voor jullie duidelijke uitleg! Als ik dit zo lees neig ik naar een 2 cilinder.

Kan je een 4 cilinder een beetje vergelijken met een dieselauto en een 2 cilinder met een benzine? Met beiden heb ik (in ver verleden; rijd al 10 jaar geen auto meer) ervaring.
 
Meer vermogen onderin, hoef je minder aan schakelen te denken.
Is ook een voorkeur, vind zelf 4 cilinders niks gezien ze onderin de toeren niks doen (de 600's iig) en vind een 2 cilinder soepeler, makkelijker en comfortabeler dan een 4 cilinder. :9
Dat is in de stad wel leuk waar je laag in toeren rijd maar, op de snelweg .
Ik kan je vertellen dat ik met me zx6r (600cc) gewoon 70 in de 6e versnelling kan rijden, als ik gas geef komt die nog redelijk vooruit.
ja een 4 cil. is wat soepeler qua motorkarakter in het lage toerengebied maar dat is eigenlijk ook het enigste
Vergeet niet meer vermogen in hoge toeren waar je op de snelweg meestal in rijd.
Aangezien TS veel snelweg wil rijden zou ik eerder naar een 4 cilinder gaan.

Het ligt er ook aan welke motoren gaat vergelijken met elkaar want een 4cilinder kan ook veel koppel hebben onderin
 
Laatst bewerkt:
Dat is in de stad wel leuk waar je laag in toeren rijd maar, op de snelweg
Vergeet niet meer vermogen in hoge toeren waar je op de snelweg meestal in rijd.
Aangezien TS veel snelweg wil rijden zou ik eerder naar een 4 cilinder gaan.

Het ligt er ook aan welke motoren gaat vergelijken met elkaar want een 4cilinder kan ook veel koppel hebben onderin
Verkies ik ook een 2 cilinder, vond dat m'n Fazer 600 irritant trilde rond 120/130 gezien die dan ongeveer in z'n powerband zat. Een 2 cilinder heeft meer voelbare trillingen maar daar krijg ik geen dove handen van en van de 4 cilinder Fazer kreeg ik wel dove handen (ook met andere handvatten).

En dan met krappe bochten irriteerde ik me aan het feit dat ik met de Fazer niet snel bochten uit kon accelereren (helemaal als je berg op ging), tenzij je hoog in de toeren bleef zitten maar dan is die weer te giftig/nerveus. Over 1000cc zeg ik niks gezien die voldoende koppel onderin hebben maar dat vermogen bovenin is onnodig en zit alleen maar in de weg als beginner. Maar zoals al zij is het een voorkeur, ik hoef persoonlijk nooit meer een 4 cilinder.
 
Beste advies is: uitproberen! Een 4 in lijn (meeste 4 cyl) rijdt anders dan een 2. En een boxer (platte 2) rijdt weer anders dan een staande twin. En dan zijn er ook nog staande 3 cylinders, v-twins (zowel dwars als in lengte richting) en 1-pitters. Minder gebruikelijk zijn de 6 in lijn, boxer-4, 5 in lijn enz enz.

Persoonlijk vind ik het soepele van een 4 wel fijn. Ik ben meteen naar een 1000cc supersport gegaan, die hebben altijd power maar bovenin zijn ze angstaanjagend. Een simpele oplossing voor de beginnende bestuurder is daar simpelweg niet te komen: je hebt zo veel reserves dat je veel vroeger schakelen kan dan de powerband. Het voordeel wel is dat je niet zo snel moet schakelen als een lichtere 4-in-lijn.

Maar ook een Fazer met 600cc 4 vond ik erg leuk: voelde licht, stuurde licht en had er altijd wel zin in. Nee, niet zoveel power als een 1000, maar meer dan zat. Het zijn fietsen die ik iedereen wel aan kan bevelen, je kan er alles mee doen en het gaat makkelijk zonder saai te zijn.

Nu rijd ik ipv de Fazer een R1200, boxer dus. Heel anders, veel vroeger schakelen (max 8k toeren) maar wel altijd power. Ook leuk, maar vind het wel saaier.

Lang verhaal kort: uitproberen! En vergeet niet, na je eerste motor komt nog een 2e, 3e enz. ;) Een weloverwogen keuze is goed, maar je wensen en verlangens veranderen ook.
 
Zo zie je maar het is nooit one size fits all.
Het is een kwestie van testen en, persoonlijke voorkeur.
De ene 2 is de andere 2 cilinder niet, het zelfde geld voor 4 cilinders.
Klopt :t

Generaliseer nu ook alle 600cc 4cyl motoren door m'n Fazer verhaal.

Maar heel simpel is een ±600cc 2 cilinder door de regel genomen vanaf stationair al redelijk paraat, dat heeft een 600cc 4 cilinder niet zo. Heb op vakantie ook vaak dat ik op technischer stukken sneller ben (wat ik het liefst doe), om vervolgens op de rechtere stukken weer traag te zijn omdat ik topvermogen mis. Maar 2 cilinders kunnen inderdaad ook aardig verschillen, heb daarom ook m'n TDM weer omgeruild voor een TransAlp, naast de zithouding vond ik het motorkarakter van de TDM gewoon niet helemaal fijn. De TransAlp is trager en misschien wat saaier als je op het gas gaat maar heeft wel een heerlijk smeuïg blokje, is inmiddels ook mijn 5de motor die dat motorblok heeft, kan er niet van weg blijven . :YY
 
Trek je langzamer op? Ja
Moet je meer gas geven om vooruit te komen? Ja
Maakt de motor dan (dus) ook meer lawaai? Ja

Hoewel een echte 35kW wel sneller kan(!) accelereren dan een begrensde 35kW gezien de vertanding te lang is bij een begrensd model.

Over welke GS heb je het overigens, de echte 650 mono of de neppe 650 met 800 twin?
Trek je langzamer op? Nee dus, de F650 heeft een gunstger koppelkromme, je hebt dus bij een lager toerental meer kracht beschikbaar. Daarnaast is de tandwielverhouding afgestemt op een lagere topsnelheid waardoor hij sneller optrekt.
Moet je meer gas geven om vooruit te komen? Ja op de piekerige motor wel, die levert pas bij een veel hoger toerental zijn piekvermogen.
Maakt de motor dan (dus) ook meer lawaai? Nee Standaard moeten beide motoren aan dezelfde normen voldoen. Fabrikanten hebben al moeite genoeg om die normen te halen. Ze zullen dus beide evenveel decibellen leveren.
 
Maar ik lees op diverse internetsites dat ze 2 cilinders adviseren als je net begint met motorrijden. Weet eigenlijk niet meer waarom...
Op internet staat wel meer dat niet klopt... Ga eens bij een goede motorzaak langs. Mijn advies: voor jouw budget heb je een hele leuke relatief jonge Honda CBF600S, ideale motor om het op te leren en met ruim voldoende vermogen. Zo soepel als een warm mes in een pakje boter.
 
Ik lees hier een aantal dingen waar ik vraagtekens bij zet. Er is geen algemeen verschil tussen twee en viercilinders omdat de verschillen onderling al heel groot kunnen zijn.

Bijvoorbeeld: een viercilinder in V vorm is smal en een V4 als de Honda Magna is heel soepel en behoorlijk snel. Je kunt er heel rustig mee toeren en je kunt een heel spannend sprintje trekken.

Hij begint bij 2000 rpm al heel hard te werken en gaat moeiteloos tot boven de 10.000 rpm. Maar er zijn ook viercilinders die onder de 6000 rpm niet veel doen en daarboven per direct stijgeren als een wild paard.

Verschillen dus en wat je lekker vindt bepaal je helemaal zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan