Wat is het werkelijke effect van gewichtsbesparing op motor?

beyond cool

MF veteraan
12 mrt 2004
43.448
2
Nijkerk
Erg vaak zie ik motoren rondrijden met namaak carbon onderdelen op hun motor. Deze zijn echter niet noodzakelijk lichter. De carbon-look demper van Bos voor mijn motor is bijvoorbeeld meer dan een kilo zwaarder dan de aluminium versie van, uiteraard, dezelfde demper.

Maar daar gaat dit topic niet over. Mijn motor is onlangs zwaar beschadigd tijdens een val. Aangezien deze nu hersteld moet worden overweeg ik om bepaalde onderdelen te vervangen door third-party onderdelen.

Ik vroeg me af of het nu werkelijk zoveel uitmaakt om delen van je motor te vervangen door lichtgewicht onderdelen, c.q. wat het prestatieverlies is als je je motor extra gaat belasten met extra onderdelen zoals een navigatiesysteem, valbeugels, duoseatcovers en meer van dat.

Kan iemand cijfermatig uitleggen wat het verschil in prestaties is bij een bepaalde gewichtstoename of gewichtsverlies. Ik overweeg namelijk om carbon onderdelen te plaatsen ter compensatie van mijn toegenomen lichaamsgewicht.
 
Laatst bewerkt:
friday_024.jpg
 
Alleen lichtere wielen hebben echt veel effect voor weinig geld. De rest is DUUR en heeft minder effect :)
 
Gewichtsbesparing heeft enorm veel invloed als je het op roterende (krukas, wielen) delen doet, zeker als deze onafgeveerd zijn.

Daarnaast heetf besparing veel meer invloed als je het ver van je massacentrum doet (ivm massatraagheid).

Vandaar dat ik topkoffers ook niet snap....
 
Gewichtsbesparing heeft enorm veel invloed als je het op roterende (krukas, wielen) delen doet, zeker als deze onafgeveerd zijn.

Daarnaast heetf besparing veel meer invloed als je het ver van je massacentrum doet (ivm massatraagheid).

Vandaar dat ik topkoffers ook niet snap....

Ik ben van plan om die vol te pompen met helium.
 
Het heeft allemaal geen nut.

Ik heb speciaal om die reden een scooter gekocht van 124 kg.
Prestaties zijn niet verbetert. :(
 
Alleen massa die je moet stoppen
Maar die 8 kilo max op jouw motor zal echt geen drol uitmaken
En jij remt je je toch eerder onderuit dan dat je er sneller stil van zal staan :+
 
Alleen massa die je moet stoppen
Maar die 8 kilo max op jouw motor zal echt geen drol uitmaken
En jij remt je je toch eerder onderuit dan dat je er sneller stil van zal staan :+

Ik donder tenminste niet van de dijk af. Met genoeg helium blijf ik zweven.
 
In een 0-100-0 race met een vriend die dezelfde motor rijdt ben ik zo'n 6 seconden sneller.

Ik weeg 77 kg.
Hij weegt 100 kg.

Gewicht maakt wel iets uit :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan