Wat is het werkelijke effect van gewichtsbesparing op motor?

herp derp brainfart,
moest natuurlijk kinetische energie zijn.
Aangezien je zei dat je massa niets uit maakt, maar enkel je massamiddelpunt.
wat totaal niet waar is
 
herp derp brainfart,
moest natuurlijk kinetische energie zijn.
Aangezien je zei dat je massa niets uit maakt, maar enkel je massamiddelpunt.
wat totaal niet waar is

Kijk: Je hebt een bepaalde kinetische energie. Omdat de weerstand arbeid verricht verlies je deze energie -> afremmen. Alleen de rolweerstand veranderd door verschil in massa (luchtweerstand laten we voor het gemak even weg), dus uit behoud van energie:
E_tot = Kinetische + Arbeid weerstand.
Kinetische energie = 0.5mv^2
Arbeid door weerstand = c*Normaalkracht*d (c is een dimensieloze constante, d remafstand)
Normaalkracht = mg
Dus krijg je: E = 0.5mv^2 + cmgd
De m kun je wegdelen, dus is het onafhankelijk van de massa.
QED

Zo en nu is het weekend :z
 
Het is inderdaad weekend, daar zit je juist :)
Maar je berekeningen houden totaal geen rekening met de max remweerstand die je rubber op de weg kan neerzetten en wat je remmen aankunnen ;)
 
Jawel hoor, de rolweerstand is c*Normaalkracht. c is de wrijvingscoëfficient die iets zegt over hoe goed het ene materiaal op het andere materiaal 'plakt'. ;) Onder beide omstandigheden kunnen je remmen hetzelfde aan toch?
 
verdeel jij dan maar eens een paar 100 kilo op je motor (er voor zorgen dat da het massamiddelpunt op dezelfde plek zit natuurlijk)
en kijk dan eens of je nog op dezelfde afstand stil staat.
totale massa heeft wel degelijk invloed aangezien je een verschil hebt in potentiële energie.

dat heet traagheid, een olietanker begint bij dover al af te remmen om in rotterdam aan te meren, dus meer gewicht is langere remweg ;)
 
Volgens de laatste editie van performance bikes magazine (die hadden hier toevallig een artikel over):
2 scenario's:
1: lichte of zware rijder op dezelfde motor (zelfde rijder maar met 60kg bepakking)
2: standaard gsxr 1000, gsxr 1000 met lichtgewicht wielen, einddemper, accu, remmerij al met al 11 kg lichter)

uitkomst:
1:
IMAG0359.jpg

2:
IMAG0360.jpg


Foto's zijn niet al te best, maar resultaat lijkt me duidelijk, minder gewicht scheelt veel!
 
Jawel hoor, de rolweerstand is c*Normaalkracht. c is de wrijvingscoëfficient die iets zegt over hoe goed het ene materiaal op het andere materiaal 'plakt'. ;) Onder beide omstandigheden kunnen je remmen hetzelfde aan toch?
ok, dus...
Bike A
Z1000, lichte bestuurder (65kg)

Bike B
Z1000, zware bestuurder (100kg) + grietje en tanktas (65kg)
laten we er even vanuit gaan dat het massamiddelpunt hetzelfde is.

Volgens jouw staat Bike A even snel stil als Bike B :?
Mag je nog met zoveel regeltjes afkomen, maar daar zit je dan toch knal naast.
 
Nee, dat zeg ik niet. Als het massamiddelpunt op dezelfde plek blijft, dan is de remafstand gelijk. In dit geval is dat niet zo.
 
Ga maar op de maan wonen, heb je geen carbon speelgoed nodig.
Waar zijn die luttele fracties van tijdswinst nou eigenlijk zóóóóóóó belangrijk voor :?
 
Laatst bewerkt:
Ga maar op de maan wonen, heb je geen carbon speelgoed nodig.
Waar zijn die luttele fracties van tijdswinst nou eigenlijk zóóóóóóó belangrijk voor :?
Maar op de maan heb je wel weer lucht nodig :/
En dan moet je eerst nog een ruimtevaart organisatie vinden die bereid is om je daar naar toe te brengen.... Vind het geen praktische oplossing van je :N
 
Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met lichtere kleding:

577_2.jpg


cross%20sport%20shorts.jpg


Mijn inziens de meest goedkope manier om gewicht te verliezen.

Ook kun je genoeg aan je bestaande spullen veranderen om je motor lichter te maken, zonder dat je dure Carbon troep hoeft te kopen. Bijvoorbeeld:

shervin-license-plate-500x375.jpg


shervin-holes-in-frame.jpg
 
Volgens de laatste editie van performance bikes magazine (die hadden hier toevallig een artikel over):
2 scenario's:
1: lichte of zware rijder op dezelfde motor (zelfde rijder maar met 60kg bepakking)
2: standaard gsxr 1000, gsxr 1000 met lichtgewicht wielen, einddemper, accu, remmerij al met al 11 kg lichter)

uitkomst:
1:
[afbeelding]
2:
[afbeelding]

Foto's zijn niet al te best, maar resultaat lijkt me duidelijk, minder gewicht scheelt veel!
OK, duidelijk.
 
gewicht maakt zeker wel uit :Y

mijn xjr 1300 is standaard 235kg op kenteken

en nu net aan 201 kg , heb er dan ook wel wat vermogen bij door andere uitlaten en dyno kit en filter, maar rij toch gemiddeld 15 tot 20 km meer op een tank

alle beetjes helpen en zeker als je 8 kilo lichter word ga je dat zeker merken
 
gewicht maakt zeker wel uit :Y

mijn xjr 1300 is standaard 235kg op kenteken

en nu net aan 201 kg , heb er dan ook wel wat vermogen bij door andere uitlaten en dyno kit en filter, maar rij toch gemiddeld 15 tot 20 km meer op een tank

alle beetjes helpen en zeker als je 8 kilo lichter word ga je dat zeker merken

...Zit wat in....
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan