Wat is jouw favoriete supersport + bouwjaar uit de 600cc klasse?

1999 ZX6R natuurlijk:W
Scannen0001.jpg
 
Alleen bijna 500cc teveel voor een 600 😅
Ik zocht mijn oude Bimota met FZR 600 blok maar kon die even niet vinden.
Ook de Wikipedia bekeken, advertenties.
Weinig info over die dingen. :+
Photobucket uit die tijd is nu betaalde hosting. O-)

Gooi ik er nog een V-Due in uit 1996.
Honderd CC te weinig met 500. :+
1.jpg
 
De mooiste 600 in 1995. 8-)
Bekijk bijlage 1875496
Ja erg mooie motor, maar geen 600cc 8-)
Zoals @nampus terecht aangeeft.
Hier hangt een 1100 blok van Suzuki in.
Bimota had in de jaren 90 wel 600 supersport maar daar hing een Yamaha yzf 4 cilinder onder. Die Bimota zelf van injectie voorzag yb9.
 
Ja erg mooie motor, maar geen 600cc 8-)
Zoals @nampus terecht aangeeft.
Hier hangt een 1100 blok van Suzuki in.
Bimota had in de jaren 90 wel 600 supersport maar daar hing een Yamaha yzf 4 cilinder onder. Die Bimota zelf van injectie voorzag yb9.
Die lagere nummers kende ik indertijd wel. :Y
Met injectie was het nieuwere model, de YB9sr dacht ik. :9

In 2003 stond ik bij de douane voor aangifte van mijn gele Bimota en vroeg ze of ik het injectie model had.
Nee, de gewone zei ik trots.. ah die was duurder zei ze vervolgens.
Extra belasting aanslag. :X |(:')
bimota-yb9-giallo_152268287.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die lagere nummers kende ik indertijd wel. :Y
Met injectie was de YB9sri dacht ik. :9

In 2003 stond ik bij de douane voor aangifte van mijn gele Bimota en vroeg ze of ik het injectie model had.
Nee, de gewone zei ik trots.. ah die was duurder zei ze vervolgens.
Extra belasting aanslag. :X |(:')
Bekijk bijlage 1875570
:t nou de YB9 met of zonder injectie ;) is dus mijn favoriete 600.

Ik moet mij behelpen met een originele Suzuki gsxr 600 Srad 1998 (nieuw gekocht en eerst 3 jaar mee geracet in het ONK destijds) en nog een srad 600 van 1997 waar ik nu mee in youngtimer klassen race. Die ik zoveel mogelijk opbouw als de racers van het alstare team met Chambon en Pirovano.
Hier ben ik nog bezig stickers te plakken op de kuip, want ik ga dus niet met de alstare kleuren rijden. :+
 

Bijlagen

  • 20230416_160420.jpg
    20230416_160420.jpg
    374 KB · Weergaven: 29
Een 2008 2009 zwarte Triumph Daytona 675 triple.

De looks
Dat blok

Triumph%20Daytona%20675%20se%2008%20%202.jpg


Triumph%20Daytona%20675%2009.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor op de weg hadden ze de Street Triple . Zelfde chassis, zelfde blok, maar een prachtige naked. Ik reed 3 jaar met veel plezier op mijn 2010 op de openbare weg
 
Laatst bewerkt:
:t nou de YB9 met of zonder injectie ;) is dus mijn favoriete 600.
Alleen in veel voorkomend onderhoud een draak.
Of juist handig met de volledige kuip uit één stuk.
En dan bedoel ik dus ook de gehele voorkant - links/rechts onder en bovenkant.
Olie peilen? Kuip los.
Olie verversen?
De hele kuip er af. :')
Ik moet mij behelpen met een originele Suzuki gsxr 600 Srad 1998 (nieuw gekocht en eerst 3 jaar mee geracet in het ONK destijds) en nog een srad 600 van 1997 waar ik nu mee in youngtimer klassen race. Die ik zoveel mogelijk opbouw als de racers van het alstare team met Chambon en Pirovano.
Hier ben ik nog bezig stickers te plakken op de kuip, want ik ga dus niet met de alstare kleuren rijden. :+
Kogelproof dus. 8-)
Nog steeds een mooie fiets, met vast het nodige goede onderhoud.
Geen straf om op te rijden. :t
 
Voor op de weg hadden ze de Street Triple . Zelfde chassis, zelfde blok, maar een prachtige naked. Ik reed 3 jaar met veel plezier op mijn 2010 op de openbare weg
Weet ik ,had nog over een speed triple nagedacht,maar toch niet mijn uitstraling.
Ben voor een corsaro gegaan.
Nu al 6 jaar,geen moment spijt van gehad.
 
Alleen in veel voorkomend onderhoud een draak.
Of juist handig met de volledige kuip uit één stuk.
En dan bedoel ik dus ook de gehele voorkant - links/rechts onder en bovenkant.
Olie peilen? Kuip los.
Olie verversen?
De hele kuip er af. :')
Ow. -O-
Tja dat wist ik niet maar klinkt idd wel heel erg Italiaans. Wel leuk om te weten.:t
Kogelproof dus. 8-)
Nog steeds een mooie fiets, met vast het nodige goede onderhoud.
Geen straf om op te rijden. :t
Ja idd. Supersport voor de "gewone" man met beperkte vrije tijd._O-
Als je 40 uur in de week moet werken om ook af en toe nog te kunnen racen blijft er jammer genoeg niet zo heel erg veel tijd meer over om te sleutelen. Erg jammer want dat sleutelen en onderdelen maken vindt ik net zo leuk als het racen. :Y
O-) Op die foto is trouwens erg goed te zien (beter als in het echt) dat ik minder plezier beleef aan het onderhouden van mijn veel te grote tuin.....
Nu is de Supersport 600 denk ik wel de klasse waar het minst in gesleuteld hoeft en mag worden, totdat je goed op de details gaat letten. Dan zie je vooral bij de fabrieksteams uit de jaren 90 hoe goed ook die Supersports in elkaar gezet zijn en welke race onderdelen er gebruikt zijn.
Zitten erg fraaie motoren tussen, en dat zijn gelijk ook degene die vooraan de dienst uitmaakten.
 
Ik heb een tijd de srad 750 injectie gereden , niks mis mee behalve de standaard vering en het regelmatig kuisen van de 6 zuiger tokico's.
 
Ik heb een tijd de srad 750 injectie gereden , niks mis mee behalve de standaard vering en het regelmatig kuisen van de 6 zuiger tokico's.
:Y klinkt herkenbaar. Achter zit een fraaie WP shock in. 6 zuiger tokico heeft de 600 niet, dat scheelt schijnbaar al. Maar toch heb ik adapters op de voorvork gemaakt om 40mm brembo remklauwen van een Ducati supersport te kunnen gebruiken. En ja ik ben op dit moment bezig om zwaardere veren te vinden voor in de voorvork. Precies de punten die jij ook ervaren hebt dus. :t
 
Ik ben als motorrijder opgegroeid op de Yamaha FZR600 en FZR600R, dus daar zal ik altijd een zwak voor hebben.
Dit was bijna mijn aller eerste nieuwe motor geweest bij Safe, na het behalen van het roze papiertje.
(als de ouwe heer niet mee was gegaan, uiteindelijk is het een nieuwe GS500E Slingshot geworden die een maand later in
de kreukels lag, maar dat is off topic voor hier)

Dus ja, de FZR600R, de donderpoezen (blijven ook een aprat plekje behouden) en de '03 R6 zwart/grijs.
Als laatst de zwart/oranje GSX-R ('05??)
 
De mooiste 600 in 1995. 8-)
Bekijk bijlage 1875496

Ik heb op deze motor gereden, dit exemplaar. Tweemaal. De vorige eigenaar is een goede vriend van me en tevens degene waar ik mijn motor onderhoud (naast bij mn pa).

Er ligt een gsxr1100 blok in meen ik. Heb deze motor kunnen vergelijken met mijn toenmalige R1 2003 en ZX10r 2006. Ik dacht dat dit twee zeer goed sturende fietsen waren, maar het is ongelofelijk hoe stabiel de SB6 in bochten ligt. Als op rails. Zo veel vertrouwen vanaf de eerste kilometer. Ook was de vering vele malen beter. Comfortabeler, maar toch zeer sportief. Alsof alle klapjes net wat sneller, soepeler, beter worden opgevangen en dat terwijl er ook nog zoveel feedback werd doorgegeven. Gaf ook meteen veel vertrouwen.
En dat voor een fiets uit 95, toen de gemiddelde sportmotor nog 220 kg woog.
De zitpositie was aardig barbaars, het zadel is een soort zwart plankje.
 
Hij heeft ook een DB5R gehad, nog exotischer en zeldzamer.
Daar heb ik alleen naar kunnen kijken. Rijden mocht, maar is er niet van gekomen.
Viel me op dat deze motor voor zn kleine blokje enorm goed de 1000cc sportmotoren kon bijhouden tijdens de weekendjes weg.

Hij vertelde dat wegrijden aardig lastig is, koppeling hapt behoorlijk. En starten kon je 2 keer, dan was de accu leeg. Leuke combinatie.
 
Het valt me op dat de favo 600 toch vaak klassiekers zijn. 600 die nu van de band rollen zijn allemaal een soort kinderfietsen, de sportieve uitstraling is weg.
Voor mij dus de FZR600 en FZR600R, daar heb ik er dan ook een stuk of 10 van
 
Terug
Bovenaan Onderaan