Wat is koppel nou ?

Koppel is de kracht die je motor heeft bij een aantal toeren...veel koppel zorgt ervoor dat je fiets met lage toeren veel vermogen heeft, kijk naar choppers ed.
koppel zorgt ervoor dat je makkelijk kan wheelyen. En pk\'s zijn de kracht die ervoor zorgt dat je hem in zn 6e versnelling toch nog hoog in zn toeren door kan trekken....
beetje duidelijker nou?
 
Ook dat niet helemaal Delusion.

Er is een formule voor het omrekenen van het koppel bij een aantal rpm naar het vermogen bij datzelfde rpm. (die zou je op internet moeten kunnen vinden)

Ziehier de uitleg vanaf de Autovisie website:
KOPPEL EN VERMOGEN

Regelmatig bereiken ons vragen omtrent de begrippen ‘koppel’ en ‘vermogen’. Bij elke test en rij-impressie maken we braaf melding van beide gegevens, maar over hun precieze betekenis blijken tal van lezers in het duister te tasten. Het koppel van een motor, of ‘trekkracht’, wordt aangegeven in Newtonmeters (Nm). Dit is de kracht (N) die door het verbrandende mengsel op de bovenzijde van de zuiger wordt uitgeoefend en via de zuigerstang in een draaiende beweging wordt omgezet. Daar is een bepaalde armlengte (m) voor nodig, in dit geval de lengte van de kruktap. Het maximale koppel is dus de maximale ‘draaikracht’ die alle zuigers tezamen bij een bepaald toerental aan de krukas geven. Het vermogen, weergegeven in kilowatts (kW) of paardenkrachten (pk) is wat moeilijker te bevatten. Hierbij gaat het om de geleverde arbeid per tijdseenheid: rent u tweemaal zo snel naar de brievenbus dan uw (even zware) buurman, dan levert u tweemaal zo veel vermogen.

Het vermogen is via een formule rechtstreeks met het koppel verbonden, dus weet je bij een bepaald toerental hoeveel het koppel bedraagt, dan ken je ook het vermogen. Alhoewel koppel en vermogen dus niet los van elkaar staan, zou je samenvattend kunnen zeggen dat het koppel bepalend is voor het gemak waarmee een auto een caravan de heuvel opsleurt, terwijl het vermogen meer zegt over het acceleratiepotentieel en de topsnelheid. Of nog simpeler gezegd: hoe meer, hoe beter.
 
Onlangs stond er in M&T een artikel over en het was heel verduidelijkend. Ik herinner me onder meer nog de volgende vergelijking: koppel komt min of meer overeen met wat een klimmer in de bergen presteert (klimt op souplesse), terwijl pk hetzelfde zou zijn als een sumoworstelaar op dezelfde fiets zetten in de bergen (klimt op kracht). Ik kijk dat nog wel eens na.
 
Beetje moeilijk uitleggen, maar volgens mij moet je het vergelijken met een racefiets.

Veel pk met weinig koppel is als een racefiets in zijn hoogste versnelling, als je op gang ben kan je hard, maar weg komen is moeilijk.

Veel koppel met weinig pk is als in ze laagste versnelling, weinig topsnelheid, maar op de steilste helling kom je nog weg.

De truc is een goede balans tussen koppel en pk\'s.

Pk\'s kunnen gemaakt worden door een blok zeer ver te tunen, ook met weinig cc\'s.

Koppel krijg je hoofdzakelijk door meer cc.

Zoiets dus.
 
Beetje moeilijk uitleggen, maar volgens mij moet je het vergelijken met een racefiets.

Veel pk met weinig koppel is als een racefiets in zijn hoogste versnelling, als je op gang ben kan je hard, maar weg komen is moeilijk.

Veel koppel met weinig pk is als in ze laagste versnelling, weinig topsnelheid, maar op de steilste helling kom je nog weg.

De truc is een goede balans tussen koppel en pk\'s.

Pk\'s kunnen gemaakt worden door een blok zeer ver te tunen, ook met weinig cc\'s.

Koppel krijg je hoofdzakelijk door meer cc.

Zoiets dus.

Koppel krijg je juist door een grotere slag.
 
Dat klopt, maar wat bedoel je :?

Ik zit Fazertje zijn post nog eens te lezen maar koppel wordt natuurlijk gemeten in Nm (vroeger in kgm) en niet in KW.

KW is gewoon de moderne vervanger van Pk als meeteenheid van vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Koppel is waarmee je je motor op zn achterwiel krijgt...of juist niet terug hoeft te schakelen met lage snelheid...
Heel grof weg gezegd is koppel de trekkracht die je hebt, en pks zorgen ervoor dat je toeren kan maken...en daardoor hard rijden...
 
Beetje moeilijk uitleggen, maar volgens mij moet je het vergelijken met een racefiets.

Veel pk met weinig koppel is als een racefiets in zijn hoogste versnelling, als je op gang ben kan je hard, maar weg komen is moeilijk.

Veel koppel met weinig pk is als in ze laagste versnelling, weinig topsnelheid, maar op de steilste helling kom je nog weg.

De truc is een goede balans tussen koppel en pk\'s.

Pk\'s kunnen gemaakt worden door een blok zeer ver te tunen, ook met weinig cc\'s.

Koppel krijg je hoofdzakelijk door meer cc.

Zoiets dus.

Thanx :) Dit is lekker duidelijk :) En de rest ook bedankt hoor :)
 
idd.
langeslag blokken zijn laagtoeriger dan korteslagblokjes, maar langeslag heeft onderin weer meer koppel (ligt wel aan cc\'s enz uiteraard)
korteslagblokjes kunnen over het algemeen makkelijker meer toeren maken, beste voorbeeld is een 4 en een 2 cilinder, bijv. zoals een dikke harley met z\'n bijna 1400cc (ofzo) zo\'n ding heeft echt een berg koppel onderin, maar bovenin verliest ie het natuurlijk weer van een zx9r enz.
zx9-r, 4 cilinder, hoogtoerig ding, veel vermogen, en ook vooral bovenin, het houd dus eigenlijk niet op.
lange-korteslag 2 of 4 cilinder het heeft allemaal zijn voor en nadelen..

ehhe hopelijk klopt dit verhaal een beetje, zo niet ik ben ook maar een newbie :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan