Wat is 'koppel' ?

Quando

MF'er
18 jul 2005
76
0
utrecht
Ik zat laatst na te denken over koppel en vermogen. Op verschillende toerentallen worden de hoogste waarden bereikt en snapte het eigenlijk niet; ik weet wel dat meer koppel meer kan trekken, tenminste dat dènk ik.

Daarna heb ik natuurkundeboeken opengeslagen (niet mijn vak) en het eens opgezocht koppel had met moment te maken en twee tegengestelde krachten die samen een lichaam in beweging brengen. Oké. Dat moet je gewoon accepteren, dacht ik

Verder is vermogen in W, en koppel nm, maar newton ko je omzetten in energie, dus dan werd het iets van Watt over een afstand. Ik zie het verband niet! Kan iemand me inzicht verschaffen?
 
koppel is vermogen (kW) gedeeld door de hoeksnelheid van de as.

Simpel gezegd is het het vermogen gedeeld door het toerental.

Koppel=Vermogen/2*Pi*n

Pi = 3.14
n is toeren per sec
koppel in N*m
vermogen in Watt
 
Je kan dus ook aan de Formule zien dattie eerstegraads is (zie post zeeuwse klei). Dat houd in dat wanneer de koppelkromme (afgifte) rechtlijnig/constant is, de vermogenskromme linear toeneemt. Hoe verder je in toeren klimt, hoe meer vermogen er vrij komt, vandaar dat men in de racerij hun machientjes laat janken (ze rijden puur op vermogen in de hoge toerenregionen, hoe korter de 'powerband' hoe meer versnellingen je in principe nodig hebt).
Als je bij lage toeren al een mooi koppel hebt kun je wat makkelijker weg trekken zonder veel met de koppeling te spelen (de kracht van de eenpitter).
 
Je kan dus ook aan de Formule zien dattie eerstegraads is (zie post zeeuwse klei). Dat houd in dat wanneer de koppelkromme (afgifte) rechtlijnig/constant is, de vermogenskromme linear toeneemt. Hoe verder je in toeren klimt, hoe meer vermogen er vrij komt, vandaar dat men in de racerij hun machientjes laat janken (ze rijden puur op vermogen in de hoge toerenregionen, hoe korter de 'powerband' hoe meer versnellingen je in principe nodig hebt).
Als je bij lage toeren al een mooi koppel hebt kun je wat makkelijker weg trekken zonder veel met de koppeling te spelen (de kracht van de eenpitter).

dus bij 4 cilinders is het moeilijker?
 
Dat hangt weer af van de cilinderinhoud, de slaglengte, ontsteking, enzovoort. Een Suzuki GSX-1400 bijvoorbeeld sleurt je armen uit je lijf bij lage toerentallen.
Hard optrekken doe je op koppel, hoge topsnelheden haal je met veel topvermogen (uithoudingsvermogen van de motor).
 
Koppel onstaat door een as met een hefboom eraan rond te willen draaien. de lengte van de hefboom en de kracht waarmee je er aan trekt zijn samen het koppel.
In een verbrandingsmotor, heb je de as (de krukas dus) en de zijdelings van deze as geplaatste krukken (bigend of onderkant van je drijfstang.)
De explosie die boven de zuigerplaatsvind duwt in principe de kruk (zuiger met drijfstang ) naar beneden.
Er geldt dus in principe hoe langer de slag, (hoe meer de kruk uit het centrum van de krukas staat) hoe meer koppel je met dezelfde explosie bereikt.
Zoek hier de ideale lengte - slag- vullingsgraad bij, en je motor zal vloeiend en over de hele toerenbereik een mooi koppel hebben. Wil je gaan racen , dan zul je de slag moeten verkleinen (massa van de bewegende delen omlaag brengen) en hoger in de toeren gaan. Kun je allerlei formules en berekeningen op los laten, maar kijk maar naar de lange slag motoren van b.v. Harley (veel koppel over het hele toerenbereik, laag toerental) en de korteslag motoren(jappen 4 cil. weinig koppel onderin, en bij hoge toerentallen meer koppel, maar over een smaller gebied.)
 
Dat hangt weer af van de cilinderinhoud, de slaglengte, ontsteking, enzovoort. Een Suzuki GSX-1400 bijvoorbeeld sleurt je armen uit je lijf bij lage toerentallen.
Hard optrekken doe je op koppel, hoge topsnelheden haal je met veel topvermogen (uithoudingsvermogen van de motor).

Klopt... Maar mijn 1 cilinder heeft maximaal iets van 48 pk. Zou je een 4 cilinder hebben met datzelfde vermogen (GS 550 ofzo?) zal deze veel minder sterk zijn onderin. die Gixxer 1400 is geen vergelijksmateriaal omdat die veel meer vermogen heeft. Mijn DR kan ik zonder gas weg laten rijden, spelend met de koppelking. In terrein laat ik m ook vaal stationar tokkelen omdat ie dan lekker langzaam is. Een hoogtoerig blok kan dit vaak niet zo mooi... Net als een tweetakt, deze zijn veel hoogtoeriger en hebben dus per definitie minder koppel...
 
Koppel is Newton*meter - Nm -
Of Kgm in de oude definitie.

Voor de mensen die er niets van snappen.
Stel je hebt een schijf die rond draaid. Op die schijf zit op 1 meter afstand van het hart een as. Aan die as hang je een unster, een soort weegschaal, die dus de kracht weer geeft als er aan getrokken wordt.
De unster houd op een gegeven moment het draaien tegen, de veer is daarbij een stuk uitgerekt. Als je de unster afleest staat daar bijv. 5,7 Kg bij het pijltje.
Dus dat betekent dat de schijf een koppel kan leveren van 5,7 Kgm.(kilogram meter)want de as zit op precies 1 meter van het hart, In Nm moet je dan 5,7 vermenigvuldigen met 9,8. dus bijna 55,9 Nm.

Stel dat je de pen op 2 meter van het hart zet dan is de kracht die de unster aanwijst 5,7/2= 2,9 Kg.

Gr,
Henk
 
Toch niet uit je hooft heh? '(



:+

Precies, hoe hoger het koppel, hoe harder je gaat ;)
Fout... Hoe hoger het vermogen, hoe harder je gaat. Hoe hoger het koppel, hoe harder je optrekt. Heel simplistisch gezegd.

Simpel gezegd komt het koppel overeen met de kracht die het achterwiel op het wegdek uitoefent (na omzetting door versnellingsbak, overbrenging en achterwiel). Aangezien de acceleratie gelijk is aan die kracht gedeeld door de massa, bepaalt, simpel gezegd, het koppel de mate van acceleratie.
Maar koppel an-sich zegt niks. Als je de motor stilhoudt (ok, dit werkt niet voor een verbrandingsmotor, maar bij een elektromotor wel, dus we doen ff net of het voor een verbrandingsmotor ook kan) dan kan ie heel veel koppel leveren (de 'hoeveelheid moeite' die je moet doen om 'm stil te houden), maar er draait niks en er wordt dus geen vermogen geleverd. Wel heel leuk dus dat koppel, maar het doet dan niks.
Koppel wordt pas interessant als het arbeid kan leveren. En dat wil dus zeggen dat het pas interessant wordt als dat koppel geleverd kan worden bij een zeker toerental. Het produkt van het koppel bij dat toerental en dat toerental is dan het vermogen. Dat vermogen is dan de hoeveelheid arbeid die de motor per seconde levert. Die arbeid is de hoeveelheid tegenwerking die de motor kan overwinnen. En dat bepaalt dus hoe hard je kunt gaan.

Als je een motor hebt die tot 500Nm koppel kan leveren bij 500rpm, heb je heel veel koppel. Maar een motor die 100Nm levert bij 5000rpm kan veel harder. Het vermogen van de tweede is hoger, dus hij kan meer tegenwerking (luchtweerstand, rolweerstand, etc.) overwinnen en dus harder gaan.

Het koppel van een motor zegt dus niet zoveel voor de snelheid die je kunt halen. Wat vooral belangrijk is, is bij/tot welk toerental de motor dat koppel kan leveren.

Snapt iemand dit nog? Of kunnen jullie er ook geen touw meer aan vast knopen? Eigenlijk is het heel simpel... Maar om het onder woorden te brengen is wat lastiger.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan