Lezen aub.In dit geval is het carter in twee delen, dus en carters horen bij elkaar en lagerschalen als ik h3t goed begrijp. Aangezien alles uit elkaar ligt ondoenlijk (4 gedeeltelijke blokken).
Schalen zijn op maat te krijgen (niet altijd).
En die horen dan bij een specifieke combi van kop en nokas.
Dat wil niet zeggen dat je niks aan een kop of een nok as hebt.
Als je bij een motor de nokas gaat vervangen, gebruik je een meetmiddel om te bepalen welke maat lagerschalen te gaat gebruiken.
En dat is bijv ook zo als lagerschalen worden toegepast bij krukas.
Lijn boren zie je wel als twee carterhelften samen een onderblok vormen. Dan moeten de uitsparingen links en rechts natuurlijk strak op 1 lijn zitten, als daar een as in ligt.
Dl650 en dl1000 staan bij mijn weten bekend als betrouwbaar. Sv ken ik helaas onvoldoende maar wellicht gaat het dan om de oudere typen?
Verder valt het mij op dat blokdelen in ieder geval duur zijn.... Je hebt hier in NL maar weinig. Griekenland is wel veel te vinden
Degene van wie ik het overgenomen heb doet veel tuning van tl1000 en past de krukassen aan volgens mij.
Feitelijk zijn het dus tl1000 onderdelen maar passen ze in veel gevallen ook op de dl1000.
Alle specificaties, marges en onderdeelnummers naast gelegd en alles op de nokkenassen na is gelijk.
Ik heb vooral liggen:
Nokkenassen TL1000
Versnellingsbakken (gear ratio is bij dl net iets anders)
Alle deksels
6 Koppen
5 Cilinders
1 paar zuigers
6x startmotoren
Koppelingskorfen en toebehoren
Startkoppelingen, vliegwielen, dynamospul en klein materiaal.
En dus 6 carterhelften
Geen krukas, drijfstang of klepbuckets.
Nee inderdaad, carterhelften zijn wel gemarkeerd gelukkig, even ergens een simpele binnenmicrometer scoren om in ieder geval lagerkappen te matchen
Kijken of dat lukt + weer een ervaring rijker.
Ondertussen wel veel onderdelen liggen....
Ook weer leerzaam, nooit een versnellingsbak van een motorfiets in het echt gezien.
Wat bedoel jeHehe, ziet er wel geinig uit. Ik leerde een paar jaar geleden pas dat een motorfiets helemaal geen syncrho's heeft
Niet doenIk neem aan
de synchromesh die ontbreekt t.o.v. een auto versnellingsbak.
Is het niet dat de tandwielen een schuin randje hebben om makkelijker aan te grijpen?
En ik kijk er nu naar, tijdens het schakelen grijpt er gewoon een nokje in een uitsparing. Die is vrij ruim en daarom kan je (denk ik) dan ook een klein stukje voor of uiteruit met de motor in de versnelling.
Ik ga er nog eens een keer rustig voor zitten, 1 carter zit nog incl. schakelmechanisme en bak in elkaar. Kan mij er zo een voorstelling van maken maar moet even echt begrijpen wat er gebeurd
Niet doen
Hehe, ziet er wel geinig uit. Ik leerde een paar jaar geleden pas dat een motorfiets helemaal geen syncrho's heeft
Wat bedoel je
Ik neem aan de synchromesh die ontbreekt t.o.v. een auto versnellingsbak.
Niet doen
Maar dat is zo makkelijk....
We horen vanzelf wat Ovy bedoeld.