Wat is nou de echte Topsnelheid van een xj600s

Fritz

MF veteraan
27 aug 2004
2.225
1
Nijmegen
Dag mensen,
Ik vroeg mij nu eigenlijk af wat nou de echte top is van een Diversion 600.
Ik ben gisteren samen met een maatje naar Wilhelmshaven gereden en daar op de autobahn eens even het gas,'legaal' open getrokken. Zonder je spiegels in de gaten te houden voor de pennenlikkers van Spee. Nu ging dat verbazingwekkend makkelijk. Bij 180 had ik nog best wat over. Daarna koppie steeds verder naar beneden en elleboogjes naar de tank. Uiteindelijk ga de meter 209km/h op de klok aan. Hier zal nog best een correctie vanaf gaan. Mijn maatje kon niet meekomen op zijn vx800 die gaf op dat moment 110mph /176 kmh aan. Er zat nog best een verschil in snelheid tussen ons.
Iemand zin om zijn ervaring te delen?
groet Fritz
 
Ik kreeg maximaal 180 op de teller, met een dainese race overall :+
Ben 178cm, en niet gehinderd door enige breedte.

209? Weet je zeker dat het niet de 900 is, dat is de top van de 900 ;)
 
Wind mee doet ook veel, mijn huidige 748 doet 245 met wind tegen, 260 met wind mee...

Dus, bergaf, wind mee, positieve teller en berijder, die 209 zou dan wel kloppen eh. :P
 
Ik heb op mijn div600 een sigma fietsteller gemonteerd. Als je de hectometer paaltjes van rijkswaterstaat mag geloven had die nog geen 1% arwijking. Als je in de 6e versnelling het toerental deelt door 1000, en vervolgens vermenigvuldigt met 20, heb je een redelijk nauwkeurige snelheidsaanduiding. 6000 toeren is dus 120 km/u.Ik ga er natuurlijk wel even vanuit dat je met de originele tandwielverhouding rijdt (16/48).

Als ik me niet vergis heeft de yamaha teller ongeveer 7% afwijking naar boven. Mijn diversion heb ik niet boven de 200 gekregen op de teller, max is 195 ofzo. Dit zou dan ongeveer 180 echte km/u moeten zijn.
 
7% afwijking valt nog wel mee dan. Het waren idd gunstige weersomstandigheden dus dat speelt uiteraard ook mee. Ik zal ook eens zo'n ander tellertje monteren, kijken hoe zich dat verhoudt tot elkaar. Ben benieuwd. 209 zou dan dus tegen de 190 echte km/h zijn.
 
heb nog nooit echt gekeken naar wat de top is, maar voor mijn gevoel begint die van mij boven de 140 / 150 moeite te krijgen met snelheid maken...

Lang leve de 25 kw B|
 
Is de 600 boven de 150 km niet erg instabiel? De vering is aardig slap, lijkt me geen prettige ervaring. Daarbij zou ik wel eens willen weten wat de remweg is van de 600 bij die snelheid :X
 
Ik heb WP voorvering dus dat scheelt een hele hoop. ook qua remweg. Ik heb daarnaast gemerkt, na heel wat test ritjes wat die instabiliteit nou uiteindelijk veroorzaakt. Het waren mijn armen/ellebogen die klappen van de wind kregen en dit vervolgens doorspeelden naar het stuur. Dus rij nu ook op snelweg gewoon met de handjes erg losjes op het stuur.
Natuurlijk heb ik ff een rustig stukje snelweg uitgekozen om dit uit te testen met niets of niemand voor me. Dus het enige wat kon gebeuren was een duitser die een braadkip op de weg slingert. Nou ja dat moet je dan maar voor lief nemen. 140-150 is wel een relaxte snelheid met een 600, althans voor lange afstanden.
 
ja, die WP-veringkit doet het geheel alle recht aan :9 . Je herkent bijna je eigen bike niet meer na die modifikatie :} :}
En ook ik heb op mn divi600 al dik 200 (205km/u) op de teller gezet.. in verschillende omstandigheden :} :}
dat van die snelheidsmarge kan kloppen want 60 op de teller is 54echte km per uur :) mijn didvi draait wel 5300rpm bij 120km/u :? :?
 
Denk je dat de toerenteller wel exact is als de snelheidsmeter een flinke afwijking heeft :?
Deze meters worden meestal onafhankelijk van elkaar aangedreven. Snelheidsmeters worden vaak bewust 5 tot 10% te optimistisch gezet uit verkeers-oogpunt, bij toerentellers speelt dat veel minder een rol en zijn meestal een stuk nauwkeuriger.
Een Diversion zit op zo 60 pk en heeft een stroomlijn dus er zou denk ik zo 180-190 "echte" km/u moeten inzitten, ofwel op de teller zou je wel es meer dan 200 k/u kunnen zien inderdaad.
 
Eh?

Die van mij haalt 180 op de teller, en dan houdt het op :?

Misschien toevallig een beetje een nauwkeurige teller? Want, zoals iemand anders al heeft gezegd; mijn div draait netjes 6000 rpm bij 120 km/u. Ik vat dat maar op als: mijn snelheidsmeter geeft bij 6000 rpm, wat volgens een goede fietsteller met 120 km/u overeenkomt, ook echt 120 km/u aan. Hij is van '93. Hebben ze die heel positieve tellercorrecties pas bij later modellen doorgevoerd?

Die 180 op de teller die ik noemde: dat kwam dus inderdaad met ongeveer 9000 rpm overeen. Dat laatste (rpm, echt linear met de snelheid), geloof ik dan maar.

Enne: ik hoor iemand zeggen dat z'n div 5300 toeren draait bij 120 km/u. Dan moet je wel haast een andere tandwielzet hebben OF een te veel aangevende snelheidsmeter; de div600s die ik heb gezien (inclusief eigen) draaien praktisch 6000 rpm bij 120 km/u.
 
Laatst bewerkt:
...
Die 180 op de teller die ik noemde: dat kwam dus inderdaad met ongeveer 9000 rpm overeen. Dat laatste (rpm, echt linear met de snelheid), geloof ik dan maar.
...

Als de rpm niet lineair omhoog gaat met de snelheid heb je een probleem :o

De verbinding tussen krukas en achtertandwiel is in wezen een starre verbinding als alles goed zit. De koppeling doet zijn werk, de ketting kan niet slippen en in de versnellingsbak kan het ook niet zitten. Conclusie: gaat de motor 2 keer zo hard rond, dan zal de snelheid ook moeten verdubbelen!
 
Ik rij een alweer tijdje op een andere bike :9 , maar ik meende op de Diversion iets van 200 km/h op de teller te halen als ik volgas reed. Daarbij begon ie boven de 180 km/h op de klok wel zweverig te worden :o . Gezien de tellerafwijking zal 200 km/h op de teller wel iets van 180 km/h in het echt zijn.

Wat betreft die verschillende toerentallen bij 120 km/h. Dat kan wel kloppen. Ze schijnen omstreeks `97 wat aanpassingen gedaan te hebben om bij een bepaalde snelheid en toerental aan de emissie-eisen te voldoen.
 
Ik zit op 5900rpm op 120 kmh dus dat kan dan wel kloppen. op zijn max heb ik nog ff niet goed naar de toerenteller gekeken, was meer met het verkeer bezig maar geloof, wat ik me kan herinneren, dat ik zo rond de 9700 - 10000rpm zat.

En idd zo'n WP kitje doet de motor echt goed :} veel stabieler. Ik herkende de motor echt eerst niet terug. zo lekker stabiel.
 
Denk je dat de toerenteller wel exact is als de snelheidsmeter een flinke afwijking heeft :?

Hallo allemaal, het klopt als je in 6 rijdt op een xj, dat het toeren gebied
lager is dan in 5 of de rest van de versnellingen, dan is het toer gebied de helft van de snelheid, en als je in 6 rijdt valt dat dus terug gemiddeld is dat een 0.5 toer minder in 6 ( een beetje overdrive) harder met minder toeren, minder slijtage.
 
Ik rij een alweer tijdje op een andere bike :9 , maar ik meende op de Diversion iets van 200 km/h op de teller te halen als ik volgas reed. Daarbij begon ie boven de 180 km/h op de klok wel zweverig te worden :o . Gezien de tellerafwijking zal 200 km/h op de teller wel iets van 180 km/h in het echt zijn.

Wat betreft die verschillende toerentallen bij 120 km/h. Dat kan wel kloppen. Ze schijnen omstreeks `97 wat aanpassingen gedaan te hebben om bij een bepaalde snelheid en toerental aan de emissie-eisen te voldoen.
Dus dan klopt het wel degelijk :p want mijn divi draait bij 120km/u zo een 5300rpm. btw het gaat hier om model '98 O-) :}
 
aan "figuur"

Je zei dat je een 25kw Diversion 600 had... nou dat heb ik nu ook net. Maareeeuuh die van mij gaat gewoon moeiteloos over de 150... zelfs makkelijk 170... moet ik nu gaan geloven dat de dealer heeft gelogen over de kw's? :?
 
Ik heb ook een 25kw div en die begint bij 140 ook al erg veel moeiten te krijgen (ben wel 2 meter).
 
Mijn vriendin heeft een div600s (2003).
Na wat uitproberen, met toerentallen vergeleken met tellersnelheden, en deze vergeleken met (ik in) de auto erachteraan op de autosnelheidsteller (die geijkt is tegenover autosnelwegkilometerpaaltjes (over 50km afstand) + GPS afstand, kom ik tot de volgende konklusie:

bij toerental 3000rpm
versnelling / tellersnelheid / REELE snelheid
1 / 19 / 18
2 / 29 / 28
3 / 39 / 37
4 / 49 / 47
5 / 57 / 55
6 / 64 / 61
teller wijkt dus 5procent naar beneden af
dat geeft in 6e:
rpm / tellersnelheid / reelesnelheid
3000 / 64 / 61
6000 / 128 / 122
9000 / 192 / 183

met een begrenzer die ingrijpt op 9750 rpm geeft dit
tellersnelheid : 208
reelesnelheid: 198

Maar: het vermogen van 61 krukas peekaas schiet tekort om hieraan te geraken
in 5e lukt het (mij: 1m87 en 75kilo) de snelheidsbegrenzer te bereiken, dat is
9750rpm, met op teller 185km/h of 179km/u reeel.
in 6e graak ik niet voorbij 180 op teller (8400rpm), vanwege te weinig punch in 6e versneling.

konklusie: de max snelheid van een goed ingereden div600 zonder koffers en met een gemiddlede rijder erop in 20°temperatuur, droge windstille weersomstandigheden, op een lege autosnelweg (nee er stonden geen flitsers) is afgerond 180km/u in 5e aan 9750rpm, of 172 in 6e aan 8400rpm.

Vwala !!
Wie doet beter???

:}

ps: tot 140km/u rijdt em prettig, daarboven is het "werken", bij 180 is het waanzin !!!
 
Zelf heb ik ook een Div 600 gehad, een '98 er. Maar ik vond 170 op de teller al een teringgang, noem me een watje maar met zo'n motor nog (veel) harder??
En inderdaad, die remmen... flink anticiperen..Sterkte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan