Wat is nu beter dat safeplan of gewoon kopen????

BaCo_CBR600

MF'er
14 jul 2001
33
0
Wat is nu beter het safeplan of gewoon een cbr kopen? Dat safe plan is natuurlijk wel intressant als je de voorwaarden leest. Wie heeft er hier ervaring mee?
 
Ehhhh, kan jij je icoon veranderen? Dit is namelijk dezelfde als die van Duderuud.

Wat betreft het Safe Plus Plan. Zou je eerst eens moeten narekenen wat het allemaal precies gaat kosten. Daarna ga je naar een bank om te kijken wat het kost om een persoonlijke lening te nemen voor het bedrag dat je wilt besteden.
 
;) ja sorry heb nog niet de juiste icoon voor een cbr maar wordt wel verandert... Het gaat niet om het geld om te lenen. Maar als ik het bereken kost het meer als je hem zelf betaald dan dat je het safe plan doet???? Wat bereken ik goed/fout :9 . Dus gaat niet om een lening.....
 
wat is de laagst mogelijke rente bv
staat me iets van bij dat dat iets van 2 % was per maand!
reken er maar op dat ze bij safe nix weggeven.(trouwens nergens niet)
korting hoef je ook al niet te vragen.
het loont meer om eens bij div dealers te gaan kijken.

_________________
Al heb je nog zoveel pk's onder je kont een gek op een http://mailto:F@zer (F@zer) rij je er niet zomaar uit.

[ Dit Bericht is bewerkt door: F@zertje op 2001-07-15 13:50 ]
 
Ik heb mijn 2de motor ook via een soort safeplan gekocht.

iedereen d8 dat ik gek was...ik moest gaan sparen zeiden ze allemaal.
maar ik rij nu op m`n 4de motor (zelf gekocht) en de ander zijn nog steeds bezig met hun "eigen" eerste motor.

maar ik denk dat het nu goedkoper is om bijvoorbeeld bij de bank te lenen, dan dat je via een plan werkt!
het is iig HEEL GOED lezen/vergelijken tussen de verschillende plannen cq banken, vooral nu je niet meer je consumptieve leningen niet meer kan aftrekken van de belastingen!!

Het grote verschil tussen de bank en zò`n plan:
Bij de bank leen je alles, bij zo`n plan leen je wat je verrijdt...dus NA inruil die je over een tijdje doet...daarom lijkt deze goedkoper NU maar niet DAN (dus wanneer je je motor wilt inruilen!)

hopelijk helpt dit :)
 
Ik heb mijn 2e motor (VFR750F) ook via zo'n plan gekocht. Kocht dat ding voor f19.000,- (2e hands).

f3.500,- had ik zelf (inruil barrel), rest via zo'n soort plan. Er wordt gekeken naar een periode van 3 jaar. Dan zou die nog minimaal f9.500,- waard moeten zijn. Het geleende bedrag is dan : f19.000 - 3.500 = 15.500,- Je betaalt de (echter hoge) rente alleen over de afschrijving = 15.500 - 9.500 = 6.000.

Je betaalt dan een maandelijks bedrag bestaande uit aflossing en rente. (was bij mij iets van 260,- p.m.) Alles leuk en aardig, maar na die drie jaar moet je het restbedrag (f9.500,-) betalen. Er wordt dan op gerekend dat je je motor inruild ( de mijne bracht trouwens toch nog 15.250 op) en een nieuwe koopt die duurder is zodat je weer met zo'n plan in je maag zit.

Ik was net begonnen met mijn eerste 'echte' baan (werktuigkundige koopvaardij), en had het geld nog niet, maar wist dat ik het in de toekomst zou krijgen. Januari dit jaar (toen het niet meer aftrekbaar was :) ) heb ik het restbedrag gewoon betaald en was ik er vanaf. Voor mij is het een opstap geweest, anders had ik in theorie 3 jaar moeten w8en op die motor.

En vorige maand heb ik mijn VFR-tje voor 15.250 ingeruild, wat ik wel een goede deal vond met 73.000 km op de teller......., en een merel aangeschafd. Deze keer dus zonder plan, dus daar ben ik vanaf *D

Motto is: plan is prima, maar zorg dat niet jarenlang vast zit in die plannen: zo heb je nooit een motor 'van jezelf' en heb je jaren later 3 motoren gereden en 5 motoren betaald.

Maarreeeee, suc6 er mee :+
 
Bedankt voor de intressante reacties allemaal :9 .
Zal het allemaal nog een keer door berekenen hier om te kijken/bezien wat te gaan doen... Kijk als je het lekker met het plan doet hou ik lekker me centen op de bank (rente :9~ ) en over 3 jaar betalen.... En is de :] van mezelf....
 
Ik ben niet zo'n voorstander van al die "plannen". Sluit gewoon een lening af bij een bank en bent overal vanaf. Vergeet niet dat die "plannen" allemaal bedoeld zijn om jou te binden aan de motorzaak en er voor te zorgen dat je na drie jaar wederom alleen via een plan kunt financieren. Daarnaast zit je voor drie jaar vast aan je motor en stel dus dat je er eerder/later vanaf wil, dat is vaak lastig; ook vervroegd aflossen is vaak niet mogelijk. En wat als de uiteindelijke inruilwaarde lager is als de geschatte? Als je bij de bank leent is weliswaar het leenbedrag (=koopsom ipv afschrijving) in eerste instantie iets hoger dan middels een plan, maar je bent wel volledig vrij om te doen en laten met je motor wat je wil.
 
soeptablet lees mijn eigen bovenstaande reactie als ik me geld lekker op de bank laat is me rendement hoger dan me verlies op me motor. Dus hou er meer aan over? Lijkt mij zoals ik het berekend heb :9
 
Ik heb wel eens met een vertegenwoordiger bij Safe staan praten maar volgens mij is het alleen een stukje financiering en verder ben je overal vrij in:
- onderhoud hoeft niet bij SAFE
- als de inruilwaarde die zij geven te laag is kan je hem ook bij een andere zaak of particulier verkopen
Ben er zelf ook niet zo'n voorstander van maar ik heb het ook nooit echt doorgerekend. Klonk op zich wel positief maar daar is het ook een verkoper voor :) .
 
Weet je dat zeker???

Ik moest toen iets van 8,3% betalen (bij zo`n plan) terwijl ik toen maar 3.x% van de bank kreeg! (rente van spaargeld)

dus ik zou nog ff narekenen.

voordeel plan is ook dat je je kleren, verzekering en extra`s mee kunt financieren.
 
Niet dat ik er verder een voorstander van ben, maar:

- je betaalt wel hogere rente, maar aleen over de afschrijving (per saldo dus minder)
- je mag het onderhoud doen waar je wil (of niet.....)
- je mag hem inruilen wanneer je wil
- je mag vervroegd aflossen

Het is dus eigenlijk gewoon een persoonlijke lening, mar afgesloten VIA je motordealer. Als opstap kan het prima zijn, maar zorg dat je niet jarenlang met zo'n plan in je maag zit, dan kost het je inderdaad een berg geld.

(dit geldt tenminste voor zo'n plan wat ik toen had gedan via Bruggeman in Nieuw-Vennep)
 
Bij Safe krijg je gegarandeerde inruil prijs, maar dan ben je WEL aan hun verbonden.

LENEN IS ALTIJD DUURDER, ZEKER BIJ SAFE IPV BIJ DE BANK.


Je leent bij Safe het HELE bedrag met rente ed, je lost alleen je schuld af over wat de motor minder waard wordt, dit kan ook bij een bank hoor, geen probleem, als je je motor inruild los je je lening af met dat geld en dan sta je dus weer op NUL.
 
Ik heb er ook ernstig over na lopen denken, maar ik heb 'm toch gewoon met eigen (spaar) geld gekocht. Ik vond het vervelendste dat de fiets na de hele periode niet je eigendom was, waardoor aanpassingen (andere uitlaat bijvoorbeeld) weggegooid geld zijn.

Onderhoud valt voor zover ik heb begrepen, niet onder het contract maar ik kan het mis hebben.
 
Deze plannen lijken vaak voordeliger dan het is...
Stel dat je na twee jaar genoeg hebt van de motor? Vaak kan je dan niet opteren voor een andere, omdat je eerst je lopende contract moet voldoen. Hoor vaak dat vervroegd aflossen niet kan, dus probleem.

Je moet daarnaast vaak verplicht all risks verzekerd zijn (om de risico's bij schade voor de financieringsmaatschappij zo klein mogelijk te houden), de motor is tenslotte je onderpand.

Voor de gegarandeerde inruilprijs gelden vaak aardig strikte regels, waarbij (voor zover ik gehoord heb) altijd het onderhoud door de desbetreffende dealer moet worden uitgevoerd volgens het boekje. Soms gaat dit zelfs zover dat (vakkundig gerepareerde) schade de inruilgarantie teniet doet.

Verder is consumptieve rente niet meer aftrekbaar, wat soms toch nog wordt beweerd door de verkoper.

Als je na de looptijd nog steeds veel plezier hebt met je motor, moet je toch nog een (vaak niet op te brengen) hoog bedrag neertellen.

Als je binnen de looptijd (vaak minimaal drie jaar) een of meerdere defecten aan de motor krijgt zodat het eigenlijk te duur is om nog te repareren, moet je toch doorbetalen (vooral van toepassing op tweedehands)

Als je dit plan vaker achter elkaar gebruikt: Je motor dekt vaak net de eindtermijn (zelfs bij goed onderhoud & weinig km's zal men niet geneigd zijn snel meer te geven), dus je begint compleet opnieuw. Nu betaal je dan ook minder, maar je betaalt wel rente (vaak hoger dan bij een PL) en je krijgt meer te maken met afschrijving. Dit omdat je vaker zal moeten overgaan op de aanschaf van een andere motor. Ook loop je het risico om toch die impulsaankoop te doen (' ach, wat is nou vijftig gulden per maand meer' ) en dan met een duurdere motor dan gepland thuis te komen. Als laatste: de delaer bepaalt zo (enigszins) wanneer je opnieuw tot aanschaf over moet gaan.

Kort samengevat, je moet nogal wat zeker weten als je hieraan begint en niet errug veel geld kwijt wil zijn:

Je weet zeker dat je de motor drie jaar zal rijden (en dat het ding dit volhoudt).

Je weet zeker dat je tijdens de looptijd all risks verzekerd wil blijven.

Je weet dat je binnen de looptijd het restbedrag gespaard zult hebben, of voor langere tijd mee wil doen aan een dergelijk plan.

Je hebt geen geld om de motor die je aan wilt schaffen meteen te betalen. Dit is vrijwel altijd voordeliger.

Uitgestelde betaling is (mits je zeker bent dat je het bedrag op tijd kan ophoesten) dan toch over het algemeen een beter idee. Lees echter ALTIJD de exacte voorwaarden (dus niet alleen het foldertje) goed door voor je tekent. Zijn deze niet voorhanden, vraag er dan naar. Een goede dealer zal deze altijd kunnen overhandigen (of in ieder geval kunnen regelen binnen korte tijd).

Just my humble opinion.... :)
 
:9 Om even op bovenstaand verhaal te reageren....

Je hoeft niet allrisk verzekerd te zijn en tevens niet een onderhoudskontrakt bij hun te hebben. Mits je de terug koop garantie erbij neemt!!!! Dan moet je het er wel bij nemen.... Heb nu verschillende opties bekeken en het blijft intressant ik heb het geld wel alleen dit is wel handiger.... Mocht je je geld in deze 3 jaar onverwachts nodig hebben voor onvoorziene kosten in je huis (eigen huis) 8-)
 
:9 Om even op bovenstaand verhaal te reageren....

Je hoeft niet allrisk verzekerd te zijn

Dat scheelt natuurlijk wel weer... Alleen loop je dan wel het risico dat je betalen moet voor een motorfiets die al lang niet meer rijdt (Voorbeeld: Regenweer buiten BBK, je rijdt rustig, 70 tot 80, een auto voor je in de ankers, je wijkt uit & remt... Gaat onderuit, motor glijdt tegen paal/boom/in de sloot of zoiets... Eigen schuld, zegt de verzekering & weg is de motor). Dit is natuurlijk errug sneu.

Weet je dit trouwens zeker? Vaak dient het onderpand bij dergelijke regelingen ten allen tijde zeker gesteld te worden (dus verzekerd).

Ik snap echter ook jouw motivatie. Als je het plan echt een goed idee vind & denkt dat dit wat voor jou is, dan go for it... Laat je alleen wel even heel goed voorlichten over de exacte voorwaarden van eea....
 
Je hoeft het ook niet voor het voledige bedrag te doen. Stel die fiets is 20.000,- . Betaal dan gewoon 12.000,- of zo cash, en de rest via zo'n plan als je dat dolgraag wil!

En dat plan wat ik toen had, daarbij werd een restwaarde geschat van een kleine 10.000,- Maar ik heb er 15.250 voor gehad na meer dan drie jaar (met zelfs 73.000 km op de teller). En ik heb hem vervroegd afgelost, zonder boete, ik was vrij om te verkopen wanneer en aan wie ik wilde. Oftewel: was ik het na een jaar zat, dan had ik hem gewoon kunnen verkopen, lening kosteloos aflossen en even goede vrienden....

Maar ik had wel van te voren goed geinformeerd, omdat extra en / of vervroegd aflossen voor mij een must was, net zoals kunnen verkopen aan wie en wanneer je wilt.

En inderdaad: de intrest betaald op consumptief krediet is nu niet meer aftrekbaar. Dat was toen nog wel zo (in januari heb ik hem daarom ook meteen afgelost). Het 'voordeeltje' is nu dus ook een stuk kleiner!
 
Op 2001-07-17 18:03, schreef BaCo_CBR600:
:9 Om even op bovenstaand verhaal te reageren....

Je hoeft niet allrisk verzekerd te zijn

Weet je dit trouwens zeker? Vaak dient het onderpand bij dergelijke regelingen ten allen tijde zeker gesteld te worden (dus verzekerd).

Ja heb hier de voorwaarden liggen :9 en ben zelf nog even bij safe langs geweest vanmiddag tevens met de verzekerings maatschappij gebeld. Het is niet verplicht.... Wat ik ook zou doen en dat lijkt me wel het verstandigst is om de inruil garantie er bij te kopen stel:

Je koopt een bike voor fl.15000,= 3 jaar later is de bike volgens hun zeggen fl. 9500,= waard laat dit wel even op je kontrakt zetten en tekenen door hun en uiteraard jezelf kost je wel fl. 450,= dit regeltje maar je hebt zekerheid dat je niet met een schuld komt te zitten.... Verder moet je ook vragen op welke KM basis de terug betaal premie gebaseerd is!!!! Dit is gemiddeld waar ik achter kwam op 10.000 KM per jaar berekend! Verder is het mogelijk boete vrij in te lossen tussentijds en na 3 jaar is er geen verplichting tot aanschaf andere MB maar zorg dan wel dat je het resterende bedrag dat je in het begin heb afgesproken klaar hebt liggen.... Dun kun je volgens mij wel veilig 3 jaar vrij goedkoop :] .......
 
Waarom mag het niet ???

Trouwens, dan heb je nu helemaal een dilemma... wie geloof je... een verkoper van SAFE :r of een EX-verkoper van SAFE :r

Ik koop niks bij SAFE :r

Uhm nee, geen goede ervaringen bij SAFE :r
 
Ih heb ook een Safe-plan gehad, en zoals de vorige allemaal schrijven moet je het niet doen. Het klinkt aantrekkelijk, bv.160 piek in de maand betalen voor een lening van bv 10.000,00, en na een jaar sta je nog op 9400,00. Dus mijn conclusie ,en die van anderen, is dat je weinig aflost, alleen maar rente dus, en niet ver vooruit komt. Je bent wel de eigenaar van de moteor, en kan hem dus ook verkopen als je dat wil, maar blijft je lening doorlopen, of je moet hem in een keer kunnen afbetalen. O ja, je mag er ook niet meer dan 7000 km per jaar meee rijden, en voor FL 400,00 heb je een inruilgarantie van pl/mn F6500,00, maar er steet nog meer open op je leningbedrag.
Je krijgt 3 maanden garante, maar die is nihil, want ze schuiven de schuld merendeel op jou.

ff opgezogt hoop dat je er wat aan hebt staan nog meer reacties op bikenet waar ik overgens las dat dit forumpje niet zo interesant was
 
:} Nou ik ben er uit ik doe het niet via safeplan... Het klinkt allemaal leuk alleen ik zie toch veel minpunten. Daar ik meer Km ging rijden dan waar de prijs op gebaseerd was moest ik maar even vooruit een xx bedrag betalen JA DOEI.... Nu heb ik met me baas gesproken voor een Nieuwe CBR600 F Sport en morgen (19/07/2001) krijg ik hopelijk mijn antwoord om te bestellen. Mijn baas in NL ziet het wel zitten alleen mijn echte baas in Londen moet nog even zijn akkoord geven :9 Ik hoop erg van wel nu.

Thanks all voor de reacties.

[ Dit Bericht is bewerkt door: BaCo_CBR600 op 2001-07-18 20:16 ]
 
:} Nou ik ben er uit ik doe het niet via safeplan... Het klinkt allemaal leuk alleen ik zie toch veel minpunten. Daar ik meer Km ging rijden dan waar de prijs op gebaseerd was moest ik maar even vooruit een xx bedrag betalen JA DOEI.... Nu heb ik met me baas gesproken voor een Nieuwe CBR600 F Sport en morgen (19/07/2001) krijg ik hopelijk mijn antwoord om te bestellen. Mijn baas in NL ziet het wel zitten alleen mijn echte baas in Londen moet nog even zijn akkoord geven :9 Ik hoop erg van wel nu.

Thanks all voor de reacties.

[ Dit Bericht is bewerkt door: BaCo_CBR600 op 2001-07-18 20:16 ]
Kewl, mooi voor elkaar! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan