Dragonkiss
MF veteraan
Beste Motor-forummers,
Ik had wat vragen ter betrekking tot toerental en koeling van een motor:
1. EDIT/ Verwijderd ivm duidelijk antwoord
2. Elke motor heeft een punt waar de meeste koppel geleverd wordt. Als je ver onder dit toerental rijdt, zoals bijvoorbeeld in de stad met een 600tje, produceert je blok dan meer warmte omdat het met weinig koppel toch veel arbeid moet leveren?
3. Een watergekoeld blok moet de koeling van de rijwind op de radiateur hebben. Bij 120 is deze rijwind veel hoger dan bij 80 km/h. (vanwege kwadratische toename luchtweerstand??) Zijn motors die alleen boven de 100 km/h een normale temperatuur van 82 graden dus ontworpen voor hogere snelheden?
Ter verduidelijking van mijn vraag, in de stad zit je altijd boven de 100 graden met meer dan 2 stoplichten. Is dit hoe fabrikanten zon motor ontworpen hebben?
4. Als je met een koud blok de snelweg op rijdt, dan draait in mijn geval het blokje 6000 toeren. In het begin moet je de olie eerst op temperatuur rijden om zo min mogelijk slijtage te krijgen. Is deze slijtage afhankelijk van de arbeid die de motor levert of meer van het toerental? En is 6000 toeren schadelijk?
5. Als voorbeeld:
Ik heb een 600 cc toerenmonster, 14,500 toeren is rood, en rij de motor doorgaans in de stad rond de 3500 - 4000 toeren. Echter vroeg ik me af of een hoger toerental beter is voor de koeling? Ivm met de bovenstaande punten?
Bedankt voor de reacties!
Ik had wat vragen ter betrekking tot toerental en koeling van een motor:
1. EDIT/ Verwijderd ivm duidelijk antwoord
2. Elke motor heeft een punt waar de meeste koppel geleverd wordt. Als je ver onder dit toerental rijdt, zoals bijvoorbeeld in de stad met een 600tje, produceert je blok dan meer warmte omdat het met weinig koppel toch veel arbeid moet leveren?
3. Een watergekoeld blok moet de koeling van de rijwind op de radiateur hebben. Bij 120 is deze rijwind veel hoger dan bij 80 km/h. (vanwege kwadratische toename luchtweerstand??) Zijn motors die alleen boven de 100 km/h een normale temperatuur van 82 graden dus ontworpen voor hogere snelheden?
Ter verduidelijking van mijn vraag, in de stad zit je altijd boven de 100 graden met meer dan 2 stoplichten. Is dit hoe fabrikanten zon motor ontworpen hebben?
4. Als je met een koud blok de snelweg op rijdt, dan draait in mijn geval het blokje 6000 toeren. In het begin moet je de olie eerst op temperatuur rijden om zo min mogelijk slijtage te krijgen. Is deze slijtage afhankelijk van de arbeid die de motor levert of meer van het toerental? En is 6000 toeren schadelijk?
5. Als voorbeeld:
Ik heb een 600 cc toerenmonster, 14,500 toeren is rood, en rij de motor doorgaans in de stad rond de 3500 - 4000 toeren. Echter vroeg ik me af of een hoger toerental beter is voor de koeling? Ivm met de bovenstaande punten?
Bedankt voor de reacties!
Laatst bewerkt: