Wat is optimaal voor een motor? (Temperatuur en toerental)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Beste Motor-forummers,

Ik had wat vragen ter betrekking tot toerental en koeling van een motor:

1. EDIT/ Verwijderd ivm duidelijk antwoord

2. Elke motor heeft een punt waar de meeste koppel geleverd wordt. Als je ver onder dit toerental rijdt, zoals bijvoorbeeld in de stad met een 600tje, produceert je blok dan meer warmte omdat het met weinig koppel toch veel arbeid moet leveren?

3. Een watergekoeld blok moet de koeling van de rijwind op de radiateur hebben. Bij 120 is deze rijwind veel hoger dan bij 80 km/h. (vanwege kwadratische toename luchtweerstand??) Zijn motors die alleen boven de 100 km/h een normale temperatuur van 82 graden dus ontworpen voor hogere snelheden?

Ter verduidelijking van mijn vraag, in de stad zit je altijd boven de 100 graden met meer dan 2 stoplichten. Is dit hoe fabrikanten zon motor ontworpen hebben?

4. Als je met een koud blok de snelweg op rijdt, dan draait in mijn geval het blokje 6000 toeren. In het begin moet je de olie eerst op temperatuur rijden om zo min mogelijk slijtage te krijgen. Is deze slijtage afhankelijk van de arbeid die de motor levert of meer van het toerental? En is 6000 toeren schadelijk?

5. Als voorbeeld:
Ik heb een 600 cc toerenmonster, 14,500 toeren is rood, en rij de motor doorgaans in de stad rond de 3500 - 4000 toeren. Echter vroeg ik me af of een hoger toerental beter is voor de koeling? Ivm met de bovenstaande punten?

Bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel liters benzine denk jij dat er doorheen gaan
biggrin.gif
?

Om een lang verhaal heel kort te maken: NEE.
 
Hoeveel liters benzine denk jij dat er doorheen gaan [afbeelding]?

Om een lang verhaal heel kort te maken: NEE.
Mooi kort door de bocht. :+
Als een motorblok te arm loopt in de carburatie dan kan deze ook warmlopen door te weinig koelende werking van de benzine in de verbrandingskamer.
En dat scheelt echt een grote slok op een borrel. ;)

Voor de rest, een lange openingspost vereist een lang antwoord.
Ik moet NU even klussen aan de motor. _O-
Verstopte luchtfilters en het is een hel om erbij te komen. :W
 
Beste Motor-forummers,

Ik had wat vragen ter betrekking tot toerental en koeling van een motor:

1. Een hoger toerental houdt in dat er meer warmte geproduceerd wordt. Maar hoe staat dit in verhouding met de koelende werking van de hogere benzineinvoer? Deze koelt de kop toch?

2. Elke motor heeft een punt waar de meeste koppel geleverd wordt. Als je ver onder dit toerental rijdt, zoals bijvoorbeeld in de stad met een 600tje, produceert je blok dan meer warmte omdat het met weinig koppel toch veel arbeid moet leveren?

3. Een watergekoeld blok moet de koeling van de rijwind op de radiateur hebben. Bij 120 is deze rijwind veel hoger dan bij 80 km/h. (vanwege kwadratische toename luchtweerstand??) Zijn motors die alleen boven de 100 km/h een normale temperatuur van 82 graden dus ontworpen voor hogere snelheden?

Ter verduidelijking van mijn vraag, in de stad zit je altijd boven de 100 graden met meer dan 2 stoplichten. Is dit hoe fabrikanten zon motor ontworpen hebben?

4. Als je met een koud blok de snelweg op rijdt, dan draait in mijn geval het blokje 6000 toeren. In het begin moet je de olie eerst op temperatuur rijden om zo min mogelijk slijtage te krijgen. Is deze slijtage afhankelijk van de arbeid die de motor levert of meer van het toerental? En is 6000 toeren schadelijk?

5. Als voorbeeld:
Ik heb een 600 cc toerenmonster, 14,500 toeren is rood, en rij de motor doorgaans in de stad rond de 3500 - 4000 toeren. Echter vroeg ik me af of een hoger toerental beter is voor de koeling? Ivm met de bovenstaande punten?

Bedankt voor de reacties!


Je weet zeker dat je 3de jaars Werktuigbouwkunde TU/e student bent :?
 
In de stad met een 600cc rijstkoker gewoon in een zo laag mogelijke versnelling rijden. Waterpomp draait dan met maximale toeren zodat de koelvloeistof het meeste contact heeft met het koeloppervlak van de radiateur.

En dat die fan gaat draaien.... is alleen maar goed.

6K rpm .... is nét wat boven stationair voor een 600cc 4 pitter. Zo'n ding loopt pas lekker boven de 9 á 10K rpm.
 
Laatst bewerkt:
Haha, stel je vragen eens aan de professor verbrandingsmotoren die op de TU rondloopt.
Die geeft vast geen antwoord omdat hij vindt dat je het zelf moet bedenken. :W
 
Ok, ik kon 't niet laten hier toch nog even een beetje serieus te reageren '( .

Mooi kort door de bocht. :+
Als een motorblok te arm loopt in de carburatie dan kan deze ook warmlopen door te weinig koelende werking van de benzine in de verbrandingskamer.
En dat scheelt echt een grote slok op een borrel. ;)

Je uitleg klopt alleen niet helemaal :P .

In een arm mengsel heb je minder brandstof'deeltjes' waardoor de afstand tussen deze brandstof'deeltjes' groter is. Dit zorgt ervoor dat de verbranding trager verloopt. Door die vertraging kan het zo zijn dat de verbranding nog bezig is (of pas net klaar) wanneer de uitlaatklep opent. Die vindt 't niet zo leuk wanneer er nog brandende gassen voorbij komen (wordt inderdaad veel te warm).

Nu is het ook zo dat uitzettende gassen afkoelen, maar dit heeft betrekking op het gas ná ontbranding. Het is dus niet zozeer de benzine die voor de afkoeling zorgt (helemaal niet eigenlijk) maar het uitzetten van het ontbrande mengsel dat warmte wegneemt.

Samenvattend: te arm mengsel zorgt voor een trage verbranding, er wordt minder energie gestopt in het bewegen van de zuiger en het (semi) verbrande mengsel is te warm wanneer het de uitlaatklep passeert. De zuiger wordt ook warmer omdat de gemiddelde temperatuur van het mengsel hoger is.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik kon 't niet laten hier toch nog even een beetje serieus te reageren '( .Je uitleg klopt alleen niet helemaal :P .

In een arm mengsel heb je minder brandstof'deeltjes' waardoor de afstand tussen deze brandstof'deeltjes' groter is. Dit zorgt ervoor dat de verbranding trager verloopt. Door die vertraging kan het zo zijn dat de verbranding nog bezig is (of pas net klaar) wanneer de uitlaatklep opent. Die vindt 't niet zo leuk wanneer er nog brandende gassen voorbij komen (wordt inderdaad veel te warm).

Nu is het ook zo dat uitzettende gassen afkoelen, maar dit heeft betrekking op het gas ná ontbranding. Het is dus niet zozeer de benzine die voor de afkoeling zorgt (helemaal niet eigenlijk) maar het uitzetten van het ontbrande mengsel dat warmte wegneemt.

Samenvattend: te arm mengsel zorgt voor een trage verbranding, er wordt minder energie gestopt in het bewegen van de zuiger en het (semi) verbrande mengsel is te warm wanneer het de uitlaatklep passeert. De zuiger wordt ook warmer omdat de gemiddelde temperatuur van het mengsel hoger is.

@ Isdatzo:

29ql075.jpg


Shame on mé _O- :o
 
1. Een hoger toerental houdt in dat er meer warmte geproduceerd wordt. Maar hoe staat dit in verhouding met de koelende werking van de hogere benzine invoer? Deze koelt de kop toch?

2. Elke motor heeft een punt waar de meeste koppel geleverd wordt. Als je ver onder dit toerental rijdt, zoals bijvoorbeeld in de stad met een 600tje, produceert je blok dan meer warmte omdat het met weinig koppel toch veel arbeid moet leveren?

3. Een watergekoeld blok moet de koeling van de rijwind op de radiateur hebben. Bij 120 is deze rijwind veel hoger dan bij 80 km/h. (vanwege kwadratische toename luchtweerstand??) Zijn motors die alleen boven de 100 km/h een normale temperatuur van 82 graden dus ontworpen voor hogere snelheden?

Ter verduidelijking van mijn vraag, in de stad zit je altijd boven de 100 graden met meer dan 2 stoplichten. Is dit hoe fabrikanten zon motor ontworpen hebben?

4. Als je met een koud blok de snelweg op rijdt, dan draait in mijn geval het blokje 6000 toeren. In het begin moet je de olie eerst op temperatuur rijden om zo min mogelijk slijtage te krijgen. Is deze slijtage afhankelijk van de arbeid die de motor levert of meer van het toerental? En is 6000 toeren schadelijk?

5. Als voorbeeld:
Ik heb een 600 cc toerenmonster, 14,500 toeren is rood, en rij de motor doorgaans in de stad rond de 3500 - 4000 toeren. Echter vroeg ik me af of een hoger toerental beter is voor de koeling? Ivm met de bovenstaande punten?

1 Benzine koelt inderdaad. maar het brandt ook en daardoor wordt de koelende werking compleet teniet gedaan én extra warmte gevormd. Meer motorbelasting = meer warmte

2 Koppel x toerental = arbeid. Een motor die in een ongunstig toerengebied draait levert weinig koppel, en dus ook weinig arbeid. Het verlies aan wrijving (= warmte ontwikkeling) is procentueel groter dan in het ideale toerental maar in absolute zin stelt het niet veel voor. Wel van belang is dat de waterpomp voldoende opbrengst heeft, bij toerentallen onder de 2000 is dat niet zeker.

3 hiervoor hebben ze de 'thermostaat' uitgevonden. die regelt de doorstroming van koelwater door de radiator zodat de temperatuur in het blok zo constant mogelijk blijft. Als de thermostaat lekt kan het gebeuren dat je inderdaad alleen bij hele hoge of hele lage snelheid voldoende motortemperatuur bereikt. Dus wat je omschrijft heeft niks te maken met 'ontworpen voor hoge snelheid' maar wel met een mogelijk defect.

3a; bij stoplichten genereert de motor wel warmte terwijl de rijwind amper koelt. het is dus logisch dat de temperatuur oploopt. Het syteem is zo gemaakt dat bij een bepaalde temperatuur een elektrische koelfan aanslaat die kunstmatige rijwind produceert. Het oplopen van de temperatuur is dus niet echt de bedoeling van de ontwerpers, maar ze hebben er wel rekening mee gehouden.

4 motorbelasting = toerental x gasgeven. Je kunt bij een koude motor best 6000 toeren draaien als je matig gasgeeft, dit is zelfs beter dan tot 5000 doortrekken met volgas en dan schakelen.

5 als je motor onder deze omstandigheden warm loopt is er iets niet goed. Als ie niet warm loopt is er geen probleem; iets wat goed op temperatuur blijft hoeft niet beter gekoeld te worden toch??
 
1 Benzine koelt inderdaad. maar het brandt ook en daardoor wordt de koelende werking compleet teniet gedaan én extra warmte gevormd. Meer motorbelasting = meer warmte

2 Koppel x toerental = arbeid. Een motor die in een ongunstig toerengebied draait levert weinig koppel, en dus ook weinig arbeid. Het verlies aan wrijving (= warmte ontwikkeling) is procentueel groter dan in het ideale toerental maar in absolute zin stelt het niet veel voor. Wel van belang is dat de waterpomp voldoende opbrengst heeft, bij toerentallen onder de 2000 is dat niet zeker.

3 hiervoor hebben ze de 'thermostaat' uitgevonden. die regelt de doorstroming van koelwater door de radiator zodat de temperatuur in het blok zo constant mogelijk blijft. Als de thermostaat lekt kan het gebeuren dat je inderdaad alleen bij hele hoge of hele lage snelheid voldoende motortemperatuur bereikt. Dus wat je omschrijft heeft niks te maken met 'ontworpen voor hoge snelheid' maar wel met een mogelijk defect.

3a; bij stoplichten genereert de motor wel warmte terwijl de rijwind amper koelt. het is dus logisch dat de temperatuur oploopt. Het syteem is zo gemaakt dat bij een bepaalde temperatuur een elektrische koelfan aanslaat die kunstmatige rijwind produceert. Het oplopen van de temperatuur is dus niet echt de bedoeling van de ontwerpers, maar ze hebben er wel rekening mee gehouden.

4 motorbelasting = toerental x gasgeven. Je kunt bij een koude motor best 6000 toeren draaien als je matig gasgeeft, dit is zelfs beter dan tot 5000 doortrekken met volgas en dan schakelen.

5 als je motor onder deze omstandigheden warm loopt is er iets niet goed. Als ie niet warm loopt is er geen probleem; iets wat goed op temperatuur blijft hoeft niet beter gekoeld te worden toch??

Je had in de gaten dat 't hier over een 600cc SS blok gaat wat lichtelijk aangepast in een "tour" fiets gelepeld is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan