Wat is radial? (banden vraag)

w!cked

Die hard MF'er
7 mrt 2006
437
0
Krommenie
Ik ben op zoek naar banden voor m'n motor. (zxr400)

m'n eerste keuze was metzeler, maar die zijn duur en slijten snel. en bij mij om de hoek (assendelft, gehucht der gehuchten) is iemand die verkoopt pirelli diablo banden voor weinig. dus dacht ik klink leuk. ik even vragen bij een maatje van me of die dingen wat zijn. Hij vermoed dat het geen radial banden zijn, en daarmee dus prut spul. Nou heb ik geen flauw idee wat radiaal inhoud.

Dus wat is dat?

het soort band is pirelli diablo 120/60ZR17 (voor) en 160/60ZR17 (achter)
Is dit dan radial of niet?
(staat de 'r' in ZR soms voor radial?)

alvast bedankt voor eventuele info.
 
Hier staat alles uitgelegd: klik

Enne, Diablo's zijn met een stevige rechterhand ook niet echt de meest slijtvaste banden ;)

Maarreh, alle moderne banden zijn radiaal banden en dus ook de Diablo. En de Diablo is zeker geen slechte band. Dat maatje van je heeft blijkbaar geen benul waar ie over l*lt.

:^
 
Radial staat voor de manier waarop de koordlagen van het karkas zijn gewonden. Je hebt radiaal gewonden koordlagen en diagonaal. Een radiaal gewonden koordlaag geeft een hogere zijdelingse stijfheid aan de band en een betere warmteafvoer. Ik denk dat je momenteel bijna geen diagonale banden meer gaat vinden, en zeker geen Pirelli Diablo's. Je kunt ook natuurlijk even met Google zoeken naar "radiaalband", dan weet ik zeker dat je een betere en uitgebreidere uitleg krijgt dan van mij.
 
Laatst bewerkt:
Radial staat voor de manier waarop de koordlagen van het karkas zijn gewonden. Je hebt radiaal gewonden koordlagen en diagonaal. Een radiaal gewonden koordlaag geeft een hogere zijdelingse stijfheid aan de band en een betere warmteafvoer. Ik denk dat je momenteel bijna geen bijna alleen maar radiale banden meer gaat vinden, en zeker geen ook Pirelli Diablo's. Je kunt ook natuurlijk even met Google zoeken naar "radiaalband", dan weet ik zeker dat je een betere en uitgebreidere uitleg krijgt dan van mij.

;)
 
pff. wat een snelheid :} , en dat met dit weer.
in nog geen 10 min al een hoop reacties. En een hoop duidelijkheid. *O*

Ik kan dus met een gerust hart diablo's kopen.
en tsja misschien slijten ze dan wel net zo hard maar voor 210 een setje 8-)
dat is de helft van metzelers.

zodra m'n baas m'n zakgeld heeft overgemaakt maar even buurten in assendelft.
 
ik d8 dat radiaal banden eigenlijk alleen voor koekblikken gebruikt werden.

en dat diagonaal banden juist voor motors ivm vervormen van de (wang) zijkanten van de band in de bocht voor optimale grip.
 
ik d8 dat radiaal banden eigenlijk alleen voor koekblikken gebruikt werden.

en dat diagonaal banden juist voor motors ivm vervormen van de (wang) zijkanten van de band in de bocht voor optimale grip.

Qua diagonale banden is er niets op supersport gebied te krijgen ;)
De meest sportieve banden op diagonaal gebied is denk ik toch wel bekende Bridgestone BT-45 ;) (overigens wel een fijne band als je een GS500, CB500 of andere motor rijdt waar diagonaaltjes onder geadviseerd worden :]

Alles sportbanden zijn sowiezo radiaal en veruit de meeste sport/tourbanden ook :)
 
Ik ben op zoek naar banden voor m'n motor. (zxr400)

m'n eerste keuze was metzeler, maar die zijn duur en slijten snel. en bij mij om de hoek (assendelft, gehucht der gehuchten) is iemand die verkoopt pirelli diablo banden voor weinig. dus dacht ik klink leuk. ik even vragen bij een maatje van me of die dingen wat zijn. Hij vermoed dat het geen radial banden zijn, en daarmee dus prut spul. Nou heb ik geen flauw idee wat radiaal inhoud.

Dus wat is dat?

het soort band is pirelli diablo 120/60ZR17 (voor) en 160/60ZR17 (achter)
Is dit dan radial of niet?
(staat de 'r' in ZR soms voor radial?)

alvast bedankt voor eventuele info.

die maat van jou is gek, die corsa's zijn SUPER banden. (ben ik van mening)

Gr. Steven :9
 
die maat van jou is gek, die corsa's zijn SUPER banden. (ben ik van mening)

Gr. Steven :9

Moet je wel even onderscheid maken tussen de verschillende types Diablo's he ;)

- Diablo Corse (superplakkers waarmee je misschien max. 2500 km haalt)
- Diablo (ook superplakkers maar net weer iets minder als de Corse, hier haal je zo rond de 5000 km mee over het algemeen)
- Diablo Strada (hele goeie sport/tourbanden waar je flink mee kan raggen alleen natuurlijk weer niet zo plak vast als de Diablo, hier zal wellicht 10.000 km kunnen halen)

Kilometrages zijn slechts indicatief maar wel het gemiddelde wat je leest her en der wat mensen halen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan