Wat is slechter ketting te strak of te los?

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.524
946
Zevenhoven (Zuid Holland)
Goedemorgen medeforumers,

even een vraagje, ik heb een aantal weken geleden mijn schterband vervangen en daarbij zelf het wiel eraf en erop gedaan.

Bij het erop doen heb ik geprobeerd de spanning zo goed mogelijk in de gaten te houden. Nu heb ik als ik onder het rijden de koppeling inknijp en laat doorollen een geluid, lijkt een beetje op bonken, alleen als ik rond de 20 km/u rijd.

Ik heb 2 monteurs gevraagd of de ketting goed op spanning stond, 1 monteur zei dat ie iets te strak stond en de ander zei dat ie goed stond.

Nu voel je wel op verschillende punten van de ketting een andere spanning, maar zit ik overal binnen de marge.

Zou dat geluid van de verschillende spanningen op de klettingen kunnen komen?
 
Als je ketting op verschillende plekken een andere maatvoering aangeeft, dan kan het zijn dat je ketting en je tandwielen versleten zijn.

Meet de speling van je ketting, draai je wiel een kwart slag rond en meet nu de speling, doe dit nog twee keer. Als je ketting op een meetpunt heel los is en op een ander meetpunt knetterstrak staat, dan zijn je ketting en tandwielen zeker aan vervanging toe.

Als een schakel van je ketting het begeeft dan zullen er meerdere kapot gaan, het is net domino!!!!. Dat zijn de verschillende spanningen in je ketting wat je bedoelt.

Nadeel is als je een nieuwe ketting koopt, moet je eigenlijk nieuwe tandwielen er bij kopen (wel aan te reden)

:W
 
Laatst bewerkt:
Bij vervanging ketting altijd je tandwielen er ook bij vervangen . Deze zijn namelijk op elkaar ingelopen. Bij verschillende spanningen in je ketting zou ik persoonlijk de boel vervangen. Maar mocht het binnen de marge ? blijven dan zou je door kunnen rijden.
 
Het zal inderdaad een versleten ketting zijn volgens mij.

En on-topic: Te strak is volgens mij slechter. Door de vering komt er dan veel druk op ketting en tandwielen... Iets te los kan daardoor minder kwaad volgens mij.
 
te strak is slechter.. komt te veel kracht bij invering op de uitgaande as van het blok waardoor deze krom kan raken.. dan ben je veel verder van huis.

en over jouw ketting.. als je verschillende spanningen op de ketting hebt tijdens het draaien, wordt het tijd je kettingset te vervangen.
 
Krom zal zo'n vaart niet lopen maar het slopen van je oliekeerringen en je baklagers is wel een gegeven feit.

Het is niet zo heel vreemd dat een ketting op verschillende plekken iets losser en strakker staat. Maar het moet inderdaad niet te mal worden.
 
Beter geen van beiden ;) , maar zoals hierboven ook al aangegeven hij kan beter iets te los zitten dan te strak.

Te los is opzich alleen slecht voor ketting en tandwielen, te strak daarintegen kan ervoor zorgen dat je baklagers onder zo'n spanning komen te staan dat het aan stront draait.
 
Controleer even waar het strakke punt op de ketting zit (markering maken). Als dat elke omwenteling van de ketting terugkomt, dan is het de ketting. Komt het echter vaker voor (per omwenteling van de ketting), dan kan het een onrond of kapot kettingwiel zijn....
 
Bij vervanging ketting altijd je tandwielen er ook bij vervangen . Deze zijn namelijk op elkaar ingelopen. Bij verschillende spanningen in je ketting zou ik persoonlijk de boel vervangen. Maar mocht het binnen de marge ? blijven dan zou je door kunnen rijden.

Hier heb ik toch echt wel mijn vraagtekens bij?

Tandwielen vervangen als ze versleten zijn of uitgesleten is prima, maar kettingen die "inlopen " op de tandwielen, daar moet je je zelf eens afvragen hoe een ketting is opgebouwd, waar die slijtage in de ketting dan op moet treden, en vraag je eens af hoe de krachten van een ketting op de tandwielen worden overgebracht...
weet je hoevaak sommige kettingen en tandwielen rond moeten gaan om voor en achter de juiste tanden weer op dezelfde schakels te krijgen, dat slijt nooit in op elkaar.
 
Hier heb ik toch echt wel mijn vraagtekens bij?

Tandwielen vervangen als ze versleten zijn of uitgesleten is prima, maar kettingen die "inlopen " op de tandwielen, daar moet je je zelf eens afvragen hoe een ketting is opgebouwd, waar die slijtage in de ketting dan op moet treden, en vraag je eens af hoe de krachten van een ketting op de tandwielen worden overgebracht...
weet je hoevaak sommige kettingen en tandwielen rond moeten gaan om voor en achter de juiste tanden weer op dezelfde schakels te krijgen, dat slijt nooit in op elkaar.

De ketting rekt na verloop van tijd,tandwielen slijten gelijkmatig mee..Probeer maar eens een oude ketting mooi om een nieuw tandwiel te leggen..
 
Hier heb ik toch echt wel mijn vraagtekens bij?

Tandwielen vervangen als ze versleten zijn of uitgesleten is prima, maar kettingen die "inlopen " op de tandwielen, daar moet je je zelf eens afvragen hoe een ketting is opgebouwd, waar die slijtage in de ketting dan op moet treden, en vraag je eens af hoe de krachten van een ketting op de tandwielen worden overgebracht...
weet je hoevaak sommige kettingen en tandwielen rond moeten gaan om voor en achter de juiste tanden weer op dezelfde schakels te krijgen, dat slijt nooit in op elkaar.


Euhm... volgens mij precies 1 keer.

Of begrijp ik het verkeerd?

*EDIT*

Sorry, je hebt toch gelijk. Zat te denken aan de schakels die wel altijd tegenover elkaar staan.
 
Laatst bewerkt:
te strak is slechter.. komt te veel kracht bij invering op de uitgaande as van het blok waardoor deze krom kan raken.. dan ben je veel verder van huis.

en over jouw ketting.. als je verschillende spanningen op de ketting hebt tijdens het draaien, wordt het tijd je kettingset te vervangen.
Voor je uitgaande as krom raakt liggen je lagers er allang uit hoor :+

Maar je hebt wel gelijk dat je de ketting beter iets te los kunt hebben dan te strak.
 
En waarom noemt iedereen de batterij van zijn motor of auto een accu?

Dat is niet het onderwerp ;) Maar om er even in te springen op je motor zit wel degelijk een accu en geen batterij. Een accu kan namelijk een grotere range van output geven en een batterij dus niet. Dus daarom zijn het 2 verschillende dingen.

Maar laten we even ontopic blijven :+
 
WTF is vaut aan tandwiel :?

Ik heb altijd geleert dat een tandwiel/tandrad niets anders is als een ronde schijf/bus/cilinder met kartels/uitsparingen er aan/in, en daardoor in een ander "iets" kan grijpen om krachten over te brengen.

Iets is in de meeste gevalen een ander tandwiel en in dit geval een ketting O-)
 
Dat is niet het onderwerp ;) Maar om er even in te springen op je motor zit wel degelijk een accu en geen batterij. Een accu kan namelijk een grotere range van output geven en een batterij dus niet. Dus daarom zijn het 2 verschillende dingen.

Maar laten we even ontopic blijven :+
Toch even offtopic :P

Een 'accu' is een batterij van in serie geschakelde cellen.
Zie ook: Het principe van de batterij
 
Heb je toen je je wiel terug plaatste wel goed gelet op de rubberen trillingsdempers die in je achterkettingwiel zitten. Mist hier niet een segment van waardoor je kettingwiel ruimte heeft in je achternaaf en daardoor "onrond" loopt. Wanneer iets geconstateerd wordt nadat ergens aan gesleuteld is is mijn eerste vermoeden altijd in die richting. Ben benieuwd.
 
WTF is vaut aan tandwiel :?

Ik heb altijd geleert dat een tandwiel/tandrad niets anders is als een ronde schijf/bus/cilinder met kartels/uitsparingen er aan/in, en daardoor in een ander "iets" kan grijpen om krachten over te brengen.

Iets is in de meeste gevalen een ander tandwiel en in dit geval een ketting O-)

Een tandwiel grijpt in een ander tandwiel.. een kettingwiel, nou.. het woord zegt het al hè :+ . Volgens mij zijn ketting- en tandwielen ook niet fysiek het zelfde, maar mocht dat wel zo zijn dan is het afhankelijk van de functie van 't kreng een kettingwiel of een tandwiel *D .
 
Terug
Bovenaan Onderaan