Wat is wijsheid?

Spoen

Rookie
9 aug 2004
10
0
Artip
Hallo,

Wat vinden jullie van het scheurtje (zie attachment) in de nokkenaslagerschaal van een 1992 Honda CBR 600?

Is het verantwoord om dit te laten lassen en er vervolgens mee te gaan rijden? Wat kan er gebeuren als de 'camshaft holder' tijdens het rijden zou breken?


Alvast bedankt voor de tips!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Als je er aan gaat lassen dan geef ik er garantie op dat het krom trekt.
Op die plek zal het niet zo snel scheuren denk ik.......als ik de foto zo zie is het een verbindingsstuk tussen de lagering?
Tja lastig geval.........ik kan je geen advies geven.
 

Spoen

Rookie
9 aug 2004
10
0
Artip



TS: Als je nu nog [imgatt*] ( maar dan zonder *) in het tekstveld had gezet dan waren de foto's tevoorschijngekomen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

TZ750 Owner

Die hard MF'er
3 nov 2002
644
0
Aalsmeer
Niks aan doen. De lagerblokken worden uitgelijnd dmv de pasbussen bij de boutgaten en omdat de constructie bij het scheurtje niet "dragend" is draagt dit ook niet bij tot de stevigheid. Het scheurtje is waarschijnlijk onstaan door onzorgvuldige en scheve (lees: lompe) montage van het lagerblok. Wees wel voorzichtig met de montage en zorg ervoor dat de bouten van de lagerblokken kruislings in kleine stappen worden aangedraaid zodat de lagerblokken loodrecht naar beneden zakken en niet gaan "wringen" op de pasbussen. Gebruik een momentsleutel om de lagerblokken met het voorgeschreven aanhaalmoment vast te zetten.
Lassen is geen optie ivm het bovengenoemde kromtrekken en omdat de lagerblokken gelijnboord zijn op de betreffende cilinderkop zul je bij vervanging van het lagerblok deze moeten laten lijnboren bij een motorenrevisiebedrijf.
 
Laatst bewerkt:

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.182
1.766
www.snelmotoren.nl
:^
Alleen zou ik het stukje eruit zagen. Als je het zo monteert heb je een kleine kans dat het door trillingen verder scheurt en afbreekt. Das niet leuk, zo'n los stuk alu door je blok zwevend.
 

TZ750 Owner

Die hard MF'er
3 nov 2002
644
0
Aalsmeer
Met het stukje eruitzagen los je niets op, je verwijderd alleen maar meer materiaal en afbreken zal het niet,er komt immers geen kracht op te staan. Wat wel wil helpen tegen verder doorscheuren van aluminium is om aan het einde van de scheur een klein gaatje te boren (3mm),maar als je het lagerblok netjes monteerd zou het zonder problemen goed moeten gaan.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.182
1.766
www.snelmotoren.nl
Met het stukje eruitzagen los je niets op, je verwijderd alleen maar meer materiaal en afbreken zal het niet,er komt immers geen kracht op te staan. Wat wel wil helpen tegen verder doorscheuren van aluminium is om aan het einde van de scheur een klein gaatje te boren (3mm),maar als je het lagerblok netjes monteerd zou het zonder problemen goed moeten gaan.
Klopt, maar het materiaal wat je op de foto verwijderd heeft vrijwel geen nut meer. Vandaar dat ik het voor mijn gemoedsrust eruit zou zagen.
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
en hoe zit het dan met olielekage :?
ik zou misschien naar een smid gaan, dit soort giet alu stukken laten zich heel moeilijk lassen, om het te laten dicht lassen. ik heb dit nl. al eens gehad met een carter deksel.
je kan er natuurlijk ook iets insmeren maar of dat echt dicht blijft...da weeknie.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.182
1.766
www.snelmotoren.nl
en hoe zit het dan met olielekage :?
ik zou misschien naar een smid gaan, dit soort giet alu stukken laten zich heel moeilijk lassen, om het te laten dicht lassen. ik heb dit nl. al eens gehad met een carter deksel.
je kan er natuurlijk ook iets insmeren maar of dat echt dicht blijft...da weeknie.
Je bent lief.
 

Duncan

MF veteraan
19 mei 2001
4.419
193
44
Nijkerk
Tegenwoordig lijmen ze complete autoframe's in elkaar. Misschien zou je zoiets kunnen overwegen....
 

hplaverda

MF veteraan
24 sep 2002
22.952
5
Bezoek site
Gewoon ff uitslijpen en laten lassen...gaan met dat ding.

Niet stuk eruit halen en heel brok erin zetten want dan krijg je juist veel meer spanningen elders met daar weer kans op scheuren..

Succes
 

Fast Tommy

MF'er
21 jun 2004
56
0
Enschede
V-groef in slijpen en laten lassen bij en las bedrijf dat TIG kan lassen.
de lasser moet dan een draad alu en een draad magnesium in elkaar draaien en daar mee lassen, je krijgt dan ongeveer de zelfde mengverhouding en het zit kneter pot vast. ik laat dit ook altijd doen bij een scheur in de cilinderkop.
 

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
weggooien en nieuwe pakken.
kan het lassen maar als je het net IETS te vast draait scheurt het doormidden... doet ie dat niet, doet ie het vast bij het rijden.. en dat is ook niet leuk als het in een bocht gebeurt en je hebt je hand niet op tijd bij de koppeling.
 
5 apr 2004
84
0
Almelo
Lassen..... slijpen....boren...... kweetnie Ik ben altijd voor om iets goed te maken heb je geen Motor sloop bij je in de buurt? Dan leg je denk ik maximaal €100 neer en dan heb je een goeie... wel oppassen want de lager afstand op de nokken as moet goed zijn.
Lijmen en kitten kan natuurlijk ook maar dan moet je wel de goeie hitte bestendige hebben en die zijn ook niet goedkoop.....
 

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
precies... zoals door de specialisten ook al eerder is gemeld :P
maarja. goed advies kan je ook gewoon in de wind slaan toch?
 

hplaverda

MF veteraan
24 sep 2002
22.952
5
Bezoek site
Ik was in de veronderstelling dat die dingen in lijn geboord werden met de cilinderkop en dus bij elkaar horen en je dus niet zomaar een andere kan monteren. :?
Die kans is idd 99% :)



Kom straks vast een vervolg topic....slooplager gekocht en toen rammelde de nokkenas ineens ...is dit met kauwgom tegen te gaan ? :X :+