Wat is wijsheid?

Spoen

Rookie
9 aug 2004
10
0
Artip
Hallo,

Wat vinden jullie van het scheurtje (zie attachment) in de nokkenaslagerschaal van een 1992 Honda CBR 600?

Is het verantwoord om dit te laten lassen en er vervolgens mee te gaan rijden? Wat kan er gebeuren als de 'camshaft holder' tijdens het rijden zou breken?


Alvast bedankt voor de tips!
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is een keer ontstaan toen ie niet goed is aangedraaid.
gewoon met het juist koppel aandraaien, en lekker laten zitten.

Alsie verder scheurt, gebeurt er toch ook niks ?
je hebt toch ook motoren met allemaal losse kappen.
 
en hoe zit het dan met olielekage :?
Djeez, i was all wrong. Vergeet heel die olielekage.

heb de foto's nog even kritisch bekeken

Kan de boel niet verder scheuren zodat heel de samenhang/stijfheid verdwijnt? Of heeft het puur een koelende functie.. Preventief laten lassen...ach, TS heeft waarschijnlijk toch al dat ding in huis.
 
Djeez, i was all wrong. Vergeet heel die olielekage.

heb de foto's nog even kritisch bekeken

Kan de boel niet verder scheuren zodat heel de samenhang/stijfheid verdwijnt? Of heeft het puur een koelende functie.. Preventief laten lassen...ach, TS heeft waarschijnlijk toch al dat ding in huis.



Nog steeds even lief...














:+ Oeps, sorry Zot, ik praat voor mn beurt...
 
Hoe zit dat dan? Ben wel benieuwd

Volgens mij is dat ook de enige reden dat ze die losse kapjes tegenwoordig bij de meeste motoren aan elkaar hebben gefabriceerd.
Vroeger moest je goed opletten dat je elk kapje weer op dezelfde plek terugplaatste na demontage van je nokkenassen, in verband met inslijten op elkaar van nokkenas en houder.
Nu kan dat niet meer verkeerd gaan, een andere reden kan ik niet bedenken.
Als het mijn motor was zou ik zeker niet zomaar een sloopding er op zetten maar in de scheur netjes een v-groef frezen en repareren met 2 componentenspul van Loctite bijvoorbeeld.
 
je kan er een sloop nokkenaslager in zetten maar meet in ieder geval wel even op wat je lagerspelling is.
is hij te groot niets aan de hand je gaat naar en revicie bedrijf en die halen ongeveer 1mm van je lagerkap af zodat de grondcirkel van je lagerpassing kleiner wordt.
het lagerhuis wordt weer op je cilinderkop geplaatst en in de lijnboor bank gezet.
cilinderkop met lagerhuis wordt uitgelijnt.
en de lijnboor bank wordt aangezet.
de beitel loopt door je nokkenaslager en zie hier als alles goed gegaan is heb jij weer een goed lagerhuis met de jiuste spelling.

P.S je bent wel zo ongeveer een €300 kwijt hier voor (maar ja jij wilt een sloop nokkenaslagerhuis op je motor hebben en dat mag wat kosten of niet????)
 
Wijsheid op M-F is uitzoeken wie er weet waar hij over schrijft en er dan nog verstand van heeft ook. Best lastig.

Haha precies!! Daarom poste ik ook dat ik een sloop kap had besteld om zo even de juiste oplossing aan het licht te krijgen!!

Voor mn gevoel lost lassen / 2 componenten ook weinig op. Het zichtbare gedeelte van de scheur is dan wel gerepareerd maar de structuur in het voor het oog goed lijkende materiaal is ook wel beschadigd. Ik ga sowieso voor de meest veilige optie, voor mezelf en ook voor het blok natuurlijk. Dat zou dan een nieuwe kop betekenen tenzij iemand mij kan vertellen hoe kritisch dit scheurtje is...

Dus puur theoretisch gezien, kan iemand onderbouwen waarom ik er uberhaupt al iets aan zou doen? Kan iemand mij een indicatie geven van (maximale) grootten en richtingen van krachten die op de constructie werken.

Tot nog toe zeer bedankt voor de tips en ik ben in afwachting van jullie meningen hierover.

 
Laatst bewerkt:
Voor mn gevoel lost lassen / 2 componenten ook weinig op. Het zichtbare gedeelte van de scheur is dan wel gerepareert maar de structuur in het voor het oog goed lijkende materiaal is ook wel beschadigd.

Je bent dus bang dat het evt. weer gaat scheuren na het lassen? Er is maar een (goedkope) manier om daar (al dan niet snel) achter te komen ;)
En zoals eerder gezegd > de scheur 'afboren' is niet voor niets. Verder onvervormd materiaal is in mijn ogen niet beschadigd.
 
Je bent dus bang dat het evt. weer gaat scheuren na het lassen? Er is maar een (goedkope) manier om daar (al dan niet snel) achter te komen ;)
En zoals eerder gezegd > de scheur 'afboren' is niet voor niets. Verder onvervormd materiaal is in mijn ogen niet beschadigd.

Ik heb geen idee, ik weet niet in hoeverre die kap wordt belast. Ik zou zeggen dat de nokkenas de kap omhoog wil duwen als de nok de klep bedient. Dus is er een wisselende belasting. Verder kom ik niet... Enne vwb dat laatste: 'niks is so as t lek' he... ;) Metaalmoeheid is een te vergelijken voorbeeld denk ik.
 
Ik heb geen idee, ik weet niet in hoeverre die kap wordt belast. Ik zou zeggen dat de nokkenas de kap omhoog wil duwen als de nok de klep bedient. Dus is er een wisselende belasting. Verder kom ik niet... Enne vwb dat laatste: 'niks is so as t lek' he... ;) Metaalmoeheid is een te vergelijken voorbeeld denk ik.
Lijkt me stug dat je tuimelaars onder je nokken-as zitten.
Het zal (idd) misschien eens verkeerd (zonder vul-ringtje ofzo) gemonteerd zijn.
Metaal moeheid zal alleen in dit geval door significante trillingen optreden, wat zou kunnen duiden op structurele problemen in jouw blok (zeer kleine kans in mijn ogen).
Maar ja, zoals TZ al eerder HIGHLIGHTte in mijn vorige post....i'm not sure.
 
Lijkt me stug dat je tuimelaars onder je nokken-as zitten.
Het zal (idd) misschien eens verkeerd (zonder vul-ringtje ofzo) gemonteerd zijn.
Metaal moeheid zal alleen in dit geval door significante trillingen optreden, wat zou kunnen duiden op structurele problemen in jouw blok (zeer kleine kans in mijn ogen).
Maar ja, zoals TZ al eerder HIGHLIGHTte in mijn vorige post....i'm not sure.

Maar wel lief.

Het waarom is namelijk al een paar keer vermeld.
 
Ha die zot, ik geef het ruiterlijk toe; kben traag van begrip :P
koelende functie danmaar :) (en dus met scheur en al terug prakken die handel)
why am i so stupid.. '(
 
De krachten van de nokken as komt op de bouten over de lager schalen. Het ziet er naar uit (voor zover mogelijk) dat dit een (spuit)giet fout van af nieuws af aan is. Er zitten meerdere slechte stukken in. (waarschijnlijk niet in gescheurd) Kijk met penetrant en ontwikkelaar (wel eerst goed schoonmaken) of het gietstuk verder geen brosheid vertoont en zet hem gewoon in elkaar. Vroeger waren die lagerschalen los maar koste veel arbeid voor montage. Vandaar deze methode.
Niet laten lassen, aluminum trekt zeer veel, (aluminium lasser geweest) en als het een vreemde legering is, valt het misschien uit elkaar.
Je kan ook gewoon een nieuwe kopen. Dan ben je zeker.
Succes.
 
je vroeg of dat je het lassen kon nou dat kan.
Maar ik zou er niets aan doen en gewoon weer terug er op zetten.
De krachten die er op komen zijn te verwaarlozen omdat de bouten van de lagerschaal de meeste krachten al opneemt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan