Wat is wijsheid?

Spoen

Rookie
9 aug 2004
10
0
Artip
Hallo,

Wat vinden jullie van het scheurtje (zie attachment) in de nokkenaslagerschaal van een 1992 Honda CBR 600?

Is het verantwoord om dit te laten lassen en er vervolgens mee te gaan rijden? Wat kan er gebeuren als de 'camshaft holder' tijdens het rijden zou breken?


Alvast bedankt voor de tips!
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je er aan gaat lassen dan geef ik er garantie op dat het krom trekt.
Op die plek zal het niet zo snel scheuren denk ik.......als ik de foto zo zie is het een verbindingsstuk tussen de lagering?
Tja lastig geval.........ik kan je geen advies geven.
 
Niks aan doen. De lagerblokken worden uitgelijnd dmv de pasbussen bij de boutgaten en omdat de constructie bij het scheurtje niet "dragend" is draagt dit ook niet bij tot de stevigheid. Het scheurtje is waarschijnlijk onstaan door onzorgvuldige en scheve (lees: lompe) montage van het lagerblok. Wees wel voorzichtig met de montage en zorg ervoor dat de bouten van de lagerblokken kruislings in kleine stappen worden aangedraaid zodat de lagerblokken loodrecht naar beneden zakken en niet gaan "wringen" op de pasbussen. Gebruik een momentsleutel om de lagerblokken met het voorgeschreven aanhaalmoment vast te zetten.
Lassen is geen optie ivm het bovengenoemde kromtrekken en omdat de lagerblokken gelijnboord zijn op de betreffende cilinderkop zul je bij vervanging van het lagerblok deze moeten laten lijnboren bij een motorenrevisiebedrijf.
 
Laatst bewerkt:
:^
Alleen zou ik het stukje eruit zagen. Als je het zo monteert heb je een kleine kans dat het door trillingen verder scheurt en afbreekt. Das niet leuk, zo'n los stuk alu door je blok zwevend.
 
Met het stukje eruitzagen los je niets op, je verwijderd alleen maar meer materiaal en afbreken zal het niet,er komt immers geen kracht op te staan. Wat wel wil helpen tegen verder doorscheuren van aluminium is om aan het einde van de scheur een klein gaatje te boren (3mm),maar als je het lagerblok netjes monteerd zou het zonder problemen goed moeten gaan.
 
Met het stukje eruitzagen los je niets op, je verwijderd alleen maar meer materiaal en afbreken zal het niet,er komt immers geen kracht op te staan. Wat wel wil helpen tegen verder doorscheuren van aluminium is om aan het einde van de scheur een klein gaatje te boren (3mm),maar als je het lagerblok netjes monteerd zou het zonder problemen goed moeten gaan.

Klopt, maar het materiaal wat je op de foto verwijderd heeft vrijwel geen nut meer. Vandaar dat ik het voor mijn gemoedsrust eruit zou zagen.
 
en hoe zit het dan met olielekage :?
ik zou misschien naar een smid gaan, dit soort giet alu stukken laten zich heel moeilijk lassen, om het te laten dicht lassen. ik heb dit nl. al eens gehad met een carter deksel.
je kan er natuurlijk ook iets insmeren maar of dat echt dicht blijft...da weeknie.
 
en hoe zit het dan met olielekage :?
ik zou misschien naar een smid gaan, dit soort giet alu stukken laten zich heel moeilijk lassen, om het te laten dicht lassen. ik heb dit nl. al eens gehad met een carter deksel.
je kan er natuurlijk ook iets insmeren maar of dat echt dicht blijft...da weeknie.

Je bent lief.
 
Gewoon ff uitslijpen en laten lassen...gaan met dat ding.

Niet stuk eruit halen en heel brok erin zetten want dan krijg je juist veel meer spanningen elders met daar weer kans op scheuren..

Succes
 
V-groef in slijpen en laten lassen bij en las bedrijf dat TIG kan lassen.
de lasser moet dan een draad alu en een draad magnesium in elkaar draaien en daar mee lassen, je krijgt dan ongeveer de zelfde mengverhouding en het zit kneter pot vast. ik laat dit ook altijd doen bij een scheur in de cilinderkop.
 
weggooien en nieuwe pakken.
kan het lassen maar als je het net IETS te vast draait scheurt het doormidden... doet ie dat niet, doet ie het vast bij het rijden.. en dat is ook niet leuk als het in een bocht gebeurt en je hebt je hand niet op tijd bij de koppeling.
 
Lassen..... slijpen....boren...... kweetnie Ik ben altijd voor om iets goed te maken heb je geen Motor sloop bij je in de buurt? Dan leg je denk ik maximaal €100 neer en dan heb je een goeie... wel oppassen want de lager afstand op de nokken as moet goed zijn.
Lijmen en kitten kan natuurlijk ook maar dan moet je wel de goeie hitte bestendige hebben en die zijn ook niet goedkoop.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan