Wat is wijsheid?

SigmaColon

Die hard MF'er
26 okt 2004
552
0
Gouda
Ik krijg uit elke hoek te horen dat een beginnende motorrijden NIET moet starten met een Supersport 600 cc fiets. Als je controle hebt over je rechterhand moet dat toch geen snars uitmaken allemaal?
Een 1000+ zou ik kunnen begrijpen dat dat wel een erg grote overstap is vanaf een les motor (500cc) maar 600cc zou toch moeten kunnen?
Ik dacht zelf aan een gsx-r of een kawa/honda uit die klasse.
hebben jullie enig advies voor mij dames en heren of ervaringen die jij zelf hiermee hebt?

bij voorbaat dank!
 
Als je je rechterhand in toom kan houden en je niet laat opjutten door anderen, kortom op je eigen tempo leert rijden moet het kunnen.

full
 
Zelf ben ik ook op een zx6 begonnen. Ik vindt het een beetje overhyped gel*l dat het alleen maar verstandig is om op een oud traag hok te kunnen beginnen. Gewoon fietsje ff leren kennen en rijden met dat ding. Let er wel op dat als je hem om laat vallen dat de schade iets groter is.
 
Er zijn mensen die op een lichte fiets beginnen (250cc) en je hebt mensen die beginnen meteen op een R6. Op een lichtere fiets leer je misschien makkelijk en sneller goed rijden. Maar met een beetje zelfkennis en meer tijd leer je dat ook wel op een 600cc fiets.

Ik heb hierover heel MF doorgespit en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik ook gewoon op een 600cc fiets kan beginnen. Een zx6r bvb. Maar ik geef wel toe dat het misschien wel beter is om op een 250cc ervaring op te doen. Maar als dat ook op een 600cc kan met een beetje beheersing in het rechterhandje, waarom niet?

Maar je moet je ook weer bedenken dat er 2 soorten motorrijders zijn.. degene die al zijn gevallen en degene die nog gaan vallen ;) (wat een wijsheid :+ ) De kans zit erin dat je dat ook overkomt met je (dure) 600cc bike. Kan je natuurlijk ook overkomen met een 250cc maar dan is het weer net iets goedkoper.
 
Zelf ben ik ook op een zx6 begonnen. Ik vindt het een beetje overhyped gel*l dat het alleen maar verstandig is om op een oud traag hok te kunnen beginnen. Gewoon fietsje ff leren kennen en rijden met dat ding. Let er wel op dat als je hem om laat vallen dat de schade iets groter is.


122240


0 tot 600cc is wijsheid. 25Kw gebonden dan wel..

ik heb eerst een maandje op een Honda VF500F Interceptor gereden en binnen 2 maand had ik een Honda CBR600F. daar rijdt ik nog steeds op.. 600cc maakt niks uit. die 25kw is het probleem :)
 
wat is er mis met 400CC? Betaalbaar, mooi en eigenlijk alleen op het circuit op het rechte stuk kom je vermogen te kort. Als je gaat scheuren met R1's ofzo dan moet je wat meer schakelen maar je houd ze echt wel bij!

Behalve als het 230+ gaat ofzo maar dan ga ik liever keihard over een dijk scheuren...
 
ja ik zat met hetzelde ,ben gestart op een 900cc rf met 135 pk,is aardig snel ,maar hij kan ook heel rustig,ligt aan jezelf,diegene waar ik hem van gekocht had ,is ook op deze motor begonnen,dus je kan ook beginne op een 1000 cc,als je die mooi vind.

zijn mensen die dan zeggen ,ja maar dan kan je niet al het vermogen benutten en blabla,maar dat is toch ook niet nodig!!
 
Je rijdt met je mooie 600 CC supersport maar door gebrek aan ervaring rem je jezelf onderuit!!

Jas, helm, broek, kappen, steuntjes,pookjes, stuur, spiegels, uitlaat, deksels
Alles zit onder de krassen!!!

Je rijdt op een GS 500 maar door gebrek aan ervaring rem je jezelf onderuit!!

Jas, helm, broek,steuntjes,pookjes, stuur, spiegels, uitlaat, deksels
Alles zit onder de krassen!!! Behalve je kappen!!

Als je wilt gaan rijden ga dan rijden op een fiets waar je vertrouwen in hebt, dan maakt het echt niet uit hoeveel CC je hebt. En controle van de rechterhand is belangrijk (bij alle motoren)

Veel plezier!!
 
Je rijdt met je mooie 600 CC supersport maar door gebrek aan ervaring rem je jezelf onderuit!!

Jas, helm, broek, kappen, steuntjes,pookjes, stuur, spiegels, uitlaat, deksels
Alles zit onder de krassen!!!

Je rijdt op een GS 500 maar door gebrek aan ervaring rem je jezelf onderuit!!

Jas, helm, broek,steuntjes,pookjes, stuur, spiegels, uitlaat, deksels
Alles zit onder de krassen!!! Behalve je kappen!!

Als je wilt gaan rijden ga dan rijden op een fiets waar je vertrouwen in hebt, dan maakt het echt niet uit hoeveel CC je hebt. En controle van de rechterhand is belangrijk (bij alle motoren)

Veel plezier!!
gs 500 heeft geen krassen op de kappen snap ik ,die zitten er niet op maar wel op je tank en op je frame zitten krassen,dus conclusie niet remmen gewoon gassssssssssssssssssssssssss
 
Allemaal erg goede argumenten die ik hier lees.
Ik weet wat me te doen staat iig.
Denk dat ik het zoiezo niet had kunnen laten om op een 600cc te starten *D
Het oog wil ook wat weet je wel...
 
Wijsheid is niet op een motor gaan rijden.
Leven is risicos nemen.

conclusie: Ik ben oerstom, maar ik leef tenminste wel *D

[me]Nightbat® is begonnen op een GSX-R 750
[/me]

als ik de winter overleef kan iedereen dat
 
een 500cc lesmotor is wel even heel wat anders dan een 600cc supersport. lijkt een klein verschil.. maar is eigenlijk niet te vergelijken.

tja. als jij rustig aan doet moet het kunnen. maar het is zo verrekte lastig om jezelf te beheersen op zo'n ding (althands. dat heb ik dan)
 
De mensen die zeggen je rijd je dood op een 600, zullen vast geen motorrijder wezen, of heb ik het mis.
 
wat is er mis met 400CC? Betaalbaar, mooi en eigenlijk alleen op het circuit op het rechte stuk kom je vermogen te kort. Als je gaat scheuren met R1's ofzo dan moet je wat meer schakelen maar je houd ze echt wel bij!

Behalve als het 230+ gaat ofzo maar dan ga ik liever keihard over een dijk scheuren...

Zit toch zeker een kern van waarheid in, denk dat ik je met laatste ritje redelijk bij hield, in de bochten iets minder, ennuh dat beetje pakte in dan terug op t rechte gedeelte... 400cc vs 600cc
 
een 500cc lesmotor is wel even heel wat anders dan een 600cc supersport. lijkt een klein verschil.. maar is eigenlijk niet te vergelijken.

tja. als jij rustig aan doet moet het kunnen. maar het is zo verrekte lastig om jezelf te beheersen op zo'n ding (althands. dat heb ik dan)

100cc meer en 2x zoveel pk :P
Ik moest een keer lessen op een kawa er-5 terwijl ik normaal op een cb250 lesde, gevolg: 1 regenbui en 1 scherpe bocht waar je normaal met een cb250 gewoon het gas opendraaide ging in onderuit met de er-5.. voelde me knap lullig maarja van schade en schande wordt men wijzer.
 
De mensen die zeggen je rijd je dood op een 600, zullen vast geen motorrijder wezen, of heb ik het mis.

Nou???

ik rij motor.. ik ken er eentje waartegen ik gezegd heb, doe nou rustig aan. Begin met een 600tje dat is snel genoeg voor je.

Hij heeft inmiddels al 3 motoren in de poeier gereden.

Ligt gewoon aan de persoon die erop zit. Als je die kent, kan je hem/haar ook een beter advies geven.

Overigens ben ik zelf op een CB450S begonnen na het lessen op een CB550four (maar dat waren maar 5 uurtjes in totaal. Ik vond het voor mezelf belangrijk om licht te beginnen en langzaam naar het scheurwerk te gaan. Na de CB450, heb ik 2 jaar een GSX600F gehad en toen 10 jaar een Blade. Ik heb in die 10 jaar Blade tijd niet 1 keer me knie aan de grond gehad. Ik denk in totaal 3 keer de top van zo'n 260 gehaald.

Conclusie: Het zit tussen je oren.

Zoals je aan me onderschrift (onder de nick) kan zien, heb ik nu een dikke FJR1300 met 145pk. Sinds 1988 ben ik dus "gegroeid" in het motor rijden.
Elke keer een stapje hoger, elke keer weer opnieuw plezier.
Je kan hoog beginnen, maar waar wil je dan naar toe groeien?

Cheers, Marc
 
Pfff nou errrug behulpzaam hoor dankuwel meneer.

Ok dan zal ik even de zoekfunctie voor je gebruiken met als resultaat:

600 cc sport/toer voor beginner
welke motor is voor een beginner goed?
Wat is nou een goeie motor voor beginners?
Beginnen met 900+ (cc) verstandig??
Suzuki RF 600. Te heftig om op te beginnen?

en misschien is deze ook wel aardig ;) Beginnen op een 1000


Deze vraag wordt wekelijks gesteld dus er zijn nog -tig van deze topics....



en het kostte me 5 minuten om ze te vinden.
 
Zit toch zeker een kern van waarheid in, denk dat ik je met laatste ritje redelijk bij hield, in de bochten iets minder, ennuh dat beetje pakte in dan terug op t rechte gedeelte... 400cc vs 600cc

Kern van waarheid :? de rest is gelogen?
 
Moet je niet aan andere mensen vragen... je weet het zelf het beste. Kan jij in de beginperiode rustig rijden om je motor te leren kennen.

Als je dat voor jezelf weet dan ben je er.

P.S. Ik ga over een maandje mijn eerste motor ophalen, een R6 ;)
 
De mensen die zeggen je rijd je dood op een 600, zullen vast geen motorrijder wezen, of heb ik het mis.
nou. ik rij toch echt op een R6 rond. ik noem mezelf ook motorrijder. en ik zou sommige mensen toch echt afraden om maar meteen op een 600cc supersport te starten.
 
nou. ik rij toch echt op een R6 rond. ik noem mezelf ook motorrijder. en ik zou sommige mensen toch echt afraden om maar meteen op een 600cc supersport te starten.


Zou je me misschien ook uit kunnen leggen waarom dan.
Ik geloof namelijk echt dat het voornamelijk aan de rijder zelf ligt.
Als je maar gewoon alles onder controle kan houden moet er toch niks aan de hand zijn eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan