wat kan het zijn op mijn x adv

toon.

Rookie
17 jan 2023
4
0
hey ik heb een vraagje. heb pas mn eerste motor gekocht, het is een 2e handse fiets met 24000 op de teller.
Het is een honda x adv uit 2018..echt een heerlijke fiets heb er geen problemen mee alhoewel ik denk dat ik binnenkort wel iets zal moeten vervangen.
ik vind dat de motor stationair en ook tijdens het rijden soms beetje stroef aanvoelt. alsof er niet genoeg olie inzit maar olie pijl is oke. ben helemaal niet technisch.misschien mn nokken as? wat zou het kunnen zijn. ga wel voor een service beurt binnenkort naar de garage maar bewn gewoon nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn. hij is iets minder soepel dan toen ik hem pas had naar mijn idee.. ben benieuwd naar jullie reactie, hoop niet dat het hele blok open gemaakt moet worden

gr.
Toon
 
Laatst bewerkt:
hey ik heb een vraagje. heb pas mn eerste motor gekocht, het is een 2e handse fiets met 24000 op de teller.
Het is een honda x adv uit 2018..echt een heerlijke fiets heb er geen problemen mee alhoewel ik denk dat ik binnenkort wel iets zal moeten vervangen.
ik vind dat de motor stationair en ook tijdens het rijden soms beetje stroef aanvoelt. alsof er niet genoeg olie inzit maar olie pijl is oke. ben helemaal niet technisch.misschien mn nokken as? wat zou het kunnen zijn. ga wel voor een service beurt binnenkort naar de garage maar bewn gewoon nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn. hij is iets minder soepel dan toen ik hem pas had naar mijn idee.. ben benieuwd naar jullie reactie, hoop niet dat het hele blok open gemaakt moet worden

gr.
Toon
Stationair stroef? Dan denk ik gashandvat of gaskabel. Dat fixen ze wel bij de service beurt.
 
het is ook geen motor, het is een motor scooter en die voelen heel anders aan , anders dan je lesmotor.
stationair wil ie gewoon wegrijden , misschien ervaar je dat als stroef?
Tijdens het rijden stroef aanvoelen zou kunnen zijn dat de remmen blijven hangen????
Zoals jij het omschrijft zou het echt van alles kunnen zijn , het lijkt me dan ook slim om even langs een motorzaak te gaan zodat ze er naar kunnen kijken .
 
bedankt voor de racties, het kan idd vsn alles zijn. ik denk aan slijtage van een onderdeel maar is ook maar gissen.
ik heb de motor nu 6 maanden, garantie vervalt deze maand, maar er is niets stuk dus dat zullen ze wel niet vergoeden als het om slijtage gaat. Ik dacht zelf dat ze misschien iets ingesmeerd hadden zodat je het een beetje verdoezeld en dat het nu dus wel voelbaar is. motor start goed rijdt lekker maar soms dus het gevoel alsof er iets niet goed in de olie zit. een soort ijzer op ijzer geluid. wanneer je in een auto zonder remmen rijdt hoor je ook zo een schuur geluid, dat heb ik zo af en toe op de motor. maar bij stationair draaien komt dus af en toe zo een geluid en gevoel..misschien ook wel normaal met 24000 km op de teller. alhoewel ik dat betwijfel. ik ga sowieso voor een service beurt binnenkort dan laat ik ze alles even nakijken.

thx
 
Mijn advies is om sowieso vóór het aflopen van de garantie de verkopende partij te contacteren. Dan heb je als consument het probleem in ieder geval op tijd gemeld. Maak een afspraak zodat zij eens kunnen luisteren naar de geluiden. Zeggen zij dat er niks aan de hand is en zit het je toch niet lekker? Ga eens langs bij een andere motorzaak. Die willen ook vast wel even luisteren naar de motor.
 
Mijn advies is om sowieso vóór het aflopen van de garantie de verkopende partij te contacteren. Dan heb je als consument het probleem in ieder geval op tijd gemeld. Maak een afspraak zodat zij eens kunnen luisteren naar de geluiden. Zeggen zij dat er niks aan de hand is en zit het je toch niet lekker? Ga eens langs bij een andere motorzaak. Die willen ook vast wel even luisteren naar de motor.
ja dat ga ik doen, je hebt helemaal gelijk om het wel ff aan te kaarten zodat ze tenminste op de hoogte zijn. ben allang blij dat er geen horror verhalen naar boven gekomen zijn.. slijtage kan ik mee leven alhoewel ik het wel beetje vroeg vnd maar dat is het risico van 2e hands. het komt goed ...bedankt
 
Bij een tweedehands motor moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat alle slijtagedelen vervangen moeten worden. Kan het alleen maar meevallen. Persoonlijk doe ik het liefst altijd een 'nul-beurt' bij aanschaf van een motor met ervaring. Alles nalopen en een grote onderhoudsbeurt er tegenaan. Zo weet je exact wanneer er weer wat aan zal zitten komen qua onderhoud of slijtage.
 
Bij een tweedehands motor moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat alle slijtagedelen vervangen moeten worden. Kan het alleen maar meevallen. Persoonlijk doe ik het liefst altijd een 'nul-beurt' bij aanschaf van een motor met ervaring. Alles nalopen en een grote onderhoudsbeurt er tegenaan. Zo weet je exact wanneer er weer wat aan zal zitten komen qua onderhoud of slijtage.
Aangezien dat alles wat draait, knikt, schuift of anderszins beweegt slijt vervang jij alles behalve de spiegels?
 
Bij een tweedehands motor moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat alle slijtagedelen vervangen moeten worden. Kan het alleen maar meevallen. Persoonlijk doe ik het liefst altijd een 'nul-beurt' bij aanschaf van een motor met ervaring. Alles nalopen en een grote onderhoudsbeurt er tegenaan. Zo weet je exact wanneer er weer wat aan zal zitten komen qua onderhoud of slijtage.

An sigh geen slecht idee maar ik rijd er altijd even een paar tankbeurten mee. Sommige geluidjes of slecht oppakken verdwijnen na een paar ritjes en andere problemen zoals een hoog olieverbruik of matige koppeling heb je pas door na een langere tijd.

Weinig nut om kleppen te stellen bij een motor die evenveel koelwater zuipt als benzine 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan