Wat kan ik doen aan olie lekkage???

Oppie

MF veteraan
10 nov 2004
6.272
0
Spijkenisse
Hallo,
Ik heb een Raptor gekocht en hij lekt nu olie uit het karter ontluchtings filter!!!
Er zit nu een klein K&N filtertje op pal boven het karter waar de olie doorheen vloeit.
Het is zoals bij velen bekend een Suzuki TL blok, weet iemand hoe ik dit het beste kan verhelpen???
Alvast bedankt voor jullie reacties :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net begrepen van een monteur dat die overdruk zeg maar een olieDAMP veroorzaakt en dat het doordat het afkoelt condenseert en dus als druppels eruit loopt.
Maakt niet uit hoe hoog ik 'm ophang het blijft terug komen op die manier zegt hij. ;(
 
Ik heb net begrepen van een monteur dat die overdruk zeg maar een olieDAMP veroorzaakt en dat het doordat het afkoelt condenseert en dus als druppels eruit loopt.
Maakt niet uit hoe hoog ik 'm ophang het blijft terug komen op die manier zegt hij. ;(
jep, heb ik ook, guzzi met open kelken en slang voor carterontluchting..

ik heb een flesje onder mijn blok waar die slang in uitkomt, dat gooi ik zo nu en dan leeg........
 
Hoe vaak moet je dan olie bijvullen als ik vragen mag????
En is het geen optie om die pijp via een T-stuk naar beide luchtfilters te laten lopen en daar bevestigen zodat de DAMP weer opgezogen wordt????
 
Hoe vaak moet je dan olie bijvullen als ik vragen mag????
En is het geen optie om die pijp via een T-stuk naar beide luchtfilters te laten lopen en daar bevestigen zodat de DAMP weer opgezogen wordt????
kan ook maar ik wissel zowiezo elke 5000 km de olie omdat het een ouwe motor is, tussendoor bijvullen doe ik nooit, dat beetje mist ie niet op 4,5 liter hoor (uit ervaring weet ik dat, doe het al 15 jaar zo)

overigens komt er maar zo weinig uit, het flesje is gewoon zo'n iso drank ding en daar zit dan elke maand een dikke bodem olie in.......
 
Tja nou je het zo zegt is dat wel een strak plan.
Maakt het niet uit dat het geen ketting smeer is dan???
Ik ben niet zo technisch hoor, misschien is dit een hele domme vraag.
Maar dan wel dat filteertje eraf neem ik aan want daaar condenseert het in en als er geen filtertje zit dan komt het rechtstreeks op de ketting.
 
ik heb een flesje onder mijn blok waar die slang in uitkomt, dat gooi ik zo nu en dan leeg........
Ik ook. Tis trouwens volkomen zinloos om een K&N filter op een ontluchtingsslang te zetten want je zuigt niks aan, het loost damp naar buiten toe (behalve als je graag evt vuil binnen wilt houden).

Als je trouwens overmatig olie in je carterontluchting hebt kan het zijn dat je teveel olie hebt opgetopt, of te dunne en / of oude, gedegadeerde olie gebruikt: Een 5W40 olie b.v. is een basis-olie van "5" met "dikmakers" die de olie doet werken als een "40" bij hoge temperaturen: Als deze dikmakers uitgewerkt ("versleten") raken vervalt je olie meer en meer richting de viscositeit van de basisolie ("5" in dit voorbeeld), ook op bedrijfstemperatuur. Er is dan maar weinig druk nodig om de olie naar buiten te blazen.
 
Er zat wel te veel olie in het blok maar dat heb ik er al uit gehaald en hij blijft dit nu nog steeds doen.
De olie die eruit komt is nog geheel goud van kleur dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Hij is tenslotte pas Vrijdag bij de dealer opgehaald.
 
Hij is van bouwjaar eind 2002 en heeft net 1200 KM gedraaid.
Afgelopen vrijdag pas op kenteken gezet en opgehaald.
Ik dacht aan de olie omdat ik dit probleem zelf een keer zo had opgelost (vrij oude 5W40 vervangen voor verse 10W40). Zo te horen niet jouw probleem dus.
Weet je misschien hoe de carter-ontluchting loopt? Vaak loopt dit als een "tunnel" door het klepdeksel naar buiten: Soms zit de afdicht-pakking op die tunnel scheef gemonteerd waardoor er olie vanaf de kleppentrein naar de ontluchting toe spettert en dan naar de ontluchtingslang geblazen. Heb ik ook es mogen meemaken.

Wel, als alles faalt kun je natuurlijk de carterontluchting terugleiden naar de motor-inlaat. Is dat ook niet standaard? Aan de andere kant, dit is een beetje "gestruisvogel" want als er zoveel olie uitkomt is dat ook geen aantrekkelijk alternatief, krijg je al die rommel in de verbrandingskamer / kleppen. Sjeemp. De motor is erg nieuw zo te horen, maar ik heb nog nooit van dit probleem gehoord als typisch "inrij-verschijnsel", behalve misschien als je de motor forceert langdurig in (te) hoge toerengebieden.
Heb je geen garantie meer, ofwel, kun je het niet "iemand anders probleem" maken? :9
Succes!
 
Ik heb 'm vanmiddag terug gebracht naar Hans van Wijk motoren en daar wordt nu naar een oplossing gezocht.
Ik heb ook het originele filterhuis meegenomen zodat ze anders die maar terug plaatsen met daarin een K&N filter.
Om het geluid hoef ik het toch niet te doen want dat is al super met die pijpen.
Dus we wachten maar af waar ze mee komen.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan