Wat kan ik het beste doen om een nieuwe schroefdraad te maken ?

peter1953

MF'er
23 dec 2018
94
61
Beste motorvrienden,
Ik heb het volgende probleem met mijn Honda VT 500 c van 1984.
Aan de linkerzijde van het carter zit achter de waterpomp een klein banjoboutje.De plaats waar dit boutje zit ingedraaid heeft een kapotte schroefdraad.Als ik het koperen onderlegringetje er tussen uit haal,lukt het nog net om het iets vast te draaien.Ik heb er wel wat vloeibare pakking tussen gedaan om lekkage te voorkomen.Inmiddels rij ik hier al 8 maanden mee,zonder dat ik een lek zie.Echter zou ik toch nieuwe draad willen tappen om mogelijke problemen in de toekomst te vermijden.Ik dacht dit te doen met een helicoil van 6 mm. Er zitten echter ook oliekanaaltjes in het kleine blinde gat en ben ik bang dat hier aluminiumslijpsel in valt,met alle gevolgen van dien.Heeft iemand misschien een idee waardoor ik dat kan voorkomen ?Betreft boutje 6
 

Bijlagen

  • 20200226_104602.jpg
    20200226_104602.jpg
    3,8 MB · Weergaven: 18
  • 20200226_104801.jpg
    20200226_104801.jpg
    745,6 KB · Weergaven: 16
Zou het lekker laten zitten zoals het nu zit,zonder aluminium slijpsel een gat tappen is onmogelijk,dan zou je het
hele blok moeten splitsen om het weer schoon te kunnen maken.
 
Zooi vet aan je tap, propje erin en rustig en voorzichtig te werk gaan. Dan komt het wel goed..
Gedeelte waar je oliekanaal zit, zit een stuk verder dan je schroefdraad.. moet dat propje wel zijn werk doen..
Goed schoonmaken voordat je het propje verwijderd voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
onderin oliegaatje even toestoppen, paar windingen (5 of 6 ) helicoil tappen,
olie gaatje weer vrijmaken
helicoil op lengte maken, en plaatsen, klaar, die paar windingen zijn genoeg
dan hoef je niet zoveel te tappen, en dondert er niets in het olie gaatje
 
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.Ik denk inderdaad dat ik het maar laat zoals het nu is.Motor rijdt tot nu toe nog steeds fantastisch en ik heb tot nu toe ook nog geen druppel olielekkage.
 
Zooi vet aan je tap, propje erin en rustig en voorzichtig te werk gaan. Dan komt het wel goed..
Gedeelte waar je oliekanaal zit, zit een stuk verder dan je schroefdraad.. moet dat propje wel zijn werk doen..
Goed schoonmaken voordat je het propje verwijderd voor de zekerheid.
Zoiets zou ik ook doen. Ding lijkt in druk leiding te zitten. Die wil je niet laten ploppen.
 
Je kunt eventueel achtergebleven stukjes aluminium na het boren tappen er ook door de motor zelf met wat olie uit laten spugen ,niks erin draaien wanneer de helicoil erin zit de motor een minuutje op de startmotor rond laten draaien de killswitch off.
Een lapje ertegenaan nog om geen smeerboel te maken.
 
Je kunt eventueel achtergebleven stukjes aluminium na het boren tappen er ook door de motor zelf met wat olie uit laten spugen ,niks erin draaien wanneer de helicoil erin zit de motor een minuutje op de startmotor rond laten draaien de killswitch off.

Nog beter is deze methode:
De killswitch off een minuutje startmotor draaien en gelijktijdige een spuitbusje imal met het bijgeleverde rietje dat in het gaatje steken zo ver mogelijk en je zult zien wat je er met druk inspuit komt er weer met de zelfde vaart eruit en neemt alle troep wat er niet hoort gelijk mee!
 
Laatst bewerkt:

Wel duur voor een nozzle..
 
Terug
Bovenaan Onderaan