Wat keurt men bij de RDW?

CBDrive

Rookie
30 sep 2020
15
4
Utrecht
Dag allen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Honda CB-1. Een model met 400 cc en 42 kw. Zelf bezit ik een A2 rijbewijs en zou ik in principe niet op de motor mogen rijden. Hoewel deze wel begrensd is op 35 kw en hier ook een uitdraai van is, wil ik de gok niet meer nemen. Ik wil hem dus via de RDW terug op 35 kw voeren. Het model is oorspronkelijk nooit in NL verkocht, alles is via de grijze import. TÜV kitjes en dergelijke zijn er dus helaas niet en ook de Honda dealers kunnen me niet helpen.

Ik ben dus overgeleverd aan de grillen van dat nare RDW. Nu is één van de vorige eigenaren erg creatief met de motor geweest. Als in; alle verlichting vervangen, custom kappen, stuur en vooral een uitlaat die enorm veel geluid maakt. Vooral dat laatste lijkt me iets waar ze over kunnen vallen (ik ga er sowieso een andere uitlaat op zetten). Toch vraag ik me af of dit voldoende is. Vandaar ben ik benieuwd naar de vraag;

Op welke punten letten ze bij de RDW als je 'm komt brengen om het vermogen terug te voeren?
 
Dus dit kost je aan keuring alleen al €650. Met de benodigde aanpassingen loopt dit al snel op naar de waarde van de motor.
Beter kun je voor de tijd dat je rijbewijs beperking geldt een andere motor aanschaffen.
 
Dank voor jullie reacties. De link van de RDW had ik reeds gevonden, alleen wordt hier niets vermeld over andere zaken dan het vermogen. Wat natuurlijk ook juist kan betekenen dat dit m'n vraag beantwoordt en er dus alleen naar vermogen keek. Niemand dus ervaring met een RDW die plots moeilijk gaat doen over een uitlaat of andere zaken terwijl je voor je vermogen komt?

Financieel gezien is het me overigens wel waard. Betaal nu veel te veel aan verzekering doordat alleen Combi Motors aanbiedt om te verzekeren op uitdraai en ga nog wel even rijden op deze motor. En hij is al teruggedraaid dus die kosten zijn er niet.
 
Het is niet dat ze moeilijk gaan doen, ze controleren gewoon of je motor voldoet aan de originele toelatingseisen met als bijkomende eis dat het vermogen onder de 35kW moet zijn.
Dat betekend heel simpel dat je motor origineel of met goedgekeurde onderdelen opgebouwd moet zijn.
Als jij zelf al zegt dat er erg veel verbouwd is aan je motor en dat je uitlaat erg veel herrie maakt, geef ik je weinig kans dat je in 1 keer een keuring met goed gevolg gaat afleggen. Dan moet je dus voor een herkeuring, kost je gewoon weer 650. En dan heb je nog steeds niks aangepast. Ik zou trouwens niet al te veel vertrouwen op de vermogens aanpassingen op uitdraai. Dat is voor de verzekering gedaan, een uitdraai maken is niet moeilijk, het zou mij niks verbazen als er aan de motor zelf helemaal niks gedaan is.

Nogmaals, ik zou er niet aan beginnen. Koop een andere goedkope motor die wel voldoet.
 
Het is niet dat ze moeilijk gaan doen, ze controleren gewoon of je motor voldoet aan de originele toelatingseisen met als bijkomende eis dat het vermogen onder de 35kW moet zijn.
Dat betekend heel simpel dat je motor origineel of met goedgekeurde onderdelen opgebouwd moet zijn.
Als jij zelf al zegt dat er erg veel verbouwd is aan je motor en dat je uitlaat erg veel herrie maakt, geef ik je weinig kans dat je in 1 keer een keuring met goed gevolg gaat afleggen. Dan moet je dus voor een herkeuring, kost je gewoon weer 650. En dan heb je nog steeds niks aangepast. Ik zou trouwens niet al te veel vertrouwen op de vermogens aanpassingen op uitdraai. Dat is voor de verzekering gedaan, een uitdraai maken is niet moeilijk, het zou mij niks verbazen als er aan de motor zelf helemaal niks gedaan is.

Nogmaals, ik zou er niet aan beginnen. Koop een andere goedkope motor die wel voldoet.
Pijnlijke conclusie. Maar misschien toch wel de juiste. De originele toelatingseisen gaan inderdaad een moeilijk verhaal worden. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Dankjewel voor je tijd en moeite!
 
ze checken het al gehele staat van de motor en controleren of hij wel veilig is. en om te checken of hij wel echt 35 kw is gaan ze op hun circuit rond rijden.
 
...en om te checken of hij wel echt 35 kw is gaan ze op hun circuit rond rijden.
Wat een waardeloze test is dat dan. Hoe kan een 'keurmeester' nou op gevoel het vermogen meten?
Ik zal m'n linker schoen opeten als hij het verschil tussen 35 (=OK) en 36 kW (=NOK) kan voelen, laat staan vaststellen.
 
dat is precies wat ze doen. ik heb een bmw f800 laten keuren hij was eerst 10 minuten in de garage er omheen gaan lopen daarna de tuv 35 kw kit boekje gecontroleerd en daarna is hij erop gaan rond rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan