Wat kies je? Buell XB9S / Ducatie S2R 800 Monster

GWD1983

Rookie
31 mrt 2011
11
0
Rosmalen
Ik heb deze zomer eindelijk besloten om na jaren van uitstellen eindelijk mijn motor rijbewijs te halen. Het fijne van een nieuw rijbewijs is dat er natuurlijk nieuw speelgoed kan komen. Ik wil dus benadrukken dat dit mijn eerste motor gaat worden, daarom heb ik gekozen voor de 900 en de 800 versies van de motoren. Ik weet dat de 1200 en de 1000 sneller zijn, maar daar gaat het dus niet om.

Mochten jullie op basis van deze 2 motoren nog een suggestie hebben met gelijke audiovisuele kenmerken dan neem ik deze graag mee in de selectie. Let wel dat ik hou van dingen met een geschiedenis, een Japanse motor spreekt mij dus niet aan!


De amerikaanse Buell XB9S, een prachtige stoere motor met een fantastisch geluid.

Engine and transmission
Displacement: 984.00 ccm (60.04 cubic inches)
Engine type: V2, four-stroke
Power: 92.00 HP (67.2 kW)) @ 7200 RPM
Torque: 92.21 Nm (9.4 kgf-m or 68.0 ft.lbs) @ 5500 RPM
Compression: 10.0:1
Bore x stroke: 88.9 x 79.4 mm (3.5 x 3.1 inches)
Valves per cylinder: 2
Fuel system: Injection
Fuel control: OHV
Cooling system: Air
Gearbox: 5-speed
Transmission type,
final drive: Belt

Buell_Lightning_XB9S_2003_20_1024x768.jpg



De Italiaanse naked bike, de ferrari onder de motoren, tevens met een herkenbaar eigen geluid en zeker even mooi als de buell

Engine and transmission
Displacement: 803.00 ccm (49.00 cubic inches)
Engine type: V2, four-stroke
Power: 76.03 HP (55.5 kW)) @ 8250 RPM
Torque: 72.60 Nm (7.4 kgf-m or 53.5 ft.lbs) @ 7400 RPM
Compression: 10.5:1
Bore x stroke: 88.0 x 66.0 mm (3.5 x 2.6 inches)
Valves per cylinder: 2
Fuel system: Injection. Marelli electronic fuel injection, 45 mm throttle body
Fuel control: Desmodromic valve control
Cooling system: Air
Gearbox: 6-speed
Transmission type,
final drive: Chain
Clutch: APTC wet multiplate with hydraulic control
Exhaust system: 2 aluminium mufflers

2635902990102210560S600x600Q85.jpg



Op dit moment neig ik zelf toch een beetje richting de Ducati, maar dit is meer betrouwbaarheidsgewijs dan met een echt goede reden. Daarbij weet ik helemaal niet hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar de Buell's in het echt zijn. Ik ben erg benieuwd naar jullie keuze en de onderbouwing van deze keuze.
 
duc is echt niet betrouwbaarder :N
noem ze allebei even onbetrouwbaar ;) (hoewel mijn nieuw gekochte duc mij meermaals in de kou liet staan en mijn 2dehands buell slechts 1x omwille van losgetrilde batterij)
 
Laatst bewerkt:
Heb met hetzelfde dillemma gelopen, maar dan een jaartje geleden.
Wilde een Monster 1100 of Buell XB12S.
Ik had een voorkeur voor de Duc, maar kwam er niet uit wat ik wilde, en had eigenlijk ook net te weinig budget. Uiteindelijk kwam er een vrijwel nieuwe Kawasaki Z750 op mijn pad, en die heb ik dus ook gekocht.
Na een paar maandjes was ik er al achter dat het geen blijvertje zou worden. Toch heb ik afgelopen seizoen heel veel plezier gehad met de Kawa en veel rij ervaring opgedaan (meer dan 10.000 km gereden).
Vorige week zaterdag heb ik m'n droom fiets opgehaald, een Ducati Monster 1100, en daar inmiddels al weer 1200 km mee gereden. Hij bevalt best wel dus, hahaha!
Heb overigens totaal geen spijt van de Kawa, heb er lekker mee leren rijden en relatief weinig op afgeschreven.

Maar om op jouw dilemma terug te komen, ik denk dat je gewoon moet gaan rijden en kijken welke van de 2 motoren je het fijnste vind. Ik denk dat de betrouwbaarheid van beide bikes best in orde is.
Veel succes met kiezen tussen 2 heerlijke karaktervolle bikes en heel veel plezier ermee!!
 
Een monster zit ook compleet anders dan een Buell. Op een Buell zit je korter, voor mij persoonlijk een veel betere zithouding dan die van de monster.

 
Heb destijds ook tussen deze twins moeten kiezen. Heb toen voor de Duc gekozen omdat ik dat gebonk tussen m'n ballen niks vond. Ook de powerband van de Buell vond ik te beperkt.....maar qua looks wint de Buell nog steeds voor mij :Y .
 
Mooie motoren, maar bij het kiezen zou ik ook letten op onderhoudskosten.

Een Ducati heeft een bepaald onderhoudschema en ook als je weinig rijdt moet je om de 2 jaar riemen vervangen. Kosten van onderdelen zijn over het algemeen iets hoger dan van Japanse fietsen.

Bij de Buel zou ik me inlezen over de riemaandrijving, weet niet hoe die zich houdt bij veel/weinig gebruik. Zou lekker gaan proefzitten en rijden als je het zeker wilt weten.

En gewoon om even te zeiken:

  • Ducatie in je titel
  • ... Let wel dat ik hou van dingen met een geschiedenis, een Japanse motor spreekt mij dus niet aan!...
    Japanse motoren hebben niets betekend in de geschiedenis van de motor? :W
  • Ferrari onder de motoren is MV Augusta.
 
Laatst bewerkt:
Vergis je niet want in de type aanduiding. Een xb9 is veeel vinniger dan een xb12 en al helemaal vergeleken met een s2r.

heb een xb12 en een xb9sx gehad en met de eerste 10 000 km gereden en de xb9 45 000 km gereden. Geen problemen gehad behalve 1 dure dat was een oliepomptandwiel dat kapot was gegaan (is gebrek aan onderhoud door vorige eigenaar) waardoor het blok volledig opnieuw gedaan moest worden.

Kwa onderhoud is de buell vriendelijker voor je geld.
 
Vergis je niet want in de type aanduiding. Een xb9 is veeel vinniger dan een xb12 en al helemaal vergeleken met een s2r.

heb een xb12 en een xb9sx gehad en met de eerste 10 000 km gereden en de xb9 45 000 km gereden. Geen problemen gehad behalve 1 dure dat was een oliepomptandwiel dat kapot was gegaan (is gebrek aan onderhoud door vorige eigenaar) waardoor het blok volledig opnieuw gedaan moest worden.

Kwa onderhoud is de buell vriendelijker voor je geld.

oliepomptandwiel gebrek aan onderhoud? is iets dat door de dealer moet nagekeken worden, is ook de gevoelige plek van een buell

mijne is op 34.000km nagekeken en was nog perfect in orde, je kan het niet onderhouden enkel vervangen :)
wat betreft de riemaandrijving kan ik maar één gebaar maken: :}
 
Laatst bewerkt:
Vergis je niet want in de type aanduiding. Een xb9 is veeel vinniger dan een xb12 en al helemaal vergeleken met een s2r.

heb een xb12 en een xb9sx gehad en met de eerste 10 000 km gereden en de xb9 45 000 km gereden. Geen problemen gehad behalve 1 dure dat was een oliepomptandwiel dat kapot was gegaan (is gebrek aan onderhoud door vorige eigenaar) waardoor het blok volledig opnieuw gedaan moest worden.

Kwa onderhoud is de buell vriendelijker voor je geld.
Het oliepomptandwiel was al een probleem bij de Buell X1, heeft niks met onderhoud te maken maar wel met een verkeerde uitlijning van beide tandwielen.
 
Het oliepomptandwiel was al een probleem bij de Buell X1, heeft niks met onderhoud te maken maar wel met een verkeerde uitlijning van beide tandwielen.

nope, 2004-2005 model xb is ook nog problematisch
vanaf 2006 is er een ander oliepomptandwiel gekomen maar is nog steeds iets dat moet af en toe nagekeken moet worden

mijne was nog perfect na 37000km maar een ander was in de soep gedraaid erdoor op mindere km's
 
nope, 2004-2005 model xb is ook nog problematisch
vanaf 2006 is er een ander oliepomptandwiel gekomen maar is nog steeds iets dat moet af en toe nagekeken moet worden

mijne was nog perfect na 37000km maar een ander was in de soep gedraaid erdoor op mindere km's
Blijf erbij, heeft niks te maken met onderhoud maar wel met Amerikaanse techniek.

Als bij fabrieksaf de oliepomptandwiel en de aandrijving ervan goed afgesteld zijn op elkaar komt er buiten de normale sleet niks aan. Staan ze niet goed heb je binnen de korste keren prijs. Bij mijn X1 waren die tandwielen na 38000 km nog als nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Koop een Buell!!! Mijn eerste motor is een Buell X1 van 2000. De ongelooflijke sound van de Harley krachtbron zorgt voor een smile van start tot finish! Ik rijd zelfs niet meer met m'n auto de laatste tijd... Van oktober 2010 tot nu heb ik al 6000 km genoten. Een Buell heeft een ziel!
Sta maar eens aan de lichten met een Duc of iets anders, de mensen kijken er zelfs niet naar... Met de Buell heb ik de hele tijd beziens! Eigen mening, maar de Duc kan niet tippen aan de sound en de looks van een Buell.
Ik ben niet anti Duc, maar deel mijn ervaring hé. Ik wil hier geen Ducers beledigen hoor ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan