Wat klopt hier niet

ascii

Die hard MF'er
8 apr 2003
613
0
rhenen
Ik ben al een tijdje aan het bijhouden wat er ongeveer wordt aangeboden op marktplaats e.d. aan goedkopere zijspanen. Voorlopig blijft het nog even bij kijken, over een poosje (en nog een poosje, en nog een poosje) zal er wel eens een span komen.

Maar nu staat er op marktplaats deze advertentie:
Heel veel rij- en sleutelplezier:
Legergroene Dnepr MT16 met achteruit-versnelling en aangedreven zijspanwiel. Uitgerust met terreinbanden en reservewiel. 2250 echte kilometers, bouwjaar 1995, echter met oldtimer-kenteken (oldtimerverzekering en belastingvrij!), voorzien van de volgende extra´s;
Verhoogd stuur, zoeklicht op zijspan, pas gereviseerde versnellingsbak, bing carburateurs, citroen bobine, onderhoudsvrije gel-accu, extra metalen zijkoffers, jerrycan, spade, dekzeil op zijspanbak, dubbele schokbreker, gebruikshandleiding, werkplaatshandboek en heel veel documentatie op papier en op CD-Rom.
In dezelfde koop los erbij:
Originele legerverf, reserve schokbrekers, km-teller en kabel, stuurdemper, spanningsregelaar, voorvork en balhoofd, 2 stuks originele K65 carburateurs, reserve spaken, M66 frame met origineel russisch kenteken, 2 extra uitlaten met bochten, 2 losse wielen met banden, 4 losse banden, losse tank, incompleet M66 motorblok, extra cardan-aandrijving, reserve contactslot, en diverse andere onderdelen. Loopt als een trein en trekt als een lier.
Meer foto´s op aanvraag via Email.

Op de foto is ie erg mooi.

Alleen:
Bouwjaar 1995 met oldtimer kenteken (que?)
en de combinatie:
2250 echte kilometers en een pas gereviseerde versnellingsbak

Russen zijn misschien wat minder degelijk gebouwd, maar na 2250 km een revisie op je versnellingsbak?

[edit]
Op aanraden van smitje idd de aanbieder even een mailtje gestuurd voor opheldering. Maar toch hoor ik graag jullie mening.
 
Laatst bewerkt:
in 1995 pas op kenteken gezet...(motor zelf is eerder gebouwd)
2250 kilometer na gereviseerde motor gok ik
*D
en anders ff die gast bellen/mailen
 
Ik ben al een tijdje aan het bijhouden wat er ongeveer wordt aangeboden op marktplaats e.d. aan goedkopere zijspanen. Voorlopig blijft het nog even bij kijken, over een poosje (en nog een poosje, en nog een poosje) zal er wel eens een span komen.

Maar nu staat er op marktplaats deze advertentie:Op de foto is ie erg mooi.

Alleen:
Bouwjaar 1995 met oldtimer kenteken (que?)
en de combinatie:
2250 echte kilometers en een pas gereviseerde versnellingsbak

Russen zijn misschien wat minder degelijk gebouwd, maar na 2250 km een revisie op je versnellingsbak?

[edit]
Op aanraden van smitje idd de aanbieder even een mailtje gestuurd voor opheldering. Maar toch hoor ik graag jullie mening.

Er staat toch : heel veel rij en sleutel plezier.

Dnepr is nou niet echt het meest betrouwbare span wat je kunt kopen, dus als je zoiets wilt,hou dan wel in je achterhoofd dat er nogal mee en dan wat mis mee is.

:)
 
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat het russische frame dat er los bij geleverd wordt eerst van de motor was en er nu een oud nederlands frame ingezet is om zo invoer te "ontduiken"?? of is een M66 frame heel anders van vorm dan een MT16?


Of ze hebben in Rusland toch al een operationele tijdmachine!! :+
 
Die MT16 is voor het rijplezier en de M66 voor het sleutelplezier :P .

Over dat kenteken geen zorgen maken, ik gok ook op die teletijdmachine van ze ;) .


2250 en dan je bak reviseren kan wel, ze vergeten wel eens een tandwieltje te harden :X .

Maar als ie goed gereviseerd is kan er weinig misgaan natuurlijk. :)
 
Dnepr is nou niet echt het meest betrouwbare span wat je kunt kopen, dus als je zoiets wilt,hou dan wel in je achterhoofd dat er nogal mee en dan wat mis mee is.

Nah, Ural niet echt veel beter hoor, nastrovje HF :)

M-66 = Ural = IMZ = Irbit Motorzykli Zavod

Motor: 2-Zyl. / 4 V
Hubraum: 649 ccm
Leistung: 32 PS
Leergewicht: 320 kg
V.max: 105 km/h

MT-16 = Dnepr = KMZ = Kiev Motorzykly Zavod

Motor: 2-Zyl. / 4 V
Hubraum: 649 ccm
Verdichtung: 7,0:1
Leistung: 32 PS bei 5.200 U/min
Gemischaufbereitung: 2 x Vergaser
Getriebe: 4 Gänge + 1 Rückwärtsgang
Reifen vorn: 3,75 x 19
Reifen hinten: 3,75 x 19 (incl. Seitenwagenrad)
Bremse, vorn: Trommel
Bremse, hinten: Trommel (incl. Seitenwagenrad)
Leergewicht: 400 / 355 kg
V.max: 95 km/h

De precieze bouwjaren weet ik niet maar dacht dat de Ural vanaf begin 70er gebouwd is en de Dnepr vanaf midden 70. In beide gevallen ouder dan 25 jaar dus....... 8-)
 
Nog geen antwoord in de mail, maar ik hou jullie op de hoogte

(ie is wel mooi zeg, met die noppenbanden eronder. Gelukkig past ie voorlopig nog niet in de garage, anders zou ik zelfs in de verleiding komen)
 
Buiten het feit dan bijna niemand weet dat Urals Russisch zijn en Dneprs niet (deze zijn n.l. Ukraiens) weten ook maar weinig mensen dat het hier twee verschillende merken betreft, de RDW hoort in deze bij de meerderheid die totaal geen flauw benul heeft in deze kwestie, evenals veel verkopende partijen getuige sommige advertenties. |(

Er rijden dus in Nederland Urals met Dnepr-papieren, Dneprs met Ural-registraties en er schijnen zelfs exemplaren te zijn die volgens het kenteken Ural-Dnepr - of een fout gespelde variatie hierop - heten. Gezien de klassieke vormgeving van zowel Ural als Dnepr zal de gemiddelde keuringsambtenaar werkelijk geen flauw idee hebben wanneer het vehikel is gebouwd en als je hem wijsmaakt dat het ijzer dertig jaar oud is zal de sukkel je waarschijnlijk geloven en scheelt dat je toch mooi 50 Eurootjes per jaar....

En triest maar waar, Dnepr leverde in de tijd van die M66 en het kenteken fietsen die - uitzonderingen daar gelaten - zeker niet slecht waren, maar wat er in de jaren '90 nog van de band rolde was qualitatief veel te vaak ondermaats. Een versnellingsbak die binnen 2.5 Mm revisie behoeft is hierdoor helaas niet onrealistisch. ;(
 
...Een versnellingsbak die binnen 2.5 Mm revisie behoeft is hierdoor helaas niet onrealistisch. ;(

Gewoon vergeten een tandwieltje te harden, nou en? :P

De nieuwe Urals heten volgens de papieren trouwens Irbit Motorcycle Company (maar dan op z'n russies), ook een foutje van de RDW die de fabrieksnaam als merk in heeft gevoerd :?
 
Het zal wel voor altijd een misterie blijven.

M'n mail is niet beantwoord (gho, dat had ik nooit bedacht) en ik vond het niet de moeite waard om er een telefoontje aan te spenderen.

Nu is de fiets verkocht en krijgen we misschien binnenkort topics als: 'Is het normaal om cylinders te honen na 4K km?'.

Het enigste wat ik wel zou willen weten is of het echt een '95er is met een oldtimer kenteken (en vooral het hoe dan).
 
Het enigste wat ik wel zou willen weten is of het echt een '95er is met een oldtimer kenteken (en vooral het hoe dan).

Is natuurlijk niet echt helemaal een '95er, de motor enzo zullen op een oud frame overgezet zijn. Maar dan heb je wel een frame (dus van vóór 1977) met NL kenteken of buitenlandse papieren nodig en in dat geval moet je invoeren en keuren!
Het laatste geval zal wel veel moeilijker zijn!
 
Hij is verkocht!

M'n buurman heeft hem gekocht en het ding rijd supers!

Word echt nog gezellie hier in het zuiden met al die russen om ons heen! *D
 
En Ralf, wat die naam bedreft kan het ook een strategie zijn om die fietsen als IMZ op de markt te zetten. Is een nieuwe naam, maar da's soms minder bezwaarlijk dan een slechte naam zoals Ural nog steeds heeft.
 
Klopt, maar aangezien de gemiddelde Nederlander - als deze al weet dat er in die regionen motorfietsen worden gebouwd - denkt dat Ural-Dnepr één merk is maakt dit verschil in reputatie dat wij kennen dus geen indruk. Door de Urals als IMZ op de markt te brengen zou je dus mogelijk een nieuw publiek kunnen aantrekken.

Wel is het zo dat Ural en Dnepr als naam beter te onderscheiden zijn dan IMZ en KMZ, maar aangezien deze laatste niet meer nieuw binnenkomt is dit verwarringsgevaar uitgesloten. Bij de weg, Ural en Dnepr zijn oorspronkelijk slechts bijnamen van IMZ en KMZ en dus zouden deze afkortingen op kentekenbewijzen eigenlijk juister zijn dan de intussen zo ingeburgerde bijnamen.
 
Klopt, maar aangezien de gemiddelde Nederlander - als deze al weet dat er in die regionen motorfietsen worden gebouwd ...knip afkortingen op kentekenbewijzen eigenlijk juister zijn dan de intussen zo ingeburgerde bijnamen.

Ha lekker, een echte discussie :+

Een naam als IMZ bekt niet en verkoopt dus ook niet. })
Bovendien blijft dit een "liefhebber motor" hoe je hem ook noemt.
Net zoals Jawa, de oude HD 750 en nog wat van die motoren zijn het "sleutelmotoren" of mooier gezegd karaktermotoren die een eigen publiek hebben. Denk dat het feit dat ze uit het oostblok komen voor de meeste al reden is om ze als inferieur te bestempelen.
Het gros van de motorrijders wil toch een gelikt product met veel vermogen en veel toeters en electronische bellen.) (uitgezonderd de forumleden van zijspannend en brikken ) :}
Slechts enkele "mafkezen" :+ ,lees liefhebbers, kiezen voor een motor waar je zelf nog wat aan kan/moet O-) sleutelen.

Wat maakt het nu uit of het wel politiek correct is welke naam het RDW op dat brieffie schrijft of zelfs het vermeldde jaartal (vraag maar aan Herr F :+ ) ,hebben wij weer wat om over hun onkunde te gniffelen !
 
En Ralf, wat die naam bedreft kan het ook een strategie zijn om die fietsen als IMZ op de markt te zetten. Is een nieuwe naam, maar da's soms minder bezwaarlijk dan een slechte naam zoals Ural nog steeds heeft.

Nee hoor, is echt een fout geweest. Bij Gossie moesten ze er hard om lachen toen ze de papieren binnen kregen in ieder geval. :)
 
Hij is verkocht!

M'n buurman heeft hem gekocht en het ding rijd supers!

Word echt nog gezellie hier in het zuiden met al die russen om ons heen! *D

(tjonge jonge, ik reageer ook lekker op tijd)

Anyway, is je buurman al op MF actief?

(en wat was de verklaring van de gereviseerde versnbelingsbak?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan