Wat koop je het best voor <1000 EU en pré 1980?

dirkzelf

Die hard MF'er
19 sep 2019
473
137
Je zal wel denken, hallo, je hebt al een R1200RT, F800GT, Monster 900S.i.e. en een (nog niet verkochte) Yamaha XJ6. Wat wil je dan nog met zo'n oud ding? Wel, ik hàd een XS650 Special van 1980. En ik ben nou eenmaal gek op oude motoren.... zeg maar jaren 70.

Maar wat koop je nou in die range het best voor max 1000?? (Anders krijg ik het er hier nooit door de mevr. Dirk keuring)....
 
Een bak ellende ben ik bang.

Zo snel het oude ook leuk is, dan kost het al snel meer dan je gegeven budget

Het meeste (ook jongere motoren) voor weinig is vaak oude troep, heeft zwaar achterstallig onderhoud of een combinatie van beiden.
 
Voor ongeveer 1250-1500 kan je denk ik wel een sub 500cc Japanse tweecilinder kopen van de late jaren '70. Ik zie ze wel langskomen. Dat zijn nog wel charmante dingen. Ronde koplampjes, spaakvelgen, chrome spatbordjes en dergelijke.

Het meeste (ook jongere motoren) voor weinig is vaak oude troep, heeft zwaar achterstallig onderhoud of een combinatie van beiden.

Toch kan je ook prima een leuke, degelijke motor kopen voor weinig geld. Sub €2000 sowieso.
 
Voor ongeveer 1250-1500 kan je denk ik wel een sub 500cc Japanse tweecilinder kopen van de late jaren '70. Ik zie ze wel langskomen. Dat zijn nog wel charmante dingen. Ronde koplampjes, spaakvelgen, chrome spatbordjes en dergelijke.



Toch kan je ook prima een leuke, degelijke motor kopen voor weinig geld. Sub €2000 sowieso.

Mijn huidige motoren hebben ook een gemiddelde aanschafwaarde van €2.000,-, niet in concoursstaat maar beiden wel goed.
Een redelijke 600cc vind je misschien nog voor minder dan €1.000 maar leuk jaren 70-spul begint prijzig te worden. Zelfs Jawa’s
 
Autoscout in de gaten houden nu dat speurders weg is , marktplaats is een ramp kwa goedkope motoren ,
omdat de advertentie al 24 euro is gaan mensen motoren sub 1000 euro niet zomaar tekoop aan bieden .
Ga opzoek naar een leuke honda CB / een leuke rus *D ?
 
Autoscout in de gaten houden nu dat speurders weg is , marktplaats is een ramp kwa goedkope motoren ,
omdat de advertentie al 24 euro is gaan mensen motoren sub 1000 euro niet zomaar tekoop aan bieden .
Ga opzoek naar een leuke honda CB / een leuke rus *D ?

Speurders weg.... Huh....? idd.... Dnepr dus he..... Hmm... Ben ik er gek genoeg voor....? Denk eerder CeeBeetje... CB2CR..!

Op Autoscout24 staan idd genoeg aanbiedingen tot 1000 EU, zelf zie ik een Suzuki VX800 misschien wel zitten.... Geen Jaren 70 maar ja...
 
Laatst bewerkt:
Soms een Honda CX500 eurosport, laatst stond er ook een Honda VT500E in echt supermooie staat te koop voor 850 euro. Leuke 2-cilidner nakeds
 
Ervaring met kopen van "brikken" of "wrakken". Als je echt voor heel weinig een motor koopt moet je rekenen dat je gauw 400 tot 500 Euro kwijt bent aan materiaal/onderdelen om van het brik een fatsoenlijke motor te maken (en dan moet je de werkzaamheden zelf doen en geen uren tellen).

Wil je een rijdende motor van rond 1980 voor 500 Euro die netjes is en rijdt, denk niet dat het gaat lukken (tenzij je extreem geluk hebt, aangezien iedereen die last heeft van het N + 1 virus, hierop zit te wachten :+ ).

Verder uit ervaring, een 400 cc 2 cilinder motor uit 1982 "gekocht" voor 24 blikken bier. Deze kostte uiteindelijk ongeveer 700 Euro voordat het veilig aan het wegverkeer kon deelnemen (dit na een groot aantal uren werk) en na de 500 Euro challenge van 2019 verkocht voor 400 Euro (want ik moest ruimte hebben in de garage).

Dus al je je budget oprekt tot zeg 800-1000 Euro kan je met het nodige zoeken wel een rijdende motor uit eind 70-tiger of begin 80-tiger jaren vinden van de vorige eeuw. Maar best kans dat je verstopt toch wel wat werk koopt....
 
@dirkzelf
Voor het zoeken op meerdere website tegelijk: www.veilingkijker.nl
En ook gelijk wat zoektermen CB400 GSX400 GS450 XS400 GS550 (is al een 4 pitter) XJ600 (niet de Diversion) GPZ400 GPZ550, mogelijk kan je wat vinden.
En de gewenste XS650 zal niet binnen budget liggen

Kentekening, je zal vaak wel wat sleutelwerk moeten verrichten en het zoeken van onduidelijke storingen hoort dan wel bij de marktsegment waarin je aan het zoeken bent.
 
Soms een Honda CX500 eurosport, laatst stond er ook een Honda VT500E in echt supermooie staat te koop voor 850 euro. Leuke 2-cilidner nakeds

CX500 is idd een leuk ding, kan ook leuk naar café verbouwd worden... Goed idee!

Dus al je je budget oprekt tot zeg 800-1000 Euro kan je met het nodige zoeken wel een rijdende motor uit eind 70-tiger of begin 80-tiger jaren vinden van de vorige eeuw. Maar best kans dat je verstopt toch wel wat werk koopt....

Ben ik ook wel bang voor, maar ja je zoekt naar een mazzeltje he...

Voor het zoeken op meerdere website tegelijk: www.veilingkijker.nl
En ook gelijk wat zoektermen CB400 GSX400 GS450 XS400 GS550 (is al een 4 pitter) XJ600 (niet de Diversion) GPZ400 GPZ550, mogelijk kan je wat vinden.
En de gewenste XS650 zal niet binnen budget liggen

Ja, dat is idd de gedroomde motor, maar die valt niet in het budget.

Bedankt voor alle tips! Mocht iemand nog wat weten, roep maar.... :]
 
Er zijn een aantal groepen op facebook waar soms dit soort motoren wel voorbij komt. Zoek even 'motoren te koop tot 1000 euro'
Is er zelfs ook een van 750,- dacht ik
 
Kansloos. Een motor van voor 1980 ga je niet vinden onder de duizend euro. Voor een wrak wordt al 1500 gevraagd. Een rijdende CX is ook al te duur. Onder de duizend euro koop je een GSX600 of een FJ1100 van voor 1990
 
Voor 1000,- koop je tegenwoordig niks meer van voor 80 wat in een nog redelijke staat verkeert,ben je eenmaal klaar dan zit
je alsnog veel hoger in de kosten,tussen de 1000,- en 2000,- maak je meer kans nog iets redelijks te vinden.
Maar ook dan zijn het meestal fietsen die niet populair zijn of waar nog het nodige aan moet gebeuren.
 
Iets boven budget,maar ziet er nog redelijk uit,
En nog 1,maar is zeker een project,
 
Terug
Bovenaan Onderaan