Wat kopen? Eerste motor..

Ladybike

MF'er
4 apr 2015
30
0
Beste allemaal
het "papiertje is inmiddels echt in het bezit en de eerste proefritten staan in de planning.
Op een Yamaha XJ700 s en op een Harley Davidson 883.

Nu is de Yamaha een 4 cilinder, de HD een 2.
Wat is het wezenlijke verschil qua rijden? Heb les gehad op een 2 cilinder (er6n kawa) maar dat type motor trekt me niet. "Val"meer op cruisers/choppers.
Ben me ervan bewust dat bovenstaande modellen niet met elkaar te vergelijken zijn maar ben benieuwd wat me meer bevalt!

Ergens denk ik dat ik als groentje een "goedkope" motor moet kopen om wegwijs te worden maar als de HD bevalt waarom ook niet? Mijn droommotor is de kawasaki vulcan S die dit jaar is uitgekomen maar daar is mijn budget het nog niet mee eens.

Wie heeft tips/adviezen?
Bedankt! -O-
 
Ik vind de xj 700 er niet uit zien , tenzij het een mooie bobber is natuurlijk.
Een 4 cilinder rijdt veel soepeler, terwijl een 2 cilinder vette klappen kan geven en imo meer rijbeleving geeft.
 
Laatst bewerkt:
Hmm dus de keuze is tussen soepeler en dus relaxter of vette klappen, minder relaxt maar wel meer rijbeleving? Dan trekt optie 1 me meer zwart op wit hahah
 
Je hebt het over smaak en persoonlijke voorkeuren. Ga nou eerst ervaring opdoen op een makkelijke motor en dan gaat de rest vanzelf. Zo heb ik een Yamaha Radian staan, die kosten weinig, zijn nog behoorlijk snel en het stuurt heel makkelijk, weegt rond 180 kg en als je niet al te groot bent pas je er prima op.

Ik heb ook een Honda Supermagna, is meer richting chopper met een behoorlijk zootje pit daar beneden je, maar dat stuurt toch wat moeilijker dan zo'n lichte Radian en je moet er aan wennen. Ben je daarmee vertrouwd, dan is het een heerlijke motor die verassend snel er vandoor kan gaan. Hij weegt wel zo'n 50 kg meer.

En zo zijn er heel veel verschillen tussen motoren en ze hebben allemaal hun eigen charme en eigenaardigheden. Gewoon zoveel mogelijk proberen, proefrijden en je keus maken. En ga niet meteen voor het supersnelle werk, dat komt wel.
 
Laatst bewerkt:
Relaxt rijden kan op alletwee , een V2 maakt een mooier geluid maar heeft meer trillingen... in elk geval is er veel keuze ook voor een beperkt budget.
 
Bedankt Han S

Ben ook niet uit op supersnelle werk, heb gereden op 750 cc wat me goed beviel vandaar dat ik in die "hoek" aan het kijken ben. Maar begrijp dat de bovenstaande modellen niet "makkelijk" zijn dus?
Supermagna heb ik ook gezien, virago trekt me ook wel en radian kan ook een optie zijn.
En of iemand een bepaald model er wel of niet uit vind zien boeit me weing, lekker rijden moet het ;)

Maar 2 of 4 cilinder kan beiden als beginner?
 
Er zijn tweecilinders en zelfs eencilinders die heerlijk soepel lopen. Misschien moet je zoeken in de richting van een Honda Shadow. Maar het budget is natuurlijk ook belangrijk.

Je moet het zo zien: een chopper is langer, heeft een grotere balhoofdhoek, dus de voorvork maakt een grotere hoek met het wegdek. Daardoor gaat hij heel makkelijk recht vooruit en voelt dan heel stabiel, maar een korte bocht kost wat meer moeite.

Maar hij heeft een lagere zit en een hoger stuur, dus je zit meer rechtop en als je lekker rustig door de polder wilt rijden gaat dat prima.
Het is heel moeilijk om iemand het meest passende advies te geven omdat er zoveel verschillende motoren zijn.

Ik heb een Supermagna gekocht omdat ik dat al heel lang een stoere motor vind om te zien en omdat ze vrij waardevast zijn omdat er niet veel van zijn gemaakt. Maar het is een behoorlijk zware motor en je moet er wel even mee leren omgaan.

Ik heb ook nog een 58 jaar oude Norton, een staande twin, dus twee cilinders naast elkaar. Dat heeft een heel eigen karakter, een geweldig geluid, maar het trilt zodanig dat je regelmatig alle bouten en moeren moet natrekken, het heeft geen 40 pk, maar het is een feest om mee te rijden.

Maar, het starten gaat als volgt: benzinekraan open trekken, zit ergens op een moeilijke plek, vlotterpennetje een paar seconden naar beneden drukken, kickstarter twee keer naar beneden en door de compressie trappen, nog een paar seconden op het vlotterpennetje drukken, chokehandle bijna helemaal dicht, contact aan en met een flinke trap de kickstarter naar beneden rossen. En als je dan mazzel hebt loopt hij en kun je voorzichtig een beetje gas geven, de choke weer helemaal open zetten en dan blijft hij lopen. Start hij niet, dan kun je het ook even vergeten en een kwartiertje wachten.

De Honda: benzinekraan open, choke stukje naar je toe, contactsleutel omdraaien, op de startknop drukken en onmiddelijk loopt hij prachtig stationair. En de Radian heeft een benzinekraan die door de motor zelf wordt opengezet als hij loopt, voor de rest is het starten net als de Honda en ongeveer elke moderne motor.

De Norton maakt een geluid waarbij ongeveer iedereen omkijkt. De Honda klinkt alsof er twee Engelse motoren tegelijk lopen en de Yamaha (viercilinders in lijn) klinkt als hij op toeren komt als een oude formule 1 racer uit de jaren 60 en het is allemaal even mooi, maar verschillend.

Wat je gaat meemaken is dat mensen je motoren gaan aanbevelen die ze zelf hebben. Als je iets op het oog hebt waar je een klik mee voelt, dan kom je naar het forum en vraagt om ervaringen van de eigenaren die hier ongetwijfeld rondhopsen. Maak je keus zorgvuldig en ga niet over een nacht ijs (wat een cliche). Er staan duizenden motoren te koop dus er is keus zat.

Al voor minder dan 1000 euro koop je een leuke motor waar je probleemloos mee kunt rijden.
 
Laatst bewerkt:
Dat klink nog als een hele klus die norton! Wel gaaf hoor om zoveel bikes te kunnen rijden.

Honda shadow ace 750. Dat vind ik ook echt een gaaf ding om te zien. Maarja is dat wat voor mij als beginner? Aangezien dat ding 2,5 meter lang is en nogal "log" oogt. Had die nl al opzij gezet omdat het me wat afschrikt. De gewone shadow is ook niet verkeerd, kan als het goed is 1 testen van een kennis.

Snap dat iedereen zijn of haar voorkeur heeft, erg lastig om ergens te beginnen juist omdat er zoveel modellen zijn! Zie door de bomen het bos nu al niet meer. En ondertussen blijft mijn tuin/garage leeg ;)
Budget is tot ca 3000. Liefst minder maar dat moet goedkomen..
 
De HD die ik heb gezien komt uit 2000 en heeft meer een retro look.. Geen XL uitvoering ook.Maar qua gewicht zal het weinig verschillen denk ik
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat je een dame bent? Ik heb een vrouwelijke kennis, heel klein vrouwtje en die rijdt een Honda Shadow. Het lijkt groter dan het is en het zwaartepunt ligt vrij laag. Ik begrijp dat je belangstelling niet gaat richting sportmotor, maar meer naar de chopper en cruiser.

Het is een strijd, maar je wint hem.
 
Haha en vechten zullen we! ;) En ik ben idd een dame, 174 lang normaal (god wat is nou normaal) postuur neigend naar te iets te veel chocola. Maar ik ga gewoon het 1 en ander proberen en dan zien jullie hier wel weer wat verschijnen qua ervaring en/of aanschaf!
 
Die HD uit 2000 heeft het motorblok nog niet in rubbers hangen. Uit je verhaal maak ik op dat je voor soepel gaat. Deze motor zal behoorlijk wat trillingen doorgeven in stuur en voetsteunen. In de stad valt het misschien mee maar zo rond de 100 km/u kun je dan al snel een slapend gevoel in je handen en voeten krijgen.
 
Ik ben begonnen op een yamaha dragstar 650. Leuke en makkelijke motor. Moet volgens mij wel te vinden zijn voor het budget. De classic raakt alleen wel wat snel de grond met de floorboards in de bocht dus dat is wel even wennen. De custom heeft geen floorboards en die heeft daar dan ook minder last van denk ik.

Kijk er maar eens naar,

Alle YAMAHA XVS 650 DRAGSTAR motoren

ps. de classic is met de grote spatborden en tree planken (floorboards) in plaats van stepjes.

de custom,
yamaha-xvs-650-dragstar-1170438.jpg


de classic,
yamaha-xvs-650-dragstar-1168541.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook begonnen op een xvs650 custom.
Ik mis hem wel nu :P fijn ding.
Nu heb ik een VF750C uit 1994, die zijn zo gezakt in prijs dat je voor 3000€ een heerlijke motor hebt.
Al is een jetkit aan te raden.

De cardan op de xvs650 is ook een dikke plus!
 
Nou de proefritten zitten erop!

Eerst op de HD, lekker stuk slingerwegen en ook wat gas open recht vooruit.. Wat een gaaf geluid maar wat een power!! Voelde me qua zit en houding vrij lomp op de toch wel kleine motor, kreeg na 20 min al jeukhanden door het getril.. Was wel grappig dat er net een HD weekend was bij 1 van de campings (bij Petten geloof ik) en dus allemaal groetende mede HD-ers had ;)


Een paar uur later een rit op de Yamaha 4 cilinder... Het voelde als een soort van thuis komen, hele fijne zit en evengoed aardig wat power. Snap wat je bedoelde met het geluidsverschil maar zodra ik m flink opentrok brulde hij ook lekker. Ik wilde er na afloop eigenlijk niet vanaf, zo fijn had ik gereden.

Ook hier ga ik een nacht over slapen maar stiekem heb ik mijn keuze al gemaakt...
Hele mooie prijs, de man had er erg zwaar mee dat hij m weg moest doen (gezondheid) en keurig onderhouden... Staat slechts 41.xxx nogwat op de teller, voor een fiets uit 89 is dat niet slecht...

Dus wie weet binnenkort een keer een rit??
Bedankt voor alle adviezen!!!!
 
Klinkt goed, hier begonnen op mijn Suzuki VL800, en daar rijd ik nog steeds mee rond.
Overigens betreffende de km stand, daar kun je niet altijd direct iets van zeggen, een motor die elk jaar zijn kilometers gemaakt heeft maar goed is onderhouden kan beter zijn dan een motor die jaren stil gestaan heeft.

Alvast veel plezier met wat het ook mag worden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan