Wat kost een bobine ???

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.837
595
Iemand een idee wat een bobine kost ??? Het is voor een Yamaha maxim,. richt prijs is meer dan voldoende,..............
 
hoe kan het eigenlijk dat zo'n ding kapot gaat...

Hij doet het trouwens niet als ie warm wordt,. als ie koud is doet ie het meestal wel.. ik ben net verhuisd en mijn overbuurman is motor monteur geweest,.. kan niet beter,...

en is het verstandig om zoiets 2de hands te kopen ?? geen idee hoe lang zo'n ding meegaat...
 
hoe kan het eigenlijk dat zo'n ding kapot gaat...
Een bobine zijn twee spoelen; gewikkeld koperdraad om een kern dus. Het koperdraad is voorzien van isolatiemateriaal. Immers, anders zou bij het wikkelen alle losse draadjes verworden tot 1 dikke winding. Hier zit em de kneep, als ergens doorslag opgetreden is, is het isolatiemateriaal beschadigd. Dat komt nooit meer goed. Je bobine takelt af, zeker als dit op meerdere plaatsen gebeurd. Een doorslag kan optreden door een te hoge spanning of door aftakeling van het isolatiemateriaal (veroudering, verhitting ed)
Z
 
thnxs,..

Kan het dan klopen, dat je er alleen last van hebt als ie te warm wordt ???
Nee, hoeft niet. Hangt erg van de kwaliteit van het gebruikte isolatiemateriaal en de algemene constructie af. Warm worden helpt i.h.a. niet mee voor de levensduur en zal hier ook een rol spelen. Anderzijds hoort de fabrikant rekening te houden met feit dat het toch weg enigszins warm wordt in de buurt van de kop.

Z
 
thnxs,..

Kan het dan klopen, dat je er alleen last van hebt als ie te warm wordt ???

Ik meende enige tijd geleden hetzelfde probleem te hebben. Na doormeten bleek de boel uiteindelijk toch prima in orde. Er werd me toen wel verteld, dat het best kon, dat het probleem zich alleen voordoet als de bobine warmer wordt (door motorwarmte). Het rubber, dat om de draad heen zit zou dunner worden waardoor je een soort kortsluiting zou kunnen krijgen. Wat een gebruikte ongeveer kost durf ik je niet meer te zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan