Wat kost een motor jaarlijks ongeveer?

Wino

Die hard MF'er
30 jan 2004
513
0
Arnhem
Met wat voor kosten moet ik ongeveer rekening houden
als ik een 2dehands motor uit circa 95 koop. Honda cb500
of een Susuki GS500, of iets wat erop lijkt in die
prijsklasse.

Ok, ik weet dat het van veel dingen afhangt zoals aantal kilometers
wat je rijdt en de staat waarin je zon ding aanschaft...

Maar ik heb echt geen enkel idee waar ik rekening mee
moet houden... :?

Kan iemand me een idee geven?
 
Met wat voor kosten moet ik ongeveer rekening houden
.....

Hey!
Mijn eerste motor was een GS500E, dat ding kostte me 35 euro per kwartaal in de verzekering (wa+beperkt casco+ongevallen) en zo'n 62 euro wegenbelasting per jaar. De verzekeringspremie is sterk afhankelijk van je korting, dus vraag dat even goed na.
 
Alles hangt af van het aantal km's dat je rijdt en de manier waarop je rijdt... ;)
Het is praktisch onmogelijk om er een getal op te plakken ;)


Duurste variabele zaken bij het motorrijden zijn de banden en benzine.
Ook remblokken, olie(filter) en ketting zijn niet zo goedkoop.
Een andere variabele kost zijn herstellingen. In het ideale geval betaal je hiervoor 0 euro, in het minder gunstige geval kan dit hoog oplopen :X

Der zijn ook een aantal vaste kosten zoals verzekering en verkeersbelasting....hiervan weet je vooraf hoeveel dit is.
 
Hey!
Mijn eerste motor was een GS500E, dat ding kostte me 35 euro per kwartaal in de verzekering (wa+beperkt casco+ongevallen) en zo'n 62 euro wegenbelasting per jaar. De verzekeringspremie is sterk afhankelijk van je korting, dus vraag dat even goed na.

En dan komen daar natuurlijk de kosten voor het onderhoud nog bij ;)

Grote beurt a 250 tot 300 euro (excl bijkomende kosten)

Setje banden ook zo 2 tot 300 euro voor een dergelijke motor (schatting, ik wordt vanzelf gecorrigeerd 8-) )

En dan nog de vervanginsonderdelen zoals ketting en de onvoorziene zaken die je bij een motor tegen kunt komen.

Bovenstaande bedragen zijn gebaseerd op de gemiddelde prijzen bij een dealer hier in het oosten des lands.

Wanneer je dingen zelf gaat doen kun je nog wat besparen

Hierbij dan wel een extra tip. Bespaar niet op gereedschap en koop een werkplaatshandboek.

:]
 
Ik heb een Yamaha Diversion 600 uit 1995, ik geloof dat dat kwa lopende kosten wel ongeveer in dezelfde categorie valt. Gezien ik alle kosten bijhou op de pc kan ik het zo voor je uitrekenen :)

Tijdens het kalenderjaar 2003 heb ik afgerond 25.000 km gereden. Als ik alles bijmekaar tel - benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, enz - kom ik uit op 11 eurocent per kilometer. Zo lijkt het toch weer minder dan 25.000*0.11=2750 euro op jaarbasis....ouch! Al het onderhoud doe ik zelf.
 
Ik zal ff mijn rekening maken als ik een jaar gereden heb :
Een jaar bij mij is 30.000 km ongeveer (iets meer in feite).
De kleding is een groter bedrag dan hier onder staat, maar is wel te verdelen over meerdere jaren....

- 4 achterbanden aan 170 euro
- 2 voorbanden aan 125 euro
- 300 * 5,5 l * 1euro/liter benzine is 1.650 euro
- remblokken (alles samen) : 100 euro
- olie en filters : 150 euro
- verzekering : 250 euro
- verkeersbelasting : 60 euro (ofzo iets)
- kettingset : 200 euro
- onderhoudsproducten en diverse andere : 150 euro
- kleding : 400 euro


totaal : 3.890 euro

Dit is dan natuurlijk nog zonder waardeverlies van motor en de gekochte accessoires....

Voor mij komt dit dus ongeveer op 0,13 eurocent/km


Normaal gezien gaat dit voor jou een stuk minder zijn....Het is mogelijk dat er nog andere kosten zijn, ik heb effe de kosten die spontaan in mijn hoofd opkomen opgesomd ;)

 
GS500E WA + Beperkt casco kost je ongeveer 175euro per jaar zonder schadevrije jaren. Wegenbelasting is rond de 52-58 euro.

En verder... go figure.
 
dat is iets waar ik liever niet aan denk, en wat ik ook zeker niet na ga rekenen.
gewoon uitgeven wat in je budget valt en genieten!!
 
Wow...de bedragen zijn wel stukken hoger dan ik dacht!
6 banden per jaar lijkt me ook wat veel dan weer....lol....flink afraggen?

Maar ik heb toch een ideetje nu. Mijn vraag ging ook vooral over
onderhoud hoor. Verzekering had ik wel uitgezocht al.

9 mrt afrijden waarschijnlijk...en dan maar es motor zoeken...

thx!

Edit:
Ben iig wel lid geworden van een motorclub die over werkplaats beschikken. Misschien dat ik daar wat kan leren over onderhoud...dat lijkt me wel leuk
namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Wow...de bedragen zijn wel stukken hoger dan ik dacht!
6 banden per jaar lijkt me ook wat veel dan weer....lol....flink afraggen?

Maar ik heb toch een ideetje nu. Mijn vraag ging ook vooral over
onderhoud hoor. Verzekering had ik wel uitgezocht al.

9 mrt afrijden waarschijnlijk...en dan maar es motor zoeken...

thx!

Edit:
Ben iig wel lid geworden van een motorclub die over werkplaats beschikken. Misschien dat ik daar wat kan leren over onderhoud...dat lijkt me wel leuk
namelijk.
Moet je een brik nemen.. ;)

Maar dat bedrag van bijna 4000 euro heeft wel ruim 1600 van de benzine. Dus ik weet niet of je benzine ook meerekent maarja, dat is dan al 40% van het totaalbedrag natuurlijk.. '(
[antishock modus]
De kosten voor jouw motor lijken mij aanzienlijk lager liggen omdat dit een grootschalige produktiemotor is, hij zal weinig moeilijk onderhoud vereisen. Dus het zal wel meevallen denk ik. :)
[/antishock modus]

Het beste is om zelf uit te zoeken hoeveel het is door gewoon proberen.. :9
 
Ik heb her er net met Ferko over: 600 euro alleen al aan tweetaktolie :(
 
Ik slijt wel eens een bandje maar verder kost het niet zoveel. hangt er alleen een beetje vanaf hoe je met je motor omgaat. en hoe vaak je met je schouder de grond raakt.
full
 
Tja, die 4 banden zijn gewoon een feit....zo'n 7.500 à 8.000km doe ik met zo'n achterband......

Twee dingen maken het dus zo duur....de banden en benzine. Dan heb ik nog geluk dat ik met een heel zuinige motor rij...

Nu is de rekening :
300 * 5,5 l * 1euro/liter benzine is 1.650 euro

Stel je voor dat hij 7,5 l verbruikt per 100km :

300 * 7,5 l * 1euro/liter benzine is 2.250 euro of nog eens zo'n 600 euro meer per jaar, dat kan al tellen |( B|
 
misschien handig als je even de motor 73 doorleest, en dan vooral de eindconclusies van de lange duurtesten.. (gemiddelde prijs per kilometer staat er ook altijd bij dus) succes ermee!

Volgens mij komt de GS500E nog altijd als goedkoopste motor uit de test! Maar ja dat moet je verder zelf maar even uitzoeken! :P
 
Ok, thx. Zal eens even een blik daarin werpen

Nu ga ik ook geen 30k per jaar rijden, dus dan dalen
de kosten ook weer leukjes denk ik dan
 
Ok, thx. Zal eens even een blik daarin werpen

Nu ga ik ook geen 30k per jaar rijden, dus dan dalen
de kosten ook weer leukjes denk ik dan
 
... waarom vergeet iedereen de variabele snelheidsbelasting?

geflitst.jpg


...edit: plaatje wilde niet
 
Laatst bewerkt:
Ok, thx. Zal eens even een blik daarin werpen

Nu ga ik ook geen 30k per jaar rijden, dus dan dalen
de kosten ook weer leukjes denk ik dan
Als je 10duizend km per jaar rijdt zit je al ver boven de gemiddelde motor rijder. ;)

Ik gok voor jou tussen de 500en1000euro aan onkosten/vaste kosten & daarnaast bijvoorbeeld 600 euro aan benzine. Dus met een beetje geluk 1200euro per jaar. 8-)
 
Aaaah, op die manier. Vond 't al zo vaag :P


Vaag ? Toch niet zo moeilijk dacht ik ???
Enne heb een 20liter tank waarmee ik dus gemiddeld zo'n 300km kan rijden ;)

In België hebben wij de gewoonte om het benzineverbruik uit te drukken in liter per 100km..... en niet het aantal km's per liter....

Dus ik reken : 5,5l per 100 km x het aantal keren dat ik 100km reed (300 maal dus).....
Als ik als Belg lees dat jullie een verbruik hebben van 16:1 dan moet ik ook altijd effe rekenen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan