Wat kost een motor ongeveer per maand?

Als vervoermiddel is een motor toch echt nog wel het goedkoopst, tenminste, als je vergelijkt met een "gelijkwaardige" auto.. (dus niet een nieuwe BMW 1300KLTRSXYZ vergelijken met een Suzuki Alto uit februari 1982...
Ik weet het zo net nog niet. De afschrijving van een auto is duurder, maar een auto heeft een veel grotere service interval. Banden van een auto gaan ook veel langer mee. En als je alle kleding voor de motor ook mee rekent... Zomer, winter, verschillende helmen, handschoenen, regenoverall. Het ontloopt elkaar niet veel denk ik.
 
das veel ik betaal voor mijn buell xb12s en mijn fireblade van '96 30€ per maand in totaal voor de 2 (180€ per moto/jaar) bij DVV

en tax voor een moto in belgië is normaal iets van een 40-50€ per jaar

eerste inschrijving van motor is bijgerekend
vorig jaar vorige motor , dus heb dat ook gewoon bijgerekend

+ ik ben - 26 jaar en geen auto en betaal dus meer verzekering als iemand die ouder is of een auto eraan heeft gekoppelt
 
Dit heb ik een jaar geleden voor een bandit 1200 berekend:

Kosten in euro= 218+68+300+500+250+200+135+170+30+30 =1901 euro p/j : 12= 158 p/maand

Motor is deze week over de 10.000 km gegaan (per week 650 km!x4=2616 per maand x 10 maanden=26160 per jaar)

Ik moet onderstaande zaken gaan uitvoeren:

-verzekering per jaar, alleen wa (dom maar goedkoop?) euro 218

-wegenbelasting per jaar euro 68

-Kleding afschrijving in 5 jaar: (helm, oordoppen, handschoenen, jas, broek, laarzen) totaal ruim 1500 euro/5= 300 euro

-afschrijving motor: nieuwprijs: Prijs: € 9.414
100.000 km/20 jaar oud is sloperij.
=minimaal 500 euro per jaar afschrijven, of in dit km tempo zelfs 1000 euro.

Elke 10.000 km grote beurt en banden/ketting.

-Bij een grote beurt worden o.a. alle vloeistoffen, bougies en luchtfilter vervangen. Kleppen worden gecontroleerd en zonodig afgesteld. Verder wordt er een algehele controle uitgevoerd van de verlichting, rubbers, lagers, etc….

Prijzen variëren, afhankelijk van merk en type motor, tussen de € 250,- en € 350,-.

-Type ketting: 50ZVM Kwaliteit: X-ring hyper versterkt
Aantal schakels: 112 Voortandwiel: 15 Achtertandwiel: 44
totaal euro 200->250

-voorband: Michelin Pilot POWER 120-70-17 € 135

-achterband: Michelin Pilot POWER 180-55-17 € 170

-banden gemonteerd, gebalanceerd p/s 30 euro

voor meer info:


Martins Motorservice, Yamaha exclusief voor Almere, Lelystad, Dronten kortom voor Flevoland - ook jouw motorpartner voor onderhoud, reparatie, kleding, eigenbouw en meer

MotoPort Almere - Nieuwe Motoren - Motor Occasions - Flevoland - Motor Huren

http://www.suzuki.nl/motoren?waxtrapp=ddgdoEsHcPvMtIRoBxB
 
Ehm, als je een motor koopt heb je die toch al helemaal betaald, en als je hem later doorverkoopt lijkt mij dat de afschrijvind gewoon vermindering van winst is, geen verlies.... Je hebt immers die motor, en als je m niet verkoopt heb je die 3000 euro van de verkoop niet. Dus je hebt bij het kopen-afschrijven-verkopen van 5000 naar 3000 geen 2000 verlies maar 3000 winst ;)
 
ja geweldig wij noemen dat de keiharde logica, vergelijk dit met de logica van de volgende redenering: ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas, dus ik pas in mijn tas, of niet soms?
 
Laatst bewerkt:
ja geweldig wij noemen dat de keiharde logica, vergelijk dit met de logica van de volgende redenering: ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas, dus ik pas in mijn tas, of niet soms?


Jij past nooit helemaal in je jas ;)
 
Als je werkgever de kosten wil vergoeden ga je uit van verlies, en dat wil je niet dus moeten alle kosten worden vergoed. Daar is mijn berekening op gebaseerd; 0% verlies/winst, als je de motor verkoopt heb je met het gespaarde geld voldoende voor een nieuwe.
als je toch bezig bent met premissen;
-ik wil geen verlies maken
-door gebruik neemt de waarde af
-------------------------------------
de baas moet de afschrijving betalen zodat ik geen verlies heb :)
 
Als je werkgever de kosten wil vergoeden ga je uit van verlies, en dat wil je niet dus moeten alle kosten worden vergoed. Daar is mijn berekening op gebaseerd; 0% verlies/winst, als je de motor verkoopt heb je met het gespaarde geld voldoende voor een nieuwe.
als je toch bezig bent met premissen;
-ik wil geen verlies maken
-door gebruik neemt de waarde af
-------------------------------------
de baas moet de afschrijving betalen zodat ik geen verlies heb :)

En de baas mag dan óók bepalen dat je geen méter privé rijdt met dat ding ..... dus een GPS inbouwen voor kilometerheffingen en dergelijken?

Lease motoren worden in 3 jaar tijd niet voor niets tot "0" afgeschreven.....
 
Als je afschrijving als een kostenpost ziet, dan zou je ook de restwaarde moeten hanteren. Bij een vrij oude motor kan dat, afhankelijk van welke motor nog wel eens meevallen. Motoren waarvan bijv. onderdelen zeer gewild zijn, kunnen wel eens meer opbrengen in ondderdelen dan als restwaarde.

Ik heb een '86 shadow gekocht. Als ik daar zeg eens 5 jaar op rondrijd, dan zou ik 5 jaar verzekering en amper wegenbelasting betaald hebben. Misschien wat jaarlijks onderhoud zoals olie verversen, misschien een bandenset, wat kleinere dingen. Ik schat dan zo ff met een natte vinger, de kosten gemiddeld 200 eur per jaar.
Aanschaf 2000, over 5 jaar misschien iets minder waard? Aan onderdelen nu al zeker de aanschafwaarde. Er dan wel vanuit gaand dat ik dan ook elk onderdeel kan verkopen.

Alles is relatief, de een koopt een motor en weet al dat die na een paar jaar (in) geruild wordt voor een andere.
De ander wil er tot zijn pensioen op blijven rijden. En alles daar tussenin.

Mocht je om de zoveel tijd van een motor willen wisselen, dan zou je dus gezien al die afschrijvers, elke maand een happie geld in een potje moeten doen.
Leen je geld voor je motoraankoop dan moet je ook nog eens de rente erbij optellen.

Alles kost geld, dus motorrijden ook.
Ik heb mijn motor betaald en hem op 0.00 gezet. Geld ben ik kwijt, kan ik niks meer voor kopen. Ik zie verder wel wat het me per jaar gaat kosten.
Voorlopig verzekering en nog ene paar maandjes wegenbelasting. Misschien keertje tanken nog?? Verder gaat ie in de stalling die me 200 per maand kost. Gebruik ik overigens ook voor andere dingen. Opslag en zo.
Normaal zou ik voor de opslag 150 euro per maand kwijt zijn, dus ik reken voor mijn motor 50 euro stallingskosten p/mnd.

Kan hem niet anders stallen, twee trappen op sjouwen en weer af is me teveel gedoe. ;)
 
~
-verzekering per jaar, alleen wa (dom maar goedkoop?) euro 218



Huh, ik heb 29 jaar geen motor gereden, heb sinds kort een 1100 cc honda shadow '86. Ik betaal 141 euro all risk per jaar. Heb dus geen noclaim, schadevrije jaren of wat dan ook.
Alleen wa zou ff 40 euro zijn meen ik. Niet eens naar gevraagd, gewoon all risk.
 
Dit heb ik een jaar geleden voor een bandit 1200 berekend:

Kosten in euro= 218+68+300+500+250+200+135+170+30+30 =1901 euro p/j : 12= 158 p/maand

Motor is deze week over de 10.000 km gegaan (per week 650 km!x4=2616 per maand x 10 maanden=26160 per jaar)

Ik moet onderstaande zaken gaan uitvoeren:

-verzekering per jaar, alleen wa (dom maar goedkoop?) euro 218

-wegenbelasting per jaar euro 68

-Kleding afschrijving in 5 jaar: (helm, oordoppen, handschoenen, jas, broek, laarzen) totaal ruim 1500 euro/5= 300 euro

-afschrijving motor: nieuwprijs: Prijs: € 9.414
100.000 km/20 jaar oud is sloperij.
=minimaal 500 euro per jaar afschrijven, of in dit km tempo zelfs 1000 euro.

Elke 10.000 km grote beurt en banden/ketting.

-Bij een grote beurt worden o.a. alle vloeistoffen, bougies en luchtfilter vervangen. Kleppen worden gecontroleerd en zonodig afgesteld. Verder wordt er een algehele controle uitgevoerd van de verlichting, rubbers, lagers, etc….

Prijzen variëren, afhankelijk van merk en type motor, tussen de € 250,- en € 350,-.

-Type ketting: 50ZVM Kwaliteit: X-ring hyper versterkt
Aantal schakels: 112 Voortandwiel: 15 Achtertandwiel: 44
totaal euro 200->250

-voorband: Michelin Pilot POWER 120-70-17 € 135

-achterband: Michelin Pilot POWER 180-55-17 € 170

-banden gemonteerd, gebalanceerd p/s 30 euro

voor meer info:


Martins Motorservice, Yamaha exclusief voor Almere, Lelystad, Dronten kortom voor Flevoland - ook jouw motorpartner voor onderhoud, reparatie, kleding, eigenbouw en meer

MotoPort Almere - Nieuwe Motoren - Motor Occasions - Flevoland - Motor Huren

http://www.suzuki.nl/motoren?waxtrapp=ddgdoEsHcPvMtIRoBxB
pff jij maakt er wel een heel ingewikkeld verhaal van


de werkelijkheid
verzekering met 75% korting 990 eurie
benzine hangt van je zelf af ,ik verstook in de zomer plm 80 euro per week
belasting stelt niks voor
banden pff heb nu in 15000 km 4sets opgemaakt ,incl circuitrijden,dus iets van 1500 eurie aan banden
maar als ik dat allemaal bij moet houden is het geen hobby meer
iedereen weet dat het duurder is als een auto ,ik vind het best :Y
 
Laatst bewerkt:
@wally: oké, als je onderhoud aan de fiets zelf doet is de motor inderdaad goedkoper. Maar zal niet veel schelen.
 
Laatst bewerkt:
banden = 0€
verzekering = 0€
onderhoud = 0€

benzine = afhankelijk van kilometers

leuk zo 'n firma"wagen" *O*

24p9mhf.jpg
 
eens kijken of ik de mijne kan uit leggen:
aanschaf versys 10.300
alrisk.......................330
banden 700
onderhoud 2000 elke 6000 klik,s dus 4 keer per jaar.
km per jaar 25 duizend iets meer of minder
kom ik het eerste jaar uit op:
13.300 euro ik rij denk ik 3 jaar op de fiets ,dus deel het door 3
ongeveer 430 euro per maand, daar doe ik 200 bij voor afschrijven
sparen nieuwe fiets ,kom ik zonder benzine erbij echt rond de 650 uit
per maand.
staat er wel elke paar jaar een nieuwe fiets voor de deur.
heb ik het nog niet gehad over pak helm klein spul enz enz.
maar hoor het graag als het anders kan of moet,scheelt mij weer he.
 
@black mule: erm... je pakt de aanschafprijs van je fiets en die schrijf je volledig af binnen 36 maanden volgens jouw berekening. Je krijgt er toch wel iets voor terug als je hem inruilt neem ik aan?

En volgens mij mag je die 200,- per maand er niet bij rekenen... spaargeld zijn geen kosten en afschrijving is het ook niet. De afschrijving zit al bij de 430,- inbegrepen.
 
^^
10300 op 3 jaar, totaal 75.000km, moet bij wederverkoop (inruil bij aankoop nieuwe) toch 3500 kunnen opbrengen. Afgerond kost de motor je dan 190/maand qua aankoopwaarde.
Het spaarbedrag voor de nieuwe vervanger mag je er niet bij rekenen. Je kan maar een aankoopbedrag weerhouden, geen twee.
Schiet over 3300/jaar = 275/mnd + 190 = 465€ zonder naft.
De naft is zowat 180€/maand (voor je 25kkm)

Alles samen kost je motor dus 650€/maand :? MET de benzine inbegrepen, zonder kledij en andere foefkes.

Damn das veel geld
 
Je kan beter met Euro's per kilometer rekenen.

Ik zit inclusief alles op €0.30 per kilometer.
Zonder kleding & accesoires op €0.18 per kilometer.

Honda Hornet 600 uit 2003, deels dealer onderhouden, 1000 km per maand voornamelijk woon-werk.
 
ega zegt niet voor niets dat dit de duurste fiets ooit is.
maar ja als je het elke dag nodig bent.
en ja denk en hoop dat ik er bij inruil nog 3500 euro voor vang.
zou ik ongeveer weer 7000 moeten bij leggen.
heb de ervaring dat als ik ze met 5 jaar en anderhalve ton inruil.
ik er helemaal niks voor krijg.
dus 3 of maximaal 4 gaat nog.
 
Ehm, als je een motor koopt heb je die toch al helemaal betaald, en als je hem later doorverkoopt lijkt mij dat de afschrijvind gewoon vermindering van winst is, geen verlies.... Je hebt immers die motor, en als je m niet verkoopt heb je die 3000 euro van de verkoop niet. Dus je hebt bij het kopen-afschrijven-verkopen van 5000 naar 3000 geen 2000 verlies maar 3000 winst ;)

Verre familie van Johan Cruijff soms.
 
Je kan beter met Euro's per kilometer rekenen.

Ik zit inclusief alles op €0.30 per kilometer.
Zonder kleding & accesoires op €0.18 per kilometer.

Honda Hornet 600 uit 2003, deels dealer onderhouden, 1000 km per maand voornamelijk woon-werk.

Euro's per km is inderdaad een betere methode om te vergelijken.
Maar dat een motor rete-duur (geworden) is dat kan ik in elk geval beamen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan