Wat kost een motor ongeveer per maand?

verzekering : 38 €
tax : 8 €
benzine : 30 €
onderhoud : 40 €

totaal : 116 € / maand

suzuki gsr 600
en ja belgie , dus verzekering lekker duurder

das veel ik betaal voor mijn buell xb12s en mijn fireblade van '96 30€ per maand in totaal voor de 2 (180€ per moto/jaar) bij DVV

en tax voor een moto in belgië is normaal iets van een 40-50€ per jaar
 
Laatst bewerkt:
weet iedereen nou echt precies wat zo'n ding per maand kost of lijkt dat alleen maar zo :?



luigibernau heeft geen id, en wil het ook niet weten :X
 
Kom nou. Als je oneindig veel geld hebt zijn de kosten niet van belang, maar bij de meeste mensen is het geld toch echt een keer op. Bovendien leven de meeste mensen niet alleen voor het motorrijden, maar doen ze graag ook andere leuke dingen, die ook geld kosten.

Bovendien kan zo'n overzicht (zeker van een ander) ook goed helpen om dingen in perspectief te zetten. Juist als je kijkt naar wat het oplevert, zul je zien dat veel ontspanning, vrijheid, plezier, en dergelijke, ook gehaald kan worden met een lage investering (oud brikkie, zelf sleutelen, laag poser-gehalte). Zoals iemand hierboven al opmerkte: het wordt pas duur als je mooie remschijven in kittige vormpjes, de laatste mode qua kleding en leuke ruitjes en kapjes wilt.
Enige nuancering. Als je gaat kijken wat iets kost dan schrik je vaak, en kan de lol je vergaan. Kijk je er niet naar maar heb je ondertussen veel plezier en hoef je verder niets te laten, dan sta ik nog steeds achter mijn mening.
 
weet iedereen nou echt precies wat zo'n ding per maand kost of lijkt dat alleen maar zo :?

Hoi,

mijn zxr10r kost verzekering all risk, 10 schadevrije jaren 55 euro per maand, wegenbelasting 7 euro per maand, benzinekosten hangen van het weer af toch snel 1000 per jaar schat ik in -O- en reserveer 800 per jaar voor onderhoud en banden enz :)

daarnaast hou ik rekening met een afschrijving van 100 per maand, maar dat is mijn eigen idee en die kom ik lekker pas tegen als ik em weg doe :+ nog lang niet dus :}

verder hou ik van akra's, stelschroeven, rem schakelsetje, seat cover, rapid bike 3, K&n weet ik wat voor spul, dus die kosten zijn ook degelijk aanwezig ( niet aan mijn vrouw vertellen aub _O- )
verder wist ik van de auto ook precies wat ie kostte en onze hypotheek en de rest van de maandlasten ook, vind overzicht op zich wel prettig, en ben niet autistisch ;)
 
Laatst bewerkt:
55€ all-risk :o :o :o in BE is het zelfs niet mogelijk van all-risk te verzekeren (tenzij je 2000-3000€ neerlegd)

ik betaalde al 480€ per jaar (gewone aansprakelijkheid 180€) voor enkel diefstal- en brandverzekering en gewone aansprakelijkheid

meer dan WA(in BE noemt heb BA) + diefstal-brandverzekering is dus niet mogelijk in belgie voor een mtoor
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

mijn zxr10r kost verzekering all risk, 10 schadevrije jaren 55 euro per maand, wegenbelasting 7 euro per maand, benzinekosten hangen van het weer af toch snel 1000 per jaar schat ik in -O- en reserveer 800 per jaar voor onderhoud en banden enz :)

daarnaast hou ik rekening met een afschrijving van 100 per maand, maar dat is mijn eigen idee en die kom ik lekker pas tegen als ik em weg doe :+ nog lang niet dus :}

verder hou ik van akra's, stelschroeven, rem schakelsetje, seat cover, rapid bike 3, K&n weet ik wat voor spul, dus die kosten zijn ook degelijk aanwezig ( niet aan mijn vrouw vertellen aub _O- )
verder wist ik van de auto ook precies wat ie kostte en onze hypotheek en de rest van de maandlasten ook, vind overzicht op zich wel prettig, en ben niet autistisch ;)


_O- _O-
 
je hebt volkomen gelijk, als je mijn voorbeeldje net even iets anders interpreteert dan dat je gedaan hebt komen we allebei toch op dezelfde mening uit, ondanks dat ik afschrijving als kosten betitel.

En ook ik snap donders goed dat je van afschrijving niets kunt kopen, was het maar zo'n feest dan deden we dat allemaal.
:Y jammer
Wat er mee bedoeld word is dat je toch WEL je afschrijving mee zou moeten nemen in je maandelijkse kosten en dat dat uiteindelijk een van je grootste kosten posten is. Omdat je uiteindelijk weer een nieuwere wil kopen van dezelfde waarde of wellicht meer. je kunt het sparen noemen, je kunt het ook betitelen als kosten, en er dus elke maand rekening mee houden.
Daar zit hem de misser; je pakt afschrijving om twee redenen. En je kunt er maar één tegelijk hebben.
1. om aan te geven dat je motor minder waard wordt (aanschaf-uiteindelijke waarde bij verkoop over de tijd)
2. om alvast rekening te houden met wat je op termijn zou willen hebben als vervanging (nieuwe aanschafwaarde-restwaarde is wat je over de tijd moet sparen)
Hoe dan ook je maandelijkse kosten voor het motorrijden is niet alleen maar verzekering, belasting en brandstof

Check! :)

Dus wat kost DEZE motor: alles inclusief de waardevermindering. Dat er ooit misschien een andere komt, staat los van de kosten voor deze machine :Y

Lijkt misschien wat off topic, maar het voorkomt teleurstellingen. Ik zie TS over drie jaar al bij de dealer staan: "hoezo krijg ik niks mee, ik betaal je toch in afschrijving van mijn vorige motor?" _O-
 
Iedere hobby kost geld, en zoals mijn vrouwtje altijd zegt je mot een beetje leven ,als je dood gaat kan je het niet meenemen
 
Hoi,

ben zelf assurantietussenpersoon, maar een direct writer was voor mij de beste optie, rij al 10 jaar schadevrije met auto, auto verkocht, jaren ingebracht op motor ;) en dus betaaldbare all risk premie. Das wel duur dan in Belgie, moet ik daar maar een zaak starten :), die lage premies hier in NL haha.

Luigibernau :+ haha

Martell, ik kies punt 2 :)

Pilot Piet: wijze vrouw heb jij :) gelukkig vind mijn vrouw de hobby tot nu toe ook aanvaardbaar :)
 
luigibernau heeft geen id, en wil het ook niet weten :X

Ik heb wel een idee, maar doe net alsof ik het niet weet... :P

Jeejjj... afschrijving is iets wat me geen reet boeit en wat ik niet bereken...
Verzekering all risk weet ik wel ongeveer, minder dan 300 pleuro voor de Kwaak en 33 euro voor de Seca, die WA verzekerd is...

Wegenbelasting is 7 pleuro voor de Kwaak en de Seca niets...
Onderhoud? Dit jaar iets meer als 300 pleuro voor de Kwaak en de Seca niets... enkel stroom van de Optimate, voor de accu...

Benzinekosten zijn gratis, of hooguit 100 euro op een heel jaar, als ik eens op vakantie ben en niet 3x op een dag met die ene pas wil betalen... ;)

Zoveel is't allemaal niet in mijn ogen, het is hobby en wat het kost boeit me eigenlijk niet, ondanks dat ik het wel ongeveer weet. Dat is net als de vaste lasten thuis, die boeien me ook niet, al weet ik wel ongeveer hoeveel er uit vliegt... ik zie alles heel simpel, ik heb geld op m'n rekening staan, dus ik kan het uitgeven... of er staat bijna niets en dan vreet ik de vriezer leeg... :+
 
Een belgische diversion 900 als voorbeeld (de Vstrom hebbek nog nie lang genoeg)

Aankoop 4000, verkoop 1500, aantal jaar 6 = 420€/jaar
Verzekering: 250€/jaar (allrisk onbetaalbaar in B, en 250 dankzij autoverzekerd, anders dubbel)
Wegenbelasting 50€
Benzine 9.000km/jaar, 1:18.5 gemiddeld = 490liter = 680€/jaar
2/3e van een achterband + 1/3e voorband = 2/3x200€ + 1/3x150e = 180€.
anderhalf klein onderhoud (door dealer) = 1.5x 125€ = 190€
op die zes jaar: uitlaatset vernieuwd, wat 900€ was voor totaal, = 150€/jaar
Kledij set + 2 helmen = 900€ = 150/jaar (na 6 jaar = versleten dus vervangen)

Al samengeteld / jaar
aankoop = 420
verzekering + tax = 300
verbruik = 700
onderhoud = 370
vervangen = 150
kledij = 150

Alls samen zonder aankoopprijs/afschrijving = 1670
=> 140€ per maand, voor 9000km/jaar
 
Als ik al die berekeningen zo lees, wil ik het niet eens weten wat het me kost ;)
 
Ik denk tussen de 100-150 euro in de maand, als je daar rekening mee houd kom je een heel eind.
Als je veel rijd ga je richting de 150,- maar als je een maand bijna niet rijd zal het een stuk minder zijn.
 
Met mijn CB Two Fifty;
verzekering: €120 per jaar
belasting: €56 (toen nog, zou nu ergens laag in de €70 zitten) per jaar
verbruik: 1:30
Aanschafprijs: €300
Afschrijving: n.v.t.
Onderhoud: €100/10.000km
 
Weet ik niet.

Ik hou het wel bij, maar ik heb wat factoren die bij anderen anders zullen zijn. Factoren als bandenverbruik, dhz-onderhoud en het aantal kilometers per jaar.


Maar: een mooie Fireblade kost wat meer als een RS250R. Duh, zal je zeggen, een 500E kost toch ook meer dan een Alto?


Vergelijk het dan ook op die manier. Een Diversion is een prima fiets met relatief lage kosten aan onderhoud. Een R1 kost duidelijk meer aan onderhoud maar biedt ook andere prestaties.


De afschrijving is een iets ander verhaal. Heel veel fietsen schrijven de eerste 3 jaar en 30.000 km overdreven veel af om daarna nog maar weinig af te schrijven. Als je een fiets goed behandeld, is die fiets van meer dan 3 jaar oud met meer dan 30k op het tellertje nog jarenlang prima bruikbaar. Maar voor de handel is die fiets niets meer waard.

Dus, wat wil je er mee? Wil je posen met een recente fiets, zal je rekening moeten houden met deze hoge afschrijving. Vind je het geen bezwaar om met een twintig jaar oude fiets aan te komen kakken op een toertochtje, dan zijn er genoeg fietsen die je voor weinig kan kopen. Natuurlijk heb je bij deze oudere fietsen de uitdaging de goede exemplaren er tussen uit te vissen. Maar als je dan eenmaal een goede fiets hebt, is dit een argument om er nog een tiental jaartjes op voort te scheuren. Ik bedoel maar, voor mijn vier jaar oude GS-je krijg ik nu misschien nog 2500 euro. Als ik er nog tien jaar mee doorrij, krijg ik er nog 1000 euro voor. Dat is 150 euro afschrijving per jaar en dat is duidelijk minder dan de afschrijving in de eerste drie jaar van zijn leventje.
 
Laatst bewerkt:
heb zelf een diversion 600 1997


kosten
250 km doe ik met 1 tank (17 L x (liter prijs) a 1.35 = 22.95
verzekering (met 1 jaar schade vrij) meende +- 300 of zo iets (gewoon wa
wegen belating 73 euro per jaar

300 + 73 : 12 = 31.0 (dit zijn je belasting en verzekerings kosten per maand ongeveer

ik doe 250 km met 1 tank
rij er ongeveer 1.5 week mee dus +- 2.5 keer tanken per maand
+-2.5 maal 22.95= 57.37

57.37(benzine kosten) + 31.00 (belsting en verzekerings kosten) = 88.37 euro per maand

dit is allemaal afhangkelijk van verschillende dingen
o,a,
je rijstijl (benzine verbruik)
je jaren schade vrij (verzekering)
en de ragio waar je woont (wegen belsting)

maar veel minder als 75 a 80 euro per maand zal het niet worden

uiteraard heb ik hier geen afschrijving en onderhoud in mee genomen omdat dit bij iedereen anders is ivm ik het zelf doe en sommige bij de dealer

suc6 er mee

ps die is gebasseert op woon werk verkeer (benzine verbruik)
rij je alleem met mooi weer zullen de kosten anders zijn maar dit lijk me logish
 
Laatst bewerkt:
voorbeeldje van mijn situatie :

suzuki GSXR 600 k4 met 15000 km

aanschafwaarde 6250 dagwaarde 6500

verzekering all risk : 549.60 PJ met 5 schadevrije jaren
brandstof a 3 tanken in de maand 648.00 PJ
onderhoud +- 300 PJ
onkostenpotje banden, upgrades etc. 300 PJ
wegenbelasting 88 PJ
en idd de afschrijving met +- 5000 km per jaar 650 euri (aan de hoge kant, dan valt het altijd mee)

alles bij elkaar = 2535 PJ / 12 = dus in mijn geval 211.30 per maand

15000km stand of rij je dat per jaar? Dan is 648 euro voor benzine in het laatste geval erg knap
 
Al die optimistische verhalen dat een motor veel goedkoper is dan een auto valt wel mee.. Wanneer je alle kosten bij elkaar op telt is een motor zoniet duurder even duur als een auto. Vergis je niet in het onderhoud als banden en ketting.

Ik ben in ieder geval goedkoper uit met mijn koekblik uit 92 dan de vfr 87
 
Al die optimistische verhalen dat een motor veel goedkoper is dan een auto valt wel mee.. Wanneer je alle kosten bij elkaar op telt is een motor zoniet duurder even duur als een auto. Vergis je niet in het onderhoud als banden en ketting.

Ik ben in ieder geval goedkoper uit met mijn koekblik uit 92 dan de vfr 87


licht er ook een beetje aan welke motor heh

ik heb een kawa z1000 (2003) daar bezuinig ik niks op (plezier ritjes)

heb een woon werk fiets yamaha xj 600 diversion 1997 en doe al het onder houd zelf en is prima te doen kwa kosten in vergelijking met een auto

maar dat licht ook weer aan welke auto je hebt (had zelf een bmw 523 e39 uit 1998)
dus ja dan zijn alle motoren goedkoper)
maar ik ben wel van mening dat de motor goedkoper is dan de auto bij normale rijstijl en gewoon onderhoud in eigen beheer
 
Al die optimistische verhalen dat een motor veel goedkoper is dan een auto valt wel mee.. Wanneer je alle kosten bij elkaar op telt is een motor zoniet duurder even duur als een auto. Vergis je niet in het onderhoud als banden en ketting.

Ik ben in ieder geval goedkoper uit met mijn koekblik uit 92 dan de vfr 87

Gooi maar op tafel de gegevens...

Met mijn CB Two Fifty;
verzekering: €120 per jaar
belasting: €56 (toen nog, zou nu ergens laag in de €70 zitten) per jaar
verbruik: 1:30
Aanschafprijs: €300
Afschrijving: n.v.t.
Onderhoud: €100/10.000km

Zal mij benieuwen _O-
 
Ik betaal gemiddeld 100 euro aan benzine ligt er eigenlijk geheel aan het weer bv veel regen of in de winter met sneeuw dan zal het dus minder zijn.
Verzekering en wegenbelasting betaal ik 1x per jaar hoef ik niet meer naar om te kijken.
Verzekering WA+ 25
Belasting d8 ergens rond de 60 per jaar kan iets meer of minder zijn ook.
En het duurste is de opslag bij shurgards 131 per maand.

Dan heb je nog je kleine en grootte beurt.
Kleine 1 a 2 keer per jaar (ligt eraan hoeveel er gereden gaat worden) en grote 1 x per jaar
Dan heb je nog je kleding: Helm, Broek, jas, handschoenen en laarzen.
Dat kun je nog eens indelen in zomer, winter en regen kleding.
En tot slot de primaire en secundaire onderdelen van de motor.
Primaire vervanging van ketting, banden enz.
Secundaire koffers, tanktassen, stickers noem maar op
 
Ik denk ook dat de meesten willen blijven rijden en dus is dat een factor van belang. Weinigen kopen een motor om er de rest van hun leven mee te doen. Ik heb wel een vriendin zo, ja die kocht in 1970 voor 500 een kever uit 1961 en daar rijdt ze nog steeds in (als enige auto, naast de motor) maar dat zijn er maar weinig en ook daar moet afentoe een nieuwe motor in en ook de algehele revisie van vorig jaar heeft er diep ingehakt. Ze heeft er inmiddels wel 1,6 miljoen km meegereden. :) Maar dat is even off topic...

Gaaf 8-) Lijkt me dat heerlijk rustgevend.. Ik krijg altijd jeuk en dan moet ik wat anders. Nu ben ik 25 en heb al een kleine 500euro uitgegeven bij het postkantoor voor het overschrijven van kentekens. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan