Wat kost een motor ongeveer per maand?

zoute droom

Rookie
27 nov 2009
9
0
Krommenie
Ik ben benieuwd wat een motor ongeveer kost per maan, kan varieren dat weet ik, afhankelijk van het soort motor.
Ik denk aan vaste lasten als verzekering, belasting, benzine is afhankelij van het gebruik, dat snap ik.
Catogerie, diversion /gpz 500, beetje in die hoek.

Of een link naar een al bestaand topic, 8-)
 
pff. ik denk
verzekering: 15/20 euro WA+
Benzine: 60 / 80 euro (Als ik ervan uit mag gaan dat je 1 tank in 1 week rijdt).
Belasting: 60 / 80 euro per jaar ?

Nou dan zit je op zon 80 tot 100 euro per maand ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Verzekering: online de premie laten berekenen
Belasting: de belasting telefoon bellen
Benzine: inschatten hoeveel km je gaat rijden en dan het verbruik uitrekenen

En dan die drie bij elkaar optellen... et voila: je hebt het gewoon zelf voor elkaar gekregen :)
 
'Wat kost een motor ongeveer permaan?' > 'Wat kost een motor ongeveer per maand?'
 
pff. ik denk
verzekering: 15/20 euro WA+
Benzine: 60 / 80 euro (Als ik ervan uit mag gaan dat je 1 tank in 1 week rijdt).
Belasting: 60 / 80 euro per jaar ?

Nou dan zit je op zon 80 tot 100 euro per maand ofzo.

Je vergeet...

Onderhoud van de motor...
Banden...
Kledij...
....
 

Een paar dingen kun je voorrekenen.

Banden gaan x kilometers mee, net als remblokken, remschijven, kettingsets.

Ook olie/filterwissels zijn redelijk 'trouw' aan het aantal gereden kilometers.

Ik zei gekscherend eerder al men zelf ook wat kan doen, en dat klopt natuurlijk ook wel een beetje. Als je een beetje durf en handigheid hebt, dan is olie vervangen zelf goed te doen. Een kettingset is al weer iets voor de gevorderde amateur, voor banden heb je echt speciaal gereedschap nodig (dat ga je met je fiets-banden-lichters nie redden nie).

En zo is er wel meer; grote beurt. Kvs, carbs syncen, kleppenstellen, lagerspeling nagaan, lagers invetten.

De modellen die jij noemt, zijn niet duur in onderhoud. Lekker recht toe recht aan, en geen grote problemen. Uiteraard hangt het helemaal van de staat van de motor af: goed onderhoudbetaalt zich altijd terug in de loop van de tijd.
 
max 15 a 20 euro per maand aan wa verz. en wegenbelasting.

en tussen de 15 en 20 cent per kilometer aan benzine en goed onderhoud.
 
Ik betaal 7 euro per 3 maand aan wegenbelasting
Ik betaal 4 euro per maand aan verzekering (WA)
Benzine zo rond de 80 euro per maand maar hangt natuurlijk er vanaf hoeveel je rijdt.
Onderhoud doe ik zelf. Dus dat scheelt ook weer. Onderdelen bestel ik op internet (ebay)

Dus de vaste lasten buiten het onderhoud om valt reuze mee.
 
Ik betaal 7 euro per 3 maand aan wegenbelasting
Ik betaal 4 euro per maand aan verzekering (WA)
Benzine zo rond de 80 euro per maand maar hangt natuurlijk er vanaf hoeveel je rijdt.
Onderhoud doe ik zelf. Dus dat scheelt ook weer. Onderdelen bestel ik op internet (ebay)

Dus de vaste lasten buiten het onderhoud om valt reuze mee.
28 euro per jaar wegenbelasting? Dan kan je binnenkort een naheffing verwachten :X
 
Altijd meer dan je denkt. O-)

Jep, zo reken ik ook altijd, eerst zo precies mogelijk uit rekenen wat iets gaat kosten en dan gewoon 25% er bij op tellen, dan zit je meestal wel in de buurt van de werkelijke kosten :D
 
Veel :)

Een motor is allang geen vervoersmiddel voor de armen meer net als vroeger maar juist andersom. Onderdelen en dealers zijn stervensduur en de overheid heeft inmiddels ook een oogje op ons als nieuwe melkkoe.

Kijk als je geluk hebt met je motor betaal je alleen regulier onderhoud. Dus zeg ervan uitgaande dat je hem eens per jaar laat servicen (Wat heel veel is als je bijv. 3000km op jaarbasis rijdt zoals de meesten).

WA+ Verzekering: 180 euro per jaar
Wegenbelasting: 72 euro per jaar
Onderhoud: 600 euro per jaar.

Dus rond de 70 euro per maand ben je zeker kwijt. Dan heb ik het nog niet over stalling, dingen die kapot kunnen gaan, valpartijen etc etc.

Alles hangt af van het aantal km's dat je rijdt en hoe betrouwbaar je motor is / hoeveel geluk je ermee hebt. Ik heb bijv. een keer gehad dat m'n remschijven krom waren en dan ben je gelijk 500 euro kwijt voor nieuwe. Nieuw achterbandje? 200+ euro.

Het kan hard oplopen, het moet ook echt een hobby zijn en je moet het er voor over hebben ;)
 
Laatst bewerkt:
Veel :)

Een motor is allang geen vervoersmiddel voor de armen meer net als vroeger maar juist andersom.Het kan hard oplopen, het moet ook echt een hobby zijn en je moet het er voor over hebben ;)
Als vervoermiddel is een motor toch echt nog wel het goedkoopst, tenminste, als je vergelijkt met een "gelijkwaardige" auto.. (dus niet een nieuwe BMW 1300KLTRSXYZ vergelijken met een Suzuki Alto uit februari 1982...

't Is juist het hobby aspect dat het voor velen duur maakt, mijns inziens. De hobbyisten willen mooie remschijven in kittige vormpjes, de laatste mode qua kleding en leuke ruitjes en kapjes etc.
 
Laatst bewerkt:
Grappig dat iedereen de grootste kostenpost buiten beschouwing laat. Dat is de afschrijving op je investering en eventueel gederfde of erger nog betaalde rente.
Stel je koopt een motor voor €5000.-, je rijdt er twee jaar op en verkoopt m voor € 3500. Dan is dat alleen al ruim €60 per maand. Ik geef maar een voorbeeld.
 
Grappig dat iedereen de grootste kostenpost buiten beschouwing laat. Dat is de afschrijving op je investering en eventueel gederfde of erger nog betaalde rente.
Stel je koopt een motor voor €5000.-, je rijdt er twee jaar op en verkoopt m voor € 3500. Dan is dat alleen al ruim €60 per maand. Ik geef maar een voorbeeld.
TS vraagt om verzekering en belasting toch?
Ik schrijf mn motor trouwens direct af bij aanschaf, ik ben toch geen bedrijf :? Destijds kostte ie me, ik geloof 5200 ofzo. Betaald, en weg geld. Als ik die motor niet had gekocht, had ik nu het geld ook niet meer gehad, dan had ik andere rotzooi gekocht :P
 
Grappig dat iedereen de grootste kostenpost buiten beschouwing laat. Dat is de afschrijving op je investering en eventueel gederfde of erger nog betaalde rente.
Stel je koopt een motor voor €5000.-, je rijdt er twee jaar op en verkoopt m voor € 3500. Dan is dat alleen al ruim €60 per maand. Ik geef maar een voorbeeld.
uhuh, maar toch niet relevant?

De vraag wordt gesteld om te vergelijken met.
Waarschijnlijk een auto.

De kostenderving van een auto is anders dan die van een motor, afhankelijk natuurlijk van type, merk etc.

Die factor is dus te onvoorspelbaar en in de vergelijking met een auto niet relevant.
 
Hij vraagt naar de kosten per maand en noemt een aantal voorbeelden. De vergelijking met de auto verzin je er bij. Ik kan je zeggen en ja ik rij op een BMW dat de afschrijving op motoren wel degelijk relevant is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan