Wat kost een motor per maand??????

Jer23

Rookie
1 jul 2004
3
0
hoofddorp
He mensen,

Ik heb een vraagje, ik moet binnenkort mijn rijbewijs gaan halen ivm bereikbaarheidsdiensten voor m'n werk. Ik heb dus nog geen auto of motorrijbewijs. Ik wilde altijd eerst m'n autorijbewijs halen en dan vervolgens mijn motorrijbewijs. Ik vraag me alleen af wat ik kwijt ben aan vaste lasten voor een motor?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!!

Mzzl
 
Je bent per jaar 50 euri kwijt aan wegenbelasting, en een gemiddelde motor rijdt toch wel 1 op 15 tot 1 op 20 (soms wel meer). Komt dus alleen je periodieke onderhoud bij en de kosten van het vervangen van onderdelen. Valt allemaal wel mee dus!

edit: en de verzekering natuurlijk.... |(
 
Is een beetje afhankelijk van

* wat voor motor je rijdt
* hoeveel je rijdt
* of je het onderhoud zelf doet
* hoe je de motor verzekert


oftewel: licht eens wat meer toe...
 
Wat voor motor, hoe oud, hoe verzekerd, hoeveel kilometers rij je...

Er is niet zo maar even een bedrag uit de mouw te schudden "wat" een motor per maand kost.
 
Ok,

beetje weinig info dus, ff kijken, een Honda Magna V45 USA uitvoering, bouwjaar 1982. Uitgaande van een all-risk verzekering. Zelf onderhouden en kilometers 150 per week.
 
Ik denk niet dat je een motor uit 1982 nog ergens in een allrisk krijgt...
Over een jaar misschien een oldtimer verzekering?
 
300 euro per jaar aan onderhoud (schatting zonder storingen! Bij een oude motor kan dit hoog oplopen.)

150 km/week = 7800 km/jaar
Verbruik (ongeveer): 1:17
460 liter benzine
Benzineprijs: 1.25 euro/liter

575 eruo aan benzine
55 euro/jaar wegenbelasting

Totaal ongeveer 1000 euro per jaar, exclusief verzekering. Dit moet je zelf navragen (schadevrije jaren, leeftijd, motor).

All risk verzekeren van een motor uit 1982? :? |(

dit had je ook zelf kunnen uitrekenen!
 
Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf wat voor verzekering je neemt (wa, wa+, AllRisk) en wat voor motor je hebt.
Ik heb een Suzuki GS 500 uit 1994. Die van mij heeft een gemiddeld verbruik van 1:22 verbruikt nul-komma-nul olie en mankeert nooit iets.

Ik betaal m'n wegenbelasting à 56,- en ben 260,- kwijt aan verzekering (WA+), dat is samen 27 euro per maand. Hoeveel je verder kwijt bent aan benzine en onderhoud hangt af van hoeveel je rijdt. Iemand heeft mij ooit gezegd dat je bij elke euro die je uitgeeft aan benzine ook een euro in het spaarpotje voor onderhoud moet stoppen. Ik denk dat dat wel redelijk klopt.

Grtz Judith
 
Ok,

beetje weinig info dus, ff kijken, een Honda Magna V45 USA uitvoering, bouwjaar 1982. Uitgaande van een all-risk verzekering. Zelf onderhouden en kilometers 150 per week.
Dan betaal je in een paar maanden de vervangingswaarde van je motor! :X
 
Ok, bedankt mensen, tja ik ben nog echt een groentje op het gebied van dit soort dingen dus heel veel dank voor jullie wijze raad ;-)
 
een van de kosten zijn de afschrijfkosten
voor mijn motor geldt het volgende
aanschaf in 1988 was 2886 euro minus restwaarde in 2004 is 500 euro gedeeld
door 196 maanden is 12,17 euro per maand
 
:^

reken op zo'n € 700 - € 800 euro aan onderhoud (bandjes, remblokken, beurtje) zonder gekke dingen erbij.
 
Laatst bewerkt:
200 euro per set banden, 1 set per jaar. (zeker als je woon-werk doet)
200 euro verzekering (WA+, 100 euro voor WA)
58 euro belasting
onderhoudsdingetjes: olietjes, kettingsmeer etc...100 euro per jaar voor gemak?
Peut...

Onderhoud moet je maar zelf doen, kan best voor wat simpeler ding.

Dus ex brandstof en afschrijving, 358 euro per jaar. Volgend jaar naar WA toe, scheelt weer 100 euro.


Maar geloof me, brandstof is de zwaarste kostenpost als je veel gebruikt...
 
200 euro per set banden, 1 set per jaar. (zeker als je woon-werk doet)
200 euro verzekering (WA+, 100 euro voor WA)
58 euro belasting
onderhoudsdingetjes: olietjes, kettingsmeer etc...100 euro per jaar voor gemak?
Peut...

Onderhoud moet je maar zelf doen, kan best voor wat simpeler ding.

Dus ex brandstof en afschrijving, 358 euro per jaar. Volgend jaar naar WA toe, scheelt weer 100 euro.


Maar geloof me, brandstof is de zwaarste kostenpost als je veel gebruikt...
Nou,ehhhh........, ik weet niet waar jij je banden haalt en wat voor banden, maar mijn achterband kost alleen al 180.00 euries.

Enzoals al zoveel MFers voor mij zeiden, dit is niet te schatten.
a; je weet niet wat voor motor.
b; je kent de bestuurder niet (sportieve rijder of trut :X )
c; wat voor verzekering.
d; lening of contant?? (i.v.m.de aflossing [zal ik overigens NOOIT DOEN])
e; woon-werk of vrije uurtjes?
f; enz enz........
 
Nu doe ik het tegenwoordig niet allemaal zelf meer, maar waarom zou je iets eenvoudigs als banden dan niet zelf doen? :?
Balanceren misschien?? los van het feit dat je gewoon onwijs loopt te kloten met bandenlichters en daarbij beschadig je ook nog je velg. Of deed jij het anders?
 
Als je em op je naam hebt zonder schadevrije jaren, dan hang het af van het aantal KWs.

tot 40, 40 - 60, en groter van 60 zijn de katagorien, en dan maakt het ook nog uit waar je woont (omdat ik in Enschede woon krijg ik 15% postcode korting, zal we mee te maken hebben dat in Enschede er minder schadeclaims zijn ofzo. Duurst waar je dan met je verzekering op uitkomt is rond de 260 euro per jaar (lagere KWs maakt dus heel wat uit).

Belasting zoals gezegt 50 euro.

Verder je normale gerage kosten. Als je geen sportmotorhebt en knalt met dat ding, dan moet je rekenen met elke 10.000 kilometer nieuwe bandjes.

Verder dus olie verversen etc, maar dat is allemaal afhankelijk van waar je het doet, of je het zelf doet etc.

en verder dus de benzin, die zit vaak rond de 1 op 18 tot 1 op 24.
 
Belasting zoals gezegt 50 euro.

Zullen we dat ff veranderen in:
Afhankelijk welke provincie je woont ;)

Variëerd nl van €54 tot €60

En dan maakt het ook nog uit of je per jaar betaald of per kwartaal.

IK:
Friesland: 56 per jaar, maar 28 per kwartaal.

1+1 is geen 3, dus snij jezelf niet in de vingers.
 
Ik denk + - € 50 belasting en € 160 verzekering

Sluit ook een opzittende verzekering af want je bent dan wel verantwoordelijk voor je opzittende en houd er rekening mee, maar als er iets gebeurt heb je een betere dekking.

P.S. bovengenoemde prijzen zijn per jaar en inclusief opzittende verzekering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan