Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Omdat je de feitelijke kostenpost (de aanschaf) al hebt gehad, zul je wat moeten.Het is geen boekhoudkundige truuk om die uit te smeren, het is een weergave van de waardevermindering van je bezittingen in de loop der tijd door gebruik/ouderdom.
Die motor die je vandaag koopt voor 10K euro is niet ook meteen vandaag 0 euro waard. Die wordt in de loop der tijd steeds minder waard en die waardevermindering noemt men afschrijving en die waardevermindering in de loop van de tijd zijn je kosten. En als je wilt weten wat een motor kost per km, dan zul je rekening moeten houden met die waardevermindering (afschrijving) gedurende de periode waarover je denkt de motor te gebruiken.
Maar misschien moet ik mijn baan maar eens op het spel gaan zetten en onze CFO vertellen dat we jaarlijks 60 miljoen minder kosten hebben, want afschrijvingen zijn geen kosten.
Ik heb zo een vermoeden dat ik binnen een maand een andere baan mag gaan zoeken
Ik snap de hint.Martell, ik denk toch echt dat je wat schadeclaims gaat krijgen van leerlingen die door jouw gebrek aan kennis gezakt zijn.
De bijbehorende schadeclaims, zijn dat kosten of uitgaven?
Hangt ervan af ......
De bijbehorende schadeclaims, zijn dat kosten of uitgaven?
Voor het meeste woon werk verkeer, is een motorscooter een goed ding. Enigszins comfort, zuinig.Ik kan het niet helemaal uitrekenen, maar ik heb een Honda PCX motorscooter, topsnelheid nul, maar rete zuinig. Ik kocht hem nieuw a 3.000 eurie, de volgende wordt een net nieuwe, want na een glijpartij was de nieuwigheid al snel ver te zoeken
Maar over de kosten, ik heb nu 24.000 km gereden en zet de reiskosten die ik voor mijn werk krijg, netto na aftrek benzine en belasting altijd apart. Het onderhoud haal ik er ook vanaf, evenals accessoires, na 24.000 km heb ik nu 1.600 in de plus, dat is echter ook de afschrijving,
Ik hoop na maximaal 3 jaar de scooter volledig terug verdiend te hebben. Dus ik reken het niet uit per km, maar probeer de scooter volledig terug te verdienen.
Rij niet zozeer uit hobby, maar gewoon zonder vertraging naar werk, zonder gedoe met OV of parkeren en of files.
In de kosten scheelt het als je zelf handig bent, dan kost het bijna niets. Gelukkig is de scooter erg zuinig, want als hij evenveel zou verbruiken als een zuinige boodschappen auto loont het de moeite niet.
Schadeclaims: kosten of uitgaven? Hangt nogal van timing af, en de vaardigheden van je advocaat...Martell, ik denk toch echt dat je wat schadeclaims gaat krijgen van leerlingen die door jouw gebrek aan kennis gezakt zijn.
De bijbehorende schadeclaims, zijn dat kosten of uitgaven?
T wordt gekker en gekker.Schadeclaims: kosten of uitgaven? Hangt nogal van timing af, en de vaardigheden van je advocaat...
Maar goed, leerlingen worden verondersteld leerboeken te lezen i.p.v. rond te hangen om motor-fora.
Afschrijving is een reservering op eigen vermogen, uitgaande van vervanging op een voorgenomen termijn, rekening houdende met veronderstelde levens- of gebruiksduur en restwaarde. Wie geen reservering doet schrijft niet af, althans, niet tot het moment dat noodzaak tot vervanging zich aandient. Maar zonder reservering (of toekomstige financiële meevaller) kan vervanging problematisch worden... want misschien zijn er dan geen centjes. Maar dan heb je de vervangingskosten iig ook niet hoera, zul je dus ook nooit de afschrijving materialiseren, hooguit dat na enkele tientallen jaren je motor het niet meer doet en je voortaan al lopende apexen probeert te raken terwijl je broembroem roept... maar dat is vast ook leuk
Kilometerkosten: erg afhankelijk van wat je zoal koopt, hoelang je ermee doet, en hoeveel kilometer je gedurende die gebruiksperiode rijdt. Is allemaal erg gemakkelijk uit te rekenen als je het voorgaande even invult, maar juist dat voorgaande kan per geval erg verschillen.
On-topic: in mijn geval kostte motortje rijden de afgelopen tien jaar tussen de 35 en 70 cent per kilometer, uitgaande van nieuw aangeschafte motoren à 18-22k€, gemiddeld 2 jaar en 25000 km/jaar in gebruik, onderhoud door de dealer, en maximale no-claim op all-risk verzekeringen.
In het voorgaande is rentederving buiten beschouwing gelaten, want rente op spaarcentjes stelt immers niet zoveel meer voor. En je zou eveneens een semantische discussie kunnen hebben over of gederfde inkomsten meetellen als kosten... en daar zullen afhankelijk van de situatie de meningen erg over verschillen
Broodje is in 5 minuten afgeschreven, daarmee terugbetaald.Doner of döner... en is dat duurzaam?! En - belangrijker - moet je dat meetellen als motorkosten, want dan wordt alles anders...
Jij bent een wijsneusDat laatste heet opportunity cost. Wat het eerst beste andere alternatief je zou hebben opgeleverd
Geen DCT, maar een VFR 1200 FA, gebruikskosten exclusief afschrijving waren ongeveer 18 cent per kilometer. Maar ja, ik kocht die VFR in maart 2011 en nam er 2 maanden later i.v.m. ontevredenheid weer afscheid van (recensietje: klik). De kosten inclusief afschrijving zal ik je besparen, want logischerwijs niet representatief, maar hou - mede gelet op huidige tweedehandsprijzen van deze VFR-en in vergelijking met soortgelijke motoren in hetzelfde segment - rekening met een hogere dan gemiddelde afschrijving.Die ene motor waarvan kosten in beeld zijn gebracht staat helaas niet op mijn wensenlijstje... Niemand met een VFR 1200 F dct, om maar eens wat te noemen?
Ik doe het niet met de bedoeling het goedkoper trachten te makwn, maar vind het gewoon leuk om te weten hoeveel ze per km kost ... is een beetje een obsessie... maar loop niet de hele dag met de rekenmachine ...
Precies....ik heb een oude '97 XJR1200 (die ik overigens al bijna 20 jaar heb)waar ik 3x per jaar op rij en een nieuwe Honda NC750S. Manlief heeft een Transalp700. Onderhoud doen we zelf behalve banden opleggen. Voor de rest hou ik niks bij, erg vermoeiend. Als het niet meer te betalen is, tja dan zien we het ook wel weer.Mijn motor kost echt niet zo veel. Oud beessie, zero afschrijving.
Zelf sleutelen en onderdelen overal vandaan ritselen. Het blijft toch hobby!
Ik houd de kosten (als kan) beperkt, maar loop niet de hele dag met de rekenmachine.....
Gewoon opstappen en lekker tuffen naar de mooiste plekken!
aan bekeuringen ongeveer 10 cent de km
aan bekeuringen ongeveer 10 cent de km
Als je 30.000km/jr rijdt wordt dat knap duur!Dat klopt wel aardig, bij mij dan.
Verder zou ik het niet weten, houd dat niet bij. Vraag me wel eens af of het voordeliger is op de motor naar het werk te rijden in plaats van met de auto. Maar ik ben te lui om het bij te houden ..
Nou nou volgens mij was de vraagstelling onvolledig: wil je kilometerkosten met of zonder afschrijving? Dat maakt nogal een verschil namelijk.ff vlot doorgenomen, maar wat een oeverloos gel#l over kosten/afschrijving.
Zeg nou gewoon wat je motor volgens jouw per km kost en open een nieuw draadje over kosten en afschrijving, is TS meer mee geholpen dan dit gezwam.
Of ben ik nou weer eens te kort door de bocht en onvriendelijk?
In dat geval, Sorry!
Met de motor naar het werk is goedkoper dan met de auto.Als je 30.000km/jr rijdt wordt dat knap duur!
Doner of döner... en is dat duurzaam?! En - belangrijker - moet je dat meetellen als motorkosten, want dan wordt alles anders...