Wat kost een motorfiets per km?

Martell, ik denk toch echt dat je wat schadeclaims gaat krijgen van leerlingen die door jouw gebrek aan kennis gezakt zijn.

De bijbehorende schadeclaims, zijn dat kosten of uitgaven?
 
Het is geen boekhoudkundige truuk om die uit te smeren, het is een weergave van de waardevermindering van je bezittingen in de loop der tijd door gebruik/ouderdom.
Omdat je de feitelijke kostenpost (de aanschaf) al hebt gehad, zul je wat moeten.
Tenzij je de aanschaf van die motor ook in maandelijkse delen mag voldoen.
Boekhoudkundig heeft iemand daarvoor het begrip 'afschrijving' bedacht.
Door het boekhoudkundig fictief schuiven van... wordt ook de initiele aanschaf anders geboekt. Anders klopt het niet in onze manier van boekhouden.
Maar afschrijven zelf is gratis, kost niets. Het is een tot uitdrukking brengen van... op papier, of in een excellsheet.
Die motor die je vandaag koopt voor 10K euro is niet ook meteen vandaag 0 euro waard. Die wordt in de loop der tijd steeds minder waard en die waardevermindering noemt men afschrijving en die waardevermindering in de loop van de tijd zijn je kosten. En als je wilt weten wat een motor kost per km, dan zul je rekening moeten houden met die waardevermindering (afschrijving) gedurende de periode waarover je denkt de motor te gebruiken.

Maar misschien moet ik mijn baan maar eens op het spel gaan zetten en onze CFO vertellen dat we jaarlijks 60 miljoen minder kosten hebben, want afschrijvingen zijn geen kosten.
Ik heb zo een vermoeden dat ik binnen een maand een andere baan mag gaan zoeken :Y

Ik had hier een mooi verhaal over een CFO tov de defnities zoals die overal mbt afschrijving te vinden waren. Toen bedacht windows dat ze toch maar een update ging doen incl opnieuw opstarten... :/
Deze laptop is afgeschreven! :(
 
Martell, ik denk toch echt dat je wat schadeclaims gaat krijgen van leerlingen die door jouw gebrek aan kennis gezakt zijn.

De bijbehorende schadeclaims, zijn dat kosten of uitgaven?
Ik snap de hint.
Ik houd er over op.
 
Ohw ja, wat mijn kostprijs per km betreft:

Motor bij aanschaf meteen volledig betaald. Dus de eerste km's waren zeer duur :P

Ik houd géén rekening met afschrijving.
Ik wil gewoon voor mijzelf weten hoeveel ik al in totaal heb uitgegeven aan mijn motor. En op hoeveel het per door mij gereden km's heeft gekost.
Wat ik er na verkoop nog voor krijg gaat daarna ook in mijn excel file als negaief en wordt dus automatisch als 'afschrijving' afgetrokken.

Maar zeg nu zelf, volgend jaar wordt mijn GSX F 18 jaar en zal hij de 100.000 99.999 km bereiken, dat is het vroegste moment waaraan ik denk ze af te schrijven, zo, wat gaat het dan nog opbrengen?

Jullie mogen alvast beginnen te bieden als jullie willen *D

Korte samenvatting van mijn berekening, ik vul dus alles in in een excel file. Die aan de hand van de begin km stand en de actuele eindstand uit rekent wat de actuele uitgave is per door mij gereden km op het moment van de laatste uitgave.
Op datum van aankoop heb ik dus het volledige bedrag ingegeven, 1250€.
Inschrijving ook in 1 keer. Dus daardoor dure eerste km's.
Vanaf dan vul ik telkens elke tankbeurt in, elke keer ik de verzekering betaal, elke aankoop die ik doe voor de motor, elke andere uitgave zoals bijvoorbeeld zelfs als ik in NL een veerpont neem.

Op dit moment dus 0,1225€/km. Al er nu iemand zegt ik koop ze voor 500€ zal de kostprijs per km dus een beetje verlagen. Ik weet dan op het einde van de rit hoeveel de motor mij per km gekost heeft.

Onderhoud doe ik om de 10.000km.
Banden gaan rond de 30.000km mee.
Ketting/tandwielen ook zo een 30.000km.
Een tankbeurt kost mij ongeveer 26 á 28 €, en brengt mij gemiddeld 455km ver.

Kuis ik de motor thuis, geef ik het niet in. Dat beetje water en zeep is te verwaarlozen. Ga ik ermee naar een self car wash geef ik het wel in.

Zelfs als ik een zekeringetje of lampje vervang geef ik het in. Ik heb thuis een doosje met zekeringen en lampjes waarbij ik opgeschreven heb hieveel elk zekeringetje of lampje waard is (als je 10 zekeringetjes koopt aan 3€, is dat 30cent per zekering), en telkens ik daarvan iets nodig heb voor de motor of de auto, geef ik het in de bijhorende excel file in ... want ja, ik doe dat ook voor de auto.

Anyway: eigenlijk is de kostprijs per km niet altijd het belangrijkste. Maar je uitgave per maand, ongeacht de km's dienje rijdt, want dat is wat in je budget moet passen.
Als je motor 12,5 ent per km kost maar je rijdt 40.000km op een jaar, is dat duurder per maand dan wanneer je een motor hebt die je 25cent per km kost, maar waar je maar 10.000km per jaar mee rijdt.

Aankoop bedrag, taksen en verzekering worden goedkoper per meer gereden km's.
Onderhoud en verbruik echter niet. Die worden in principe zelfs iets duurder naarmate de km stand oploopt, want je verbruikt zal lichtjes stijgen en hier en daar zal al eens wat meer vervangen of hersteld moeten worden.

Op een gegeven moment mag je dus nog zoveel km's rijden als je wilt, de kostprijs per km zal nog amper dalen.

Met mijn vorige motor heb ik meer geluk gehad, ben twee keer aangereden geweest. Dat heeft mij samen ongeveer 1800€ opgeleverd ... op een motor die ik zelf maar 600€ betaald had. Die kostprijs per km ging wel zichtbaar omlaag. Derde geluk, ondanks de schade nog een goede prijs voor gekregen een jaar later, die motor is de deur uitgegaan en eindigde uiteindelijk op minder dan 0,07€!
 
...
De bijbehorende schadeclaims, zijn dat kosten of uitgaven?
Hangt ervan af ...

... zie mijn vorig bericht;
Als ik niet in fout ben, en ik ben niet verplicht de motor te laten maken, en ik om een of andere reden dan ook besluit de motor niet te maken, krijg ik het schadebedrag gewoon op mijn persoonlijke rekening gestort. Ik word dus als het ware betaalt voor mijn motor.

Dan zijn het kosten noch uitgaven, maar zijn het INKOMSTEN *O*

Onlangs met de auto ook aan de hand gehad, 2122€ gekregen *O*
Gaat aan de kant om bij te leggen voor een volgende auto, want ik ben aan het uitkijken naar een andere ...
 
Ik kan het niet helemaal uitrekenen, maar ik heb een Honda PCX motorscooter, topsnelheid nul, maar rete zuinig. Ik kocht hem nieuw a 3.000 eurie, de volgende wordt een net nieuwe, want na een glijpartij was de nieuwigheid al snel ver te zoeken😜

Maar over de kosten, ik heb nu 24.000 km gereden en zet de reiskosten die ik voor mijn werk krijg, netto na aftrek benzine en belasting altijd apart. Het onderhoud haal ik er ook vanaf, evenals accessoires, na 24.000 km heb ik nu 1.600 in de plus, dat is echter ook de afschrijving,

Ik hoop na maximaal 3 jaar de scooter volledig terug verdiend te hebben. Dus ik reken het niet uit per km, maar probeer de scooter volledig terug te verdienen.

Rij niet zozeer uit hobby, maar gewoon zonder vertraging naar werk, zonder gedoe met OV of parkeren en of files.
In de kosten scheelt het als je zelf handig bent, dan kost het bijna niets. Gelukkig is de scooter erg zuinig, want als hij evenveel zou verbruiken als een zuinige boodschappen auto loont het de moeite niet.
 
Ik kan het niet helemaal uitrekenen, maar ik heb een Honda PCX motorscooter, topsnelheid nul, maar rete zuinig. Ik kocht hem nieuw a 3.000 eurie, de volgende wordt een net nieuwe, want na een glijpartij was de nieuwigheid al snel ver te zoeken😜

Maar over de kosten, ik heb nu 24.000 km gereden en zet de reiskosten die ik voor mijn werk krijg, netto na aftrek benzine en belasting altijd apart. Het onderhoud haal ik er ook vanaf, evenals accessoires, na 24.000 km heb ik nu 1.600 in de plus, dat is echter ook de afschrijving,

Ik hoop na maximaal 3 jaar de scooter volledig terug verdiend te hebben. Dus ik reken het niet uit per km, maar probeer de scooter volledig terug te verdienen.

Rij niet zozeer uit hobby, maar gewoon zonder vertraging naar werk, zonder gedoe met OV of parkeren en of files.
In de kosten scheelt het als je zelf handig bent, dan kost het bijna niets. Gelukkig is de scooter erg zuinig, want als hij evenveel zou verbruiken als een zuinige boodschappen auto loont het de moeite niet.
Voor het meeste woon werk verkeer, is een motorscooter een goed ding. Enigszins comfort, zuinig.

En netjes dat je het idd apart zet. Dan is het goed bij te houden.
 
Martell, ik denk toch echt dat je wat schadeclaims gaat krijgen van leerlingen die door jouw gebrek aan kennis gezakt zijn.

De bijbehorende schadeclaims, zijn dat kosten of uitgaven?
Schadeclaims: kosten of uitgaven? Hangt nogal van timing af, en de vaardigheden van je advocaat... :+

Maar goed, leerlingen worden verondersteld leerboeken te lezen i.p.v. rond te hangen om motor-fora.

Afschrijving kan zich vertalen in een reservering op eigen vermogen, uitgaande van vervanging op een voorgenomen termijn, rekening houdende met veronderstelde levens- of gebruiksduur en restwaarde. Oftewel: centjes opzij zetten voor toekomstige uitgaven.
Wie geen reservering doet schrijft niet af, althans, niet tot het moment dat noodzaak tot vervanging zich aandient. Maar zonder reservering (of toekomstige financiële meevaller) kan vervanging problematisch worden... want misschien zijn er dan geen centjes. Maar dan heb je de vervangingskosten iig ook niet hoera, zul je dus ook nooit de afschrijving materialiseren, hooguit dat na enkele tientallen jaren je motor het niet meer doet en je voortaan al lopende apexen probeert te raken terwijl je broembroem roept... ;) maar dat is vast ook leuk :X

Kilometerkosten: erg afhankelijk van wat je zoal koopt, hoelang je ermee doet, en hoeveel kilometer je gedurende die gebruiksperiode rijdt. Is allemaal erg gemakkelijk uit te rekenen als je het voorgaande even invult, maar juist dat voorgaande kan per geval erg verschillen.

On-topic: in mijn geval kostte motortje rijden de afgelopen tien jaar tussen de 35 en 70 cent per kilometer, uitgaande van nieuw aangeschafte motoren à 18-22k€, gemiddeld 2 jaar en 25000 km/jaar in gebruik, onderhoud door de dealer, en maximale no-claim op all-risk verzekeringen.

In het voorgaande is rentederving buiten beschouwing gelaten, want rente op spaarcentjes stelt immers niet zoveel meer voor. En je zou eveneens een semantische discussie kunnen hebben over of gederfde inkomsten meetellen als kosten... en daar zullen afhankelijk van de situatie de meningen erg over verschillen :+
 
Laatst bewerkt:
Schadeclaims: kosten of uitgaven? Hangt nogal van timing af, en de vaardigheden van je advocaat... :+

Maar goed, leerlingen worden verondersteld leerboeken te lezen i.p.v. rond te hangen om motor-fora.

Afschrijving is een reservering op eigen vermogen, uitgaande van vervanging op een voorgenomen termijn, rekening houdende met veronderstelde levens- of gebruiksduur en restwaarde. Wie geen reservering doet schrijft niet af, althans, niet tot het moment dat noodzaak tot vervanging zich aandient. Maar zonder reservering (of toekomstige financiële meevaller) kan vervanging problematisch worden... want misschien zijn er dan geen centjes. Maar dan heb je de vervangingskosten iig ook niet hoera, zul je dus ook nooit de afschrijving materialiseren, hooguit dat na enkele tientallen jaren je motor het niet meer doet en je voortaan al lopende apexen probeert te raken terwijl je broembroem roept... ;) maar dat is vast ook leuk :X
T wordt gekker en gekker.
Maar goed, de mensen hier zullen het wel met je eens zijn.
Ik ga nu ff mijn duurzame middelen afschrijven, en van dat geld een doner bestellen :t
Kilometerkosten: erg afhankelijk van wat je zoal koopt, hoelang je ermee doet, en hoeveel kilometer je gedurende die gebruiksperiode rijdt. Is allemaal erg gemakkelijk uit te rekenen als je het voorgaande even invult, maar juist dat voorgaande kan per geval erg verschillen.

On-topic: in mijn geval kostte motortje rijden de afgelopen tien jaar tussen de 35 en 70 cent per kilometer, uitgaande van nieuw aangeschafte motoren à 18-22k€, gemiddeld 2 jaar en 25000 km/jaar in gebruik, onderhoud door de dealer, en maximale no-claim op all-risk verzekeringen.

In het voorgaande is rentederving buiten beschouwing gelaten, want rente op spaarcentjes stelt immers niet zoveel meer voor. En je zou eveneens een semantische discussie kunnen hebben over of gederfde inkomsten meetellen als kosten... en daar zullen afhankelijk van de situatie de meningen erg over verschillen :+

Dat laatste heet opportunity cost. Wat het eerst beste andere alternatief je zou hebben opgeleverd :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doner of döner... en is dat duurzaam?! En - belangrijker - moet je dat meetellen als motorkosten, want dan wordt alles anders... :+
 
Doner of döner... en is dat duurzaam?! En - belangrijker - moet je dat meetellen als motorkosten, want dan wordt alles anders... :+
Broodje is in 5 minuten afgeschreven, daarmee terugbetaald.
Maak er van wat je wilt :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die ene motor waarvan kosten in beeld zijn gebracht staat helaas niet op mijn wensenlijstje... Niemand met een VFR 1200 F dct, om maar eens wat te noemen?
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste heet opportunity cost. Wat het eerst beste andere alternatief je zou hebben opgeleverd :)
Jij bent een wijsneus ;) :+

Maar dat laat onverlet dat als ik opportunity cost claim bij een ander, die ander dat niet als kosten (of schade) zal willen onderkennen. Maar als ik een betere advocaat heb, dan hangt die ander uiteindelijk toch. Afhankelijk van de situatie zal die ander - hangende de rechtsgang - een reservering hebben getroffen voor mijn schadeclaim (fictieve kosten, of uitgestelde uitgaven), en bij toewijzing door de rechter worden dat feitelijke uitgaven. Nadien zou het geboekt kunnen worden als afschrijving... _O- om de feitelijke kosten niet in 1 keer ten laste van een financieel resultaat te laten komen. Kortom: afschrijving is dus (bijna) volstrekt willekeurig, al naar gelang hetgeen je ermee beoogt.
 
Laatst bewerkt:
Die ene motor waarvan kosten in beeld zijn gebracht staat helaas niet op mijn wensenlijstje... Niemand met een VFR 1200 F dct, om maar eens wat te noemen?
Geen DCT, maar een VFR 1200 FA, gebruikskosten exclusief afschrijving waren ongeveer 18 cent per kilometer. Maar ja, ik kocht die VFR in maart 2011 en nam er 2 maanden later i.v.m. ontevredenheid weer afscheid van (recensietje: klik). De kosten inclusief afschrijving zal ik je besparen, want logischerwijs niet representatief, maar hou - mede gelet op huidige tweedehandsprijzen van deze VFR-en in vergelijking met soortgelijke motoren in hetzelfde segment - rekening met een hogere dan gemiddelde afschrijving.
 
Mijn motor kost echt niet zo veel. Oud beessie, zero afschrijving.
Zelf sleutelen en onderdelen overal vandaan ritselen. Het blijft toch hobby!
Ik houd de kosten (als kan) beperkt, maar loop niet de hele dag met de rekenmachine.....
Gewoon opstappen en lekker tuffen naar de mooiste plekken! :]
 
... maar loop niet de hele dag met de rekenmachine ...
Ik doe het niet met de bedoeling het goedkoper trachten te makwn, maar vind het gewoon leuk om te weten hoeveel ze per km kost ... is een beetje een obsessie :$
 
Mijn motor kost echt niet zo veel. Oud beessie, zero afschrijving.
Zelf sleutelen en onderdelen overal vandaan ritselen. Het blijft toch hobby!
Ik houd de kosten (als kan) beperkt, maar loop niet de hele dag met de rekenmachine.....
Gewoon opstappen en lekker tuffen naar de mooiste plekken! :]
Precies....ik heb een oude '97 XJR1200 (die ik overigens al bijna 20 jaar heb)waar ik 3x per jaar op rij en een nieuwe Honda NC750S. Manlief heeft een Transalp700. Onderhoud doen we zelf behalve banden opleggen. Voor de rest hou ik niks bij, erg vermoeiend. Als het niet meer te betalen is, tja dan zien we het ook wel weer.
 
aan bekeuringen ongeveer 10 cent de km

Dat klopt wel aardig, bij mij dan..

Verder zou ik het niet weten, houd dat niet bij. Vraag me wel eens af of het voordeliger is op de motor naar het werk te rijden in plaats van met de auto. Maar ik ben te lui om het bij te houden ..
 
ff vlot doorgenomen, maar wat een oeverloos gel#l over kosten/afschrijving.
Zeg nou gewoon wat je motor volgens jouw per km kost en open een nieuw draadje over kosten en afschrijving, is TS meer mee geholpen dan dit gezwam.


Of ben ik nou weer eens te kort door de bocht en onvriendelijk?

In dat geval, Sorry!
 
Nou, ik lees graag meningen van anderen en denk dan: zo kun je het ook bekijken...de ene houdt het bij en ik hou het eigenlijk nauwelijks niet bij, zeker per kilometer niet. Ik kan er niets mee, ik wil toch rijden en dat is het belangrijkste. Als ik op de bank lig met de iPad en niets doe, kost het ook geld....verwarming/hypotheek etc.

En afschrijving heb ik gelijk dag èèn...spaarrekening was na aanschaf een stuk minder. Van de andere kant heb ik oude meuk dus mijn keuze en ik lig er niet wakker van. Pas na verkoop kun je onder de streep er iets over zeggen of het meevalt.

Kortom, beter rijk leven dan rijk sterven...... :]
 
Laatst bewerkt:
ff vlot doorgenomen, maar wat een oeverloos gel#l over kosten/afschrijving.
Zeg nou gewoon wat je motor volgens jouw per km kost en open een nieuw draadje over kosten en afschrijving, is TS meer mee geholpen dan dit gezwam.

Of ben ik nou weer eens te kort door de bocht en onvriendelijk?

In dat geval, Sorry!
Nou nou :+ volgens mij was de vraagstelling onvolledig: wil je kilometerkosten met of zonder afschrijving? Dat maakt nogal een verschil namelijk.

De rijkosten - zonder afschrijving dus - zijn zeer km-gerelateerd, en zullen dus per motor niet erg uiteen lopen, tenzij iemand een barrel-van-jewelste kocht (met een boel reparatiekosten dus), of onevenredig veel schade reed, of volstrekt niet hecht aan onderhoud. Rijkosten zijn simpel: benzine + onderhoud + verzekering + belasting. Per kilometer... tja, dat hangt nogal erg van het kilometrage af, hoe je de motor verzekert, en welk onderhoud je waar uitvoert of laat uitvoeren...

Brandstof kost ergens tussen de 5 en 15 cent per km (30 resp. 11 km/liter, uitgaande van €1.67 per liter), belasting pakweg €120 per jaar (in NL, afhankelijk van woonplaats), en al de rest (onderhoud, verzekering) is afhankelijk van de situatie en/of aannamen daaromtrent.

Afschrijving, of dat nou een reservering voor toekomstige vervangingskosten of het uitsmeren van geïncasseerd verschil tussen aan- en verkoopkosten betreft, is een papieren dingetje. Maar als je wilt blijven rijden (continuïteit) is het soms mss wel handig om rekening mee te houden: sparen wordt dat weleens genoemd. Zal vooral relevant zijn voor diegenen die meer doen met een motor dan een recreatief rondje rond de kerk, dus mss had TS kunnen aangeven in hoeverre-ie geïnteresseerd is in die informatie, want www.marktplaats.nl geeft natuurlijk ook een aardige indicatie voor wat die "kosten" betreft.

In die zin vind ik de gegeven antwoorden eigenlijk best wel verhelderend, behoudens dat we pas recent leerden dat TS kennelijk op zoek is naar km kosten van een Honda VFR 1200 F DCT, en we hebben nog maar 1 opgave van rijkosten m.b.t. een soortgelijke motor...
 
Laatst bewerkt:
Als je 30.000km/jr rijdt wordt dat knap duur! :X :X
Met de motor naar het werk is goedkoper dan met de auto.

Als ze 30.000km woon werk zou doen met de motor, dan zou dat ook zo zijn met de auto.

Ja ok, je moet natuurlijk geen vergelijking maken tussen een Renault Clio en een BMW K1600GTL, of tussen een Honda CBR250R en een BMW535. Dat zou geen juist vergelijk zijn.

Maar een motor, met de juiste auto vergeleken, is altijd goedkoper in onderhoud en in gebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan