Wat kost een motorfiets per km?

Met de motor naar het werk is goedkoper dan met de auto.

Als ze 30.000km woon werk zou doen met de motor, dan zou dat ook zo zijn met de auto.

Ja ok, je moet natuurlijk geen vergelijking maken tussen een Renault Clio en een BMW K1600GTL, of tussen een Honda CBR250R en een BMW535. Dat zou geen juist vergelijk zijn.

Maar een motor, met de juiste auto vergeleken, is altijd goedkoper in onderhoud en in gebruik.
Appel met appels, en peren met peren vergelijken; volstrekt mee eens. Maar: definieer "juiste auto" a.u.b.

Onderhoudsinterval en -kosten van een in de basis technisch OK auto of motor lopen niet erg uiteen. Brandstofverbruik soms wel, soms niet, en qua belasting is de auto altijd duurder. Maar een auto doet gemiddeld 4 tot 5 keer zo lang met een setje banden. Dus een auto is bij een dergelijk kilometrage al snel goedkoper in gebruik, sorry, tenzij je de in files doorgebrachte tijd en/of vermaak gaat meerekenen natuurlijk....
 
Laatst bewerkt:
Waar rij jij dan mee naar jouw werk? Een Superlegerra?

Naar mijn werk ga ik met de auto...... ik rij voor mijn plezier het meest op mijn RSV4RF. En met mijn rijstijl lust ze wel wat bandjes en remblokken, maar een plezier dat ze mij er voor terug geeft! :j :t
 
Wat rekent eeen bedrijf om de balhoofdlagers te vervangen? Bij mijn Kymco waren die na 17k kapot. Bij mijn motorfiets na 60k nog goed, en die had winters meegemaakt zoals de afgelopen dagen. Bij Yamaha hoor ik ook wel 20k voor balhoofdlagers. Remmen hadden ook meer onderhoud nodig dan bij mijn motorfiets. Dit zijn mijn ervaringen, het zal per módel of exemplaar wellicht verschillen. De CVT viel juist wel mee qua onderhoud. Al deed ik ook gewoon 30k met een setje ketting en tandwielen.
Geen idee, daar kom je wel klote bij soms.

Ik heb met mijn Kymco een keer een stoeprand aangetikt, waardoor het T-stuk krom was. Een nieuw T-stuk kostte toen maar 65,- en met een beetje hulp van een scooterzaak er zelf in gezet.

Ook remmen vallen mee bij mij, er zit natuurlijk maar één schijfje voor. Heb van de Honda de voorremschijf en blokken een keer vervangen (bij 40.000 geloof ik pas) en dat kostte ook de wereld niet. Banden al helemaal niet.

Nu scheelt het dat ik waarschijnlijk lichte scootertjes had (Kymco Agility 125 & Honda Vision 110), met ene wat dikkere scooter (400 tot 650cc) zal het waarschijnlijk wel wat meer oplopen ja.

30k met een kettingset is relatief veel. Oem kettingset op mijn ER-6 was na nog geen 20k helemaal af. Daarnaast is een kettingset een stuk duurder dan een V-snaar. De V snaar wordt meestal bij een bepaalde stand uit voorzorg vervangen, maar wie zegt dat hij niet veel langer mee kan. Mijn Vsnaartje was bij 25k als ik me niet vergis vervangen, maar misschien kon hij ook wel het dubbele aantal mee. Bij een snaar is het wel wat moeilijker te zien of hij versleten is of niet.
 
Naar mijn werk ga ik met de auto...... ik rij voor mijn plezier het meest op mijn RSV4RF. En met mijn rijstijl lust ze wel wat bandjes en remblokken, maar een plezier dat ze mij er voor terug geeft! :j :t
Zo gaat het bij de meesten. Maar niet bij iedereen.

Los daarvan kan het ook wel eens interessant zijn dit te vergelijken.

Ik neem aan dat jij gewoon al je onderhoud ook bij de dealer laat doen en je uitlaatje ook niet via internet hebt gescoord?
 
Zo gaat het bij de meesten. Maar niet bij iedereen.

Los daarvan kan het ook wel eens interessant zijn dit te vergelijken.

Ik neem aan dat jij gewoon al je onderhoud ook bij de dealer laat doen en je uitlaatje ook niet via internet hebt gescoord?

Ik laat alles bij de dealer doen, maar heb het voordeel dat ik zelf de dealer ben.

Dat maakt het nog een beetje betaalbaar, alleen heb ik een nogal prijzige smaak qua spullen die ik gebruik. Het moet voor 100% goed en vertrouwd voelen als ik in volle vaart op een haarspeld afstorm in de Italiaanse bergen..... :X
 
:N
Ik zoek er altijd de gratis bandenpompen uit. Gelukkig heb ik die genoeg in mijn regio.
Ik weiger namelijk lucht te betalen.

Maar als ik noodgedwongen onderweg geen andere keuze heb, gaat die 50 cent idd mee in mijn excel file :Y

Je betaald ook niet voor lucht, je betaald voor een apparaat en al hetgeen daarmee samenhangt dat jou in staat stelt die lucht in je banden te pompen.
 
Met verbazing lees ik steeds maar weer, dat bij aankoop van een auto of motor, de reacties over kosten gaan.
Althans, zakelijk snap ik, woon werk ook nog wel, maar wie koopt er (denk ik dan) nu een voertuig voor hobby doeleinden en let daarbij op het verbruik?
Als ik naar mijzelf af ga, dan koop ik een voertuig wat prettig rijd en comfortabel is. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om opgevouwen en oncomfortabel naar de klant te reizen, maar ik heb er toch voor gekozen om in een grote bestelauto te rijden. En dan ook nog eens met een grote motorinhoud, gewoon omdat het mij bevalt. En ik heb verder helemaal niets met auto's, dus met piemellengte heeft het niets te maken.
Maar goed, dat is dan nog niet eens hobby. Wanneer ik iets voor de hobby koop, dan doen de verbruikskosten er nog minder toe.
En dan denk ik, behoor ik dan tot een minderheid?
 
Met verbazing lees ik steeds maar weer, dat bij aankoop van een auto of motor, de reacties over kosten gaan.
Althans, zakelijk snap ik, woon werk ook nog wel, maar wie koopt er (denk ik dan) nu een voertuig voor hobby doeleinden en let daarbij op het verbruik?
Als ik naar mijzelf af ga, dan koop ik een voertuig wat prettig rijd en comfortabel is. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om opgevouwen en oncomfortabel naar de klant te reizen, maar ik heb er toch voor gekozen om in een grote bestelauto te rijden. En dan ook nog eens met een grote motorinhoud, gewoon omdat het mij bevalt. En ik heb verder helemaal niets met auto's, dus met piemellengte heeft het niets te maken.
Maar goed, dat is dan nog niet eens hobby. Wanneer ik iets voor de hobby koop, dan doen de verbruikskosten er nog minder toe.
En dan denk ik, behoor ik dan tot een minderheid?

Hahaha, dit herken ik...... bij het bestellen van mijn nieuwe bus heb ik ook bewust gekozen voor de zwaarste motor (die ik ook nog heb laten chiptunen),automaat en andere comfotverhogende extra's. Kost wel (behoorlijk) wat meer, maar dat is het zeker waard. Ik heb geen zin om me 5 jaar te lopen ergeren aan de afwezigheid van motorvermogen en comfort. Dan maar iets duurder per kilometer.
 
Collega van mij nam juist een 1.3 benzinemotor omdat die goedkoper in de bijtelling is dan de diesel.
En meneer is vertegenwoordiger, die maakt veel kilometers en de tankpas is gratis. _O- :X
 
Laatst bewerkt:
Ik laat alles bij de dealer doen, maar heb het voordeel dat ik zelf de dealer ben.

Dat maakt het nog een beetje betaalbaar, alleen heb ik een nogal prijzige smaak qua spullen die ik gebruik. Het moet voor 100% goed en vertrouwd voelen als ik in volle vaart op een haarspeld afstorm in de Italiaanse bergen..... :X
Dat is nogal makkelijk gezegd dan.

Zouden de kosten je ook niets interesseren als je als particuliere klant alles moest betalen?
 
Laatst bewerkt:
Je betaald ook niet voor lucht, je betaald voor een apparaat en al hetgeen daarmee samenhangt dat jou in staat stelt die lucht in je banden te pompen.
Weet ik wel ;)

Het was eigenlijk ook een beetje ironisch bedoeld naar het feit dat hier regelmatig de raad gegeven wordt je bandendruk regelmatig te controleren. En dan plots gaan ze bij heel wat tankstations over op pompen waar je 50cent of 1€ in moet steken. Dat ontmoedigd de meesten om er nog gebruik van te maken.

Dat is dan weer verkeerd van die mensen uiteraard, want je bandendruk is essentieel voor je veiligheid (en die van anderen).

En dat de uitbaters van tankstagions liever die pompen met 50cent zien begrijp ik wel. Hoe dikwijls wordt er wel niet zonder respect omgegaan met die gratis dingen :')

Nu heb ik gewoon het geluk dat er in mijn regio nog heel wat gratis te vinden zijn, en als ik niet anders kan offer ik graag 50cent op voor een juiste bandendruk. Ik kijk mijn bandendruk op zijn minst wekelijks na.
 
Collega van mij nam juist een 1.3 benzinemotor omdat die goedkoper in de bijbetelling is dan de diesel.
En meneer is vertegenwoordiger, die maakt veel kilometers en de tankpas is gratis. _O- :X
Bij ons is het rijk van de diesels ook uit.

Waar ik tank aan 1.259€/L E10, daar kost mij de diesel 1.215€/L.

Toch blijft het vershil in jaarlijkse taks en het lagere verbruik er nog steeds voor zorgen dat een diesel beter is vanaf 25.000km. Tussen 20k en 25k is het een beetje gelijk. Onder de 20k neem je nu ook beter een benzine.
 
Met verbazing lees ik steeds maar weer, dat bij aankoop van een auto of motor, de reacties over kosten gaan.
Althans, zakelijk snap ik, woon werk ook nog wel, maar wie koopt er (denk ik dan) nu een voertuig voor hobby doeleinden en let daarbij op het verbruik?
Als ik naar mijzelf af ga, dan koop ik een voertuig wat prettig rijd en comfortabel is. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om opgevouwen en oncomfortabel naar de klant te reizen, maar ik heb er toch voor gekozen om in een grote bestelauto te rijden. En dan ook nog eens met een grote motorinhoud, gewoon omdat het mij bevalt. En ik heb verder helemaal niets met auto's, dus met piemellengte heeft het niets te maken.
Maar goed, dat is dan nog niet eens hobby. Wanneer ik iets voor de hobby koop, dan doen de verbruikskosten er nog minder toe.
En dan denk ik, behoor ik dan tot een minderheid?
Ja maar wat jij belangrijk vindt hoeft een ander niet belangrijk te vinden.

Precies zoals dit nu schijnbaar andersom ook niet is.

Dat is toch niet gek? :)
 
Laatst bewerkt:
Weet ik wel ;)

Het was eigenlijk ook een beetje ironisch bedoeld naar het feit dat hier regelmatig de raad gegeven wordt je bandendruk regelmatig te controleren. En dan plots gaan ze bij heel wat tankstations over op pompen waar je 50cent of 1€ in moet steken. Dat ontmoedigd de meesten om er nog gebruik van te maken.

Dat is dan weer verkeerd van die mensen uiteraard, want je bandendruk is essentieel voor je veiligheid (en die van anderen).

En dat de uitbaters van tankstagions liever die pompen met 50cent zien begrijp ik wel. Hoe dikwijls wordt er wel niet zonder respect omgegaan met die gratis dingen :')

Nu heb ik gewoon het geluk dat er in mijn regio nog heel wat gratis te vinden zijn, en als ik niet anders kan offer ik graag 50cent op voor een juiste bandendruk. Ik kijk mijn bandendruk op zijn minst wekelijks na.

Investeer in een eigen metertje en een klein pompje? dan meet je altijd met dezelfde afwijking :)

... In mijn regio zijn de gratis varianten zeldzaam...
Paar euro betaald voor een voetpomp van de action en een metertje (zit ook op de pomp overigens maar handmeter is nauwkeuriger)

Zitten allebij standaard in de koffer dus kan altijd m'n spanning meten/bijhouden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is nogal makkelijk gezegd dan.

Zouden de kosten je ook niets interesseren als je als particuliere klant alles moest betalen?

Als ik het kan betalen niet nee, ik ga niet op mijn plezier inleveren omwille van geld. Ik heb ook genoeg dingen waar ik liever meer geld aan uit geef en maximaal geniet dan beknibbel en minder lol heb.....

Bovendien zou ik nu ook "goedkoper" kunnen rijden door voor andere remblokken en banden te kiezen en een betaalbaardere motor te gaan rijden. Maar omdat de tijd die ik ervoor heb beperkt is kies ik er voor om maximaal te kunnen genieten. Dat is iets dat niet in geld is uit te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn werk ga ik met de auto...... ik rij voor mijn plezier het meest op mijn RSV4RF. En met mijn rijstijl lust ze wel wat bandjes en remblokken, maar een plezier dat ze mij er voor terug geeft! :j :t

:9~ :}

Zat ik er niet heel ver naast. *D
 
Laatst bewerkt:
Investeer in een eigen metertje en een klein pompje? dan meet je altijd met dezelfde afwijking :)

... In mijn regio zijn de gratis varianten zeldzaam...
Paar euro betaald voor een voetpomp van de action en een metertje (zit ook op de pomp overigens maar handmeter is nauwkeuriger)

Zitten allebij standaard in de koffer dus kan altijd m'n spanning meten/bijhouden.
Een bandenmetertje heb ik liggen, zo een metalen exemplaar met uitschuivend staafje, zonder batterijtjes dus, want dat laatste wil ik niet. Heb een hekel aan alweer lege batterijtjes ...
Ligt gewoon thuis in mijn motorkot, gebruik ik vooral om even na te kijken als de motor een weekje stilgestaan heeft. Of als het 's morgens erg veel kouder is dan de avond ervoor.

Ik heb ook een staande fietspomp, maar als ik een beetje te lage druk meet rijdt ik wel gewoon wat rustiger tot aan de eerste gratis luchtpomp, 4,8km van huis. Mijn metertje gaat heel nauwkeurig, en de meeste gratis pompen die ik gebruik wijken gelukkig weinig af.

Hebt die allemaal al eens gecheckt dmv mijn metertje. Op de slechtste moet ik 3.1bar instellen om 2.9 te krijgen.

Is de band veel te plat, wat zelden gebeurd, dan gaat er wel eerst de fietspomp op :t

O ja, on topic, bandenreparatiesetje geef ik ook in. Setje met 5 veters, gaat er 1 veter in, dan geef ik 1/5 van de setprijs in :P

Ik heb dat bandendrukmetertje nooit in mijn motor zitten, omdat ik bamg ben dat het kapot gaat bij heen en weer slingeren. Misschien eens kijken hoe en waar ik het zou kunnen fixeren, want het is idd beter om het altijd bij te hebben.

Of in mijn jas steken, die heb ik toch altijd aan op de motor.
 
Een bandenmetertje heb ik liggen, zo een metalen exemplaar met uitschuivend staafje, zonder batterijtjes dus, want dat laatste wil ik niet. Heb een hekel aan alweer lege batterijtjes ...
Ligt gewoon thuis in mijn motorkot, gebruik ik vooral om even na te kijken als de motor een weekje stilgestaan heeft. Of als het 's morgens erg veel kouder is dan de avond ervoor.

Ik heb ook een staande fietspomp, maar als ik een beetje te lage druk meet rijdt ik wel gewoon wat rustiger tot aan de eerste gratis luchtpomp, 4,8km van huis. Mijn metertje gaat heel nauwkeurig, en de meeste gratis pompen die ik gebruik wijken gelukkig weinig af.

Hebt die allemaal al eens gecheckt dmv mijn metertje. Op de slechtste moet ik 3.1bar instellen om 2.9 te krijgen.

Is de band veel te plat, wat zelden gebeurd, dan gaat er wel eerst de fietspomp op :t

O ja, on topic, bandenreparatiesetje geef ik ook in. Setje met 5 veters, gaat er 1 veter in, dan geef ik 1/5 van de setprijs in :P

Ik heb dat bandendrukmetertje nooit in mijn motor zitten, omdat ik bamg ben dat het kapot gaat bij heen en weer slingeren. Misschien eens kijken hoe en waar ik het zou kunnen fixeren, want het is idd beter om het altijd bij te hebben.

Of in mijn jas steken, die heb ik toch altijd aan op de motor.
maar 1 jas?

Wat me bij de volgende vraag brengt, wat kost je motorkleding per km?
 
maar 1 jas?

Wat me bij de volgende vraag brengt, wat kost je motorkleding per km?
Ik heb idd maar 1 jas ja ... het geld groeit me niet op mijn rug :+

In de zomer gaat gewoon de voering eruit. In de winter is het met de voering net warm genoeg om op mijn werk te geraken.

Jas: 85€
Broek: 75€
Winterhandschoenen:60€
Zomerhandschoenen: 45€
Helm: 200€
Laarzen (AliExpress): 45€
staan op dit moment 38€, ik heb ze echter bijne 45€ betaald, ligt aan de wisselkoers
Regen overal: 80€

Alles samen is dat 590€.
Gaan allen samen 2 jaar mee*
Ongeveer 32.000km per jaar, is 64.000km, 590:64000 = 0.00921875€/km. Net iets minder dan 1€cent per km.
Had ik nooit eerder berekend, dank je voor de vraag, nu weet ik dat ook alweer :t

Wordt natuurlijk duurder per km als je minder km's rijdt maar het na dezelfde tijd vervangt. De kledij die ik neem beschermt heel goed bij een schuiver, spreek uit ervaring :X maar na ruim 50.000km begin je toch aan vervanging te denken.

Mijn volgende helm wordt wellicht wel gevoelig duurder, maar die zal dan wellicht ook wel 3 jaar doen ... de kledij liever ook ... maar ik zal nog wel zien, deze moet nog 12,5 maand meegaan :]


* als ik het zou inbrengen voor de belastingen, want in B kan dat 100% terugbetaald worden, maar daarvoor spendeer ik te weinig, zou ik duurder kledij kopen die het vlot 3 jaar uithoudt ipv 2 jaar

Edit: berekening beetje bijgewerkt, was mijn regenoveral vergeten :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan