Wat kost een motorfiets per km?

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.608
374
Omdat ik ooit wel eens een andere (duurdere) fiets wil, ben ik benieuwd hoe groot de verschillen in km-prijs zijn. Mijn kosten heb ik hieronder weergegeven.

Mijn motorscooter heb ik in 2010 gekocht voor € 4900 (bj 2008, 15.000 km). Ik ga uit van 10 jaar gebruik x 5000 km, waarna ik wel eens wat anders wil aanschaffen.
De normale beurten kosten tussen € 100 en 350 (incl. banden), waarbij elke 24.000 km/ 5 jaar aandrijfriem en rollen aan de beurt zijn, wat ca € 500 kost (gemiddeld van beide € 280). MRB en verzekering kosten bij elkaar € 205. Brandstof kost 350 (1:21,5 x € 1,50). Afschrijving 300 (aanschaf € 4900 minus restwaarde € 1900). Dat geeft een all in-prijs van € 1135/5000 km = € 0,23/km.

Totnutoe (46.000 km) heb ik alleen regulier onderhoud nodig gehad.

Ben benieuwd wat jullie kwijt zijn, liefst all in prijs, met (geschatte) afschrijving, verzekering e.d., en op basis van aantal km en jaren eigendom.
 
Laatst bewerkt:
De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb... :]

En ja, ik baal weleens eens van de kosten, maar dat hoort er eenmaal bij.

En succes met de kosten van elke kilometer die op teller erbij komt.... ;)
 
De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb... :]

En ja, ik baal weleens eens van de kosten, maar dat hoort er eenmaal bij.

En succes met de kosten van elke kilometer die op teller erbij komt.... ;)
:^
 
De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb... :]
Als je een motor voor woon-werk gebruikt wordt dat een ander verhaal.

Ik wil ook niet weten wat het allemaal kost. Gelukkig doe ik een hoop zelf qua onderhoud, dat scheelt al wat.

Heb wel met een motorscootertje naar school en werk gereden, dit omdat hij lekker zuinig was en goedkoop in aanschaf en onderhoud.
 
Pak eens een Motorrad of Motoplus met daarin een langeduurtest. Daar wil nog wel eens een tabel staan met een kostenoverzicht van al hun duurtesters.
 
Ik raak meer gestrest van zo'n berekening dan dat ik gewoon rijd en betaal wat het kost om de motor te rijden. En ja, ik heb ook woonwerk gereden. Natuurlijk kostte het toen meer, omdat alles wat harder sleet. (elk jaar kettingset, banden, remblokken + het reguliere onderhoud).

Zolang je niet in de rode cijfers belandt en je leven niet draait om het betalen van je motor is er niet zoveel aan de hand toch?
 
Laatst bewerkt:
De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb... :]

En ja, ik baal weleens eens van de kosten, maar dat hoort er eenmaal bij.

En succes met de kosten van elke kilometer die op teller erbij komt.... ;)

Hey, TS rijdt een motorscooter; dat zal ie toch niet voor zijn plezier doen??? |( _O- _O-
Dus kennelijk zijn kosten voor hem wel relevant. bijvoorbeeld omdat het voor hem 'vervoer' is en geen hobby.

Mijn hobby motoren kosten bijna 'oneindig' per km omdat ik er bijna niet mee rijd (sleutel projecten).
Maar mijn woon-werk fiets maakt wel meters; en daar vind ik de kosten ook een belangrijke factor.
Geen zin om nodeloos geld weg te gooien voor saaie km's.

Belangrijkste indicatoren zijn natuurlijk
- afschrijving
- brandstofverbruik

Brandstof kan je vrij eenvoudig narekenen voor een motor.
afschrijving is natuurlijk net afhankelijk van hoe duur je een motor koopt, hoeveel je ermee rijdt en hoe lang.

Als je goedkoop wil rijden loont het dus om een nette fiets te zoeken van een wat ouder bouwjaar (= minder waarde dus minder afschrijving) maar technisch oke/"lage" km stand en deze (bijna) "op" rijden.

Dan kan je uitkomen tussen 10 en 20 ct per kilometer..

Anderzijds zijn kosten per kilometer niet altijd een handige graadmeter; als je 5000km per jaar rijdt zoals je stelt, schrijft je motor meer af door 'veroudering' dan door slijtage. Als je 30,000km per jaar rijdt rij je per km waarschijnlijk goedkoper maar per jaar natuurlijk duurder.
Dat maakt vergelijken met anderen soms lastig. Je moet dus wel gelijke scenario's met verschillende motoren vergelijken.

Zelf heb ik dus een (destijds) 11 jaar oude TDM900 gekocht met 36000km voor 3500 euro, die ik "op" ga rijden. Inmiddels 70,000km mee gereden. Afschrijving is dus nu 5 ct per km, bij restwaarde 0.
Over nog eens 70,000km is het nog maar 2,5 ct :P

Dat gaat je met een nieuwe BMW van 20 mille natuurlijk niet lukken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mezelf eens entertainen en grof een schatting maken...

Gebaseerd op 1(e) jaar bezit (en 36000Km)... met een gemiddeld verbruik van.... 4.5/100Km
(zuinige gebruik behoorlijk op in gehakt door "racen" op de Duitse Autobahn)
En ik ben iemand die iets graag meteen 100% afschrijft. Geld is namelijk weg en doorverkoop is geen garantie.

€9150,- motor
~€2000,- aan onderhoud & nieuwe banden/kettingset.
~€2500,- aan benzine verstookt. (gemiddelde genomen van €1,55)
----------------
€13.650

Zeg €1050,- voor 1e jaar AllRisk Verzekering & MRB
Nog ergens een euro of 300 voor diverse motor gerelateerd (goedgekeurde sloten, kettingspray, "carwash")

€15000 / 36000 = 0.41666666

Dus de motor kostte mij minstens 0.42 per Km.
Zou ik afschrijving spreiden maakt het (dit eerste jaar) weinig uit gezien de extra aanschaf van kleding.
 
Ik zal mezelf eens entertainen en grof een schatting maken...

Gebaseerd op 1(e) jaar bezit (en 36000Km)... met een gemiddeld verbruik van.... 4.5/100Km
(zuinige gebruik behoorlijk op in gehakt door "racen" op de Duitse Autobahn)
En ik ben iemand die iets graag meteen 100% afschrijft. Geld is namelijk weg en doorverkoop is geen garantie.

€9150,- motor
~€2000,- aan onderhoud & nieuwe banden/kettingset.
~€2500,- aan benzine verstookt. (gemiddelde genomen van €1,55)
----------------
€13.650

Zeg €1050,- voor 1e jaar AllRisk Verzekering & MRB
Nog ergens een euro of 300 voor diverse motor gerelateerd (goedgekeurde sloten, kettingspray, "carwash")

€15000 / 36000 = 0.41666666

Dus de motor kostte mij minstens 0.42 per Km.
Zou ik afschrijving spreiden maakt het (dit eerste jaar) weinig uit gezien de extra aanschaf van kleding.

Voor de afschrijvingsberekening zou ik in zo'n geval 2 berekeningen maken; de bovenste en 1 met een restwaarde schatting of aangenomen gebruiksduur (bijv 5 jaar, kostprijs/5).

2000 euro onderhoud voor een (nieuwe??) motor in de 1e 36000km?? Dat is behoorlijk... :o (ik zie dat je een '16 motor heb dus neem even aan dat je die nieuw gekocht hebt)
Wat tel je dan zoal (en hoe vaak)..

ik zou verwachten; 1,5 a 2 sets banden, een ketting, 3 oliebeurten.. paar remblokjes.. zou je met 1000 een heel eind goed moeten maken?
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mezelf eens entertainen en grof een schatting maken...

Gebaseerd op 1(e) jaar bezit (en 36000Km)... met een gemiddeld verbruik van.... 4.5/100Km
(zuinige gebruik behoorlijk op in gehakt door "racen" op de Duitse Autobahn)
En ik ben iemand die iets graag meteen 100% afschrijft. Geld is namelijk weg en doorverkoop is geen garantie.

€9150,- motor
~€2000,- aan onderhoud & nieuwe banden/kettingset.
~€2500,- aan benzine verstookt. (gemiddelde genomen van €1,55)
----------------
€13.650

Zeg €1050,- voor 1e jaar AllRisk Verzekering & MRB
Nog ergens een euro of 300 voor diverse motor gerelateerd (goedgekeurde sloten, kettingspray, "carwash")

€15000 / 36000 = 0.41666666

Dus de motor kostte mij minstens 0.42 per Km.
Zou ik afschrijving spreiden maakt het (dit eerste jaar) weinig uit gezien de extra aanschaf van kleding.
Afschrijven is het tot uitdrukking brengen van waardevermindering door de tijd heen.
Je moet niet in de valkuil stappen om dit te verwarren met 'kosten'.

Als je reeel kijkt, is de motor bijv 50% minder waard geworden dat eerste jaar. En zijn je ' kosten' ineens een stuk lager. Terwijl je dat jaar bijna dezelfde uitgaven hebt.

Snappie? :)
 
Honda CBR250R, €5,5 cent de kilometer.
Olie van de Action, banden van IRC. :+

Gekocht voor €1000,- onder de prijs met maar 4.700 km op de teller.
Dus afschrijving over twee jaar is nul.. of ik rij er gewoon een ton mee.
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds zijn kosten per kilometer niet altijd een handige graadmeter; als je 5000km per jaar rijdt zoals je stelt, schrijft je motor meer af door 'veroudering' dan door slijtage. Als je 30,000km per jaar rijdt rij je per km waarschijnlijk goedkoper maar per jaar natuurlijk duurder.
Dat maakt vergelijken met anderen soms lastig. Je moet dus wel gelijke scenario's met verschillende motoren vergelijken.

In beide gevallen heb je toch een kilometerprijs? Prima vergelijkingsmateriaal dus. En het is logisch dat met het stijgen van de kilometers de prijs per kilometer daalt, je kunt je vaste kosten namelijk veel meer spreiden. Verder is het algemeen geweten dat materiaal dat constant en veel in gebruik is minder slijt. Of dat nu een motor, auto of vrachtwagen is, als er veel lange stukken aan constante snelheid mee gereden wordt, scheelt dat behoorlijk tegenover veel korte stukken die heel afwisselend zijn.
 
Honda CBR250R, €0,055 cent de kilometer.
Olie van de Action, banden van IRC. :+

Gekocht voor €1000,- onder de prijs met maar 4.700 km op de teller.
Dus afschrijving over twee jaar is nul.. of ik rij er gewoon een ton mee.
Ik reed ooit een ER5, moest erg veel km's voor mijn werk rijden.

Als ik daar kosten en opbrengsten naast elkaar leg, heb ik een jaar gratis gereden.

Afschrijving bleek nul, want verkocht voor zelfde als aanschaf.
Van de km vergoeding kon ik tanken en al het onderhoud betalen, en verzekering en belasting. Ook de niet werk ritjes.

Daarna Sportster gekocht, en kostte me ong 70 pm, incl alles. Wel dagelijks Tilburg-Dordt ww verkeer en dus vergoeding er bij.
 
Een oude yamaha diversion 600, 21 cent/km.
Een nieuwe msx125, 17 cent/km (voornamelijk vanwege het idioot lage verbruik)
 
Ik reed ooit een ER5, moest erg veel km's voor mijn werk rijden.

Als ik daar kosten en opbrengsten naast elkaar leg, heb ik een jaar gratis gereden.

Afschrijving bleek nul, want verkocht voor zelfde als aanschaf.
Van de km vergoeding kon ik tanken en al het onderhoud betalen, en verzekering en belasting. Ook de niet werk ritjes.

Daarna Sportster gekocht, en kostte me ong 70 pm, incl alles. Wel dagelijks Tilburg-Dordt ww verkeer en dus vergoeding er bij.
Mijn S1000R doet het nooit beter dan 1:15, de CBR250 een enkele keer 1:29,4 maar meestal is het verbruik lager.
En dat verschil tikt met ruim duizend kilometer per maand snel aan. :9

Bij de CBR verstook ik 33-34 liter benzine per maand en dan hou ik nog €100,- woon-werk vergoeding over.

Vroeger had ik een Majesty 250, die liep precies gelijk met de woon-werk vergoeding.
Ook door het lage verbruik. :Y

Jij kan ook flink besparen op het werk dat anderen door derden laten uitvoeren. :Y
 
Voor de afschrijvingsberekening zou ik in zo'n geval 2 berekeningen maken; de bovenste en 1 met een restwaarde schatting of aangenomen gebruiksduur (bijv 5 jaar, kostprijs/5).

2000 euro onderhoud voor een (nieuwe??) motor in de 1e 36000km?? Dat is behoorlijk... :o (ik zie dat je een '16 motor heb dus neem even aan dat je die nieuw gekocht hebt)
Wat tel je dan zoal (en hoe vaak)..

ik zou verwachten; 1,5 a 2 sets banden, een ketting, 3 oliebeurten.. paar remblokjes.. zou je met 1000 een heel eind goed moeten maken?

Een nieuwe ja.
2 sets banden, kettingset, 3x olie beurt, remblokken, 1x grote beurt (nieuw luchtfilter), en werk-uren...
Helaas iedere item "los" aan manuren omdat het niet met de onderhoudsinterval gelijk liep.
Dus iets meer aan uren kwijt (naast het feit dat ik er steeds bij sta te neuzen en hun van hun werk af hou, keerzijde is wel dat ik alles goed uitgelegd krijg zodat ik het zelf kan doen)
Zeg €1600 uit mijn hoofd (aan de ruime kant genomen, zal minder zijn)

En dan komt daar de "extra onderhoud" van afgelopen maandag bij....
Nieuwe koppelingshevel, nieuw schakelpedaal, nieuw voetpedaal.
Rechtbuigen kofferbeugel.
Algehele inspectie (motor bleef na crash in versnelling vast en wilde niet starten)
Inschatting €400,- (pedaalgebeuren zou iets van €89 ex btw per ding zijn als ik me goed herinner)

Ja ok, dat van afgelopen maandag had ik misschien beter zelf kunnen doen...
Al doende leer ik :p.

De berekening is as is...
0 euro restwaarde ivm niet doorverkoop.
1 jaar aangenomen gebruiksduur, vanaf dan ben ik in staat iets te vervangen.


--edit:
Ja ik doe woon-werk ermee maar dat reken ik niet mee want zonder werk zou ik er nog steeds (minstens) evenveel op hebben gereden zolang mijn portemonnee het toe laat.
 
Laatst bewerkt:
Als je nu eens een Google docs spreadsheet maakt wil ik mijn getallen wel invullen en hier posten. Ik ga niet zitten rekenen aan onontkoombare kosten. Ik rij toch wel.
 
Honda CBR250R, €0,055 cent de kilometer.
Olie van de Action, banden van IRC. :+

Gekocht voor €1000,- onder de prijs met maar 4.700 km op de teller.
Dus afschrijving over twee jaar is nul.. of ik rij er gewoon een ton mee.
Neem aan dat je bedoelt €0,055 ofwel 5,5 cent.. 0,055 cent is wel heel weinig ;)

Als ik alleen brandstof tel (1 op 30 wat je ergens schreef) kom ik bij een benzineprijs van 1,55 al op 5,1 ct (EUR 0,051) per km?
Wel knap als jij alle overige kosten voor 0,4 ct/km (eur 0,004) kan doen :P
 
Ik kom met mijn huidige motor op dit moment op 12,25€cent per km (0,1225 €/km).
Dat is alles inbegrepen, behalve motor kleding.

Nu komt daar binnenkort een grote kost bij, want bij het volgende onderhoud (en wellicht eerder) moet ik mijn uitlaat ook vervangen.

Maar ruw gerekend zal dat, door de vele km's die ik er al mee heb, de prijs per km met slechts 1 € cent verhogen.

Kom er later nog op terug.
 
Afschrijven is het tot uitdrukking brengen van waardevermindering door de tijd heen.
Je moet niet in de valkuil stappen om dit te verwarren met 'kosten'.

Als je reeel kijkt, is de motor bijv 50% minder waard geworden dat eerste jaar. En zijn je ' kosten' ineens een stuk lager. Terwijl je dat jaar bijna dezelfde uitgaven hebt.

Snappie? :)

Je moet kosten en uitgaven niet door elkaar halen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan