Wat kost een motorfiets per km?

Ik rij nu sinds 2.5 maand BMW r1100s, maar daar weet ik de kosten van reparatie e.d. nog niet van, dus die laat ik even weg.

Hiervoor had ik een cbr600f, heb ik in 2.5 jaar 50.000 km mee weg gedraaid.


Verbruik 1:15
Banden doe ik ongeveer 14000km mee
Enige reparatie die ik gehad heb is een benzine kraan a 100,- ofzo
Onderhoud doe ik zelf, en beurtje geef ik na 7 a 10 duizend km.
Ketting tandwielen heb ik 1 x moeten vervangen.

Afschrijving kan ik niets over zeggen, heb hem toendertijd voor 1900,- gekocht, en heb hem nu als sneeuw/pekel fiets staan, zodat mn BMW niet naar buiten hoeft als de kans van vallen mij te groot is, als ik met die CBR val is het niet zo'n probleem, want voor mijn gevoel heeft die zijn geld toch allang opgeleverd.

Ik denk dat als je goedkoop wil rijden een cbr600f met lage km stand een heel verstandige keuze is.
Maar als je bij de auto zo goedkoop mogelijk uit wil zijn moet je ook een aygo kopen, en die heeft ook niet iedereen.

Geld is voor mij zeker niet de doorslaggevende factor als ik een motor koop (anders had ik nu waarschijnlijk ook geen BMW gereden) , al hou ik het uiteraard wel licht in mn achterhoofd.(hierdoor is bv bij mij de Honda vfr800 vtec afgevallen, door het jaarlijkse kleppenstellen)
 
De GTR kost nu 20 cent per km. Zal over tijd nog iets zakken, maar niet veel.

De GT550 zal over een tijd zakken (heb er nog niet zoveel mee gereden, dus de aanschaf en eerste onderhoudskosten zijn relatief duur) naar 9 cent per km.

dit is inclusief onderhoud, benzine, af en toe een reparatie en aanschafwaarde min de paar honderd euro die ik er ooit voor terug kan krijgen. Ook wegenbelasting en verzekering is meegenomen.

Kleding reken ik apart, komt op een tientje per maand.
 
Laatst bewerkt:
Om nog even op de vraag van de topicstarter terug te komen;
als je dus echt een kostenschatting VOOR JEZELF wil maken zou je je vraag ook wat gerichter kunnen stellen.
En een tabel maken hoe je de kosten wil bekijken met verschillende motoren.
met daarin posten als aanschaf, onderhoud, duur van gebruik etc.
en dan voor een aantal denkbeeldige motoren zoek of vraag je op MF om input bijv over onderhoudskosten en verbruik.
Verkoopsites kan je gebruiken voor prijzen van motoren en voor inschattingen van afschrijving of restwaarde. bijv wat een motor met de verwachte leeftijd/km stand bij inruil nog op zou kunnen brengen.

En dan je tabel daarmee completeren en kijken hoe de diverse motoren daar uit komen.

In mijn beleving zou het doel dan moeten zijn:
- inzicht in / voorspelbaarheid over de te verwachte kosten
- inzicht of bepaalde gedachtes of "vooroordelen" ook wel zo zijn (bijv, een japanner is goedkoop in onderhoud/een cardan is duur etc)
- afweging of bepaalde keuzes het geld waard zijn voor je gevoel. Bijv; is de meerprijs van een cardan in verbruik en aanschaf me het geld waard tov een motor met ketting?

Het bijhouden van zo'n tabel heeft op zich weinig nut behalve dat je kan controleren of je aannames wel kloppen, voor een volgende keer...
En sommigen vinden het leuk om te bekijken...
 
Laatst bewerkt:
De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb... :]

En ja, ik baal weleens eens van de kosten, maar dat hoort er eenmaal bij.

En succes met de kosten van elke kilometer die op teller erbij komt.... ;)

Same here!
Het interesseert mij echter wel. Mijn hobby is namelijk niet zo zeer woon \ werk rijden. Wat zeg ik??? Ik haat woon \ werk rijden, maar ik haat dit het minst op de motor.

Ik baal ook wel eens van de kosten, maar gelukkig doe ik nagenoeg alles zelf aan de motor. De alternatieven laten mij vaak veel meer balen ondanks dat die waarschijnlijk aan het einde van de streep minder kosten.


Opsomming van de motorkosten:
Aanschaf 4250 (wat minimaal 1000 te weinig was, maar daar heb ik verder niet over gezeurd O-) ) Bouwjaar 2006 - 17.000km.

80 km per dag x 18 (werkdagen in de maand) = 1440km x 12 maanden = 17280km x 10 (jaar) = 172800 km over 10 jaar.

Beurtjes is natte vingerwerk. Ik gok op 250 gemiddeld per beurt wanneer we over een jaar gezien een gemiddelde moeten nemen en dan 3 beurten per jaar wat in totaal 750 euro is. Over 10 jaar is dit dus 7500E.

Verzekering + MRB = 40 per maand. Dat is 480 per jaar en dus 4800 met 10 jaar (gemiddeld).

Mijn motor rijdt gemiddeld 1 op 15 met een totaal van 172800km over 10 jaar.
172800/15 = 11.520 * 1.50 = 17280 Euro's aan benzine over 10 jaar.

Als ik de boel optel kom ik uit op €33830 over 10 jaar en dan heb ik volledige afschrijving gerekend. Wie koopt er immers een R6 uit 2006 in 2027 met bijna 200.000km op de teller ??? :? :?

E 3383 per jaar \ 17280km per jaar = 0,195 cent per kilometer????


Ik ben totaal niet thuis in de wiskunde, maar volgens mij is dit hoe je het berekend.

Ik moet zeggen dat als ik dit juist berekend heb dat ik het nog wel mee vind vallen voor woon \ werk van 80 km per dag op een Yamaha R6.


Geen idee of ik dit goed berekend heb. Iets zegt mij dat ik iets over hoofd zie aangezien ik lager dan de TS uitkom met zijn motorscooter die zuiniger rijdt en bovendien rijdt hij een stuk minder. O-) :? :?
 
Laatst bewerkt:
Met zo'n GT550 kun je inderdaad zeer goedkoop rijden Woudschim. Ik heb die oude van jou laatst weer verkocht. Afschrijving was €250 in anderhalf jaar en 14.000km. Tel daarbij nog 100 euro voor twee nieuwe banden en ook twee maal een oliewissel en wat filters. Totaal €800 / 14000 = €0,057 per km ex. benzine.

De afschrijving had nog wel wat minder kunnen zijn maar toen er na drie Marktplaats-tokkies eens een normale bieder voorbij kwam heb ik hem direct verkocht.
 
X city; rond de 22500 km/jaar.

Brandstof ca 1400,--
Belasting en verzekering 250,--
Afschrijving reken ik even 500,-- (gekocht voor 2000,-- nu na 2 jaar totaal ca 50K op de klok, zal nog wel 1000,-- euro opleveren.)
Onderhoud, doe veel zelf, 1 voorband en 2 achterbanden, 1x voor vario 1x riem, 2x rollers remschijf achter, 2x remblokjes achter en een liter of wat olie, heb gerekend met 600,--/jaar

Kom ik op net geen 13 ct/km
 
Laatst bewerkt:
Neem aan dat je bedoelt €0,055 ofwel 5,5 cent.. 0,055 cent is wel heel weinig ;)

Als ik alleen brandstof tel (1 op 30 wat je ergens schreef) kom ik bij een benzineprijs van 1,55 al op 5,1 ct (EUR 0,051) per km?
Wel knap als jij alle overige kosten voor 0,4 ct/km (eur 0,004) kan doen :P
Ik dacht dat een forum alleen om je eigen post ging.
We gaan toch geen berichten van derden analyseren? :+ :+ ;)

De benzineprijs schommelt bij de stunter hier €1,469 - €1,52 per liter en het verbruik is beter dan 1:30.
Dus vijf cent per kilometer.

Bij een halve cent reservering per kilometer is er vijf euro per maand voor onderhoud, zestig euro per jaar.
Dat zou wel eens een hele of zelfs anderhalve cent per kilometer onvoorzien erbij kunnen worden. :Y

Al is een bandenwissel niet elk jaar nodig, en kost een setje de kop niet bij deze motor. *O*

Ergens tussen de vijf en zeven cent maak ik het op af. ;) (Excl. afschrijving)

full


Edit. de remblokjes waren bij Aliexpress 8 euro.
Alleen de zin om ze te monteren bij dit weer is er niet, en remmen is ook kansloos met gladheid.
:+ :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit 1,50 euro per km afgeschreven op een fiets. Voor de km prijs kun je er maar beter meer op rijden.

Aan mijn projectmotor heb ik 2.000 uitgegeven. Met 100 test kilometers kom ik op 20,00 euro per km.

Verder lijken motorscooters voordelig, maar ik vond ze wel onderhoudsgeboelig. Als je het onderhoud uitbesteedt lopen de kosten flink op.

Zo maar een paar bevindingen.
 
Je moet kosten en uitgaven niet door elkaar halen ;)
Precies. Daarom staat er bij ook een verschil in. En ook nog eens 'kosten' tussen ''''''.
Afschrijving is nl geen kosten. Ook geen uitgave. Puur gezien.

In de werkelijke wereld zijn uitgaven een harde realiteit. Kosten net iets minder, maar die leiden erg vaak tot een daadwerkelijke betaling, alleen niet per rekeneenheid (per km in dit geval). Afschrijving is helemaal niets, in het eggie. Zowel de kosten als de uitgave is al geweest (meestal, tenzij op afkoop gekocht).

Het beste zou zijn om alle verwachte toekomstige uitgaven danwel kosten, per kilometer terug te rekenen, en die op te tellen.

Voorbeeld:
achterband 10.000 km 200 euro. Is 2 cent p km
voorband 15000 km 150 euro. Is 1 cent per km
remblokken voor 20000 km 60 euro. Is 0,3 cent per km
etc

Het enige zijn dan de kosten die niet km afhankelijk zijn. Belasting, remvloeistof, verzekering.

Alles valt of staat dan met juiste inschatting maken van het aantal km in de betaalperiode.

Er zullen ergens grootheden door elkaar gebruikt worden.

Meer rijden dan verwacht zal wss de kosten per km verlagen, maar de werkelijke kosten verhogen.
Minder rijden dan verwacht doet niet opeens de motor heel erg goedkoop maken.
 
Mijn S1000R doet het nooit beter dan 1:15, de CBR250 een enkele keer 1:29,4 maar meestal is het verbruik lager.
En dat verschil tikt met ruim duizend kilometer per maand snel aan. :9

Bij de CBR verstook ik 33-34 liter benzine per maand en dan hou ik nog €100,- woon-werk vergoeding over.

Vroeger had ik een Majesty 250, die liep precies gelijk met de woon-werk vergoeding.
Ook door het lage verbruik. :Y

Jij kan ook flink besparen op het werk dat anderen door derden laten uitvoeren. :Y
Toentertijd deed ik maar een beetje, hobbymatig.
Voor werk zo'n 5000 km per maand. Dan laat je dingen gewoon doen, bij goeie niet te dure garage.
ER5 is ook geen dure motor. Redelijk zuinig.
 
Ik heb ook een motor staan waar ik 100 meter heb gereden.

Zit al 10000 euro in.

Das een ton per km....

Dit jaar echter spotgoedkoop, want dit jaar geen meter mee gereden. :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook een motor staan waar ik 100 meter heb gereden.

Zit al 10000 euro in.

Das een ton per km....

Dit jaar echter spotgoedkoop, want dit jaar geen meter mee gereden. :t
wiskundig is dit bs

oneindig :X
 
Ik heb ooit 1,50 euro per km afgeschreven op een fiets. Voor de km prijs kun je er maar beter meer op rijden.

Aan mijn projectmotor heb ik 2.000 uitgegeven. Met 100 test kilometers kom ik op 20,00 euro per km.

Verder lijken motorscooters voordelig, maar ik vond ze wel onderhoudsgeboelig. Als je het onderhoud uitbesteedt lopen de kosten flink op.


Zo maar een paar bevindingen.

Dat vond ik juist wel mee vallen, hangt misschien van de scooter af.

De riem van een CVT hoeft pas om de zoveel duizend km vervangen te worden en heeft verder geen onderhoud nodig. Dat is met een ketting wel anders. Daarnaast gaat er vaak niet meer dan een litertje olie in. Het meeste spul zit verstopt onder de plastic kappen dus blijft ook lang goed.
 
Precies. Daarom staat er bij ook een verschil in. En ook nog eens 'kosten' tussen ''''''.
Afschrijving is nl geen kosten. Ook geen uitgave. Puur gezien.

In de werkelijke wereld zijn uitgaven een harde realiteit. Kosten net iets minder, maar die leiden erg vaak tot een daadwerkelijke betaling, alleen niet per rekeneenheid (per km in dit geval). Afschrijving is helemaal niets, in het eggie. Zowel de kosten als de uitgave is al geweest (meestal, tenzij op afkoop gekocht).

Het beste zou zijn om alle verwachte toekomstige uitgaven danwel kosten, per kilometer terug te rekenen, en die op te tellen.

Voorbeeld:
achterband 10.000 km 200 euro. Is 2 cent p km
voorband 15000 km 150 euro. Is 1 cent per km
remblokken voor 20000 km 60 euro. Is 0,3 cent per km
etc

Het enige zijn dan de kosten die niet km afhankelijk zijn. Belasting, remvloeistof, verzekering.

Alles valt of staat dan met juiste inschatting maken van het aantal km in de betaalperiode.

Er zullen ergens grootheden door elkaar gebruikt worden.

Meer rijden dan verwacht zal wss de kosten per km verlagen, maar de werkelijke kosten verhogen.
Minder rijden dan verwacht doet niet opeens de motor heel erg goedkoop maken.

Daar ga je toch echt de fout in Martell. Afschrijvingen zijn wel degelijk kosten. Het zijn inderdaad geen uitgaven, want die heb je al gedaan, maar kosten zijn het toch echt wel.

En dat kun je best omrekenen op basis van een geschat aantal km's en een geschatte levensduur en restwaarde naar een kost/km. De daadwerkelijke afschrijvingskosten per kilometer kun je pas achteraf exact bepalen als je de motor weer hebt verkocht en weet hoeveel km's je er mee hebt gereden.
 
Daar ga je toch echt de fout in Martell. Afschrijvingen zijn wel degelijk kosten. Het zijn inderdaad geen uitgaven, want die heb je al gedaan, maar kosten zijn het toch echt wel.

En dat kun je best omrekenen op basis van een geschat aantal km's en een geschatte levensduur en restwaarde naar een kost/km. De daadwerkelijke afschrijvingskosten per kilometer kun je pas achteraf exact bepalen als je de motor weer hebt verkocht en weet hoeveel km's je er mee hebt gereden.
Wat je wilt.
Bij mijn opleidingen had je voor het tentamen een nul gekregen.

Afschrijven is een boekhoudkundige manier om waardevermindering van een duurzaam goed tot uitdrukking te brengen. Het zijn geen daadwerkelijke kosten, het zijn geen daadwerkelijke uitgaven, en ook geen reserveringen.

De kosten zijn bekend, vaak is dat 100% bij aanschaf. Die kosten zijn er op dat moment.
Die boekhoudkundig uitsmeren over een paar jaar, is precies dat: kunstmatig de al genomen en gerealiseerde kosten uitsmeren over een periode, omwille van berekeningen. Heeft niks met kosten zelf van doen.

Zo is het me geleerd, en de uitleg klopt, mi. Meer of minder afschrijven kost niks, en levert ook niks op. Daar kun je het ook al aan afleiden :)
 
ook niet omhoog verplaatsen. Anders gaan we in de kwadraten kutten met euro/m2 enzo
:X dat moeten we niet hebben. Gelukkig staat ie al op werkhoogte.

Tot zover de offtopic maar weer.
 
Ik denk dat ik rap richting de 1 euro per kilometer ga......

Iedere 1250 kilometer een set banden (€400,-), remblokken voor (100,-), 125 liter brandstof (200,-)...... ieder jaar uitgebreid onderhoud (olie + filter, voorvork en schokdemper servicen, remvloeistof, koelvloeistof enz.enz.) Dat kost ook ca. €450,-

Dan verzekering en wegenbelasting €900,-

En dan ca. 3000 kilometer per jaar rijden..........
 
Wat je wilt.
Bij mijn opleidingen had je voor het tentamen een nul gekregen.

Afschrijven is een boekhoudkundige manier om waardevermindering van een duurzaam goed tot uitdrukking te brengen. Het zijn geen daadwerkelijke kosten, het zijn geen daadwerkelijke uitgaven, en ook geen reserveringen.

De kosten zijn bekend, vaak is dat 100% bij aanschaf. Die kosten zijn er op dat moment.
Die boekhoudkundig uitsmeren over een paar jaar, is precies dat: kunstmatig de al genomen en gerealiseerde kosten uitsmeren over een periode, omwille van berekeningen. Heeft niks met kosten zelf van doen.

Zo is het me geleerd, en de uitleg klopt, mi. Meer of minder afschrijven kost niks, en levert ook niks op. Daar kun je het ook al aan afleiden :)

Ik zal onze CFO even bellen om hem te vertellen dat we al onze cijfers onjuist publiceren, want we hebben afschrijving als kosten staan. Is gelukkig niet alleen bij ons het geval, maar bij praktisch ieder bedrijf dat correct omgaat met kosten en uitgaven ;)

De kosten zijn er nou net niet op het moment van aanschaf, de uitgave wel. De kosten ontstaan pas op het moment dat de waardevermindering plaats vindt. Dat je bij aanschaf al weet dat het over x jaar geen waarde meer heeft, geeft je alleen aan over hoeveel jaar je deze uitgave als kosten gaat nemen.

Bij een motor heeft de waardevermindering een degressief verloop, waardoor de kosten in het eerste jaar hoger zijn dan in het tweede enz. enz. enz.

Je koopt een motor nieuwe voor 10.000 euro en na precies 1 jaar verkoop je hem weer voor 5.000 euro. Hoeveel kosten heb je gehad? 10.000 euro of 5.000 euro?
 
Wat je wilt.
Bij mijn opleidingen had je voor het tentamen een nul gekregen.
Welke afopleidingen heb jij dan wel niet gedaan? Boekhoudkundig gezien vallen afschrijvingen onder kosten

Kostensoorten
Enkele voorbeelden:
- personeelskosten (lonen, sociale lasten, hospitalisatieverzekering, etc.)
- afschrijvingen (van gebouwen, meubilair, informaticamateriaal, etc.)
- publiciteitskosten
- aankopen grond- en hulpstoffen
- voorraadwijzigingen
Kosten (boekhouding) - Wikipedia

Geen uitgave, wel kosten
Vervolgens wordt de auto ouder, begint te slijten en wordt minder waard. Als je schat dat de auto 10 jaren mee zal gaan, moet je dus elk jaar 1/10 afschrijven. Afschrijvingen zijn geen uitstroom van geld en dus geen uitgave. De afschrijvingen boek je in je resultatenrekening als kosten. Afschrijvingen zijn dus geen uitgaven, maar wel kosten.
Verschil uitgaven - kosten en ontvangsten - opbrengsten (2018)
 
Terug
Bovenaan Onderaan