Wat kost een motorfiets per km?

Met verbazing lees ik steeds maar weer, dat bij aankoop van een auto of motor, de reacties over kosten gaan.
Althans, zakelijk snap ik, woon werk ook nog wel, maar wie koopt er (denk ik dan) nu een voertuig voor hobby doeleinden en let daarbij op het verbruik?
Als ik naar mijzelf af ga, dan koop ik een voertuig wat prettig rijd en comfortabel is. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om opgevouwen en oncomfortabel naar de klant te reizen, maar ik heb er toch voor gekozen om in een grote bestelauto te rijden. En dan ook nog eens met een grote motorinhoud, gewoon omdat het mij bevalt. En ik heb verder helemaal niets met auto's, dus met piemellengte heeft het niets te maken.
Maar goed, dat is dan nog niet eens hobby. Wanneer ik iets voor de hobby koop, dan doen de verbruikskosten er nog minder toe.
En dan denk ik, behoor ik dan tot een minderheid?

Inderdaad. Er zijn blijkbaar echt zat mensen die puur een motor hebben om tussen de files door naar hun werk te rijden. Daar moet ook ik nog steeds aan wennen. Zelf heb ik geen auto, dus rij ook woon-werk met de motor, maar het is wel begonnen om de tochtjes en tochten. Het feit dat mijn 600cctje bij w-w 1 op 13 verbruikt is daarbij voor mij onbelangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Er zijn blijkbaar echt zat mensen die puur een motor hebben om tussen de files door naar hun werk te rijden. Daar moet ook ik nog steeds aan wennen. Zelf heb ik geen auto, dus rij ook woon-werk met de motor, maar het is wel begonnen om de tochtjes en tochten. Het feit dat mijn 600cctje bij w-w 1 op 13 verbruikt is daarbij voor mij onbelangrijk.
De 1:29,5 - 1:31 die ik nu haal was zeker mijn overweging ook niet, maar ik merk nu wel het verschil met meer dan duizend woon~werk kilometers per maand. _O-
 
Ik denk dat ik rap richting de 1 euro per kilometer ga......

Dan verzekering en wegenbelasting €900,-

En dan ca. 3000 kilometer per jaar rijden..........
Couleeeeeere..........!
Mij kost dat niet meer dan €37 en €29 per jaar.

Dan mag je schoonmoeder bij een ongeval van jou wel een weekje revalidatie.
Ze moet dan in alle rust van de schrik te bekomen! :t
Dan niet te goedkoop, dus naar Davos, om weer helemaal zichzelf te kunnen worden. *O*
 
Een bandenmetertje heb ik liggen, zo een metalen exemplaar met uitschuivend staafje, zonder batterijtjes dus, want dat laatste wil ik niet. Heb een hekel aan alweer lege batterijtjes ...
Ligt gewoon thuis in mijn motorkot, gebruik ik vooral om even na te kijken als de motor een weekje stilgestaan heeft. Of als het 's morgens erg veel kouder is dan de avond ervoor.

Ik heb ook een staande fietspomp, maar als ik een beetje te lage druk meet rijdt ik wel gewoon wat rustiger tot aan de eerste gratis luchtpomp, 4,8km van huis. Mijn metertje gaat heel nauwkeurig, en de meeste gratis pompen die ik gebruik wijken gelukkig weinig af.

Hebt die allemaal al eens gecheckt dmv mijn metertje. Op de slechtste moet ik 3.1bar instellen om 2.9 te krijgen.

Is de band veel te plat, wat zelden gebeurd, dan gaat er wel eerst de fietspomp op :t

O ja, on topic, bandenreparatiesetje geef ik ook in. Setje met 5 veters, gaat er 1 veter in, dan geef ik 1/5 van de setprijs in :P

Ik heb dat bandendrukmetertje nooit in mijn motor zitten, omdat ik bamg ben dat het kapot gaat bij heen en weer slingeren. Misschien eens kijken hoe en waar ik het zou kunnen fixeren, want het is idd beter om het altijd bij te hebben.

Of in mijn jas steken, die heb ik toch altijd aan op de motor.

Hoe ben jij aan de angst voor verkeerde bandenspanning gekomen?
Alleen al jezelf zorgen maken over het verschil bij een koude en een warme dag...
Als je elke week controleerd, moet je dan vaak lucht erbij doen?
Het lijkt erop alstof je gewoon met lekke banden rond rijd :P

Ik controleer 1x per 6 maanden denk ik. En dan moet er wel eens wat bij, maar niet zoveel dat ik denk dat het gevaarlijk zou kunnen zijn.
 
Met verbazing lees ik steeds maar weer, dat bij aankoop van een auto of motor, de reacties over kosten gaan.
Althans, zakelijk snap ik, woon werk ook nog wel, maar wie koopt er (denk ik dan) nu een voertuig voor hobby doeleinden en let daarbij op het verbruik?
...
Mijn motor dient voor pakweg 85% woon werk, zit aan ongeveer 32.000km per jaar, dan vind ik verbruik wel belangrijk.

Als ik een (extra) motor zou hebben die enkel voor hobby zou dienen, hangt het ervan af.
Doe ik hobbymatig niet meer dan 5000km per jaar? Wat is dan verbruik?
Maar zou ik hobbymatig 30000km per jaar doen, als in op vakantie en langere dagtripjes, zou ik toch ook naar het verbruik kijken.

Tenzij je een gigantish maandloon hebt natuurlijk :P

Nog zo een punt waarom ik in alles zuinig/goedkoop probeer te zijn, in de mate dat het nog leefbaar is uiteraard, dat we in België de laagste lonen van west europa hebben.
 
Hoe ben jij aan de angst voor verkeerde bandenspanning gekomen?
Alleen al jezelf zorgen maken over het verschil bij een koude en een warme dag...
Als je elke week controleerd, moet je dan vaak lucht erbij doen?
Het lijkt erop alstof je gewoon met lekke banden rond rijd :P

Ik controleer 1x per 6 maanden denk ik. En dan moet er wel eens wat bij, maar niet zoveel dat ik denk dat het gevaarlijk zou kunnen zijn.
Ja ik geef toe dat ik wel wat overdrijf.
Een keertje in de maand zou ook wel volstaan. Eens in 6 maand vind ik persoonlijk dan weer wat weinig ...

Maar als het 's avonds 18°C is en de ochtend erop maar 2°C, merk ik soms toch wel een paar 100g verschil. In oktober en november, en het begin van de lente hebben we wel eens zo een temperatuurverschillen.
 
Maar goed, dat is dan nog niet eens hobby. Wanneer ik iets voor de hobby koop, dan doen de verbruikskosten er nog minder toe.
En dan denk ik, behoor ik dan tot een minderheid?
Ik denk het niet. Je hoort alleen wel tot de minderheid die er zo over denkt en tóch een 5-page topic leest met als titel "wat kost een motorfiets per km" dat begint met een heel relaas over kilometerprijsberekeningen à la leasemaatschappijen, daarna derailt in een ellenlange bitchfight over boekhoudkunige definitiekwesties (I did not expect that, had fun though *O* _O- ) en dan doorgaat over verbruik, en die dan nog steeds zin heeft dat te beantwoorden.

Ik behoor bij dezen overigens tot diezelfde minderheid. Verbruik interesseert me geen zier - als ik moet tanken controleer ik alleen maar of het bedrag op de pomp klopt met het bedrag op het pinapparaatje (en zelfs dat vaak niet eens :X ) en hoppa daar gaan we weer. En ja soms moet ik opeens een pukkel geld uitgeven aan onderhoud of banden of zelfs een nieuwe ragbak... Ik tel het niet eens.

Niet veel anders is het met de leasemotor van de zaak, daar betaal ik bijtelling over op basis van de gereden privé-kilometers, maar ook daar doe ik gewoon rijden, 1x per maand het aantal km's doorgeven (met mijn urenstaatje samen) en dan wordt het vanzelf afgetikt. Meestal een paar tientjes, soms iets over de €100. Hoe veel per km? Ehm...
 
Laatst bewerkt:
Hoe ben jij aan de angst voor verkeerde bandenspanning gekomen?
Alleen al jezelf zorgen maken over het verschil bij een koude en een warme dag...
Als je elke week controleerd, moet je dan vaak lucht erbij doen?
Het lijkt erop alstof je gewoon met lekke banden rond rijd :P

Ik controleer 1x per 6 maanden denk ik. En dan moet er wel eens wat bij, maar niet zoveel dat ik denk dat het gevaarlijk zou kunnen zijn.


:Y
 
N.a.v. dit topic even gaan rekenen. Mijn Honda PCX 2016, nieuw gekocht, nu ruim 24.000 km, kost 10 ct per kilometer. Doe het onderhoud niet zelf, dus dat is een forse kostenpost.
10 ct is nog geen rekening gehouden met afschrijving.

Aangezien ik in mijn afschrijvingen spaarpot (opgespraarde reiskosten vergoeding) ruim 1.600 in de plus sta, kan je wel concluderen dat het economisch gezien een logische keuze is om een Honda PCX te rijden.

Als je motor rijdt voor je hobby zal je daar ongetwijfeld anders over denken en zijn kosten waarschijnlijk minder belangrijk, of houd je het niet helemaal bij.

Nadat ik de PCX helemaal opgereden heb, kan ik pas definitief zeggen wat hij gekost heeft. Stel ik zou nu een nieuwe PCX aanschaffen en deze verkopen, krijg ik daar denk ik nog maar 1400 voor, dus dan zou ik precies uitkomen met reiskosten en kom je incl afschrijving op 18 ct de km. Het uiteindelijke doel is om lager uit te komen en dat ik aan de reiskosten over houdt.
 
Eens kijken. Ik heb er net eentje gekocht; 2.30 meter lang, en 12000 voor betaald.
Dat is dus per 1000 meter.... Even rekenen... 5.2 miljoen.
 
Mijn Honda deauville kost me ongeveer 13 CT. Heb hierbij wel rekening gehouden met afschrijving hoewel dat nagenoeg nihil is. (ding is gekocht voor €500)

Inmiddels zelf 70.000 mee gereden en veel zelf gedaan. Maar ding is inmiddels wel een beetje af.
 
Ja ik geef toe dat ik wel wat overdrijf.
Een keertje in de maand zou ook wel volstaan. Eens in 6 maand vind ik persoonlijk dan weer wat weinig ...

Maar als het 's avonds 18°C is en de ochtend erop maar 2°C, merk ik soms toch wel een paar 100g verschil. In oktober en november, en het begin van de lente hebben we wel eens zo een temperatuurverschillen.


Dat je dan verschil meet savonds en sochtends dat geloof ik meteen. Maar merk je dat ook met rijden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan