Wat kost een schuur?

Bergwerk

Die hard MF'er
29 sep 2011
904
2
Rotterdam
Ik ben op zoek naar een huis. Daarbij is en een garage of schuur voor de motor uiteraard vrij essentieel. Tot nu toe heb ik dan ook enkel naar huizen met garage of schuur gekeken, maar dat zijn er niet bepaald 13 in een dozijn in de buurten waar ik zoek. Vandaag liep ik echter een huis tegen het lijf met goed toegankelijke tuin, maar zonder schuur.

Van bouwen heb ik geen verstand, dus vandaar mijn - veel te algemene - vraag een motor schuur bouwen; wat kost dat?

Ik zoek geen kant en klare offerte, maar beetje bandbreedte ter informatie. Een houten schuur versie bouwpakket zie ik op het net staan voor 2000,- tot 5000,-. Een mooie stenen schuur laten bouwen van zeg 4*5 meter, hebben we het dan over E 5000,-, over E 10.000,- of......? Wat zijn grofweg de opties, en waar moet ik aan denken?
 
Ik heb 7 jaar terug zelf een garage gebouwd van 7,5 x 6m, met plat dak met spouwmuren,
vloer-, muur- dakisolatie, hoog afwerkingsniveau, 2 brede loopdeur, twee grote ramen en een 3,2 meter brede sectionaaldeur. Dat kostte me 22.000 euro incl. vergunningen, leges tekeningen etc.. en 2 "zwarte metselaars".

De garage stond al snel vol :9 dus daarna achter de garage nog een stenen tuinhuisje gebouwd van 3,5x 3,0 meter. Enkel steens muur met een aan een zijde hellend dak.
(van de garagemuur aflopend)
Fundering graven, zwarte zand afvoeren, gele zand storten, ca. 150 euro.
Fundering storten, zelf gedaan met cementmolen, zakken cement en metselzand, bewapening erin: 200 euro.
Stenen, cement, metselzand en zelf metselen: ca. 1200 Euro.
Balklaag voor het dak, cementgolfplaten, bevestigingsmateriaal etc.. ca. 1000 Euro.
Ik heb geen kozijn en deur in dit tuinhuis zitten. Maar als ik kijk wat me de hardhouten kozijn met hardhouten deur van de garage heeft gekost dan zit dan op ca. 600 euro.

Dus gemetseld tuinhuisje van ca. 3,5x3 met betonnen vloer, geen isolatie, bitumenplaten dak, kozijn en deur zal je als je alles zelf doet rond de 3000 euro kosten.
 
Laatst bewerkt:
Is wat kort door de bocht hoor bikefreak.

Ik zie in jouw profiel dat je in noord Limburg woont en topicstarter in Utrecht .

Weet niet hoe het in Utrecht en Limburg zit, maar hier in Purmerend E.o. Hoef je geen gemetselde schuur neer te zetten zonder te heien. (Of je moet het erg leuk vinden om schuren te bouwen) :+

Als je moet laten heien zal het bedrag sowieso verdubbelen.

Voordeel van een houten schuur t.o.v. van een gemetselde is dat heien niet echt noodzakelijk is.


Prijzen hangen dus ook erg samen met de fundatie die je wilt/nodig vindt
 
Schuurtje bouwen hoeft niet duur te zijn als wat jij aangeeft.
In mijn tuin stond al een schuur toen wij onze nieuwbouw woning kochten, maar de schuur was te klein en ik heb hem bijna 2x zo groot gemaakt.. denk dat ik rond de 500 a 600 euro kwijt was.. moer dan wel opmerken dat er dus wel een gedeelte en hoefde niet vanaf 0 te beginnen.., heb 1 wand van de bestaandeschuur hergebruikt, dus hoefde eigelijk alleen beton te storten, 2 wandjes te plaatsen en een dak erop te bouwen

Een stenen schuur zal een wat langere levensduur hebben vanwege de materialen.
Een houten schuur zal wat goedkoper zijn.. Ik zou voor hout kiezen.. Steen is duurder in alles en dan is zeker een goede fundering belangrijk vanwege het gewicht..

Beton mortel; daar zul je een hoop van nodig hebben. Als er een Hornbach in de buurt is zou ik daarheen gaan om je materiaal te halen. Vooral vuren hout is daar aanzienlijk goedkoper als bij de Gamma/Praxis. Beter geen snelbeton nemen, is aanzienlijk duurder.. maarrr; als je een betonnenvloer gaat storten moet je beetje opschieten, want dat kan bij bepaalde grond temperaturen niet meer. Moest dacht ik boven de 10 graden zijn dag/nacht want het heeft wel een aantal dagen nodig om te drogen.. uitharden duurt enkele weken (4/6)

Zul je je wel even in moeten verdiepen hoe je dat moet doen.. moeilijk is het niet, maar je moet wel weten van hoe of wat..
Ik had voor mijn vloer van iets van 3 bij 3 meter (zoiets) en dan 15cm dik zo'n 2 pallets beton mortel nodig; 1 pallet is dacht ik 46 zakken a 25kg. Dus daar gaat een hoop in. En dat kost iets van 3 a 4 euro per zak.. kan ook zomaar euro goedkoper zijn, weet ik ff niet.. maar de hornbach was het goedkoopste en met pallets krijg je ook daar de profikorting.. idem geld voor grote aantallen hout...

Vuren hout rot snel, dus daarvan moet je alleen het frame maken wat aan de binnenkant zit wat niet in aanraking komt met water...
Wel een spauwmuur bouwen om het te kunnen laten ventileren... Dan kun je de buitenzijde van het framewerk afwerken met triplex/multiplex, daarop weer latten van vuren en dan afwerken met rabat delen van Larix hout. Larix is vochtafstotend hout en kan zonder behandeling lang mee.. En omdat het dan erachter kan ventileren zal het niet rotten...

Isoleren van de schuur is alleen zinvol als je de boel gaat verwarmen.
Dus ben je niet van plan er een energie slurpende convectie kachel neer te zetten dan is isoleren compleet zinloos.. het zal er dan net zo koud worden als buiten..

Verder kun je als dak bedekking van die grote underlayment platen nemem..
Die zijn er dacht ik in 1 bij 2,40 meter ofzo..
Dan kun je daarop weer een dakbedekking leggen.. beste is gewoon dakteren, maar je kunt ook singels nemen, al gaat die troep wel altijd eerder lekken. Golfplaten doen hun werk ook goed.. is denk ik het goedkoopste..


Wel de volgende opmerking;
Een betonnenvloer is zeer zeer stoffig indien je deze onbehandeld laat. En dat wil je niet...
Dus als je je beton vloer rechtstreeks op het zand stort, wat prima kan, dan dien je daar wel een dik bouwfolie tussen te doen. Dit voorkomt a dat je beton niet "verbrand" omdat het water van de mortel in de grond wegzakt en B voorkomt het optrekkend vocht..

Optrekkend vocht vanuit de grond door je beton naar boven zal elke verflaag die je erop smeert, en het betond dus afsluit, eraf drukken.. en das zonde, zeker als je er een epoxy garage coating op smeert.. (en dan niet die zooi van alabastine, alhoewel die wel weer "goedkoop" is)


Ohja;
Als je je schuur langs de schutting van je buren moet bouwen, en je bij die kant dus niet meer bij kan (voor onderhoud) zonder de schutting weg te moeten slopen zo ik aan die zijde geen houten rabat delen plaatsen maar van die kunsttof trespa platen. wel even opletten dat je geen "namaak" zooi hebt.. Die dingen gaan langer mee dan jij en ik samen en voorkomt dat je onderhoud moet gaan doen op plaatsen waar je er niet bij kant... Even met je buren de kleur bespreken ;)

Dat was het wel even voor nu :)
 
Laatst bewerkt:
Is wat kort door de bocht hoor bikefreak.

Ik zie in jouw profiel dat je in noord Limburg woont en topicstarter in Utrecht .

Weet niet hoe het in Utrecht en Limburg zit, maar hier in Purmerend E.o. Hoef je geen gemetselde schuur neer te zetten zonder te heien. (Of je moet het erg leuk vinden om schuren te bouwen) :+

Als je moet laten heien zal het bedrag sowieso verdubbelen.

Voordeel van een houten schuur t.o.v. van een gemetselde is dat heien niet echt noodzakelijk is.


Prijzen hangen dus ook erg samen met de fundatie die je wilt/nodig vindt

Elke situatie is anders. Zand aan/afvoeren is waarschjinlijk duurder dan bij mij op het dorp, leges/vergunningen zijn anders etc... Maar als je zo gaat denken dan hoeft niemand wat te posten, op zijn buurman na die exact hetzelfde huisje wil bouwen.
Maar goed, je bent zelf ook vrij om jouw opgave te doen. Hoe meer hij er krijgt hoe beter ie kan inschatten.

Wat dat heien betreft: Als het al van toepassing is in die regio dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat voor een dergelijk kleine bouw noodzakelijk is.
Dan zou iemand die een groot opblaaszwembad in zijn tuin opzet, je weet wel zoiets waar 10-15kuub water in kan, ook eerst moeten heien })
 
Een betonnenvloer is zeer zeer stoffig indien je deze onbehandeld laat. En dat wil je niet...
Dus als je je beton vloer rechtstreeks op het zand stort, wat prima kan, dan dien je daar wel een dik bouwfolie tussen te doen. Dit voorkomt a dat je beton niet "verbrand" omdat het water van de mortel in de grond wegzakt en B voorkomt het optrekkend vocht..

Klopt gaat onbehandeld enorm stoffen.
De dure oplossingen zijn: vlinderen, tegels, epoxycoating

Wat ik heb gedaan is een grote speciekuip genomen. Daarin een hele dunne "pap" gemaakt van cement met water, die uitgegoten over de betonvloer en met een trekker mooi egeaal getrokken. Die laag werd keihard en stoft daarna niet meer.
 
Ohja hier in de gemeente den haag mocht ik vergunningsvrij bouwen..
zaten voorwaarden aan, minimaal x aantal meter afstand van de vaste woning, niet groter dan een x totale oppervlakte, niet hoger dan 2,50 meter, (originele schuur is 2,65 :? ) niet direcht zichtbaar vanaf openbare weg.. en ik mag er geen mensen in huisvesten :)
 
Elke situatie is anders. Zand aan/afvoeren is waarschjinlijk duurder dan bij mij op het dorp, leges/vergunningen zijn anders etc... Maar als je zo gaat denken dan hoeft niemand wat te posten, op zijn buurman na die exact hetzelfde huisje wil bouwen.
Maar goed, je bent zelf ook vrij om jouw opgave te doen. Hoe meer hij er krijgt hoe beter ie kan inschatten.

Wat dat heien betreft: Als het al van toepassing is in die regio dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat voor een dergelijk kleine bouw noodzakelijk is.
Dan zou iemand die een groot opblaaszwembad in zijn tuin opzet, je weet wel zoiets waar 10-15kuub water in kan, ook eerst moeten heien })

Heb jij ook helemaal gelijk in, maar denk dat het niet uitmaakt als het zwembad aan het einde van de zomer 2 cm lager staat aan 1 kant ;)

Wilde alleen even aangeven dat heien een redelijk prijzige aangelegenheid is vergeleken tot de rest van het bouwtje.

Nog even ter aanvulling:
Voor een houten schuur in elementen (4 wanden) met 1 raam en 1 deur incl. dakbedekking en excl. vloer en montage kan je globaal rekenen met 225 euro de m².
Heb je een beetje een indicatie voor je zelf.

Edit: mocht je zelf gaan bouwen met de tijd heb ik hier nog mijn schoolboeken (timmeren en elementenbouw) ;) ruimt mijn kast ook 's op :+
 
Laatst bewerkt:
Ohja hier in de gemeente den haag mocht ik vergunningsvrij bouwen..
zaten voorwaarden aan, minimaal x aantal meter afstand van de vaste woning, niet groter dan een x totale oppervlakte, niet hoger dan 2,50 meter, (originele schuur is 2,65 :? ) niet direcht zichtbaar vanaf openbare weg.. en ik mag er geen mensen in huisvesten :)


Maar je hebt altijd meldplicht, i.v.m. WOZ bepaling e.d.
 
Klopt gaat onbehandeld enorm stoffen.
De dure oplossingen zijn: vlinderen, tegels, epoxycoating

Wat ik heb gedaan is een grote speciekuip genomen. Daarin een hele dunne "pap" gemaakt van cement met water, die uitgegoten over de betonvloer en met een trekker mooi egeaal getrokken. Die laag werd keihard en stoft daarna niet meer.

Ja dat kan prima inderdaad, is wel het goedkoopste..
Ik had het probleem dat mijn bestaande schuur geen betonnenvloer had maar een anhydriet vloer; calciumsulfaat gebonden... troep... kun je niks mee beginnen... moet je speciale primers etc voor hebben, gewoon cement gaat los laten.. etc etc..
Dus heb de boel (met behulp van een primer) voorzien van een laag egaline (geen zand/cement egaliseer) en vervolgens afgwerkt met een 2 componeten (met ook hier weer een primer) epoxy coating.. die was rond de 200e euro.. was geschikt voor 20m2 ofzo.. ikzelf heb hier 15 en redde dag wel.....

Flink aanpoten trouwens, die troep begon al uit te harden terwijl ik halverwege was.. mijn hemel...



Maar je hebt altijd meldplicht, i.v.m. WOZ bepaling e.d.
Ik had een vergunning aangvraagd (om gezeik te voorkomen) en toen enkele weken later een brief dat ik geen vergunning nodig had.. Dus in die zin is het bij de gemeente bekend.. en anders zoeken ze het maar uit ;)




Zo.
Nu naar eens naar mn nest :W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een stenen garage van 42 vierkante meter naast het huis gebouwt

Garage heeft een punt dak en zolder en spouwmuur en een strook fundering

Als de aannemer dit zonder mijn hulp moest bouwen dan koste dit 40.000 eu

Maar omdat ik veel zelf gedaan kost de garage mij 20.000 eu
 
Laatst bewerkt:
Flink aanpoten trouwens, die troep begon al uit te harden terwijl ik halverwege was.. mijn hemel...

Zo.
Nu naar eens naar mn nest :W

De eerste keer dat ik dat papje over de betonvloer smeerde was de verhouding niet goed en liet die toplaag gedeeltelijk los. Ik ben daarna een hele dag bezig geweest met hamer, beitel, staalborstel om die half vaste laag eraf te krijgen. :(
Daarna opnieuw een laag erop en gelukkig in de juiste verhouding. Die werd keihard en bleef zitten. })
 
Hier ook al 2 jaar bezig met het bouwen van een schuur met plat dak van 5 bij 4 met een overkapping van 5 bij 3. Ik denk dat het mij alles bij elkaar tussen de 12.500 en 15.000 euro heeft gekost.
Ik heb dan wel een schuur die op en top geïsoleerd is en met een tegelvloer erin, dit is dan allemaal wel zwart gebeurd. Anders mag je het het bedrag zeker keer 2 doen.
 
Ik heb een keuken en schuur aan mijn huis laten bouwen door een officiele aannemer met wit werkende mannetjes.

Dit alles is 7 bij 3 meter, geheid en geisoleerd, met water, verwarming en elektra. Kan ooit als bijkeuken of extra slaapkamer ingericht worden door volgende bewoners.
Grondwerk, elektra, loodgieterswerk en afbouwen heb ik zelf gedaan.

Dat grapje kostte mij inclusief een nieuwe keuken een goede 50.000 euro, een bouwtekening en vergunning was noodzakelijk. Vooral voor die verguinning geldt (in ons dorpje): flink doorzeuren bij de hh ambtenaren. Onze bouwplannen werden afgekeurd omdat het niet comform het straatbeeld zou zijn terwijl de achterbuurman een vergelijkbare aanbouw heeft....


Klopt gaat onbehandeld enorm stoffen.
De dure oplossingen zijn: vlinderen, tegels, epoxycoating

Wat ik heb gedaan is een grote speciekuip genomen. Daarin een hele dunne "pap" gemaakt van cement met water, die uitgegoten over de betonvloer en met een trekker mooi egeaal getrokken. Die laag werd keihard en stoft daarna niet meer.

Ik heb een plaatje goedkoop MDF (2,44 bij 1,22) gehaald en dat als "carpet" neergelegd. Dat heeft als voordeel dat als je de vloer na een ongelukje met olie gewoon kan vervangen.




Inmiddels ligt er heel decadent, dankzij familie werkzaam bij een tapijtenboer, een mooi zwart tapijtje op het mdf. Het viel zomaar van de vrachtwaggel.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een huis. Daarbij is en een garage of schuur voor de motor uiteraard vrij essentieel. Tot nu toe heb ik dan ook enkel naar huizen met garage of schuur gekeken, maar dat zijn er niet bepaald 13 in een dozijn in de buurten waar ik zoek. Vandaag liep ik echter een huis tegen het lijf met goed toegankelijke tuin, maar zonder schuur.

Van bouwen heb ik geen verstand, dus vandaar mijn - veel te algemene - vraag een motor schuur bouwen; wat kost dat?

Ik zoek geen kant en klare offerte, maar beetje bandbreedte ter informatie. Een houten schuur versie bouwpakket zie ik op het net staan voor 2000,- tot 5000,-. Een mooie stenen schuur laten bouwen van zeg 4*5 meter, hebben we het dan over E 5000,-, over E 10.000,- of......? Wat zijn grofweg de opties, en waar moet ik aan denken?

Dus het zijn allemaal goedkope huizen of heel gewone huizen? of bedoel je dat ze dun gezaaid zijn?

Het bouwen van een schuur is erg afhankelijk van de plaats waar je woont, en dan misschien ook nog wel van welke ambtenaar je treft. (hier een kleine verwijzing naar " rijdende rechter?" :) ) in sommige plaatsen moet (bij wijze van spreken) al een verginning aanvragen als je van 30X30 tegels naar 40X60 tegels wilt. In andere plaatsen kan je (binnen bepaalde kaders) halve flats bouwen.
Soms is het zelfs zo dat bij de bouw van de woning een schuur/garage/uitbouw al was voorzien (er staan in haarlem diverse huizen waar de palen voor een uitbouw al in de grond zitten en waar je " gewoon " 2 woonlagen mag op/aanbouwen (dit alles is dan in de achtertuin van de woning)).
Je kunt ook eens kijken wat de buren allemaal in de tuin hebben staan. Al is dat ook geen garantie, Tilburg wilde bijvoorbeeld de schuur van een maat van mij niet goedkeuren, terwijl een soortgelijke schuur wel goed gekeurd was bij de buren. :')
 
Laatst bewerkt:
Om snel een indicatie te krijgen van de bouwkosten werken veel bouwbedrijven met een €/kuub tarief. Afhankelijk van wie afwerkt (wat doe jij, wat doet de aanemer) en het afwerkingsniveau krijg je dan ongeveer volgende tarieven:

Woningen: 350 tot 550 €/kuub
Garages: 200-300 €/kuub

Als jij voor een eenvoudig enkelsteens, niet geisolleerd schuurtje rekent met die 200/kuub zul je waarschijnlijk ruim binnen budget blijven.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een enkel steens gemetselde schuur in de tuin staan, samen met mijn vader gebouwd. Ongeveer 8x3 meter.
Stenen via de baas (pa werkte voor aannemer) gemetselde balk fundering van tweedehands stenen.
Voor de vloer hebben wij schoon zand gemengd met cement en hierop 30x30 betontegels, tegels ook tweedehands van MP. Water over het geheel en de tegels liggen als een huis, het is alleen niet vloeistof dicht.

Opsomming:
- enkelsteen wanden
- betontegels in mortel gelegd
- 1 raamkozijn met uitzet raam 800x600mm
- 1 tweedehands achterdeur (massieve deur met veiligheidsglas)
- 1 deur aan de poort zijde, multiplex 40mm.
- plat dak met tweedehands balken voor de balklaag, 2 lagen bitumen erover geplakt
- 1 keer hemel water afvoer.

Toen der tijd.. €4000,- ongeveer

Probeer hiermee te zeggen dat veel tweedehands bouwmaterialen nog erg goed kunnen zijn en je veel geld kan schelen :P


In de zomer bij me neef een houten schuur (5x3m) geplaatst.

- in het werk gestorte vloer met vorst rand.
- rondom een borstwering gemetseld tot 20cm boven maaiveld.
- houtskelet van geimpregneerd vuren erbovenop geplaatst.
- Red Cedar rabatdelen voor de afwerking buiten
- 12mm multiplex binnen met 1 wand dubbele platen voor montage gereedschappen.
- plat dak met 1 h.w.a.
- dubbele deuren in vuren kozijn.

Stenen bij een failissement verkoop
hout voor het skelet bij een tweedehands materialen handelaar
Red Cedar nieuw gekocht
Multiplex voor wanden en dak bij dezelfde handelaar als het balk hout.
multiplex platen gebruikt om deuren te maken. (40mm platen)
kozijn zelf gemaakt van losse profielen.
Dakbedekking nieuw en zelf geplakt.
h.w.a. onderdelen had ik nog.

Kosten €2000,- ongeveer met vloeistof dichte vloer (later toegevoegd)




Mocht je op de centen letten, neem dan een houten schuur met gemetselde borstwering en zoek tweedehands / uitverkoop materialen. Mits goed gedaan blijft dit lang staan. (houtskelet vochtvrij houden)
Mocht je geen ervaring hebben neem een vriend met bouw kennis mee om de staat van de materialen te checken alvorens aankoop.

Succes!
 
Ooit gekeken naar prefab beton garage/schuur, dat begon rond €3000 en loopt op afhankelijk van je wensen.
 
Wij kochten 2 motoren en hadden er geen plek voor. We hebben voor 799 euro een houten schuur gekocht die achter in de tuin staat, heeft de maat van een kleine garage. We hebben zelf zand gestort en bestraat (werk bij een grondverzetbedrijf, dus dat kostte niks) en we hebben een fijne schuur waar de motoren droog staan, met genoeg ventilatie. En de fietsen, winterbanden, tt-tent kruiwagen, surfplank, grasmaaier kinderstepjes staan ;-))
 
En hoe dik is die houten schuur?
Ik heb nu een kunststof schuurtje staan (Keter Apollo 8*8). Puur om te testen wat zoiets is en meer om de motoren droog te houden en de buitenpoezen van buren weg te houden die onder de hoes gingen zitten, staat al 3 jaar netjes, al ziet hout of steen er natuurlijk veel mooier uit dan zo'n Duplo-huis. Heb alleen even de tegels zelf moeten leggen (gratis gehaald via Marktplaats) op een laag speelzand. Op die tegels gaat weer de kunststof ondervloer van het schuurtje. Ik geloof ook iets van 750-800 euro kwijt te zijn, kunnen 3 motoren in, als je er niets anders in doet. Ventilatie zit er in, maar mijn tuin is op het zuiden en de ventilatieopeningen op noord/zuid. Wind komt meestal uit het westen, dus aan die zijde een opening gemaakt in het kunststof raampje en met een fijn gaas over die opening heen om ongedierte buiten te houden. :+ Nu van de winter zien of het spul in het schuurtje dan schimmelvrij blijft, anders moeten de motoren in een speciale anti-condens zak met een eigen atmosfeertje (wat goed werkte vorig jaar, maar wel weer extra geld kost). Anders krijg je haren op je carburateur en bijv. op de knippers. :+

Is dit schuurtje 'op', dan komt er of een duur houten ding of meteen van steen. Of eerst een laag bakstenen en daar hout op. Hout heeft echter ook weer onderhoud nodig.
Mijn oplossing is echt de goedkoopste, want voor 750-800 euro koop je geen goede houten schuur, maar iets van bijv. 13mm dik hout, wat te weinig is.
 
Gewoon een paar palen en planken halen bij de karwij..

Palen lekker diep de grond in jassen, paar dwarsbalkies, plankies en dan de buitenkant even bekleden. Koop een paar potjes beits voor weer en wind en klaar! :Y :+

Wel even uitzoeken hoe dat zit met de maximale hoogte e.d. en afstand van de grenzen van je grond. ;)
 
Laatst bewerkt:
Houten Schuren maken en plaatsen is een onderdeel van mijn werk.
Als je advies en informatie wil mag je een pm sturen.

Gr,

Jeroen
 
Beton mortel; daar zul je een hoop van nodig hebben. Als er een Hornbach in de buurt is zou ik daarheen gaan om je materiaal te halen. Vooral vuren hout is daar aanzienlijk goedkoper als bij de Gamma/Praxis.

Nog beter, zoek een bereidwillige aannemer in de buurt. Vaak goedkoper dan een doe het zelf toko, en meestal niet van die troep die ze bij een doehetzelf verkopen :X


Beter geen snelbeton nemen, is aanzienlijk duurder.. maarrr; als je een betonnenvloer gaat storten moet je beetje opschieten, want dat kan bij bepaalde grond temperaturen niet meer. Moest dacht ik boven de 10 graden zijn dag/nacht want het heeft wel een aantal dagen nodig om te drogen.. uitharden duurt enkele weken (4/6)

volledige uitharding van de beton duurt 28 dagen. (correctie; dan heeft het zijn volledige sterkte)
Maar de dag na het storten kun je er vaak al makkelijk op lopen.

Na 2 dagen kun je gewoon verder gaan met je werkzaamheden. Je hoeft echt geen 4 weken te gaan wachten.

Zul je je wel even in moeten verdiepen hoe je dat moet doen.. moeilijk is het niet, maar je moet wel weten van hoe of wat..
Ik had voor mijn vloer van iets van 3 bij 3 meter (zoiets) en dan 15cm dik zo'n 2 pallets beton mortel nodig; 1 pallet is dacht ik 46 zakken a 25kg. Dus daar gaat een hoop in. En dat kost iets van 3 a 4 euro per zak.. kan ook zomaar euro goedkoper zijn, weet ik ff niet.. maar de hornbach was het goedkoopste en met pallets krijg je ook daar de profikorting.. idem geld voor grote aantallen hout...

Wat een getob met die kutzakjes :')

2 pallets a 46 zakjes = 92 zakjes a euro 3,50 = Euro 322,00

*regel een paar maten, wat kruiwagens en een krat bier.
Laat een betonmixer voor komen rijden (vantevoren door geven dat je wil gaan kruien, dat vinden ze bij de centrale fijn om te weten)

92 zakjes beton a ca. 12 liter = 1104 liter. Meeste betoncentrales ronden af op een kwart kuub, dus dat is 1,25 m3 a euro 127,00/m3 = 158,75 euro.
Ondervracht 6,0 - 1,25 m3 = 4,75 a 18,00 = 85,50 euro
Totaal euro 244,25 euro

Dus 80,00 euro en een hoop ergenis goedkoper.

Overigens is een voor een schuur/berging (waar dus geen auto in komt te staan) beton 12 cm dik meestal dik zat.
Enkel netje rond 8-150 er in (op betonblokjes, je kunt hier voor ook gewoon 30x30 betontegels in stukken slaan)


Isoleren van de schuur is alleen zinvol als je de boel gaat verwarmen.
Dus ben je niet van plan er een energie slurpende convectie kachel neer te zetten dan is isoleren compleet zinloos.. het zal er dan net zo koud worden als buiten..

Dat ben ik niet met je eens. Een geisoleerde ruimte zal een veel betere vochthuishouding hebben. ook als je deze niet verwarmd.

Let wel op ventilatie achter de gevelbekleding.

Ik ben ook voorstander om isolatie onder de betonvloer te leggen, als is het maar 50 mm (drukvaste) tempex. Mocht je ooit gaan verwarmen, zit je anders altijd met een ongeisoleerde vloer (daar kun je niet meer bij hé :+ )


Verder kun je als dak bedekking van die grote underlayment platen nemem..
Die zijn er dacht ik in 1 bij 2,40 meter ofzo..

1,22 x 2,50 m1.


Wel de volgende opmerking;
Een betonnenvloer is zeer zeer stoffig indien je deze onbehandeld laat. En dat wil je niet...
Dus als je je beton vloer rechtstreeks op het zand stort, wat prima kan, dan dien je daar wel een dik bouwfolie tussen te doen. Dit voorkomt a dat je beton niet "verbrand" omdat het water van de mortel in de grond wegzakt en B voorkomt het optrekkend vocht..

Optrekkend vocht vanuit de grond door je beton naar boven zal elke verflaag die je erop smeert, en het betond dus afsluit, eraf drukken.. en das zonde, zeker als je er een epoxy garage coating op smeert.. (en dan niet die zooi van alabastine, alhoewel die wel weer "goedkoop" is)

afpappen wat hier boven wordt voorgesteld is een aardige (en goedkope) oplossing.
 
Laatst bewerkt:
als de locatie goed bereikbaar is zou je ook goed een prefab garage kunnen overwegen. dat zijn betonnen garages die kan en klaar aankomen op een vrachtwagen. als de plek goed bereikbaar is zetten ze dat ding zo neer hooguit dat er van te voren een fundament moet worden gestort als de grond erg slap is. is het minder goed bereikbaar dan zal er een kraan in de straat moeten komen die hem over het huis kan tillen. als de omgeving mee zit ben je dan voor ongeveer 6000 euro wel klaar. komt er kraanhuur bij dan moet je rekenen op 1000 euro meer.
 
TS, zoals je ziet legio van mogelijkheden en voor elk budget wat.

Als je er niet uit komt met het schuurtje kun je overwegen om schuurtje te kopen met grond. Dan kun je er een huis naast bouwen. :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan