Wat kost een SM rijden nu eigelijk?

Vinz ***

MF'er
31 mei 2003
67
0
Lennik
yuu gaste,

heb nu een paar maandjes men RBW (<25kw weliswaar) en ben helemaal bezeten van de gemotoriseerde 2wielertjes. Men liefde ging uit naar rs125, maar op dit forum word er niet echt positief over gesproken en ben ik op zoek gegaan naar iets anders. En toen gebeurde het, ene filmpje over SM'ers die aan het spelen waren op een of ander cicuitje. dendeze was direct verkocht :+

Nu Vraag ik me af wat het nu kost om met en SM te rijden. Ik bedoel onderhoud ed. En ik heb hier ook gelezen dat ie veel verbruikt en niet echt een toermotor is, klopt dit?
Ik heb een Husqvarna 610 TE SM op het oog met EXCEL velgen en nieuwe shinko banden, maar kilometrique is kapot. Hij is van '93, is 25KW en kost 2750 € (wat duur voor een van '93 niet? ben Belg *D ). Is dit ene goede motor om mee te beginnen?
Nog een dingetjeu dat me dwars zit is dat er geen pinker op zitten. Is dit niet noodzakelijk voor op de baan?


mvg
 
Er zit mij slechts 1 ding dwars. De Huskie die je aangeeft is 25Kw op kenteken, maar zal in werkelijkheid meer vermogen hebben. Dat kan verzekeringstechnisch grote gevolgen hebben.

Wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik zou een minder opvallend ding nemen als ik jouw was en daarmee lekker onbegrenst rondknallen.

[me]de ex zot is ook jong geweest[/me]
 
Als je een enduro gaat ombouwen naar een Sm dan kan het zo zijn dat je kilometertelleraandrijving niet meer in je nieuwe velg past. De meeste kopen daarom een fietsteller en sluiten deze aan. Je weet dan natuurlijk nooit precies hoe eerlijk iemand is geweest met zijn kilometerstand maar je zal de verkoper moeten vertrouwen. En natuurlijk goed moeten kijken naar de motor!.

Over de verlichting op een Sm kunnen we veel zeggen.
De meeste Sm voldoen inderdaad niet aan de gestelde eisen.
In het voertuig regelement (in nl) is vast gelegd dat sinds een bepaald bouwjaar motoren moeten voorzien zijn van knipperlichten. Ik weet het bouwjaar niet uit mijn hoofd. Zal je even moeten opzoeken.

Kort om ik denk als de politie heel nauwkeurig naar een Sm zouden kijken dat de meeste niet 100% voldoen aan de eis. En dat als ze heel moelijk doen je een bon kunnen geven voor je verlichting/eventueel knipperlichten of zoals bij mij de kentekenplaat
;)
Suc 6 met het zoeken naar een leuk SM.

 
Over de verlichting op een Sm kunnen we veel zeggen.
De meeste Sm voldoen inderdaad niet aan de gestelde eisen.
In het voertuig regelement (in nl) is vast gelegd dat sinds een bepaald bouwjaar motoren moeten voorzien zijn van knipperlichten. Ik weet het bouwjaar niet uit mijn hoofd. Zal je even moeten opzoeken.

Knipperlichten zijn verplicht vanaf begin '96 ongeveer.

Verder is koplamp/achterlicht/remlicht/linker spiegel voldoende.
 
Knipperlichten zijn verplicht vanaf begin '96 ongeveer.

Verder is koplamp/achterlicht/remlicht/linker spiegel voldoende.

En een claxon. Mag ook met een blaasbalgje eventueel.
 
Er zit mij slechts 1 ding dwars. De Huskie die je aangeeft is 25Kw op kenteken, maar zal in werkelijkheid meer vermogen hebben. Dat kan verzekeringstechnisch grote gevolgen hebben.

Wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik zou een minder opvallend ding nemen als ik jouw was en daarmee lekker onbegrenst rondknallen.

[me]de ex zot is ook jong geweest[/me]


tnx voor de antwoorden gaste.

Even over die husky. Als ik die zo koop, en daar zijn 25KW papieren bij, kan ik er toch niet aan doen dat hij >25kw is? :o

En vroeg ik me nog af of het correct is om te zeggen dat SM's geen toermotors zijn en verschrikkelijk veel verbruiken. (ben nl nog student, maar heb de microbe enorm te pakken :) )
 
Op zondag 30 november 2003 23:09 schreef Vinz *** het volgende:tnx voor de antwoorden gaste.

Even over die husky. Als ik die zo koop, en daar zijn 25KW papieren bij, kan ik er toch niet aan doen dat hij >25kw is? :o


Alleen als je hem van een bedrijf koopt kun je het in theorie verhalen. Als je hem van een particulier koopt rij je in principe onverzekerd. In een heel slecht geval zal de verzekering de schade aan de tegenpartij betalen en die dan bij jouw claimen. In het slechtste geval zit je levenslang op bijstandsnivo.
 
komt alleen maar omdat we van die kleine tankies hebben

ik heb een 9 liter tank, als ik christelijk rijdt haal ik daar 150km mee....
Dat kan ook nog wel zuiniger. Rond de 150km ga ik meestal net op reserve en dan kan ik tussen de 7.5 en 8 liter tanken. Of bedoelde je dat ook?
 
Even over die husky. Als ik die zo koop, en daar zijn 25KW papieren bij, kan ik er toch niet aan doen dat hij >25kw is?
daar kun je zeker wel wat aan doen. als jij op een 25kw motor rijdt en hij heeft meer vermogen, dan is dat hetzelfde principe als het rijden op een opgevoerde brommer.. maw. je rijdt onverzekerd rond :(
 
Er zit mij slechts 1 ding dwars. De Huskie die je aangeeft is 25Kw op kenteken, maar zal in werkelijkheid meer vermogen hebben. Dat kan verzekeringstechnisch grote gevolgen hebben.

Wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik zou een minder opvallend ding nemen als ik jouw was en daarmee lekker onbegrenst rondknallen.

[me]de ex zot is ook jong geweest[/me]
In België weet de ordehandhaving bijna niks van datalles en verzekeringsagenten al helemaal nie. Mijn ex-husaberg 650 had 11,8kw op het gelijkvormigheidsattest staan, maar het beest was 60krukas pk })
 
Op zondag 30 november 2003 12:34 schreef N!co het volgende:Knipperlichten zijn verplicht vanaf begin '96 ongeveer.


Knipperlichten zijn pas later verplicht, iig in heel '96 waren ze nog niet verplicht
 
In België weet de ordehandhaving bijna niks van datalles en verzekeringsagenten al helemaal nie. Mijn ex-husaberg 650 had 11,8kw op het gelijkvormigheidsattest staan, maar het beest was 60krukas pk })

De ordehandhaving heb je weinig mee te maken. Die kunnen je hooguit een bekeuring geven. De verzekering kan een ander verhaal zijn.

Het lijkt me beter voor de topicstarter om te weten dat het goed fout kan gaan en dat het gewoon rijden zonder geldig rijbewijs is. Of je ermee weg kan komen is een ander verhaal.
 
Een 93-er husq voor 2750?? Veels te veel...
voor dat bedrag heb je een keurige 97'er.
 
Knipperlichten zijn vanaf 97 verplicht (Heb ik nagevraagd bij de RDW).
 
Terug
Bovenaan Onderaan