Wat kost het nou om te gaan motorrijden?

Wat kost t om te kunnen gaan motorrijden (in euro

  • < 1000

    Stemmen: 0 0,0%
  • 1000 - 2000

    Stemmen: 1 1,3%
  • 2000 - 3000

    Stemmen: 6 8,0%
  • 3000 - 4000

    Stemmen: 25 33,3%
  • 4000 - 5000

    Stemmen: 8 10,7%
  • 5000 - 6000

    Stemmen: 4 5,3%
  • 6000 - 7000

    Stemmen: 4 5,3%
  • > 7000

    Stemmen: 27 36,0%

  • Totaal aantal stemmers
    75

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik dacht misschien is het wel interessant om te zien hoeveel we nou ongeveer kwijt zijn om te kunnen motorrijden.

Ik denk dan even aan:
- Motorlessen, theorie, examen(s), etc. voor A-tje
- Motor incl. helemaal rijdend krijgen / overschrijven / etc.
- Kleding (jas, helm, broek, schoenen, handschoenen) etc.

Dus ff zonder alle terugkerende / variabele kosten.

Ik zet er ff een polletje bij
 
kan ik ook op alle opties stemmen...anders gezegd: dit gaat weer eens nergens over.
 
Laatst bewerkt:
In plaats van al die topics af te lezen en commentaar te geven van hoe onnozel ze zijn kan je ook met minder woorden vertellen hoeveel je kwijt was!!

Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij of 1800euro of 2300 euro. Ergens daar tussen. Voor de safety maar voor optie 2 gekozen.
Maar daarbij vergeet ik 3500,- erbij op te tellen voor de motor! Kom ik dus uit op >5000,-
 
Laatst bewerkt:
Verder denk ik dat dit voor toekomstige rijders wel nuttig kan zijn.

Uiteraard kun je voor een prikkie of voor 30000 euro beginnen, maar dit geeft hopelijk wel een beetje een beeld van hoe de meeste mensen beginnen...
 
Exames/lessen: 700
Jas: 60
Motor: 550
Helm: 50
Handschoenen: 35

> 1400 ong. in mijn geval *D
 
Laatst bewerkt:
lessen & exames 1270
Jas broek hand en schoenen : gratis
motoren: 1500, 1600
helm 200

4570 ( beetje ruim nemen)
 
Nou, ik ben idd nieuw hier en zit er ook serieus over te denken om na mn blik-lessen lekker voor een motor te gaan! Zown topic als dit geeft mij een goed inzicht wat ik kwijt ben ... dus zeker wel handig!

Komop met die totaal plaatjes :)

ps. mf is :}
 
Kleding (jas, broek, laarzen, handschoenen, helm: minimaal 1000 Euro
Lessen/examen: minimaal 1000 Euro
Motor: minimaal 1000 Euro

De prijs voor die motor is m.i. bijzonder laag, zeker als je er woon-werk verkeer mee gaat rijden, zoals ik doe. Dan wil je wel wat betrouwbaarders en vooral ook goedkoper in onderhoud. Kleding kan wat goedkoper, maar vaak bespaar je dan ook op duurzaamheid/gebruiksgemak. Voor die lessen kan het iets goedkoper, maar ook véél duurder uitvallen.

Bovendien heb je de neiging om daarna nog wel wat spul erbij te kopen, vooral als je het hele jaar rijdt. Met één paar handschoenen kun je niet zomer en winter rijden. Dat textiel is leuk in de winter, maar zit 's zomers gewoon te warm. Een extra kraagje of colletje is niet weg, een inzetschermpje voor je helm tegen condensvorming is onmisbaar. Dan nog een hoger schermpje voor je motor, een topkoffer oid. en ga zo maar door.

Tja en dan komt daar elk jaar een aantal kosten waar je ook niet onderuit komt, zoals verzekering, onderhoud, wegenbelasting. Zo'n achterbandje voor een wat dikkere fiets (elk jaar een nieuwe als je niet te hard scheurt....) is ook niet misselijk in de prijs.....
De onderdelen voor zo'n motor zijn ook knap duur. Bij een ouwe brik zul je beschadigde onderdelen misschien minder snel vervangen of sloop-onderdelen gebruiken, maar de schrik slaat je om het hart als je de prijzen ziet.

Uiteraard zijn er wel wat "luxe" zaken, zoals handvatverwarming en allerlei veranderingen aan de motor (open pijp etc.), waar je wel zonder kunt. Maar de meeste opgenoemde items zijn zo'n beetje standaard uitrusting. En sliders/valbeugels zijn misschien "luxe", maar kunnen je best wat geld schelen bij een schuiver.....

Ik denk dat motorrijden zeker niet goedkoper is als autorijden. Natuurlijk, de wegenbelasting is lager, het verbruik in veel gevallen ook, maar daar staat het duurdere onderhoud/onderdelen tegenover en de aanschaf van kleding etc.
 
Lessen + motor tussen 3500 (in mijn geval)

met kleding, onderhoud ed het eerst jaar er nog bij, dan zit ik tussen zo rond de 4500.

Opleuken van het gebakje erbij.. zo rond de 5200 ongeveer.

Dan heb je overigens een 4 daagse cursus en een intruder vs700 uit 89.

En dat allemaal in maart/april dit jaar...
 
Laatst bewerkt:
Nou, daar kan ik wel wat over vertellen, want mijn dochter heeft net het rijbewijs en de motor van ons gekregen, kleding heeft ze zelf betaald.

Rijbewijs, in 3e maal geslaagd : 1675 euro
Motor, eerste dus een ragbak, 200 euro, en 300 euro aan matriaal (ik maak alles zelf, reparatie's dan, motor is GS 750 van 78)
Kleding reken maar op ruim 1000 euro

Is de blauwe GS 750 die te zien is op www.motorenhuls.nl


Echter ben vanochtend naar een motormarkt geweest, helmen praten we niet over, heb ik geen kaas van gegeten, want die -ik heb er 1 van 200 euro- maar die heb je ook van 600 euro

Jas 100 euro, broek 75 euro, laarzen 75 euro, handschoenen 50 euro

Maar alles kun je net zo duur maken als je zelf wel.
Ben je merkgeil, en wil je de laatste trand, dan hou je met 2000 euro misschien net geld voor een borrel over

(Toevallig dat ik dat zag van die kleding, want heb zelf een jas gekocht, een Lookwell)
 
Even kijken:

RBW: 650 euro (+Rijbewijs zelf+pasfoto's+uittreksel gemeente=700 euro)
Cagiva Mito: 650 euro (volle tank+overschrijven+wegenbelasting+verzekering=820 euro)
Spidi combi: 125 euro
Probike laarzen: 30 euro
Spool Handschoenen: 30 euro
Nolan helm: 90 euro


=totaal: 1795,- maar toen kon ik ook meteen wegrijden 8-)
 
Hangt er vanaf hoeveel je uit wil geven tbv je eigen veiligheid... En wat voor motor je wil, en of je em nieuw of 2dehands wil...
 
'k ben nog aan het lessen, maar hier is mijn geplande plaatje, kleding heb ik (op winterhandschoenen na) allemaal al gekocht.

Helm: 800 Euro
Jas: 129 Euro
Broek: 261 Euro
Laarzen: 233 Euro
Zomerhandschoenen: 149 Euro
Winterhandschoenen: 102 Euro
Rugbeschermer: 147 Euro
Balaclava (helmmuts): 35 Euro

totaal kleding: 1856 Euro
Dus zoals Hulzie al zei, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Ik wil er op den duur nog een leren pak bij, en dan ben ik toch al gauw 700 Euro verder... Maar goed, die kleding gaat (hopelijk) een tijdje mee, dus die kosten heb ik iig gehad.

Lessen zijn ook vrij prijzig, 40 Euro per uur, 2 uur per les in mijn geval. De intake les was 52,50 Euro, daarna nog 2 lessen gehad, en ik ga er voor het gemak even van uit dat ik nog 12 lessen nodig heb en alles in 1 keer haal. Dat wordt dan volgens de prijslijst van m'n rijschool:
1 intake les: 52,50
5 lessen + AVB: 495,00
5 lessen + AVD: 660,00
4 lessen los: 320,00
totaal lessen: 1527,50 Euro (komt nog theorie examen van 30 Euro oid bovenop)

En als laatste de motor, mwoah, 3500 euro moet genoeg zijn voor een leuke 2e hands ZZR-600 :9 gooi d'r nog wat sloten bij, beschermhoes, tanktas, zadeltassen ('k wil op vakantie met de motor) en je bent weer 500 euro verder.
totaal motor: 4000 euro

Geschat eindtotaal: ergens tussen de 7000 en 7500 euro (best veel geld eigenlijk, nu ik het zo bekijk :X )
Je kan het dus inderdaad zo duur maken als je zelf wilt :+
 
1e motor: 500 aanschaf + 200 euro onderdelen enz
2e motor: 200 aanschaf + 85 euro voor banden

Kleding:
2 helmen: 40 euro (paar keer gebruikt, 2e hands)
Leren pak: 300 euro
Textielen pak: 200 euro
3 paar handschoenen(voor alle seizoenen een paar) 20 euro

En dan heb ik nog een hoop spul zoals tanktas/zadeltas en kleine prul voor heel weinig tot gratis. Heel handig bij een motorzaak werken.

Zit nu ongeveer op 1545 euro, heb 2 motoren en alle kleding enzo die ik voorlopig nodig heb. en daar moet dan nog mijn rijbewijs bijkomen...
 
Meer dan je lief is :+
Bij mij iig, veel meer uitgeven aan benzine dan je denkt
RBW 1100
Totaal ongeveer 1500 aan kleding en helm (1x leer-combo, 1x all season)
Ongeveer 700 aan benzine (8 maanden)
En dan de motor en verzekering nog...
 
Oei, mag je wel opppassen dat die helm je niet op de grond valt, van tafel of wat dan ook, dan kun je hem gelijk weg doen.
Helm bij verzekeren, zeer kwetsbaar, en 800 = een hele dure jongen
 
Ik jat je lijstje ff

dit heb ik gedaan:

Helm: 170 Euro
Jas: 150 Euro
Broek: 100 Euro
Laarzen: gewoon stevige schoenen die ik nog heb. (stevige neus + bedekking enkelvereist)
handschoenen: 50 Euro

totaal kleding: 470 Euro

tempo Leiden is 35 euro p/uur

10 lessen + AVB: 507,50 (bij AVB nog 1 1/2 uur voorrijden inbegrepen, dus 11,5 uur les
AVD: 240,- met 1 uur voorrijden. Weet nog niet hoeveel lessen ik ga nemen.

totaal lessen: 747,50 Euro (komt nog theorie examen van 30 Euro oid bovenop)

lessen voor AVD zal wel 2x 2 uurtje worden.
Dus zonder het te verkloten wordt het: 887,50

Zelf heb ik al een zxr400 staan: 3150,-
overschrijven 10,80
wegenbelasting 58,-
verzekering hangt af van je leeftijd (ikke 18), voor mij 27 euro p/mnd voor WA+ 0,00 eigen risico.


grand totaal:
470+887,50 = 1357,50 voordat je je rijbewijs hebt
voor mijn motor 3150+58+10,80 (2 keer eigenlijk, staat nu namelijk op de buurman z'n naam en ook onder zijn naam verzekerd voor 48 euro p/jr) + 58 = 3335,6


Als alles volgens plan gaat dus ongeveer 4700 euro met wat geluk ...

best veel geld voor een studentje nietwaar :X
 
uhm, ff rekenen: zo'n 1150
theorieboeken 45 (theorie en vragenboek van vekabest)
theorie 30
pasfotootjes 5
uittreksel 10 (grrrr.... groningen ook altijd
voertuigbeheersing 325 (12 uur les + examen)
verkeersdeelneming 695 (14 uur les + examen)
rijbewijs ophalen 47.50 (groningen is duur... :( )

kleding: 720
broek 75 (via internet)
jas 200 (aanbieding)
niergordel 35
laarzen 155
handschoenen 77
helm 179 (aanbieding van 315)

1870 :?

shit. heb ik al zo veel uitgegeven?

edit: eigen verklaring moet er ook nog bij, 18.75 geloof ik...




heb nog 800 over voor een motor, moet nog maar ff doorsparen denk ik
deze wil ik namelijk heeeeeeeeeeel graag na de winter kunnen kopen :}
full
 
Rbw A compleet: €1000,-
Kleding compleet:€1150,-
Motor: €8500,-
*Extra's: €1000,-
-------- +
Totaal: €11650,- (damn... da's stevig :( )


*de extra's:
Sloten, Hyper Optiks, Bos demper, nieuwe banden, etc, etc.
(je bent nooit klaar ;) )


Had natuurlijk goedkoper gekund... O-)
 
Rijbewijs 650€
Moto 2000€
Verzekering 500€
Kledij 800€
Allerlei (rijtaks,slotje,kettingsmeer etc.) 200€

Sommetje...4150 €

Das dus niet niks.
 
Cathje, je rijlessen zelf lijken niet zo duur


nee, klopt, vond het ook nog wel meevallen
losse lessen VB kosten 79 euro (4 uur)
losse lessen VD kosten 38 euro, 46 geloof ik als je prive wilt lessen, ik rij duo.
valt best mee, als ik de rest allemaal zo hoor over de prijzen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan