Wat mag je verwachten bij een afleverbeurt?

Krabong

MF'er
3 okt 2010
81
0
Het Zuiden
N.a.v. een discussie in een ander topic ben ik benieuwd naar jullie verwachtingen (en ervaringen) t.a.v. een aflverbeurt. Wellicht moeten we twee invalshoeken nemen:

1. Wat mag je verwachten van een serieuze dealer bij afleverkosten tussen de 200,- en 300,-?

2. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Ik ben benieuwd!

groet, Roel
 
veel mensen weigeren de afleverkosten, als een soort korting.

Je betaald toch ook geen afleverkosten bij een stofzuiger.

oh, ik heb het andere topic gemist en waarschijnlijk hierboven een samenvatting gegeven. :+
 
Laatst bewerkt:
Ben eens wezen onderhandelen voor een motorfiets bij een motorzaak die 300,- afleverkosten vroeg. Bij deze zaak zouden alle vloeistoffen vers enngevuld zijn. Verder niets.

Onder die motor zaten matige banden. Het kwam er uiteindelijk op neer dat alle vloeistoffen vers en bijgevuld zouden zijn en een setje nieuwe banden.

Kijk samen met de verkoper naar de motor en noem alles op wat vervangen moet worden. Probeer dat met een beetje onderhandelen onder de afleverkosten te laten vallen. Als dat niet lukt en je denkt het zelf goedkoper te kunnen doen da. Kun je het inderdaad ook weigeren. Vervalt geloof ik wel de 3 maanden aflevergarantie die daar ook onder valt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou verwachten dat je tot de eerstvolgende geplande beurt (dus tot bijv 10.000 km) probleemloos kan rijden. M.a.w. een afleverbeurt zet de beurten-interval-teller weer op 0.

Mijn ervaringen: ik heb überhaupt nog nooit met een dealer over een afleverbeurt gesproken. Misschien zat het al in de prijs inbegrepen :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de meeste van mijn motoren particulier gekocht, en vind dus ook het idee van het in rekening brengen van een afleverbeurt een beetje raar.

Als ik iets bij een dealer koop betaal ik meestal al meer dan als ik particulier koop.

De vraag is een beetje, is het een nieuwe of een tweedehands motor? Op een tweedehands vind ik het nergens op slaan.. Er moeten gewoon goeie banden, vloeistoffen etc op zitten.

Bij een nieuwe moet er nog wel het een en ander gebeuren. Uitkratten is best een klusje voor sommige motoren.
 
ik vind afleverkosten de grootste onzin die er is.
(helemaal bij auto's die al kant en klaar rijdend van de vrachtwagen af komen)

je berekend je verkoop prijs toch op basis van een nieuwe motor... dan weet je toch ook dat hij ergens uit de krat zal moeten.
het overschrijven is echt een klusje van nix (lees 30 seconden voor iemand die onhandig is met computers)

ik ga nog geen nieuwe motor kopen maar ik ga toch echt de afleverkosten niet betalen. (tenzij ze em voor de deur afleveren :P )
 
dat is een goeie.......

aflever kosten???
hoeft niet meneer de verkoper, ik kom em zelf wel ophalen...... _O-
 
Laatst bewerkt:
ik vind afleverkosten de grootste onzin die er is.
(helemaal bij auto's die al kant en klaar rijdend van de vrachtwagen af komen)
je berekend je verkoop prijs toch op basis van een nieuwe motor... dan weet je toch ook dat hij ergens uit de krat zal moeten.
het overschrijven is echt een klusje van nix (lees 30 seconden voor iemand die onhandig is met computers)
ik ga nog geen nieuwe motor kopen maar ik ga toch echt de afleverkosten niet betalen. (tenzij ze em voor de deur afleveren :P )

Tja, ook een auto komt maar zelden kant - en klaar van de vrachtwagen. Die moet dan een zogenaamde "nulbeurt" hebben, er zit af-fabriek meestal van alles op en aan en er moet nog het nodige gecontroleerd worden. Bij een motor gaat dat meestal nog wat verder.

Het idee dat je soortgelijke kosten voor andere goederen niet betaalt is op zich niet waar. Daar zitten ze alleen in de prijs inbegrepen. Bij auto's en motoren worden ze buiten de verkoopprijs gehouden.

De reden is voor mij ook een beetje vaag, maar ik vermoed dat het een trucje is van de dealers. Op die manier maken mensen zich misschien minder druk om de inruilprijs en meer om die 300 Eurie voor de afleverbeurt?
 
voor een 2e hands motor is t gewoon pure geldklopperij.
ze hebben de motor voor minder gekregen als dat ie verkocht word.
voor de winst die er op gemaakt word mag je best even de motor na lopen.
of je doet dat niet en meld dat bij de koper. doen veel autohandelaren ook.
 
nieuwe banden, vloeistoffen, ook een volle tank, en voor de deur afgeleverd.
anders zou ik zeggen, laat maar zitten, ik schrijf em zelf even bij t postkantoor over en regel de resterende afleverkosten zelf wel.
 
Laatst bewerkt:
vers water in de rem, koel en eventueel koppelings systeem
benzine opgetopt
ketting gesmeerd en gespannen
gepoetst
bandenspanning inorde

en er zijn vast meer dingen maar dit vind verwacht ik wel minimaal (vinden mocht hier niet)
nieuwe banden vind ik een beetje overdreven. ik heb de TDM met een half bandje gekocht en erbijin onderhandeld dat die voor de helft van de prijs vervangen zou worden tegen de tijd dat hij het nodig had. is toch veel beter
 
Laatst bewerkt:
vers water in de rem, koel en eventueel koppelings systeem
benzine opgetopt
ketting gesmeerd en gespannen
gepoetst
bandenspanning inorde

en er zijn vast meer dingen maar dit vind ik wel minimaal
Dat water in de remleiding hoeft van mij dan weer niet.. :X
 
afleveringskosten van een nieuwe auto kunnen soms richting de 1000 euro lopen. echt té idioot voor woorden.

zeggen ze voor een nieuwe auto: vanaf 6500 euro!. voordat hij bij jou op het pad staat ben je minimaal 8000 kwijt. gewoon mensen verkeerd voorlichten.

lekker zelf je beurtjes doen. en je kan best handelen met een dealer hoor, zij willen die motor ook graag verkopen. en schrik niet, voor een motor die voor 3000 te koop staat hebben zij meestal niet meer dan 2000 betaald. Er zit dus echt wel wat rek in !
 
vers water in de rem, koel en eventueel koppelings systeem
benzine opgetopt
ketting gesmeerd en gespannen
gepoetst
bandenspanning inorde

en er zijn vast meer dingen maar dit vind verwacht ik wel minimaal (vinden mocht hier niet)
nieuwe banden vind ik een beetje overdreven. ik heb de TDM met een half bandje gekocht en erbijin onderhandeld dat die voor de helft van de prijs vervangen zou worden tegen de tijd dat hij het nodig had. is toch veel beter

:] Perfect, zo gaan we de goede kant op met deze discussie :]

En natuurlijk stel ik je mening op prijs en mag je in dit topic er "iets van vinden". Maar het liefst wel met enige onderbouwing er bij ;) :]


OT;

Ik vind het een verkapte manier van de prijs opkrikken. En als ik 300,- extra moet betalen verwacht ik daar behoorlijk wat voor. Ik ben daarom dan ook alleen maar geinteresseerd in twee prijzen;

A. Zo meenemen --> zo scherp mogelijk zodat ik (lees; een monteur want ik kan zelf technisch niets ;) ) de machine in topconditie kan brengen. Bij een Z1000 had ik hier 600,- voor in m'n achterhoofd.

B. De luxe van het kopen bij een dealer --> In de winter ongeveer 1000,- duurder dan de goedkoopste op marktplaats maar dan wel afgeleverd in topconditie (alle vloeistoffen vervangen, nieuwe banden, bougies, ketting & tandwielen, accu in topstaat, poetsen, bezorgen) en natuurlijk minstens 3000 km garantie.

groet, Roel
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij leest niemand de vraag uit de OP :X

Wel gelezen maar meer gereageerd op de er op volgende reacties.....

Wat je, met name bij een gebruikte fiets, mag verwachten is nogal onduidelijk.
In ieder geval dat je motor kant en klaar is en een beurtje/controle heeft gehad met alle nodige vloeistoffen etc.
Maar zelfs dat komt niet altijd voor. Het hangt m.i. sterk van de dealer af. Bij de één wordt een twijfelachtig bandje oid. nog even vervangen, bij de ander mag je blij zijn dat ie meteen start.....
 
ik vind afleverkosten de grootste onzin die er is.
(helemaal bij auto's die al kant en klaar rijdend van de vrachtwagen af komen)

je berekend je verkoop prijs toch op basis van een nieuwe motor... dan weet je toch ook dat hij ergens uit de krat zal moeten.
het overschrijven is echt een klusje van nix (lees 30 seconden voor iemand die onhandig is met computers)

ik ga nog geen nieuwe motor kopen maar ik ga toch echt de afleverkosten niet betalen. (tenzij ze em voor de deur afleveren :P )


Er is een tijd geweest dat enkele autoimporteurs geen afleveringskosten berekenenden.
De catalogusprijs was de prijs die de koper moest betalen, dus alles was inklusief. Maar toen men ontdekte dat die prijs bepalend was voor het bedrag waarover BPM moest worden betaald kwam men daar van terug. Dus moest er ook BPM worden betaald over de kosten die de dealer deed bij aflevering.
En dat geldt nog steeds voor nieuwe motorvoertuigen. En de belastingdienst wil niet aan een verkoopprijs van een euro en dan enkele duizenden aan afleveringskosten om zo de BPM te ontlopen. Men let er nu een beetje op dat de afleveringskosten een beetje binnen de grenzen van wat gedaan moet worden.

EgbertO
 
Ik als ik het woord afleveringsbeurt hoor dan hoor ik 100% in orde.

Daarmee bedoel ik, remblokken in orde, remvloeistof, olie, (eventueel koelvloeistof) dat soort dingen.
Vind ook dat dit hoort als je geen afleveringskosten hoeft te betalen, een motor hoort in orde te zijn als je hem bij een zaak koopt.
Echter denk ik niet dat je persé goedkoper uit bent als je geen afleveringskosten hoeft te betalen.

Ik denk dat je de afleveringsbeurt niet moet zien als iets wat er bovenop komt, want ik krijg het idee dat het is om de prijs recht te trekken, dus om eigenlijk een goedkope prijs neer te zetten waar een maar aan zit.

Ik zie het een beetje als bij een sligro, de prijzen lijken heel goedkoop, maar er zit nog geen btw bij.
Ik denk dat je het ook zo een beetje moet zien bij een zaak de motor kopen.
Je moet naar de totaal prijs kijken, en daar gewoon goede afspraken over maken.

*:)
 
N.a.v. een discussie in een ander topic ben ik benieuwd naar jullie verwachtingen (en ervaringen) t.a.v. een aflverbeurt. Wellicht moeten we twee invalshoeken nemen:

1. Wat mag je verwachten van een serieuze dealer bij afleverkosten tussen de 200,- en 300,-?

2. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Ik ben benieuwd!

groet, Roel

Volgens mij hangt dat af van de staat van de motor die wordt verkocht, en de afspraken die zijn gemaakt bij verkoop.

Er valt dus mi weinig zinnigs over te zeggen, omdat het te algemeen zou zijn.
 
afleveringskosten van een nieuwe auto kunnen soms richting de 1000 euro lopen. echt té idioot voor woorden.

zeggen ze voor een nieuwe auto: vanaf 6500 euro!. voordat hij bij jou op het pad staat ben je minimaal 8000 kwijt. gewoon mensen verkeerd voorlichten.

lekker zelf je beurtjes doen. en je kan best handelen met een dealer hoor, zij willen die motor ook graag verkopen. en schrik niet, voor een motor die voor 3000 te koop staat hebben zij meestal niet meer dan 2000 betaald. Er zit dus echt wel wat rek in !

Het is idd te gek.

Mijn vriendin kocht onlangs een nieuwe auto. Er moets afleverkosten bij, waarop ik aangaf daar niet aan mee te willen doen. We zouden dan geen matjes van het merk krijgen, geen gevarendriehoek en geen geel hesje. Voor een volle tank moest gewoon betaald worden.

Ik heb een korte discussie gehad met de meneer over de staat waarin een nieuwe auto voor een klant beschikbaar moest zijn. Dat is dus gewoon rijklaar, zo wordt die gekocht. De kosten daarvoor zitten in het aankoopbedrag.

En hoe de meneer dit boekhoudkundig gata doen, is zijn pakkie an. Oh ja, er moest ook betaald worden aan de importeur voor transport en zo.

"Ik koop de auto toch hier bij u, en niet bij de importeur? Ik stel voor dat u uw eigen zaken regelt, en ik de mijne." _O-

Ik vind afleverkosten en kostenrijklaar maken een beetje onzin. Bij een nieuw voertuig en al helemaal bij een gebruikte.

Een onderhoudsbeurt blijft wat mij betreft een afspraak tussen verkoper en klant.
 
Het is idd te gek.

Mijn vriendin kocht onlangs een nieuwe auto. Er moets afleverkosten bij, waarop ik aangaf daar niet aan mee te willen doen. We zouden dan geen matjes van het merk krijgen, geen gevarendriehoek en geen geel hesje. Voor een volle tank moest gewoon betaald worden.

Ik heb een korte discussie gehad met de meneer over de staat waarin een nieuwe auto voor een klant beschikbaar moest zijn. Dat is dus gewoon rijklaar, zo wordt die gekocht. De kosten daarvoor zitten in het aankoopbedrag.



En hoe de meneer dit boekhoudkundig gata doen, is zijn pakkie an. Oh ja, er moest ook betaald worden aan de importeur voor transport en zo.

"Ik koop de auto toch hier bij u, en niet bij de importeur? Ik stel voor dat u uw eigen zaken regelt, en ik de mijne." _O-

Ik vind afleverkosten en kostenrijklaar maken een beetje onzin. Bij een nieuw voertuig en al helemaal bij een gebruikte.

Een onderhoudsbeurt blijft wat mij betreft een afspraak tussen verkoper en klant.


icon_e_stupid.gif
 
Er is een tijd geweest dat enkele autoimporteurs geen afleveringskosten berekenenden.
De catalogusprijs was de prijs die de koper moest betalen, dus alles was inklusief. Maar toen men ontdekte dat die prijs bepalend was voor het bedrag waarover BPM moest worden betaald kwam men daar van terug. Dus moest er ook BPM worden betaald over de kosten die de dealer deed bij aflevering.
En dat geldt nog steeds voor nieuwe motorvoertuigen. En de belastingdienst wil niet aan een verkoopprijs van een euro en dan enkele duizenden aan afleveringskosten om zo de BPM te ontlopen. Men let er nu een beetje op dat de afleveringskosten een beetje binnen de grenzen van wat gedaan moet worden.

EgbertO
En wat nu als je zo'n supergroen blikje koopt waar geen BPM op zit? Wedden dat je dan alsnog afleveringskosten kunt betalen als je wilt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan