Wat mag je verwachten bij een afleverbeurt?

Hee da's gek, je naam stond niet als werkgever op m'n salarisstrook toen ik de laatste keer keek.

Houden we het er toch op dat je gelijk móet hebben: hoe hoger de prijs, hoe eerlijker de handelaar. Lijkt me zonder meer een logische conclusie, toch? |(
Daar heb je helemaal gelijk in, al vind ik die reactie nogal irrelevant.

Volgens mij bedoelen we nu beiden wat anders. Ik heb zelf volgens mij niet gezegd dat een hogere prijs een eerlijke prijs zou zijn, anders zou ik ook niet naar het voorbeeld naar gilles verwijzen. Lees die nog eens zou ik zeggen :-)

Als ik zeg dat er een relatie is tussen prijsbeleid en eerlijkheid, dan bedoel ik niet dat er een relatie is tussen hoge prijzen en eerlijkheid(ofwel, hoe hoger de prijzen hoe eerlijker..)

Maar je kunt bijna niet ontkennen dat er tussen prijs en eerlijkheid geen relatie is? Anders zou het fenomeen 'jezelf uit de markt prijzen' ook niet bestaan. (m.a.w. als de consument niet vind dat je een hoge prijs kunt rechtvaardigen, is het geen eerlijke prijs volgens de consument).
 
Vind het voorbeeld van Gilles wel een goede, vaak als je nogal "veel" korting bedingt kom je dit weer tegen in je onderhoudskosten...

Laat je het onderhoud doen waar je de motor gekocht hebt weet die nog heel goed hoeveel korting je gehad hebt, laat je het bij een ander doen dan kom je vaak het fenomeen tegen van "hij heeft de motor niet hier gekocht en gunt me dus die winst niet" en dan mag je vaak iets meer afrekenen voor onderhoud...

Uit de lengte of de breedte de winst moet toch ergens vandaan komen die mensen moeten ook leven en kunnen dit net als wij niet van de wind...
 
Daar heb je helemaal gelijk in, al vind ik die reactie nogal irrelevant.
Volgens mij bedoelen we nu beiden wat anders. Ik heb zelf volgens mij niet gezegd dat een hogere prijs een eerlijke prijs zou zijn, anders zou ik ook niet naar het voorbeeld naar gilles verwijzen. Lees die nog eens zou ik zeggen :-)
Als ik zeg dat er een relatie is tussen prijsbeleid en eerlijkheid, dan bedoel ik niet dat er een relatie is tussen hoge prijzen en eerlijkheid(ofwel, hoe hoger de prijzen hoe eerlijker..)
Maar je kunt bijna niet ontkennen dat er tussen prijs en eerlijkheid geen relatie is? Anders zou het fenomeen 'jezelf uit de markt prijzen' ook niet bestaan. (m.a.w. als de consument niet vind dat je een hoge prijs kunt rechtvaardigen, is het geen eerlijke prijs volgens de consument).

Volgens mij was ie hardstikke relevant........

Je begint met te stellen dat een hogere prijs géén eerlijke prijs hoeft te zijn (wat niet is wat ik zei, ik zei dat een hogere prijs nooit garandeert dat de dealer eerlijk is) en dan zeg je weer dat er wel degelijk een relatie is?

Probeer het eens anders onder woorden te brengen, nu weet ik nog steeds wat je eigenlijk probeert te zeggen. Is een hogere prijs volgens jou eerlijker of houdt een hogere prijs in dat de dealer eerlijk moet zijn?

Volgens mij houdt een hogere prijs namelijk geen van beide in. Natuurlijk: het kán een reële of eerlijke prijs zijn (al bepaalt de koper dat uiteraard voor zichzelf) en de dealer kán een eerlijke vent zijn. Maar een relatie tussen beide is er niet.......
 
Zo adverteerd hier in de buurt vaak een autohandelaar met de kreet minimaal 2000 euro voor uw inruiler, ongeacht de staat, maar minimaal 1 maand op naam. In de prijslijst staan de verkoopprijzen voor de autos van die beste man.
Zonder inruil 6000 euro, met inruil 4000 euro........ :W

OT. Alsik een motor cq auto wil kopen, dan weet ik wat ik ongeveer wil geven voor de motor/auto die ik wil. Kom ik daar niet op uit met de handelaar, dan kijk ik verder. En of de kosten er nu appart bij staan of er bij in zitten maakt toch niet uit. Gaat om de totaalprijs. Afspraken over hoe de auto afgeleverd wordt doe je toch tijdens de onderhandelingen.

Het blijft een spelletje. Maar beide kanten moeten wel reeel blijven. De handelaar moet ook wat verdienen natuurlijk.
 
Vind het voorbeeld van Gilles wel een goede, vaak als je nogal "veel" korting bedingt kom je dit weer tegen in je onderhoudskosten...
Laat je het onderhoud doen waar je de motor gekocht hebt weet die nog heel goed hoeveel korting je gehad hebt, laat je het bij een ander doen dan kom je vaak het fenomeen tegen van "hij heeft de motor niet hier gekocht en gunt me dus die winst niet" en dan mag je vaak iets meer afrekenen voor onderhoud...
Uit de lengte of de breedte de winst moet toch ergens vandaan komen die mensen moeten ook leven en kunnen dit net als wij niet van de wind...

Dát ben ik wel met je eens.
Het blijft handel en een dealer zal je niets cadeau doen. Wat hij aan de ene kant "geeft" zal hij aan de andere kant weer terughalen. Hij hóeft m.i. ook helemaal niets cadeau te doen, ik heb liever dat hij gewoon z'n ding doet. Ik denk overigens dat mensen als Frank, KB en Paul het daar helemaal mee eens zullen zijn.

Dat geldt ook voor onderhoud. Dan lees je dat iemand alles zelf doet, maar als er een probleempje is dan mag de motorboer het opknappen. Uiteraard er even snel tussendoor en voor heel weinig. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar ik zit er anders in. Ik "gun" m'n motorboer het onderhoud, omdat ik het lullig zou vinden alleen voor de problemen bij hem op te duiken. Of ik daar dan ook goedkoper mee uit ben weet ik niet en interesseert me ook niet. Ik weet wel, als ik iets heb, dat er altijd ff ruimte wordt gemaakt zodat ik meteen geholpen word. Dat is me wel wat waard......
 
Oi..... praat ik Swahili of zo?
Ik zeg dat er géén relatie is en jij vraagt waar je die relatie kunt claimen??????

Kleine anekdote.
Er was eens een grote globale speler die standaard verhaal 10% extra korting bedong.
Uiteindelijk werden wij als verkopende partij daar zo moe van dat we, weliswaar misbruik makende van een enigzins bipolypositie, de prijzen eerst met 15% verhoogden en daarna 10% korting eraf haalden. Klant blij en wij ook.
Tja, het licht moet toch blijven branden hé


Maar totaalprijzen (all-in prijzen) zou ik persoonlijk niet voor zijn.
Ik weet liever dat ik bij dealer A bijv. 6500,- voor de fiets betaal en 250,- euro aanverwante kosten en bij dealer B bijv. 6000,- voor de fiets en 750,- euro voor diverse kosten.
 
aanverwanten kosten moet optioneel zijn, er moet dus een keuze gemaakt kunnen worden.
niet een verplichte verrassing.
als iets niet optioneel kan maar gewoon echt kosten zijn, dan moet t bij de all in prijs zitten.
en nou klaar er mee.
dit is toch gewoon logisch :?
 
Kleine anekdote.
Er was eens een grote globale speler die standaard verhaal 10% extra korting bedong.
Uiteindelijk werden wij als verkopende partij daar zo moe van dat we, weliswaar misbruik makende van een enigzins bipolypositie, de prijzen eerst met 15% verhoogden en daarna 10% korting eraf haalden. Klant blij en wij ook.
Tja, het licht moet toch blijven branden hé
Maar totaalprijzen (all-in prijzen) zou ik persoonlijk niet voor zijn.
Ik weet liever dat ik bij dealer A bijv. 6500,- voor de fiets betaal en 250,- euro aanverwante kosten en bij dealer B bijv. 6000,- voor de fiets en 750,- euro voor diverse kosten.

Ik ken iemand die een eigen schildersbedrijfje heeft. Hij heeft voor zichzelf altijd een bodemprijs in gedachten, de prijs waarop hij alle kosten dekt en nog net iets verdient.
Soms, als hij echt om werk verlegen zit, zal hij nog iets onder die prijs gaan zitten om zijn mensen aan het werk te houden, dan speelt hij quitte. Alles beter dan je mensen werkloos te laten rondhangen of ze zelfs te moeten ontslaan.
Soms komt er een klant die het onderste uit de kan wil hebben. Ook die klant weigert hij niet als hij het werk nodig heeft. Maar dan wordt er wel beknibbeld op de kwaliteit van het werk of de materialen. Geld er op toeleggen doet hij niet.
Zo wordt dan ook wel eens de truc uitgespeeld van ïn" of "ex" BTW (oh, nee ik bedoelde de prijs éx btw.....), in feite vergelijkbaar met jouw voorbeeld.
Is dat helemaal eerlijk? Goeie vraag, maar ik snap best dat een bedrijf geen filantropische instelling is, hij mág (moet...) iets verdienen aan wat hij doet, ook al vinden sommige klanten van niet. Ook bij hem moet het licht blijven branden......

Als ik zie hoe de gemiddelde, eerlijke, motorboer z'n geld verdient, dan heb ik soms last van plaatsvervangende schaamte als dan iemand komt die alles veel te duur vindt.
Je hoeft als klant geen gouden deurknoppen te financieren, maar eerlijkheid werkt twee kanten op en houdt ook in dat je een ondernemer z'n verdienste gunt.
 
In de meeste gevallen zitten die afleverkosten al verrekend in de verkoopprijs. Dat is makkelijk, maar wel erg ondoorzichtig voor de consument. Hoeveel kosten maakt die verkoper en hoeveel winst? Dat kan niemand zien.
Bij de verkopers van auto's en motoren worden die kosten meestal apart verrekend als afleveringskosten, ze zijn dus niet opgenomen in de verkoopprijs/winst. Dat maakt het wel zo helder voor de consument.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben van mening dat het juist precies omgekeerd is: de prijs met afleverkosten meegerekend is juist duidelijk. Zo kun je gemakkelijker voor jezelf bepalen of je een bepaalde motor wilt hebben en of deze het geld waard is. Als je bij alle prijzen die je ziet ook nog moet nadenken of je nog wel of niet afleverkosten moet rekenen en hoeveel dat wel niet is, dan wordt dat vergelijken juist lastiger.

Hoeveel kosten een dealer maakt bij het correct leveren van m'n nieuwe of 2e hands motor kan mij helemaal niks schelen. Ik wil gewoon weten hoeveel pegels ik voor die motor moet neerleggen, en voor die daarnaast, en voor die van de concurrent.
 
zo'n afleverbuert, is dat niet wwat bij normaal fatsoen hoort?
Nu zou ik niet weten warom ik een motor bij een dealer zou kopen, maar als iemand bij me een motor koopt, en het is een enorme zikert die erg af wil dingen mag íe 'm zo mee krijgen.
Als het een normaal iemand is, die oprechte interesse in dit type motor heeft en duidelijk oprechte plannen heeft, en hij besluit 'm van me te kopen, loop ik, voordat hij 'm komt halen, alles even na'
Bandenspanning, klepspeling, oliepeil etc.

Een paar jaar geleden is een corsicaan mijn 3TA komen ophalen (hij was hier voor een NL vriendinnetje)
Het was de bedoeling dat hij er mee terug naar corsica ging rijden.
De hele motor was toppie maar de acherband aan 't eind.
Ik had nog een redelijke/goede passende band liggen en die heb ik er toen voor 'm omgedaan.
Vooral omdat ik het zo leuk vond dat hij er zo 'n serieus end mee ging rijden..
Is dat zo raar??
ik vind van niet..
 
Zo wordt dan ook wel eens de truc uitgespeeld van ïn" of "ex" BTW (oh, nee ik bedoelde de prijs éx btw.....), in feite vergelijkbaar met jouw voorbeeld.
Is dat helemaal eerlijk? Goeie vraag,
Als dit een bedrijf betreft is het heel normaal, als de klant een consument is is het simpelweg de boel flessen! Als consument mag je er gewoon vanuit gaan dat alle genoemde prijzen incl. BTW zijn, daar is de wetgever ook heel duidelijk over.
 
zo'n afleverbuert, is dat niet wwat bij normaal fatsoen hoort?

Wat wil je daar dan mee zeggen, dat je 'm "gratis" moet krijgen van de dealer?
Dat is wat sommigen van ons proberen aan te geven: "gratis" bestaat niet, omdat een dealer van z'n werk moet leven, net zoals wel meer mensen.
Het kan hooguit zo zijn dat een dealer niet inhalig is, dat hij toch al genoeg winst heeft gepakt en je daarom ook iets gunt.

Ik verkocht een keer de onderkuip van m'n Fazer aan een Belg. Hele aardige man die de hele reis er voor over had om die kuip te kopen. Natuurlijk "verdiende" ik er niets aan, ik kreeg hooguit een deel van de investering terug.
Toen ie weg ging, heb ik hem mijn WPH meegegeven voor de Fazer. Ik had er toch niets meer aan (motor was TL) en hij was er dolblij mee. Dat was volgens mij wel degelijk een "cadeautje".
Dat zal een dealer heus ook wel eens doen, maar bij hem gaat het er om dat hij er wel van moet kunnen eten....... en zich zelden kan permitteren dingen weg te geven.
 
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben van mening dat het juist precies omgekeerd is: de prijs met afleverkosten meegerekend is juist duidelijk. Zo kun je gemakkelijker voor jezelf bepalen of je een bepaalde motor wilt hebben en of deze het geld waard is. Als je bij alle prijzen die je ziet ook nog moet nadenken of je nog wel of niet afleverkosten moet rekenen en hoeveel dat wel niet is, dan wordt dat vergelijken juist lastiger.
Hoeveel kosten een dealer maakt bij het correct leveren van m'n nieuwe of 2e hands motor kan mij helemaal niks schelen. Ik wil gewoon weten hoeveel pegels ik voor die motor moet neerleggen, en voor die daarnaast, en voor die van de concurrent.

Pfft....dan doe je toch net of je niet wist dat die XXX Eurie van het totaalbedrag afleverkosten waren? Klaar.
 
:? Hoe kom je aan die conclusie?

AH hanteert vaste prijzen, en gezien hun jaarverslag, maken ze prima winst. En ik lever daar ook nog mijn aandeel aan trouwens. Maar als AH bij het afrekenen van de melk ineens bovenop de prijs waarvoor het is aangeboden, "koelingskosten" en "caissièrekosten" gaat berekenen, dan houdt het natuurlijk snel op. Ook als de klant voor me 90 cent betaalt voor een liter, en ik 1,05. Dan neemt AH me in de maling, en daar ben ik niet van gediend.

Gewoon eerlijke, vaste prijzen. Overal normaal, behalve in de duistere wereld van auto's, motoren, witgoed, keukens etc.

Omdat overal waar de handel anders bedreven wordt een kots smiley achter moet.
wat is daar dan zo duister aan? Kortingen zijn gekomen omdat klanten wilden onderhandelen. Denk dat dealer liever ook gewoon een bedrag vraagt en dat je gewoon zo afrekent. Maar dat kan niet omdat ze er wel rekening mee moeten houden dat er zowierzo korting vanaf moet.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ~overal waar de handel anders bedreven wordt een kots smiley achter moet.
wat is daar dan zo duister aan? Kortingen zijn gekomen omdat klanten wilden onderhandelen.Denk dat dealer liever ook gewoon een bedrag vraagt en dat je gewoon zo afrekent. Maar dat kan niet omdat ze er wel rekening mee moeten houden dat er zowierzo korting vanaf moet.


Als de dealer niet beloond wilt worden op basis van targets/provisie, dan moet ie maar onafhankelijk worden en niet een binding met een importeur aangaan.
 
hoeveel werk is het om een nieuwe motor uit de krat rijklaar te maken? want ze worden in japan gewoon van de band gereden. :?

De hoeveelheid aan werk is gelijk aan;

  • ontdoen van verpakking
  • voorspatbordje erop
  • voorwiel erin
  • accu laden/aansluiten
  • stuur plaatsen
  • brandstof erin
  • olie erin

Dat is het zo een beetje.
 
Pfft....dan doe je toch net of je niet wist dat die XXX Eurie van het totaalbedrag afleverkosten waren? Klaar.
Het punt is dat het totaalbedrag vaak helemaal niet geadverteerd wordt. Je krijgt een prijs te zien, maar er is geen enkele garantie dat dat ook de prijs is die je betaalt. Pas nadat je zo ongeveer beloofd hebt dat ding te kopen krijg je te horen wat ze er ECHT voor willen hebben. Zo kun je toch niet fatsoenlijk vergelijken?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij was ie hardstikke relevant........

Je begint met te stellen dat een hogere prijs géén eerlijke prijs hoeft te zijn (wat niet is wat ik zei, ik zei dat een hogere prijs nooit garandeert dat de dealer eerlijk is) en dan zeg je weer dat er wel degelijk een relatie is?

Probeer het eens anders onder woorden te brengen, nu weet ik nog steeds wat je eigenlijk probeert te zeggen. Is een hogere prijs volgens jou eerlijker of houdt een hogere prijs in dat de dealer eerlijk moet zijn?

Volgens mij houdt een hogere prijs namelijk geen van beide in. Natuurlijk: het kán een reële of eerlijke prijs zijn (al bepaalt de koper dat uiteraard voor zichzelf) en de dealer kán een eerlijke vent zijn. Maar een relatie tussen beide is er niet.......

Een hogere prijs hoeft niet eerlijk te zijn noch een eerlijke dealer. Wat ik bedoel is de relatie tussen eerlijkheid en prijs. De bandbreedtebwaartussen een prijs(in de perceptie van de klant) eerlijk en oneerlijk is. Dat is de relatie.

Het irrelevante gedeelte was je werkgeveropmerking;)
 
Kenteken aan vragen voor een nieuw voertuig kost uit me hoofd 39.00 euro bij de rdw tenaam stellen 9.25 is 48.25 nog iets er bij voor de rdw erkenning zit je op een 50.00 euro.
 
Het blijft een boeiende discussie, met veel verschillende standpunten en inzichten.

Bedant en in elk geval nog een prettige kerst.

Gr. Roel
 
Terug
Bovenaan Onderaan