Wat mag nu wel en hoe gaat het in zijn werk?

4 mrt 2003
158
0
Amstelveen
Beste Forummembers,

Vanochtend vroeg ben ik aan de kant gezet door de verkeerspolitie. Ze gingen in eerste instantie rechtsaf maar toen ik in de stromende regen op de motor voor rechtdoor netjes links langskwam moesten ze mij natuurlijk even achterna want elke motorrijder staat middels garant voor overtredingen :(
Heb deze week al een bon voor rechts inhalen gehad en een lekke achterband gereden, gaat goed '(

Maar goed, waar het mij nu omgaat is het volgende;
Ik had foutieve verlichting volgens oom agent (en dat zal dan wel) en in principe is kentekenbewijs ingenomen (had hem niet bij mij) totdat ik langs kom voor een herkeuring.
Mijn vraag is nu wat mag nu wel precies en wat niet? Ter plekke niet veel zin om daarover in discussie te gaan in de stromende regen en gehamerd werd op de blauwe leds!
En hoe gaat zo'n keuring in zijn werk. Krijg je bij afkeuring een herkansing of is het weg papiertje en lopen?
Aan verlichting heb ik op mijn R1 2003 het volgende aangepast/geinstalleerd:
10 Watt oranje knippers voor i.p.v. stadslicht.
Ingebouwde grote oranje leds aan de zijkant voor.
Ingebouwde rode knippers in Ledboard achterlicht (geen speciale effectjes maar gewoon knipperend.
Blauwe leds als kentekenverlichting (hier weet ik het dus al van)

Nu ben ik ook al meerdere keren aan de kant gezet maar tot nu toe geen enkele agent die over de verlichting ook maar een woord gerept heeft. Is dit iets waar ik mee uit de voeten kan bij het schrijven van een protest aan de officier?

Alvast bedankt,

P
 
Hmm...lijkt mij dat wanneer een andere agent niets van dit soort verlichting zegt, dat je dit geen vrijbrief geeft tot iemand er wel iets van zegt.
Iedere agent heeft zo zijn interesses, de 1 weet een motor niet van een auto te onderscheiden (oke, ik overdrijf een beetje.. ;) ) maar dat zal met de verkeerspolitie wel ietsje anders liggen lijkt me...die je daar dan ook direct op aanspreken, en met een beetje pech dus voor bekeuren.

Sucses met je bezwaarschrift en laat de uitkomst even weten!
(Je weet nooit wanneer het antwoord handig kan zijn.. O-) )
 
Maar goed, waar het mij nu omgaat is het volgende;
Ik had foutieve verlichting volgens oom agent (en dat zal dan wel) en in principe is kentekenbewijs ingenomen (had hem niet bij mij) totdat ik langs kom voor een herkeuring.
Mijn vraag is nu wat mag nu wel precies en wat niet? Ter plekke niet veel zin om daarover in discussie te gaan in de stromende regen en gehamerd werd op de blauwe leds!
En hoe gaat zo'n keuring in zijn werk. Krijg je bij afkeuring een herkansing of is het weg papiertje en lopen?
Aan verlichting heb ik op mijn R1 2003 het volgende aangepast/geinstalleerd:
10 Watt oranje knippers voor i.p.v. stadslicht.
Ingebouwde grote oranje leds aan de zijkant voor.
Ingebouwde rode knippers in Ledboard achterlicht (geen speciale effectjes maar gewoon knipperend.
Blauwe leds als kentekenverlichting (hier weet ik het dus al van)

Nu ben ik ook al meerdere keren aan de kant gezet maar tot nu toe geen enkele agent die over de verlichting ook maar een woord gerept heeft. Is dit iets waar ik mee uit de voeten kan bij het schrijven van een protest aan de officier?

Alvast bedankt,

P
Oké...allereerst..mochten er staks "......" zijn die zeggen dat als je je papieren niet bij je had en deze daardoor niet zijn ingenomen jij je nergens zorgen over hoeft te maken en gewoon door moet rijden en daarmee af.....NIET dus...ondanks dat jij je papieren niet bij had is e.e.a. wel verwerkt in de computer, doorrijden en dan toch gepakt worden dan ben je dus wel heel extra zuur :X :X :X !!!!!

Voor de rest je verlichting weer GEHEEL origineel maken en laten zien, je krijgt dan a la seconde je papieren terug en klaar. Mogelijk nog een bonnetje mee maar dat is er dan 1 die niet zo heel vreselijk aantikt...

Nee, je kan er niets mee dat andere agenten daar niets over gezegd hebben, hoogstens zal een rechter dan zeggen dat die agenten die je daarvoor sprak hun werk niet goed gedaan hebben.....Daar kun je echt geen rechten aan ontleden.

Sommigen denken soms dat ik vreselijk bevooroordeeld ben in het geven van dit soort adviezen maar dit is echt de enige weg.
 
Door de wijzigingen aan je motor is hij niet meer in overeenstemming met de bepalingen in het voertuigreglement (permanente eisen), anders gezegd, hij is niet meer dezelfde als toen hij werd aangeboden voor de typegoedkeuring. In de permanente eisen dstaat omschreven wat er allemaal op- en aan je motor moet zitten. Ook bij een ongeval waarbij de motor is beschadigd kan het kentekenbewijs worden ingenomen. De zogenaamde 30-dagen regeling is dan van kracht. Als je je motor binnen die 30 dagen weer terugbrengt in de originele staat, krijg je direct je kentekenbewijs terug. De eenvoudige zaken (koplampglas is kapot, spiegel afgebroken, stuurhelft afgebroken) kan de politieagent in kwestie zelf beoordelen, voor de meer ingewikkelde zaken kan hij/zij je doorverwijzen naar bijvoorbeeld de technische dienst van het betreffende korps. Mocht het gaan om ingrijpende wijzigingen die mogelijk een gevaar kunnen opleveren (denk maar aan een voorvork die een meter langer is dan standaard en een remschijfje van een ATB-fiets in een Harley van 375 kg)of als het voertuig ten gevolge van een ongeval zeer zwaar beschadigd is,dan zal het kentekenbewijs worden opgestuurd naar de RDW en zul je daar langs moeten. Dit gebeurt ook als je niet binnen de termijn van 30 dagen verschijnt. Gewoon de lampjes verwijderen en de motor tonen. Ik heb er even geen beeld bij, maar het zou kunnen dat alle toegvoegde verlichting verwarrend kan werken. Succes.
 
Door de wijzigingen aan je motor is hij niet meer in overeenstemming met de bepalingen in het voertuigreglement (permanente eisen), anders gezegd, hij is niet meer dezelfde als toen hij werd aangeboden voor de typegoedkeuring. In de permanente eisen dstaat omschreven wat er allemaal op- en aan je motor moet zitten. Ook bij een ongeval waarbij de motor is beschadigd kan het kentekenbewijs worden ingenomen. De zogenaamde 30-dagen regeling is dan van kracht. Als je je motor binnen die 30 dagen weer terugbrengt in de originele staat, krijg je direct je kentekenbewijs terug. De eenvoudige zaken (koplampglas is kapot, spiegel afgebroken, stuurhelft afgebroken) kan de politieagent in kwestie zelf beoordelen, voor de meer ingewikkelde zaken kan hij/zij je doorverwijzen naar bijvoorbeeld de technische dienst van het betreffende korps. Mocht het gaan om ingrijpende wijzigingen die mogelijk een gevaar kunnen opleveren (denk maar aan een voorvork die een meter langer is dan standaard en een remschijfje van een ATB-fiets in een Harley van 375 kg)of als het voertuig ten gevolge van een ongeval zeer zwaar beschadigd is,dan zal het kentekenbewijs worden opgestuurd naar de RDW en zul je daar langs moeten. Dit gebeurt ook als je niet binnen de termijn van 30 dagen verschijnt. Gewoon de lampjes verwijderen en de motor tonen. Ik heb er even geen beeld bij, maar het zou kunnen dat alle toegvoegde verlichting verwarrend kan werken. Succes.

Weet je toevallig of je (en bij wie) je je motor kan laten (test)keuren?
Ik bedoel, een simpele modificatie zoals je kentekenplaat bevestiging, en dan heb ik het even niet over de verlichting, moet toch kunnen. En i.p.v. blauwe leds heb je ook versies met witte!
En als nou de 'nieuwe' knippers even goed zichtbaar zijn als de oude dan zou dit toch gewoon moeten mogen?
Zijn al die streetfighters en customs dan in theorie ook in overtreding? :?
 
Laatst bewerkt:
Oké...allereerst..mochten er staks "......" zijn die zeggen dat als je je papieren niet bij je had en deze daardoor niet zijn ingenomen jij je nergens zorgen over hoeft te maken en gewoon door moet rijden en daarmee af.....NIET dus...ondanks dat jij je papieren niet bij had is e.e.a. wel verwerkt in de computer, doorrijden en dan toch gepakt worden dan ben je dus wel heel extra zuur :X :X :X !!!!!

Ja dat zeiden hun ook al, maar ik moet wel de centjes verdienen om al die financiële gevolgen van het aan de kant zetten te kunnen betalen. Ik mocht daarom ook gewoon doorrijden. Maareh… definier extra zuur?

Voor de rest je verlichting weer GEHEEL origineel maken en laten zien, je krijgt dan a la seconde je papieren terug en klaar. Mogelijk nog een bonnetje mee maar dat is er dan 1 die niet zo heel vreselijk aantikt...

Nee, je kan er niets mee dat andere agenten daar niets over gezegd hebben, hoogstens zal een rechter dan zeggen dat die agenten die je daarvoor sprak hun werk niet goed gedaan hebben.....Daar kun je echt geen rechten aan ontleden.

Schrijf denk ik toch die brief maar, al was het maar voor therapeutische doeleinden.
Na het hele gezeur werd namelijk nog eens zout in de wond gegooid door te zeggen dat ik te hard reed! 110... waar 100. Nou poepoe, ik deed een inhaalmanouvre. Dit zijn typisch agenten die het leuk vinden om motorrijders te pesten (ze zaten zelf warm in de auto). Als men zich nou eens druk zou maken over al die links(hard)rijders... Maar dat hoor je wel vaker zeker :P

Sommigen denken soms dat ik vreselijk bevooroordeeld ben in het geven van dit soort adviezen maar dit is echt de enige weg.
 
ik heb van die cat eye knippers. in het donker kun je er een stad mee verlichten maar met felle zon schijnen ze niet zo goed te zien te zijn, dus ik kijk altijd extra goed om me heen bij afslaan ed.
nummer plaatverlichting heb ik zowiezo niet, maar het achterlicht verlicht de nummerplaat omdat ik die omhoog heb geschoven tot tegen het achterlicht. zou ik daar alsnog een prent voor kunnen krijgen of hangt dat weer af van de agent en in wat voor bui ie vandaaag is.
 
M'n broer heeft blauwe LEDjes in z'n onderkuip gemaakt. Ik ben benieuwd of 'ie daar nog eens een bekeuring voor krijgt. :P
 
Schrijf denk ik toch die brief maar, al was het maar voor therapeutische doeleinden.
Na het hele gezeur werd namelijk nog eens zout in de wond gegooid door te zeggen dat ik te hard reed! 110... waar 100. Nou poepoe, ik deed een inhaalmanouvre. Dit zijn typisch agenten die het leuk vinden om motorrijders te pesten (ze zaten zelf warm in de auto). Als men zich nou eens druk zou maken over al die links(hard)rijders... Maar dat hoor je wel vaker zeker :P

Tuurlijk waren ze dat, daarom kwamen ze ook in de stromende regen naar buiten i.p.v. in hun heerlijk warme auto te blijven zitten... |(

Maar ik begrijp dat je graag een therapeutische reden zoekt waarom je bent aangehouden, want het kan natuurlijk niet aan je kerstboomverlichting liggen... :P :X ;)
 
Hoe meer kerst- en feestverlichting je op je fiets aanbrengt, des te groter de kans dat je er een bon voor krijgt.

Met blauwe lichtjes kun je er op wachten. Vroeg of laat, het komt vanzelf.
 
Nummerplaatverlichting moet wit licht zijn, achterlicht moet rood licht zijn, dus..
Ik vraag me trouwens af als je motor niet voldoet aan de permanente eisen hoe het zit met de verzekering. Volgens mij kan dat nog wel eens problemen opleveren, zeker bij een ongeval in het donker. Iemand die hier iets meer van weet of ervaring mee heeft ?
Ervaring gelukkig niet. Maar als je bv "safety lights" :r hebt waarbij je richtingaanwijzers continue branden dan kan wel een deel van de schuld bij jou komen te liggen. Daar is al een praktijkvoorbeeld van: de automobilist verklaarde dat hij - komende vanuit een zijstraat van een voorrangsweg van rechts- de motorrijder zeker wel had gezien maar dat deze richting aangaf om rechtsaf te slaan en dat hij daarom is doorgereden, omdat hij er alsdan vanuit mag gaan dat de bestuurder van de motorfiets dan naar rechts afslaat. En geel-oranje verlichting kan (volgens de wet) alleen maar een richtingaanwijzer zijn.

Hoe het met de schuldverdeling is afgelopen weet ik niet, maar van de zijkant zie je maar een van de richtingaanwijzers branden, de andere kant zie je niet.

Een verzekeringsmaatschappij heeft een heel sterk punt door te beweren dat je zelf (opzettelijk) de omstandigheden hebt gecreëerd die (mede) hebben geresulteerd in een aanrijding, door het voeren van niet reglementaire en bij de wet verboden verlichting. Bij een all-risk verzekering zouden ze best eens de schadevergoeding (voor een deel) niet uitbetalen.

Tot zover de safety van "safety-lights".
 
Als je het dan echt wilt weten....(Bron: Voertuigreglement - Permanente Eisen)

Uiteraard moeten al die lampen dan weer voldoen aan de wettelijke voorschriften, maar dat zal ik je besparen; Als het een E4 keur heeft is het wel ongeveer goed, tenzij je je knippers in je naven monteert ofzo.


§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;
b. een of twee dimlichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets
d. een of twee stadslichten
e. een achterlicht
f. een of twee remlichten
g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

Artikel 5.4.53
1. De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.
3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
4. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
5. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.

Artikel 5.4.55
4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn. De op een motorfiets zonder zijspanwagen gemonteerde lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

Artikel 5.4.57
1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
b. een mistlicht aan de voorzijde van het voertuig;
c. een mistlicht aan de achterzijde van het voertuig;
d. waarschuwingsknipperlichten;
f. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;

Artikel 5.4.59
1. Het mistlicht aan de voorzijde, het richtlicht, het bermlicht en het stadslicht mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen.

Artikel 5.4.64
2. Motorfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Artikel 5.4.65
Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.52, 5.4.57 en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan.


F**K! :(
Dat wordt weer knutselen, aaaaaaarrrrghhhhhhh
 
Zo leuk vond ik 'm anders niet B| B| B|




:P ;)
PS, Dep...lees z'n onderschrift eens... :X :X :X

Bakkie ;) ....als je maar bedenkt dat ik in elk willekeurig pliesie-topic achter jou sta :) ...zelf ben ik niet in het blauw maar draag British Woodland Green
en ons pap zit bij dezelfde club als jij
[me]MechanicalAnimal is soldaat1
[/me]


enne...klopt wel he...dat onderschrift ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan