Wat moet er nou eerst?

lazytjai

MF'er
4 aug 2004
78
0
Maassluis
Hey had gehoort dat je nu eerst je theorie moet halen voor dat je mag lessen, en als je al een auto rijbewijs heb dan al gelijk mag lessen.

Is dat nou waar? Of kan je al gelijk lessen en tijdens je lessen de theorie halen?
 
je moet of al een rijbewijs hebben of eerst je theorie halen
je theorie of rijbewijs moet omdat er niemand in kan grijpen op de motor
dit kan in de auto wel en heb je dus niet meteen theorie nodig
enige reden is dus het niet kunnen ingrijpen
 
Heb je je autorijbewijs dan mag je gewoon lessen. Ook kan je zonder je theorie al examen doen voor de bijzondere verrichtingen. Alleen als je het praktijkexamen wilt doen, dan moet je in het bezit zijn van je theorie.
 
je moet of al een rijbewijs hebben of eerst je theorie halen
je theorie of rijbewijs moet omdat er niemand in kan grijpen op de motor
dit kan in de auto wel en heb je dus niet meteen theorie nodig
enige reden is dus het niet kunnen ingrijpen


Volgens mij klopt dit niet, het hangt idd van de rijschool af. Er is niets per wet geregeld. Bij mijn rijschool moest je een autorijbewijs of een motor theorie hebben.
 
Volgens mij klopt dit niet, het hangt idd van de rijschool af. Er is niets per wet geregeld. Bij mijn rijschool moest je een autorijbewijs of een motor theorie hebben.



dat is dus WEL wettelijk geregeld. en je moet gewoon eerst je B rijbewijs of theorie hebben voordat je gaat lessen.
 
:^
Reglement rijbewijzen artikel 7:

e. degene aan wie rijonderricht wordt gegeven, dient in het bezit te zijn van een van de volgende documenten:

I. een niet langer dan een jaar tevoren afgegeven theorie-certificaat voor de rijbewijscategorie A;
II. een door het daartoe bevoegde militaire gezag niet langer dan een jaar tevoren afgegeven theorie-certificaat voor de rijbewijscategorie A;
III. een rijbewijs A dat slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen die zijn voorzien van een automatische gangwissel of van een automatische koppeling;
IV. een rijbewijs A dat slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen op twee wielen, waarvan het vermogen niet meer dan 25 kW en tevens niet meer dan 0,16 kW per kg ledige massa bedraagt;
V. een geldig rijbewijs B.
 
Heb je je autorijbewijs dan mag je gewoon lessen. Ook kan je zonder je theorie al examen doen voor de bijzondere verrichtingen. Alleen als je het praktijkexamen wilt doen, dan moet je in het bezit zijn van je theorie.

volgens mij moet je ook je theorie bij bijzondere verrichtingen hebben hoor..
 
Bij mijn rijschool zijn ze er vrij streng in. Geen Theoriecertificaat of RBW B? Dan ga je niet de openbare weg op. Met als reden dat je dan onverzekerd rondrijdt. En bij het examen AVB moet je ook een theorie cetrificaat hebben afaik. Een andere leerling van onze rijschool kreeg afgelopen maandag nog te horen dat hij ontzettend veel geluk had dat hij niet gecontroleerd was bij zijn AVB examen, en kreeg tevens te horen dat hij dus pertinent niet meer op de openbare weg mag totdat hij z'n theorie heeft (en die vervolgens ook elke les bij zich moet hebben, aangezien je die op elk moment moet kunnen tonen).

Ik heb 'em overigens ook nog niet, maar heb wel al een aantal lessen achter de rug. Ben dan ook nog niet het verkeer in geweest, alleen nog maar BVtjes geoefend op het oefenterrein (wat wel mag zonder theorie certificaat).

my 2 cents.

edit: van cbr.nl
meenemen naar het examen voertuigbeheersing
Vraag aan je rijschool wat je precies moet meenemen naar het examen. Maak je geen gebruik van een rijschool, neem dan voor het examen voertuigbeheersing het volgende mee:

* een geldig theoriecertificaat of een geldig Nederlands rijbewijs B of A-beperkt of A-automaat
* een wettelijk toegestaan geldig identiteitsbewijs
 
Laatst bewerkt:
Hoewel je tegenwoordig weer motorrijlessen mag nemen zonder theoriecertificaat, mits je in bezit bent van een ander rijbewijs, dien je voordat je op praktijk examen gaat toch je theoriecertificaat gehaald te hebben. Bij het CBR kun je terecht voor het theorie-examen. Om snel te slagen is een goede voorbereiding essentieel. Bij een rijschool kun je theorielessen volgen waardoor je kans om te slagen belangrijk toeneemt.

enne scooter rijbewijs? :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan