Wat moet ik doen.... reviseren of andere motor?

MeanGreenGirl

Moderator
Donateur
22 jun 2009
32.745
2.669
Het zunige zuiden!
Ik heb een kawasaki klx 650 C uit ‘94
In Mei dit jaar stopte hij plots op de snelweg. Lang verhaal kort : De nokkenas ingevreten op de cilinderkop, cilinder kapot ,nokkenas , kleppen doorgeslagen..een hoop schade.

Na een tijd dubben en zoeken naar een 2e handskop toch maar besloten om hem te laten maken. De kosten zijn niet mis…ongeveer € 1700.
(tja, ik ben erg gehecht aan m’n brommert)
Krijg ik gisteren telefoon dat een nieuwe kop niet meer leverbaar is.
Nou, mijn dag kan niet meer stuk! :(

Een hoop dealers , sloperijen , garages etc aan de telefoon gehad en nergens te vinden natuurlijk.
Het probleem is ook dat het een zwak euvel van de KLX is , dus veel 2e hands cilinderkoppen zijn al flink ingesleten..

Is een nieuwe of zgan kop nu echt nergens te vinden , zit ik eraan te denken om dan maar een cilinderkop te laten reviseren.
Bij die van mij is dat niet meer mogelijk , die is te ver ingevreten.

Een van de dealers zei : “Zul je dat wel doen, is het niet dweilen met de kraan open bij zo’n oude motor”

Is dat zo..Ik begin er ook aan te twijfelen. Als hij dus gemaakt is met een gereviseerde(of nieuwe) kop , nieuwe cilinder , nieuwe kleppen etc dan kan hij er toch wel weer een hele poos tegen? Of zie ik dat verkeerd, blijft het sukkelen met deze motor?

Laten maken zodat ik toch weer even kan rijden en doorsparen voor een nieuwere , en de kawa vervolgens verkopen zodat ik er toch wat voor terug heb?

Of moet ik hem toch maar naar de motorbegraafplaats brengen en een andere kopen….met veel pijn in mijn hart.
En lange tijd zonder motor. -O- '(

Ik weet niet goed wat ik moet doen, er ligt net een nieuwe achterband op, kettingset en tandwielen zijn vorig jaar vervangen en zo nog wat meer dingen.
Ik heb er al veel kosten in gestoken en hij stond helemaal tip-top, tot ik dit tegenkwam natuurlijk..

Ik heb mijn oog al eens laten vallen op de yamaha xt660x , maar daar moet ik dan ook weer meer voor neerleggen. Wat ik op het moment weer niet heb.
Argh…frustrerend !!!

Wat zouden jullie doen?
 
Voor een andere gaan gezien de kosten. Als je toch een andere kop vindt het zelf doen. 1700 euro is een hoop geld voor een 1 cilinder te laten herstellen. Misschien moet je eens bij brian gaan horen. turner-brian@btconnect.com Is een hele fijne brit die best wel wat sloop heeft liggen. Heeft mij vorige keer ook heel snel (en aan de helft van wat ze er hier voor vragen) aan een cilinder + cilinderkop + zuiger voor een SV 650 geholpen. Misschien dat je net over de grens in BE of DE nog een KLX 650 vind met een goed draaiend blok dan kan je hem gewoon over zetten.
 
Laatst bewerkt:
je hébt die € 1700,-- voor een reparatie? als je dan de rest van je motort in onderdelen verkoopt op marktplaats en aanverwanden, dat geld er dan bij legt heb je volgens mij toch wel genoeg om een andere leuke motor aan te schaffen..

of denk ik nu te simpel?
 
Hoe zonde het ook is; op het moment dat je veel geld in een oude motor moet stoppen, is het moment gekomen om hem te verkopen. Als er één duur ding stuk gaat, volgen er meer.

Door schade en schande wijs geworden helaas ...
 
voor het geld van de reparatie koop je een "nieuwe" klx op marktplaats.

zou het geld er niet in stoppen.
verkopen (in onderdelen) en een andere machine kopen waarvan je weet dat die niet zo gevoelig zijn voor die dure euvels zoals je beschrijft.

eerlijke garagehouder iig
 
Is een bekend probleem.
Je hebt een oudere motor (of auto, of...). Op een zeker moment steek je er geld in omdat er wat kapot gaat.
Dan gaat het volgende kapot. Omdat je er al zoveel geld in hebt gestoken, is het zonde om er mee te stoppen, dus steek je er nog meer geld in enz. enz. Je ziet vaak het begin van het einde als je onderdelen niet meer kunt krijgen etc. Dan wordt het vaak érg duur om nog iets te vinden. En er blijven meestal zaken kapot gaan.

Dan is het heel moeilijk om te zien en/of te accepteren dat je geld in een bodemloze put verdwijnt.
Velen van ons hebben die les een keer op de dure manier geleerd.

De vraag die jij jezelf moet stellen: is jouw motor het geld dat je er in steekt eigenlijk nog waard? Brengt ie meer op als je hem in goede staat verkoopt? Voor het geld van de reparatie, 1700 Eurie, kun je al aardig wat redelijks kopen. Beetje doorsparen en je hebt wat knaps.......
Laat die motor eens door een deskundige bekijken. Tien tegen één dat ie zegt dat je wat nieuwers/beters moet kopen......
 
Laatst bewerkt:
Voor een andere gaan gezien de kosten. Als je toch een andere kop vindt het zelf doen. 1700 euro is een hoop geld voor een 1 cilinder te laten herstellen. Misschien moet je eens bij brian gaan horen. turner-brian@btconnect.com Is een hele fijne brit die best wel wat sloop heeft liggen. Heeft mij vorige keer ook heel snel (en aan de helft van wat ze er hier voor vragen) aan een cilinder + cilinderkop + zuiger voor een SV 650 geholpen. Misschien dat je net over de grens in BE of DE nog een KLX 650 vind met een goed draaiend blok dan kan je hem gewoon over zetten.


Die € 1700 is niet alleen voor de cilinderkop.
Nieuwe cilinder, nokkenas, cilinderkop, pakkingen, monteren enz.
Ja, ik zat er ook aan te denken om over de grens te kijken, in duitsland rijden blijkbaar erg veel KLXen rond, hier zie je ze maar weinig.

je hébt die € 1700,-- voor een reparatie? als je dan de rest van je motort in onderdelen verkoopt op marktplaats en aanverwanden, dat geld er dan bij legt heb je volgens mij toch wel genoeg om een andere leuke motor aan te schaffen..

of denk ik nu te simpel?

Nee, je hebt natuurlijk gelijk. Maar voor een andere motor zit je toch al gauw tussen de 3500 en 4000 . En dat heb ik nu even niet . Ja, er is vasteen cb'tje voor een paar euro's te koop , maar ik rij motor voor mijn plezier, en ik wil dan ook iets wat ongeveer naar mijn zin is.
 
In onderdelen verkopen en met die €1700 die je al wou uitgeven een andere kopen! :]

http://link.marktplaats.nl/272514049

Deze vast al geprobeerd?


Verdorie, die advertentie was dus volledig aan mij voorbij gegaan?? :?

Ik heb in ieder geval daarnet met deze meneer een fijn gesprek gehad.
De onderdelen heeft hij liggen, wel van een KLX R type (kickstarter)
en ik heb de KLX C ( eletrische starter) en ik heb geen idee of dat past.
Weet iemand dat hier?

Door de onderdelen van hem te kopen kan ik de kosten wel drukken, en misschien moet ik ook maar een 'handige jongen' zoeken die het voor mij doet, ipv een bedrijf.


Bedankt voor het linkje Bandit!
 
Nee, je hebt natuurlijk gelijk. Maar voor een andere motor zit je toch al gauw tussen de 3500 en 4000 . En dat heb ik nu even niet . Ja, er is vasteen cb'tje voor een paar euro's te koop , maar ik rij motor voor mijn plezier, en ik wil dan ook iets wat ongeveer naar mijn zin is.

het is natuurlijk een afweging, of je koopt nu iets wat rijd ookal is het niet helemaal wat je wilt. maar je kan toch rijden. Of je rijd een tijd niet en gaat sparen.

Aangezien je heel graag rijd lijkt mij die eerste optie beter.

Het is ook helemaal niet slecht voor je ervaring om op iets totaal anders te rijden. ga je toch weer anders tegen dingen aankijken en verrijkt je alleen maar.
 
Is een bekend probleem.
Je hebt een oudere motor (of auto, of...). Op een zeker moment steek je er geld in omdat er wat kapot gaat.
Dan gaat het volgende kapot. Omdat je er al zoveel geld in hebt gestoken, is het zonde om er mee te stoppen, dus steek je er nog meer geld in enz. enz. Je ziet vaak het begin van het einde als je onderdelen niet meer kunt krijgen etc. Dan wordt het vaak érg duur om nog iets te vinden. En er blijven meestal zaken kapot gaan.

Dan is het heel moeilijk om te zien en/of te accepteren dat je geld in een bodemloze put verdwijnt.
Velen van ons hebben die les een keer op de dure manier geleerd.

De vraag die jij jezelf moet stellen: is jouw motor het geld dat je er in steekt eigenlijk nog waard? Brengt ie meer op als je hem in goede staat verkoopt? Voor het geld van de reparatie, 1700 Eurie, kun je al aardig wat redelijks kopen. Beetje doorsparen en je hebt wat knaps.......
Laat die motor eens door een deskundige bekijken. Tien tegen één dat ie zegt dat je wat nieuwers/beters moet kopen......


Inderdaad....je steekt er geld in, nu heb ik verder geen problemen gehad met de motor , maar wat versleten dingen vervangen , ditjes ,datjes, banden...je kent het wel.
Met de gedachte, "zo, ik kan weer vooruit'
En dan komt dit vrij hard aan.
En als ik nou wist dat ik er weer een paar jaar tegen kan vind ik het prima, maar ja.
Je denkt, wat kan er nou nog meer kapot gaan?

In de vorige post zei ik al dat ik de kosten omlaag kan brengen door de 2e handsonderdelen en een handig mannetje.(heb dus net een adres gevonden)
Die 1700€ is natuurlijk berekend met alles nieuw , gemonteerd door een bedrijf.
 
het is natuurlijk een afweging, of je koopt nu iets wat rijd ookal is het niet helemaal wat je wilt. maar je kan toch rijden. Of je rijd een tijd niet en gaat sparen.

Aangezien je heel graag rijd lijkt mij die eerste optie beter.

Het is ook helemaal niet slecht voor je ervaring om op iets totaal anders te rijden. ga je toch weer anders tegen dingen aankijken en verrijkt je alleen maar.

Ja ik rijd dolgraag , ik zit hier ook te balen als een stekker. ( hier rijden ongeveer 50 motors per dag langs )

Ik heb een suzuki Freewind gehad, ook een 650 1 cilinder.....leuk ding , maar mist toch echt het vermogen en de wendbaarheid. Beetje tammetjes.
Ook op een Honda cbf600 gereden , waarschijnlijk fantastisch voor eens lekker mee te toeren. Maar een speelvogel als ik... :N
Rijbewijs heb ik gehaald op een naked 2 cilinder.
Verder heb ik een paar keer op een r6 gereden , mag geen ervaring genoemd worden maar ik heb er toch op gereden. Dat lijkt me ook wel leuk maar is toch totaal iets anders als een supermotard.
Dus ik heb wel wat verschillende types ervaren hoor.




En , ja ik weet het......ik ben een ongelooflijke zeikerd. :)
Het word dus wachten en sparen , of het risico nemen.
 
Inderdaad....je steekt er geld in, nu heb ik verder geen problemen gehad met de motor , maar wat versleten dingen vervangen , ditjes ,datjes, banden...je kent het wel.
Met de gedachte, "zo, ik kan weer vooruit'
En dan komt dit vrij hard aan.
En als ik nou wist dat ik er weer een paar jaar tegen kan vind ik het prima, maar ja.
Je denkt, wat kan er nou nog meer kapot gaan?
In de vorige post zei ik al dat ik de kosten omlaag kan brengen door de 2e handsonderdelen en een handig mannetje.(heb dus net een adres gevonden)
Die 1700€ is natuurlijk berekend met alles nieuw , gemonteerd door een bedrijf.

Been there, done that..... |(
In mijn geval ging het om een auto. Ik bleef er geld heen brengen, want het was m'n eerste en een gewéldige auto. Voor dat geld had ik toch geen betere, het ging maar om wat nieuwe bandjes, nieuwe uitlaat, nieuwe versnellingsbak, slechts een cardannetje enz. enz. Alle argumenten die ik van jou hoor waren van toepassing en nog meer....... Ik was altijd weer op zoek naar een beun, zodat ik in ieder geval niet de hoofdprijs hoefde te betalen. Maar ook dat kostte steeds meer geld.....
Tot ik de auto een keer góed liet nakijken door een oom van me die in een garagebedrijf werkte. Ik schrok wat er aan zat te komen aan mogelijke kosten.
Natuurlijk, ik hád er best nog wel ff mee kunnen doorrijden, het zóu allemaal heus niet meteen kapot gaan enz. enz.

Ik heb uiteindelijk door de zure appel heengebeten en heb de auto ingeruild voor een betere. Op deze manier bracht ie toch nog wat geld terug op en ik was van de molensteen om m'n nek af van steeds hogere kosten voor een auto die dat geld gewoon niet meer waard was. Met de nieuwere auto heb ik 11 jaar probleemloos gereden.......

Maar nog steeds, als ik zo'n bakkie zie rijden, ben ik er helemaal verliefd op. Misschien omdat ik er op tijd afstand van heb genomen.......
 
Laatst bewerkt:
euh klx 650 zei je
hier in wilhlmshaven zit een redlijk grote sloper.
als je wil kan ik eens kijken of daar nog wat voor je bij is.

alleen een kop en een nokkenas?
 
Ik heb een kawasaki klx 650 C uit ‘94
In Mei dit jaar stopte hij plots op de snelweg. Lang verhaal kort : De nokkenas ingevreten op de cilinderkop, cilinder kapot ,nokkenas , kleppen doorgeslagen..een hoop schade.

Na een tijd dubben en zoeken naar een 2e handskop toch maar besloten om hem te laten maken. De kosten zijn niet mis…ongeveer € 1700.
(tja, ik ben erg gehecht aan m’n brommert)
Krijg ik gisteren telefoon dat een nieuwe kop niet meer leverbaar is.
Nou, mijn dag kan niet meer stuk! :(

Een hoop dealers , sloperijen , garages etc aan de telefoon gehad en nergens te vinden natuurlijk.
Het probleem is ook dat het een zwak euvel van de KLX is , dus veel 2e hands cilinderkoppen zijn al flink ingesleten..

Is een nieuwe of zgan kop nu echt nergens te vinden , zit ik eraan te denken om dan maar een cilinderkop te laten reviseren.
Bij die van mij is dat niet meer mogelijk , die is te ver ingevreten.

Een van de dealers zei : “Zul je dat wel doen, is het niet dweilen met de kraan open bij zo’n oude motor”

Is dat zo..Ik begin er ook aan te twijfelen. Als hij dus gemaakt is met een gereviseerde(of nieuwe) kop , nieuwe cilinder , nieuwe kleppen etc dan kan hij er toch wel weer een hele poos tegen? Of zie ik dat verkeerd, blijft het sukkelen met deze motor?

Laten maken zodat ik toch weer even kan rijden en doorsparen voor een nieuwere , en de kawa vervolgens verkopen zodat ik er toch wat voor terug heb?

Of moet ik hem toch maar naar de motorbegraafplaats brengen en een andere kopen….met veel pijn in mijn hart.
En lange tijd zonder motor. -O- '(

Ik weet niet goed wat ik moet doen, er ligt net een nieuwe achterband op, kettingset en tandwielen zijn vorig jaar vervangen en zo nog wat meer dingen.
Ik heb er al veel kosten in gestoken en hij stond helemaal tip-top, tot ik dit tegenkwam natuurlijk..

Ik heb mijn oog al eens laten vallen op de yamaha xt660x , maar daar moet ik dan ook weer meer voor neerleggen. Wat ik op het moment weer niet heb.
Argh…frustrerend !!!

Wat zouden jullie doen?

Naar het kerkhof brengen en een rijke vent aan de haak slaan, is het probleem opgelost O-)
 
Been there, done that..... |(
In mijn geval ging het om een auto. Ik bleef er geld heen brengen, want het was m'n eerste en een gewéldige auto. Voor dat geld had ik toch geen betere, het ging maar om wat nieuwe bandjes, nieuwe uitlaat, nieuwe versnellingsbak, slechts een cardannetje enz. enz. Alle argumenten die ik van jou hoor waren van toepassing en nog meer....... Ik was altijd weer op zoek naar een beun, zodat ik in ieder geval niet de hoofdprijs hoefde te betalen. Maar ook dat kostte steeds meer geld.....
Tot ik de auto een keer góed liet nakijken door een oom van me die in een garagebedrijf werkte. Ik schrok wat er aan zat te komen aan mogelijke kosten.
Natuurlijk, ik hád er best nog wel ff mee kunnen doorrijden, het zóu allemaal heus niet meteen kapot gaan enz. enz.

Ik heb uiteindelijk door de zure appel heengebeten en heb de auto ingeruild voor een betere. Op deze manier bracht ie toch nog wat geld terug op en ik was van de molensteen om m'n nek af van steeds hogere kosten voor een auto die dat geld gewoon niet meer waard was. Met de nieuwere auto heb ik 11 jaar probleemloos gereden.......

Maar nog steeds, als ik zo'n bakkie zie rijden, ben ik er helemaal verliefd op. Misschien omdat ik er op tijd afstand van heb genomen.......


Weet je wat erg is? Dat je gelijk hebt. '(

Ik geef geen bal om een auto , die heb ik om me van punt A naar punt B te brengen en om boodschappen in te gooien, als ik zin heb gooi ik er een emmer water over omdat er plantjes op groeien.

Maar mijn motor heb ik me aan gehecht om de een of andere manier.
Ik ken het ding, ik weet wat hij kan en wat ik er mee kan.
Ik heb er ontzettend veel lol mee , is ook een beetje mijn rijstijl...fun . fun , fun.
Slingeren , staan, korte bochtjes ,berm in ,dijkje raggen ,hard optrekken , snel afremmen , srpingen over drempels ,je kent het wel.
En toch is hij voor de langere ritten comfortabel genoeg , zo'n 'echte'supermotard (husky, husaberg etc) zijn erg slanke, lichte motors en toch wat meer offroad gericht.
De KLX zit er mooi tussenin. En die Yamaha xt660x is vergelijkbaar.

Dus een ander type motor zit er ( voorlopig) niet in.


Het word denk ik toch maar door sparen voor een andere(de Yamaha) en niet zo eigenwijs zijn.
Tis wel heel lastig, sommige zullen het wel begrijpen , anderen niet.
Ik kan wel een andere KLX kopen maar dat durf ik niet. Aangezien die hetzelfde probleem kunnen krijgen.


Wel bedankt voor je feedback , iedereen trouwens bedankt.
 
euh klx 650 zei je
hier in wilhlmshaven zit een redlijk grote sloper.
als je wil kan ik eens kijken of daar nog wat voor je bij is.

alleen een kop en een nokkenas?


Yup, ik heb wel een C type ( electrische starter) en er is ook een R type ( kickstarter)
Ik weet niet of een R kop wel in een C type past.
 
Terug
Bovenaan Onderaan