Wat moet ik kiezen?? ZX6R of ZX9R (circuit)

Harmen

MF veteraan
31 mei 2004
2.596
0
Hallo mede mf'ers

Even het volgende. Ongeveer 2 maand geleden heb ik mijn kawa zx6r totall los gereden. Dit was overigens niet mijn schuld dus krijg een dezer dagen alles vergoedt!
Nu ben ik al aan het kijken voor een nieuwe, maar ik weet echt niet wat ik moet nemen.... Een zx6r uit 98 of een zx9r uit 98, ik vind ze allebei super mooi, daar gaat het niet om. Ik had overigens een zx6r uit 95, en toen had ik wel zoiets van ik wil sneller. Ik heb 3 jaar motor ervaring, en wat ik super vind aan motorrijden is eigenlijk alles, optrekken, knee-downen enz.

Nu had ik het er met mijn dealer over en ik zei tegen hem dat ik volgend jaar ook crt dagen wil gaan doen, toen zei hij tegen mij; dan moet je de 600 nemen...

Nu is mijn vraag aan jullie is het verstandiger om op het circuit een 600 te nemen? ipv van een 900 (wat mij op straat weer mooier lijkt). Is het ook moeilijker met een 9 om een knee-down te maken?

Alvast bedankt voor de reacties!

En welterusten :Z
 
een 9 stuurt wat minder dan een 6, hij is zwaarder en logger, maar heeft wel meer vermogen.

ik zou zelf voor een 600 gaan, maar denk dat je toch maar moet gaan proefrijden..
 
Laatst bewerkt:
Moet je nu aan 'ons' vragen waar jij het lekkerste op zult rijden? Ik denk dat één proefritje(wel op elke motor één dus) je meer verteld dan 100 adviezen hier.
 
Moet je nu aan 'ons' vragen waar jij het lekkerste op zult rijden? Ik denk dat één proefritje(wel op elke motor één dus) je meer verteld dan 100 adviezen hier.

:^

En is het echt zo belangrijk of de ene motor een tiende seconde sneller is op een rondje Assen? Als je je lekker voelt op de motor en er plezier mee hebt op het circuit en op de OW is het prima toch?

Niet dat je op het circuit niet mag proberen zo hard mogelijk te rijden, maar zolang je geen races doet haalt de feitelijke rondetijd toch niet uit?
 
Ik neem aan dat je meer kilomeetrs op straat dan op het circuit zal rijden?
Dan zou ik voor de 900 gaan, rijdt super op straat, lange afstanden geen probleem en ook een circuitdagje hoef je niet te laten schieten.
Het zwakke punt van de '98 ZX9 is denk ik de achterveer maar die is voor niet al te veel geld aan te passen.
Kneedown is met de ZX9 geen probleem })

full
 
Ik neem aan dat je meer kilomeetrs op straat dan op het circuit zal rijden?
Dan zou ik voor de 900 gaan, rijdt super op straat, lange afstanden geen probleem en ook een circuitdagje hoef je niet te laten schieten.
Het zwakke punt van de '98 ZX9 is denk ik de achterveer maar die is voor niet al te veel geld aan te passen.
Kneedown is met de ZX9 geen probleem })

[afbeelding]

Niet dat ik het je nadoe hoor (ik kan alleen een total-down :+ ), maar volgens mij is je houding niet goed.

..edit..
Gevonden:
hoemaakjeeenkneedownin3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik denk dat ik toch meer op straat ga rijden dan op het circuit. Maar las ik op het circuit rijdt wil ik wel mooi door de bocht heen. Ik vind het moeilijk, en idd een proefritje zal wel veel zeggen. Zijn er nog mensen die met een 600 en een 900 op het circuit hebben gereden? Ervaringen?
 
waarom perse een kawa en niet een gsxr 750 ? minder zenuwachtig als de 600, sneller als de zx9 maar wel stuk lichter... ideaal voor circuit.
 
met een 900 is het iets meer werken dan met een 600, maar aan de andere kant is een ZX6R uit 98 ook niet echt vingervlug :P
vond zelfs mijn ZX9R lekkerder en vlotter sturen dan mijn ZX6R :o
alleen het echt korte werk was de ZX6R fijner, maar dit meer vanwege de iets kortere versnellingen...

belangrijkste voor jezelf? ga proefrijden! :+

wij kunnen hier wel van alles zeggen, maar als dat straks niet overeenkomt met wat jij voelt, krijgen wij dat op ons dak... dus ga gewoon lekker voelen wat fijner is en laat jezelf beslissen!
 
Laatst bewerkt:
waarom perse een kawa en niet een gsxr 750 ? minder zenuwachtig als de 600, sneller als de zx9 maar wel stuk lichter... ideaal voor circuit.

rij nu op een gsxr 750 idd pefecte motor, maar echt niet sneller dan een zx9r.
stuurt idd lichter maar de top van de zx9 ligt een stuk hoger.
maar als het om de keuze gaat zx6 of zx9 dan absoluut zx9 voor straat gebruik
 
Laatst bewerkt:
Het idee om je 600 aan te raden komt waarschijnlijk vanuit het gegeven dat veel mensen in eerste instantie met een 600 cc op het circuit sneller zijn dan met een 1000.. verschil in vermogen zorgt ervoor dat je met een 1000 meer moet concentreren op niet teveel gas geven ipv. het bochtje nemen.. lees: eerst leren rijden op de grens en dan pas stapje hoger gaan..

Als je puur recreatief wilt gaan circuitrijden zou ik gewoon voor de zx9r gaan.. bak vermogen voorhanden en sturen doet ie wel.. (evt. met wat veeraanpassingen..)
 
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga de komende week proefrijden op de 9, en ik denk idd toch dat ik voor de 9 ga. Op den duur was ik zo gewend aan de 6 dat ik toch wel weer wat sneller wou... Ik denk datals ik weer een 6 ga kopen, ik daar spijt van ga krijgen.
 
B|
Doe je een knee down, is het weer niet goed...

Ik vind het gewoon knap hoor!! :}

Nooit gehoord trouwens dat je een houding moest hebben volgens de regels... ;) :P

Volgens de regels van de natuurkunde (iets met zwaartekracht en vliegende kracht geloof ik) is een goede houding wel erg handig. Dat als jij naast je motor 'hangt' die motor wel de goede kant uit gaat en stabiel blijft. Als je teveel rechtop blijft zitten, zoals die foto hier helemaal boven, dan krijg je 'n zeer onstabiele motor... Wat weer vervelend kan aflopen.... Altijd met je lichaam aan de 'binnenkant' van de motor blijven.

@ TS: Gewoon lekker proefrijden. Die ZX6 uit '98 zal wel al meer vermogen hebben dan die ZX die je had uit '95. Die ZX9 weet ik van vrienden, is een stukje lomper. Maar voor op de OW wel fijner, want s minder 'nerveus' dan en 600...

Succes met je keuze... (Oh ja, waarom niet een GSX-R750? ZIt je er mooi tussenin... ;) )
 
Laatst bewerkt:
@ TS: Gewoon lekker proefrijden. Die ZX6 uit '98 zal wel al meer vermogen hebben dan die ZX die je had uit '95. Die ZX9 weet ik van vrienden, is een stukje lomper. Maar voor op de OW wel fijner, want s minder 'nerveus' dan en 600...

Succes met je keuze... )

ligt er ook nog aan uit welk jaar de 9 komt, die van mij uit 97 is idd lomp *D
maar die uit 99 is al een stuk minder lomp. Dus verkijk je niet op 1 jaar,
 
Ziet er goed Sticky!

Denk je dat je van een 600 meer plezier hebt op een circuit?

Gave bike trouwens!
 
In de bochten is het lekkerder.... qua gascontrole. Op het rechte stuk moet je echt werken.

Aangezien ik op het circuit echt voor.... bochten ga..... en nog niet zo zeer om tijd, is mijn keuze een 600.

Zet een goede coureur op een 600, en die zal een hoop 1000tjes inhalen.

Irritant is: Als je voor een 1000cc moet remmen in bochten,.... !
 
Die is inderdaad mooi :9~ , maar ook een beetje boven mijn budget '(

De gsx-r 750 is idd ook wel mooi, en ik heb er ook over nagedacht, maar....... Ben toch een beetje een kawa man! ;)
en zo hoort het 8-)

even ter informatie wat is je gewicht/lengte? dat kan namelijk ook nog meespelen :P
kan me bijv voorstellen dat ik met mijn 1.90 en 80 KG een 9 makkelijker de bocht om krijg dan iemand van 1.70 en 65 KG :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan