wat moet ik nou?

nosehook

Die hard MF'er
25 okt 2005
264
0
utrecht
Ik heb afgelopen oktober mijn A-rijbewijs gehaald en wil dit voorjaar (lees mei/juni) een motor gaan kopen, nou is mij aangeraden om te beginnen met een 600, dus ik heb gekeken naar een 600f, 600rr, gsx r 600, kawa, yamaha, kortom you name it met bouwjaar tussen de 1999 en 2004 en ik weet niet echt wat ik moet kiezen, persoonlijk leek mij een fireblaze wel erg mooi en leuk :Y maar ik weet niet zeker of het wel verstandig is te beginnen met zoveel vermogen.
Zelf rijd ik als auto een honda en doe daar qua rijstijl redelijk normaal mee, weet niet of dat een maatstaaf is....
Uiteraard ga ik ff lekker kwijlen en orienteren op de beurs in Utrecht, maar ik wil toch graag de mening van de ervaren dames en heren weten over dit onderwerp, dus please gimme some advice zodat ik straks de juiste keuze maak....
 
Beginnersfiets heeft wat mij betreft weinig te maken met het vermogen, meer hoe je je eigen rechterhand onder controle kunt houden. Ik heb vorig jaar maart ook mijn eerste motor gekocht en dat is een Honda CBR 600F uit 1992. Ik ben er ontzettend blij mee en qua vermogen vind ik het niet te veel. Inderdaad goed om ff op de beurs rond te kijken, aan ieder merk zitten voor- en nadelen en ieder heeft zijn eigen smaak dus kies iets waar jij je prettig bij voelt. Succes met het zoeken (en vinden) *O*
 
Fireblade zegt ie...


die wou ik ook, totdat ik bij de motorzaak deze tegen kwam.
<----


Proefrit gedaan , verkocht :]


Dus deze 600r heeft voor mij het wel gedaan. 600cc? doen, maakt niet uit welke motor, rijdt als een trein en ja het trekt ook lekker. ahum :X


Dus zet niet meteen je zinnen op een zware motor, een iets lichter iets kan ook heeel leuk zijn.
 
Koop maar een R1, het beste zijn die van '98. Met name de rustige gasrespons zal je bevallen en de eenvoudige stuureigenschappen en zijn vergevingsgezindheid maken hem uitermate geschikt voor een beginneling. Er zijn hier al veel topics over geweest.



























































:+
 
Gewoon van alles proefrijden tot je d'r 1 vindt die "past".... :Y

Sux6 met zoeken :W
 
Gewoon van alles proefrijden tot je d'r 1 vindt die "past".... :Y

Sux6 met zoeken :W
:^ je hebt nog 3 maanden om uit te vinden wat je prettig vindt rijden ;)
Dat wordt dus veel proefrijden, proefzitten, voelen, denken en nog meer denken :)
Begin eens bij de komende motorbeurzen, kun je alvast alles bekijken en overal opzitten (motoren dan, geen dames) :P
 
:^ je hebt nog 3 maanden om uit te vinden wat je prettig vindt rijden ;)
Dat wordt dus veel proefrijden, proefzitten, voelen, denken en nog meer denken :)
Begin eens bij de komende motorbeurzen, kun je alvast alles bekijken en overal opzitten (motoren dan, geen dames) :P
:^ Kijken, voelen, rijden, denken, etc. En dan de motor kiezen die jij wilt hebben en die goed aanvoelt.
 
De stelling "mij is aangeraden om te beginnen met een 600" is een beetje kort door de bocht lijkt me. Het is vergelijkbaar met het aanraden van een leuk boek door alleen auteurs te kiezen waarvan de achternaam met een "B" begint. :9 Als je je dit als eerste selectie criterium oplegt, filter je bij voorbaat een hele reeks motoren uit (met minder of meer cc's) die heel goed bij je zouden passen. Zo kan b.v. een Buell City X met 1000 cc minder intimiderend overkomen dan een Honda CBR600RR (of nog meer RRR'en :P ) , waardoor je sneller, veiliger en met meer plezier je grenzen van je rijvaardigheid kunt zoeken en uitbouwen.
Wat het beste bij je past kan alleen met testrijden of (beter) huren uitvinden.
 
Steekwoorden voor een goede eerste motor zijn vergevingsgezindheid en controleerbaarheid. In combinatie met een ontspannen houding. Een huidige supersport is in mijn ogen nou niet een beginnersfiets.
 
Zal ik je eens een goede raad geven? Ja? Nou...

Als je ECHT wil leren wat motoren en motorrijden inhoudt, koop dan geen dure snelle bak met een dure kuip. Koop een tweedehands GS500 (bijvoorbeeld) en download/koop het bijhorende onderhoudsboek. Hang er desnoods valbaren aan en oefen na het behlan van je rijbewijs bijzondere verrichtingen en uitwijkmanoeuvers. Ga rijden als het regent. Ga rijden als het waait. Leer dat ding perfect besturen en doe zelf de kleine onderhoudswerken. Pleur je hem eens op de grond tijdens het oefenen, geen erg. Doe een VRO'tje links en rechts. WORDT MOTORRIJDER!

Na een seizoen of twee verkoop je dat ding verder en geniet je des te meer van die CBR die je dan gaat kopen. Je bent een motor echt niet beu na 1 jaar want er is altijd meer uit te halen.

Maar goed...als je dan toch een raket wil: CBR600F schijnt een goede beginner te zijn. Sv650 is ook leuk als je voor een (naked) twin gaat. Succes hoor...
 
staat net in een blad dat de fireblade al jaren de fiets is met de meest doseerbare vermogensafgifte, dus een allemansvriend , als je dan toch een supersport van dat caliber wil zal ik die nemen.
 
Er is zat keuze!

een vfr750 is ook niet verkeerd als eerste fiets, lekker grommend V4 blok, onderin veel trekkracht.
CBR 600 is ook wel leuk, veel op de markt en gunstig geprijsd.

SV650 idd ook een erg leuke fiets,Thundercat moet ook erg fijn rijden.

Ga proefrijden en begin niet met een te nieuwe fiets, mocht je door een beginnersfout toch eens onderuitgaan is het leed nog te overzien.

Liever een oudere fiets met een goed motorpak met helm ed, dan een nieuwe fiets en geen geld meer overhouden voor wat degelijke kleding.

Succes met je keuze.
 
Zal ik je eens een goede raad geven? Ja? Nou...

Als je ECHT wil leren wat motoren en motorrijden inhoudt, koop dan geen dure snelle bak met een dure kuip. Koop een tweedehands GS500 (bijvoorbeeld) en download/koop het bijhorende onderhoudsboek. Hang er desnoods valbaren aan en oefen na het behlan van je rijbewijs bijzondere verrichtingen en uitwijkmanoeuvers. Ga rijden als het regent. Ga rijden als het waait. Leer dat ding perfect besturen en doe zelf de kleine onderhoudswerken. Pleur je hem eens op de grond tijdens het oefenen, geen erg. Doe een VRO'tje links en rechts. WORDT MOTORRIJDER!

Na een seizoen of twee verkoop je dat ding verder en geniet je des te meer van die CBR die je dan gaat kopen. Je bent een motor echt niet beu na 1 jaar want er is altijd meer uit te halen.

Maar goed...als je dan toch een raket wil: CBR600F schijnt een goede beginner te zijn. Sv650 is ook leuk als je voor een (naked) twin gaat. Succes hoor...

Even hierop aanhaken. Ik heb nu een paar keer een motor gehuurd. Allemaal redelijk zware 600CCers. Wat mij opviel is dat ik veel minder lekkerder/plat/snel de bochten doorging dan met de les ER5. Om eerlijk te zijn lijkt het verhaal hier boven heel erg op wat ik nu zelf zie.

Maar... Ik ben bijna 2 meter. Dus die ER5 past niet, is een GPZ500 net zo gooibaar en beter voor een wat langer persoon?
 
Zal ik je eens een goede raad geven? Ja? Nou...

Als je ECHT wil leren wat motoren en motorrijden inhoudt, koop dan geen dure snelle bak met een dure kuip. Koop een tweedehands GS500 (bijvoorbeeld) en download/koop het bijhorende onderhoudsboek. Hang er desnoods valbaren aan en oefen na het behlan van je rijbewijs bijzondere verrichtingen en uitwijkmanoeuvers. Ga rijden als het regent. Ga rijden als het waait. Leer dat ding perfect besturen en doe zelf de kleine onderhoudswerken. Pleur je hem eens op de grond tijdens het oefenen, geen erg. Doe een VRO'tje links en rechts. WORDT MOTORRIJDER!

Na een seizoen of twee verkoop je dat ding verder en geniet je des te meer van die CBR die je dan gaat kopen. Je bent een motor echt niet beu na 1 jaar want er is altijd meer uit te halen.

Maar goed...als je dan toch een raket wil: CBR600F schijnt een goede beginner te zijn. Sv650 is ook leuk als je voor een (naked) twin gaat. Succes hoor...

idd en een valpartijtje is dan niet zo duur als op een 1999 tot 2004 fiets ;) en met een gs kan ik me best vermaken :)
 
Waar je als beginnend motorrijder tegenaan loopt is de "leercurve". Je moet een hoop leren over het beheersen van een motor. Je rijlessen hebben je in staat gesteld om er mee weg te rijden (misschien wat kort door de bocht, maar...), nu moet je ook leren onder alle omstandigheden overeind te blijven.
Als je dan een motor neemt waar je ook nog eens behoorlijk mee moet opletten ivm. het rechterhandje en die nog wat extra problemen meeneemt (gewicht, gasrespons, bochtgedrag, zithouding etc.) dan wordt die leercurve wel erg steil.....

Vandaar dus dat wordt aangeraden om met een niet te pittige fiets te beginnen. Je leert dan meer en binnen een kortere periode.
Een tweede voordeel is dat zo'n fiets vaak wat goedkoper is, ook in de verzekering en dat onderuit gaan je niet meteen kapitalen hoeft te kosten, omdat het plastic dat er op zit minder duur is.

Uiteraard rijden er "Rossi clonen" rond die meteen op een beul van een fiets zijn gestapt en binnen 2 maanden beter rijden dan wie ook. Maar volgens mij zijn dat écht uitzonderingen..... Zelfs Rossi begon op een scooter....., daarna een 125cc enz. enz. Lijkt me niet voor niets, zelfs een supertalent moet het ergens leren......

Uiteindelijk is het jouw geld en jouw keuze..... Dat "maximaal een 600" is een vuistregel. Op een supersport 600 moet je duidelijk ook niet beginnen.. Belangrijkste is, dat de fiets niet intimiderend veel vermogen en/of gewicht moet hebben, zodat je je eigen grenzen kunt gaan verkennen.
Wédden dat je op een "lullig zeshonderdje" binnen no time die "vette bikes" in langzame bochten het snot voor de ogen rijdt??? Stap je daarna op een dikke fiets, dan heb je een voorsprong die je nooit meer kwijtraakt. JIJ kunt namelijk écht motor rijden, ipv. alleen aan het gas draaien.....
 
Koop maar een R1, het beste zijn die van '98. Met name de rustige gasrespons zal je bevallen en de eenvoudige stuureigenschappen en zijn vergevingsgezindheid maken hem uitermate geschikt voor een beginneling. Er zijn hier al veel topics over geweest.
:+

Je bent je disclaimer vergeten :X ;) :+
 
Ik heb geen verstand van motoren. Misschien is die GSX600F technisch gezien wel de beste motor ooit gemaakt. Rijdt hij de M1 van Rossie er nog uit en gaat hij NOOOOIIT stuk.

Het blijft een lelijk hok


Lelijk valt over te praten, met name het oude model heeft iets. Is inderdaad erg vergevingsgezind en tegelijk kan je ook flink aan het gas gaan hangen indien nodig. Enige nadeel is dat hij iets zwaarder stuurt: zwaarder als bijv. een GS bij de manoeuvers en zwaarder als bijv. een gsxr door de snellere bochten. En er hangt een "dure" kuip aan B|
 
Zal ik je eens een goede raad geven? Ja? Nou...

Als je ECHT wil leren wat motoren en motorrijden inhoudt, koop dan geen dure snelle bak met een dure kuip. Koop een tweedehands GS500 (bijvoorbeeld) en download/koop het bijhorende onderhoudsboek. Hang er desnoods valbaren aan en oefen na het behlan van je rijbewijs bijzondere verrichtingen en uitwijkmanoeuvers. Ga rijden als het regent. Ga rijden als het waait. Leer dat ding perfect besturen en doe zelf de kleine onderhoudswerken. Pleur je hem eens op de grond tijdens het oefenen, geen erg. Doe een VRO'tje links en rechts. WORDT MOTORRIJDER!

Na een seizoen of twee verkoop je dat ding verder en geniet je des te meer van die CBR die je dan gaat kopen. Je bent een motor echt niet beu na 1 jaar want er is altijd meer uit te halen.

Maar goed...als je dan toch een raket wil: CBR600F schijnt een goede beginner te zijn. Sv650 is ook leuk als je voor een (naked) twin gaat. Succes hoor...


Ben het helemaal met Vincent eens en wel door eigen ervaring. Begon met een CBR600 en doordat het lessen en afrijden allemaal goed ging (paar lessen, 1x geslaagd) was ik een beetje overmoedig geworden. Geen angst, rare fratsen uithalen en dus uiteindelijk ietsjes te hard de bocht in en nog harder eruit. Ik een beetje beschadigd en de motor total loss (gelukkig niet andersom
}) ). Uit geldgebrek een GS500 E gekocht en daar tegen verwachting in (leek mij een niet 'volwaardige' motor, maar wou toch blijven rijden) zo ontzettend veel plezier mee gehad! Kreeg alle vertrouwen terug, heb er cursussen mee gedaan en veel mee geleerd. Ik heb nu een SV650 S, een klein stapje hoger en ik heb mezelf voorgenomen dat als ik met deze motor hetzelfde op alle fronten goed beheersbare gevoel krijg, weer een stapje hoger ga qua vermogen. Hoop zo een goede motorrijdster te worden.
 
Je bent je disclaimer vergeten :X ;) :+

Disclaimer:
Liability: For documents and software available from this server, the Mac Williams Government does not warrant or assume any legal liability or responsibility for the accuracy, completeness, or usefulness of any information, apparatus, product, or process disclosed.

:9
 
Ik ben begonnen op een GSX-R 750 K4 (zie icon) en ik leef nog steeds O-)
Het ligt allemaal aan je eigen en aan je rechterhand ,alleen zal je met een bv een CBR 600 en zwaarder, GSX-R 600 en zwaarder, etc eerder je grenzen gaan opzoeken en misschien niet al te briljante dingen gaan uithalen als je wat ovemoedig ben.
Zou zelf zeggen, ga met verschillende motoren eens testrijden en kijk wat je zelf leuk/verstandig lijkt.
Je kan best op een "zware" motor (600 cc & meer) beginnen, maar zoals gezegt :het ligt allemaal aan jezelf en je rechterhand (en een heel klein beetje gezond verstand is ook niet misplaatst :9 )

Veel succes met zoeken/uitproberen en veel :] plezier

Als je een motor koopt ,post wel effe wat foto's van het beestje ,die worden hier erg gewaardert
 
Terug
Bovenaan Onderaan