Wat moet je doen om een 2 takt veel stiller te krijgen

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Ik rijd nu een tijdje 250cc 2 takt en merk dat de omgeving het niet altijd prettig vind ten aanzien van het geluid. ook trouwens bij mijn 4 takt 1 cilinder niet . alleen met db killer erin scheelt het aanzienlijk maar kom ik niet meer vooruit. de motor houd dan erg veel in.

ik wil graag iets aan het geluid doen wandelaars en fietsers langs de kant van de weg stoppen vingers in hun oren als ik langs kom gereden of gaan hand gebaren maken. en ben aan het kijken voor stille dempers. het enige wat ik voor mijn 2 takter kon vinden zijn Natuur Vriendelijke” spark arrestor dempers speciaal voor in de bossen en ook voor minder geluid. dit zijn wat langere dempers en zouden het geluid beter reduceren alleen na vergelijkings filmpjes opgezocht te hebben met gewone korte dempers valt dit erg tegen en maakt het de motor niet echt stiller. en ik ben aan het onderzoeken of heat wrap om de expansie nog iets kan doen tegen het geluid.

wie kan mij meer vertellen over het terugbrengen van 2 takt geluid zonder al teveel verlies van vermogen..
 
Wellicht, om mee te kunnen denken/zoeken, handig om te weten welke 250cc 2takt het over gaat?
En de slimme opmerking dat je je rechterhand moet controleren laat ik achterwege, dat heb je vast al geprobeerd!
 
Honda CR 250 bj 98 . ik rijd in de stad al meestal gelijk in z'n 5. 50 km p/u om de toeren zo laag mogelijk te houden maar in de polder wil ik wel los gaan. op de snelweg met zo'n ding rijd ik niet dus blijft er weinig over dan op polderwegen te rijden
 
Wanneer is de demper vulling voor het laatst vervangen en wie heeft dat gedaan?


demper vulling heb ik laatst nog vervangen maar die erin zat was eigenlijk ook nog goed. dit maakte geen verschil. . er zit een korte demper op. ik betwijfel of een iets langere veel verschil gaat maken. maakt de expansie ook geen lawaai? misschien speelt hierin matriaal dikte ook mee?
 
Ik zou eerst de originele demper terug zetten. Dit zal wel verschil maken. De lawaai die de expansie maakt is minimaal in vergelijking tot de herrie die uit de demper komt.
 
Weet niet zeker of het zal werken maar wellicht uitlaatisolatie om de bochten doen?


Dit wilde ik ook graag ter discussie stellen omdat ik hierover iets had gevonden,

Van 1 of andere crossmotor site afgeplukt.

We mogen niet vergeten dat op een 2-takt een groot deel van het lawaai van de uitlaatpijp zelf komt.

Oplossing 1: esthetisch mooi en duurzaam, bestaat uit het inpakken van de uitlaatbocht met keramische vezelkoord op zijn grootste diameter en op een lengte van 30 tot 40 cm. Nadien kan je de uitlaat bedekken met glasvezel/polyester, mooi afschuren en verven.

Oplossing 2: goedkoop, snel en tevens zeer efficiënt. Uit een versleten binnenband een band snijden die je dan ook rond de grootste diameter van de uitlaat over een lengte van 30 tot 40 cm wikkelt en vastmaakt met een klemband aan elk uiteinde. Geen schrik hebben: de band smelt niet, dit hebben we zelf getest. Indien de vulling van uw crossdemper zich in perfecte staat bevindt is deze oplossing voldoende om onze geluidsnormen te halen.


pot_lamot_2.jpg


pot_lamot_3.jpg



1595247186131.png
 
Volgens mij zit de ori demper erop. staat hm op. alleen de bocht is een Doma,


demper vulling heb ik laatst nog vervangen maar die erin zat was eigenlijk ook nog goed. dit maakte geen verschil. . er zit een korte demper op. ik betwijfel of een iets langere veel verschil gaat maken. maakt de expansie ook geen lawaai? misschien speelt hierin matriaal dikte ook mee?


wat zat er af-fabriek op?
En voldoet dat aan de norm?
 
Dit wilde ik ook graag ter discussie stellen omdat ik hierover iets had gevonden,

Van 1 of andere crossmotor site afgeplukt.

We mogen niet vergeten dat op een 2-takt een groot deel van het lawaai van de uitlaatpijp zelf komt.

Oplossing 1: esthetisch mooi en duurzaam, bestaat uit het inpakken van de uitlaatbocht met keramische vezelkoord op zijn grootste diameter en op een lengte van 30 tot 40 cm. Nadien kan je de uitlaat bedekken met glasvezel/polyester, mooi afschuren en verven.

Oplossing 2: goedkoop, snel en tevens zeer efficiënt. Uit een versleten binnenband een band snijden die je dan ook rond de grootste diameter van de uitlaat over een lengte van 30 tot 40 cm wikkelt en vastmaakt met een klemband aan elk uiteinde. Geen schrik hebben: de band smelt niet, dit hebben we zelf getest. Indien de vulling van uw crossdemper zich in perfecte staat bevindt is deze oplossing voldoende om onze geluidsnormen te halen.

Houdt de uitlaat hiermee niet veel meer hitte vast? Zorgt dat mogelijk niet voor problemen?
 
En dus niet geschikt is voor de openbare weg.


Is er misschien later weer omgewisseld

Houdt de uitlaat hiermee niet veel meer hitte vast? Zorgt dat mogelijk niet voor problemen?

Daar ben ik dus benieuwd naar. het is wel van een bedrijfje waar die plaatjes vandaan komen. alleen kan ik verder op heel internet niks vinden over anderen die dat ook gedaan hebben.



wat zat er af-fabriek op?
En voldoet dat aan de norm?

Weet ik dus niet..

Als je het dempwol te strak erin doet, helpt t ook niet veel qua demping. Te los eveneens.


Dat weet ik .en heb ik dus rekening mee gehouden
 
De mogelijkheid van heatwrap en rubber om de uitlaat ziet er wel interessant uit. Ben inderdaad wel benieuwd naar de hitteontwikkeling. Maar op bijvoorbeeld turbo's zie je ook met regelmaat dat deze ingepakt wordt met glaswol en andere middelen.
 
demper vulling heb ik laatst nog vervangen maar die erin zat was eigenlijk ook nog goed. dit maakte geen verschil. . er zit een korte demper op. ik betwijfel of een iets langere veel verschil gaat maken. maakt de expansie ook geen lawaai? misschien speelt hierin matriaal dikte ook mee?
Wat noem je kort? Op mijn 2t KTM 250 zat een demper van wel een halve meter en behoorlijke diameter. Hier kwam voor een 2t best een beschaafd geluid uit
 
De mogelijkheid van heatwrap en rubber om de uitlaat ziet er wel interessant uit. Ben inderdaad wel benieuwd naar de hitteontwikkeling. Maar op bijvoorbeeld turbo's zie je ook met regelmaat dat deze ingepakt wordt met glaswol en andere middelen.


Ja dat vind ik ook. alleen weet ik ook niet wat het gaat doen in verband met warmte op een 2 takter. nu rijd ik nooit erg lang. meestal een klein rondje van 25 minuten dus heel erg warm word hij nooit. ik heb ook ice koelvloeistof. de cilinder kan ik gewoon aanpakken na 25 minuten als ik thuis kom
 
Ja dat vind ik ook. alleen weet ik ook niet wat het gaat doen in verband met warmte op een 2 takter. nu rijd ik nooit erg lang. meestal een klein rondje van 25 minuten dus heel erg warm word hij nooit. ik heb ook ice koelvloeistof. de cilinder kan ik gewoon aanpakken na 25 minuten als ik thuis kom

Zelf heb ik nog een simpel citta'tje die wat lawaai maakte. Een goede dikke luchtfilter maakt best veel uit qua geluid. Ik had eerder een namaak van dun plastic, later een origineel met redelijk dik plastic. Het verschil is best groot te noemen. Van hoog pitched geluid naar een meer dieper/donkerder geluid. Wellicht kan je nog zelf een luchtfilter/inlaatfilter creeeren met wat schotten om het geluid te weerkaatsen. Het heatwrappen wil ik nog eens gaan testen maar het citta project ligt nog even op een oor

Nu kwam ik dit filmpje tegen
lastig te oordelen maar op de linker geluidskanaal hoor je een geisoleerde uitlaat en op de rechter geluidskanaal zonder isolatie.

Ik heb het filmpje niet helemaal bekeken maar die kerel heeft flink wat materiaal om de uitlaat heengewikkeld :p
In de reacties vond ik nog het volgende:

Two-stroke (2-cycle) engines have been a part of my professional and hobby life for many many years and just had a couple thoughts to give you. 1) You can get away with wrapping the exhaust wrap all the way up to the cylinder (but I'm not sure the other additional layers you added if they can handle the heat there) 2) Higher pitched sounds do not like to go around corners. So, not sure if there is an elegant way to do it on your bike, but it you can add an additional chamber where the exhaust gases go in one direction, around a couple corners with some internal baffle, then out again in a different direction, this will knock down a lot of that infamous 2-stroke high pitch ring. This obviously would have to be somewhere AFTER the expansion chamber as to not affect the tuned performance and the flow through should be as good as possible to minimize additional back pressure that could hurt performance (there will be some added back pressure, but with good design can be minimal.


Verder vond ik dit, kennelijk dien je de eerste centimeters niet in te pakken :
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan